116 Publikationen

Alle markieren

[116]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
Test-based learning: Should learners receive adapted test questions?
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2018)
Presented at the EARLI SIG 6-7 Conference, Bonn, Germany.
PUB
 
[115]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2919200
Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions
Roelle J, Roelle D, Berthold K (2018)
The Journal of Experimental Education: 1-15.
PUB| DOI
 
[114]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2912652
Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2018)
The Journal of Experimental Education 86(3): 325-343.
PUB| DOI | WoS
 
[113]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2915548
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2018)
Presented at the Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018, Paderborn.
PUB
 
[112]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2912990
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2017)
Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland.
PUB
 
[111]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2909149
Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen?
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)
Psychologische Rundschau 68: 188-192.
PUB| DOI | WoS
 
[110]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments
Roelle J, Berthold K (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[109]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908367
Detrimental effects of immediate explanation feedback
Roelle J, Rahimkhani-Sagvand N, Berthold K (2017)
European Journal of Psychology of Education 32(3): 367-384.
PUB| DOI | WoS
 
[108]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[107]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908559
Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters
Roelle J, Berthold K (2017)
Learning and Instruction 49: 142-156.
PUB| DOI | WoS
 
[106]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Hiller S, Roelle J, Berthold K, Rumann S (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[105]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908371
Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples
Roelle J, Hiller S, Berthold K, Rumann S (2017)
Learning and Instruction 49: 1-12.
PUB| DOI | WoS
 
[104]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2913601
Effects of a Training Intervention on Knowledge Integration in Physics
Hefter MH, Berthold K (2017)
Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[103]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2912722
Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2017)
Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland.
PUB
 
[102]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)
Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France.
PUB
 
[101]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte
Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[100]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[99]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908368
Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other?
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2017)
Learning and Instruction 50: 54-64.
PUB| DOI | WoS
 
[98]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908370
Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning.
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2017)
Journal of Educational Psychology 109(1): 99-117.
PUB| DOI | WoS
 
[97]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[96]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[95]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[94]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany.
PUB
 
[93]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[92]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908369 PUB| DOI | WoS
 
[91]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2906178
The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K (2016)
Reading and Writing 29(8): 1677-1698.
PUB| DOI | WoS
 
[90]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2902110
Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K (2016)
Thinking & Reasoning 22(2): 221-249.
PUB| DOI | WoS
 
[89]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[88]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[87]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
How to foster the effectiveness of example-based learning
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[86]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples
Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W (2015)
Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
PUB
 
[85]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S (2015)
Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
PUB
 
[84]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations
Roelle J, Berthold K (2015)
Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
PUB
 
[83]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2901590
Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations
Roelle J, Berthold K (2015)
Cognition and Instruction 33(3): 199-225.
PUB| DOI | WoS
 
[82]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2772495
The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions
Roelle J, Lehmkuhl N, Beyer M-U, Berthold K (2015)
Journal of Educational Psychology 107(3): 705-723.
PUB| DOI | WoS
 
[81]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2759166
Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2015)
Learning and Instruction 39: 11-22.
PUB| DOI | WoS
 
[80]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2015)
Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland.
PUB
 
[79]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2735220
Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework
Roelle J, Müller C, Roelle D, Berthold K (2015)
PLoS ONE 10(4): e0124115.
PUB | PDF| DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[78]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2015)
Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[77]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K (2014)
Presented at the Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[76]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245 PUB
 
[75]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2014)
Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[74]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193 PUB
 
[73]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich
von der Mühlen SY, Richter T, Schmid S, Berthold K, Bruns K, Schmidt EM (2014)
Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[72]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters
Roelle J, Lehmkuhl N, Berthold K (2014)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands.
PUB
 
[71]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2679439
Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2014)
Instructional Science 42(6): 929-947.
PUB| DOI | WoS
 
[70]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2669208
Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2014)
Instructional Science 42(2): 207-228.
PUB| DOI | WoS
 
[69]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
How to foster skill and will of argumentative thinking
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2014)
Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
PUB
 
[68]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K (2014)
Presented at the AERA 2014 Annual Meeting, Philadelphia.
PUB
 
[67]
2014 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909200
Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison
von der Mühlen SY, Schmidt EM, Richter T, Berthold K, Schmid S, Bruns K (2014)
Presented at the 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse, IL, USA.
PUB
 
[66]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school"
Berthold K (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[65]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz"
Bauer J, Prenzel M, Berthold K (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[64]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
How to foster the will to engage in argumentative thinking
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[63]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations
Roelle J, Berthold K (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[62]
2013 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2907065
Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten
Eyssel FA, Berthold K, Mittelstädt A, Schlotthauer S (2013)
In: Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013). Ansorge U, Kirchler E, Lamm C, Leder H (Eds); Lengerich: Pabst: 76.
PUB
 
[61]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2651009
Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication
Deiglmayr A, Paus E, McCall C, Mullins D, Berthold K, Wittwer J, Kramer N, Rummel N (2013)
Journal of Media Psychology 25(4): 180-189.
PUB| DOI | WoS
 
[60]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2612802
The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations
Roelle J, Berthold K (2013)
Instructional Science 41(4): 635-656.
PUB| DOI | WoS
 
[59]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[58]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[57]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren
Mittelstädt A, Schlotthauer J, Eyssel F, Berthold K (2013)
Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[56]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen
Roelle J, Berthold K (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[55]
2013 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1992428
Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help
Renkl A, Berthold K, Große CS, Schwonke R (2013)
In: International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. Azevedo R, Aleven V (Eds); Springer International Handbooks of Education, 28. New York: Springer: 397-408.
PUB| DOI
 
[54]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können
Roelle J, Berthold K (2012)
Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[53]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective
Roelle J, Berthold K (2012)
Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[52]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
Symposium "When and how instructional explanations can be effective"
Berthold K (2012)
Presented at the 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[51]
2012 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2535635
The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing
Roelle J, Krüger S, Jansen C, Berthold K (2012)
Education Research International 2012: 1-14.
PUB| DOI
 
[50]
2012 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1991210
Explanatory support for learning
Berthold K (2012)
In: Encyclopedia of the Sciences of Learning. Seel NM (Ed); New York: Springer: 1241-1244.
PUB| DOI
 
[49]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work
Roelle J, Berthold K (2011)
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[48]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
Symposium "How instructional explanations can work"
Berthold K (2011)
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[47]
2011 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909236
Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?
Roelle J, Berthold K (2011)
Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[46]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989066
The double-edged effects of explanation prompts
Berthold K, Roder H, Knorzer D, Kessler W, Renkl A (2011)
Computers in Human Behavior 27(1): 69-75.
PUB| DOI | WoS
 
[45]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991209
Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters
Roelle J, Berthold K, Fries S (2011)
International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1(2): 16-30.
PUB| DOI
 
[44]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered?
Berthold K, Faulhaber L, Guevara T, Renkl A (2010)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[43]
2010 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909233
How to optimize providing and processing instructional explanations
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany.
PUB
 
[42]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden?
Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.
PUB
 
[41]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[40]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991212
Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties
Berthold K, Große C, Renkl A (2010)
Pedagogische Studien 87: 38-50.
PUB
 
[39]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations
Roelle J, Berthold K (2010)
Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China.
PUB
 
[38]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1796478
How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication
Berthold K, Renkl A (2010)
Educational Psychology Review 22(1): 25-40.
PUB| DOI | WoS
 
[37]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered?
Berthold K, Renkl A (2009)
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[36]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern
Berthold K, Röder H, Knörzer D, Kessler W, Renkl A (2009)
Presented at the 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Saarbrücken, Deutschland.
PUB
 
[35]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989072
Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches
Eysink THS, Jong T de, Berthold K, Kolloffel B, Opfermann M, Wouters P (2009)
American Educational Research Journal 46(4): 1107-1149.
PUB| DOI | WoS
 
[34]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
Symposium “Teaching learning strategies"
Berthold K (2009)
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[33]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge
Berthold K, Renkl A (2009)
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[32]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991220
Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations
Berthold K, Renkl A (2009)
Journal of Educational Psychology 101(1): 70-87.
PUB| DOI | WoS
 
[31]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989090
Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations
Berthold K, Eysink THS, Renkl A (2009)
Instructional Science 37(4): 345-363.
PUB| DOI | WoS
 
[30]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen"
Berthold K, Seufert T (2008)
Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[29]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen
Berthold K, Rückert S, Renkl A (2008)
Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[28]
2008 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1991222
Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden?
Berthold K, Renkl A (2008)
In: Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Lankes E-M (Ed); Münster [u.a.]: Waxmann: 177-188.
PUB
 
[27]
2008 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991228
How multiple external representations are used and how they can be made more useful
Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2008)
Applied Cognitive Psychology 23(9): 1227-1243.
PUB| DOI | WoS
 
[26]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294 PUB
 
[25]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge
Berthold K, Schwonke R, Renkl A (2007)
Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[24]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes
Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2007)
Presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.
PUB
 
[23]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding
Berthold K, Schwonke R, Renkl A (2007)
Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
PUB
 
[22]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293 PUB
 
[21]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study)
Schwonke R, Renkl A, Berthold K (2007)
Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA.
PUB
 
[20]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991243
Knowledge construction with multiple external representations
Schwonke R, Renkl A, Berthold K (2007)
In: Proceedings of EuroCogSci07. Vosniadou S, Kayser D, Protopapas A (Eds); Hove: Erlbaum: 238-243.
PUB
 
[19]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!
Renkl A, Schwonke R, Berthold K (2007)
Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[18]
2007 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989095
Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2007)
Learning and Instruction 17(5): 564-577.
PUB| DOI | WoS
 
[17]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding
Berthold K, Renkl A (2006)
Presented at the EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”, Nottingham, England.
PUB
 
[16]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen
Berthold K, Renkl A (2006)
Presented at the 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Munich, Germany.
PUB
 
[15]
2006 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989065
Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen
Berthold K (2006)
Bildung und Erziehung 59(2): 205-214.
PUB
 
[14]
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
Learning from worked-out examples
Berthold K (2006)
Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg.
PUB
 
[13]
2005 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909303
How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported?
Berthold K, Renkl A (2005)
Presented at the JURE conference, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[12]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations
Berthold K, Renkl A (2005)
Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[11]
2005 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991306
Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens
Schwonke R, Nückles M, Hauser S, Berthold K, Renkl A (2005)
Zeitschrift für Medienpsychologie 17: 42-53.
PUB
 
[10]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations
Berthold K, Renkl A (2005)
Presented at the 10th Symposium Educational Psychology, Halle, Germany.
PUB
 
[9]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991295
Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts
Berthold K, Renkl A (2005)
In: Proceedings of the CogSci 2005. Bara BG, Barsalou L, Bucciarelli M (Eds); Mahwah, NJ: Erlbaum: 250-255.
PUB
 
[8]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2004)
Presented at the 44th meeting of the German Association of Psychology, Göttingen, Germany.
PUB
 
[7]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991325
Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2004)
In: Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs. Gerjets P, Elen J, Joineru R, Kirschner P (Eds); Tübingen: Knowledge Media Research Center: 193-200.
PUB
 
[6]
2004 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989079
The use of public learning diaries in blended learning
Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2004)
Journal of Educational Media 29(1): 49-66.
PUB| DOI
 
[5]
2004 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1991341
Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen
Renkl A, Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Hauser S (2004)
In: Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Wosnitza M, Frey A, Jäger RS (Eds); Erziehungswissenschaften, 16. Landau: Verlag Empirische Pädagogik: 101-116.
PUB
 
[4]
2003 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909308
eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen
Schwonke R, Hauser S, Berthold K, Nückles M, Renkl A (2003)
Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[3]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A (2003)
Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[2]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
Fostering self-guided learning by writing learning diaries
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A (2003)
Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Padua, Italy.
PUB
 
[1]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991664
Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2003)
In: Proceedings of EuroCogSci 03. Schmalhofer F, Young R, Kath G (Eds); Mahwah, NJ: Erlbaum: 373.
PUB
 

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung

116 Publikationen

Alle markieren

[116]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
Test-based learning: Should learners receive adapted test questions?
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2018)
Presented at the EARLI SIG 6-7 Conference, Bonn, Germany.
PUB
 
[115]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2919200
Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions
Roelle J, Roelle D, Berthold K (2018)
The Journal of Experimental Education: 1-15.
PUB| DOI
 
[114]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2912652
Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2018)
The Journal of Experimental Education 86(3): 325-343.
PUB| DOI | WoS
 
[113]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2915548
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2018)
Presented at the Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018, Paderborn.
PUB
 
[112]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2912990
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2017)
Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland.
PUB
 
[111]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2909149
Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen?
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)
Psychologische Rundschau 68: 188-192.
PUB| DOI | WoS
 
[110]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments
Roelle J, Berthold K (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[109]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908367
Detrimental effects of immediate explanation feedback
Roelle J, Rahimkhani-Sagvand N, Berthold K (2017)
European Journal of Psychology of Education 32(3): 367-384.
PUB| DOI | WoS
 
[108]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[107]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908559
Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters
Roelle J, Berthold K (2017)
Learning and Instruction 49: 142-156.
PUB| DOI | WoS
 
[106]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Hiller S, Roelle J, Berthold K, Rumann S (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[105]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908371
Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples
Roelle J, Hiller S, Berthold K, Rumann S (2017)
Learning and Instruction 49: 1-12.
PUB| DOI | WoS
 
[104]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2913601
Effects of a Training Intervention on Knowledge Integration in Physics
Hefter MH, Berthold K (2017)
Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[103]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2912722
Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2017)
Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland.
PUB
 
[102]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)
Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France.
PUB
 
[101]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte
Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[100]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[99]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908368
Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other?
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2017)
Learning and Instruction 50: 54-64.
PUB| DOI | WoS
 
[98]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908370
Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning.
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2017)
Journal of Educational Psychology 109(1): 99-117.
PUB| DOI | WoS
 
[97]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[96]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[95]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[94]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany.
PUB
 
[93]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[92]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2908369 PUB| DOI | WoS
 
[91]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2906178
The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K (2016)
Reading and Writing 29(8): 1677-1698.
PUB| DOI | WoS
 
[90]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2902110
Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K (2016)
Thinking & Reasoning 22(2): 221-249.
PUB| DOI | WoS
 
[89]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[88]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[87]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
How to foster the effectiveness of example-based learning
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[86]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples
Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W (2015)
Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
PUB
 
[85]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S (2015)
Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
PUB
 
[84]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations
Roelle J, Berthold K (2015)
Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
PUB
 
[83]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2901590
Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations
Roelle J, Berthold K (2015)
Cognition and Instruction 33(3): 199-225.
PUB| DOI | WoS
 
[82]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2772495
The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions
Roelle J, Lehmkuhl N, Beyer M-U, Berthold K (2015)
Journal of Educational Psychology 107(3): 705-723.
PUB| DOI | WoS
 
[81]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2759166
Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2015)
Learning and Instruction 39: 11-22.
PUB| DOI | WoS
 
[80]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2015)
Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland.
PUB
 
[79]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2735220
Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework
Roelle J, Müller C, Roelle D, Berthold K (2015)
PLoS ONE 10(4): e0124115.
PUB | PDF| DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[78]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2015)
Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[77]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K (2014)
Presented at the Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[76]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245 PUB
 
[75]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2014)
Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[74]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193 PUB
 
[73]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich
von der Mühlen SY, Richter T, Schmid S, Berthold K, Bruns K, Schmidt EM (2014)
Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[72]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters
Roelle J, Lehmkuhl N, Berthold K (2014)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands.
PUB
 
[71]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2679439
Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2014)
Instructional Science 42(6): 929-947.
PUB| DOI | WoS
 
[70]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2669208
Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2014)
Instructional Science 42(2): 207-228.
PUB| DOI | WoS
 
[69]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
How to foster skill and will of argumentative thinking
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2014)
Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
PUB
 
[68]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K (2014)
Presented at the AERA 2014 Annual Meeting, Philadelphia.
PUB
 
[67]
2014 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909200
Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison
von der Mühlen SY, Schmidt EM, Richter T, Berthold K, Schmid S, Bruns K (2014)
Presented at the 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse, IL, USA.
PUB
 
[66]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school"
Berthold K (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[65]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz"
Bauer J, Prenzel M, Berthold K (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[64]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
How to foster the will to engage in argumentative thinking
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[63]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations
Roelle J, Berthold K (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[62]
2013 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2907065
Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten
Eyssel FA, Berthold K, Mittelstädt A, Schlotthauer S (2013)
In: Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013). Ansorge U, Kirchler E, Lamm C, Leder H (Eds); Lengerich: Pabst: 76.
PUB
 
[61]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2651009
Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication
Deiglmayr A, Paus E, McCall C, Mullins D, Berthold K, Wittwer J, Kramer N, Rummel N (2013)
Journal of Media Psychology 25(4): 180-189.
PUB| DOI | WoS
 
[60]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2612802
The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations
Roelle J, Berthold K (2013)
Instructional Science 41(4): 635-656.
PUB| DOI | WoS
 
[59]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[58]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[57]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren
Mittelstädt A, Schlotthauer J, Eyssel F, Berthold K (2013)
Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[56]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen
Roelle J, Berthold K (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[55]
2013 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1992428
Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help
Renkl A, Berthold K, Große CS, Schwonke R (2013)
In: International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. Azevedo R, Aleven V (Eds); Springer International Handbooks of Education, 28. New York: Springer: 397-408.
PUB| DOI
 
[54]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können
Roelle J, Berthold K (2012)
Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[53]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective
Roelle J, Berthold K (2012)
Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[52]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
Symposium "When and how instructional explanations can be effective"
Berthold K (2012)
Presented at the 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[51]
2012 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2535635
The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing
Roelle J, Krüger S, Jansen C, Berthold K (2012)
Education Research International 2012: 1-14.
PUB| DOI
 
[50]
2012 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1991210
Explanatory support for learning
Berthold K (2012)
In: Encyclopedia of the Sciences of Learning. Seel NM (Ed); New York: Springer: 1241-1244.
PUB| DOI
 
[49]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work
Roelle J, Berthold K (2011)
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[48]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
Symposium "How instructional explanations can work"
Berthold K (2011)
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[47]
2011 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909236
Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?
Roelle J, Berthold K (2011)
Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[46]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989066
The double-edged effects of explanation prompts
Berthold K, Roder H, Knorzer D, Kessler W, Renkl A (2011)
Computers in Human Behavior 27(1): 69-75.
PUB| DOI | WoS
 
[45]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991209
Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters
Roelle J, Berthold K, Fries S (2011)
International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1(2): 16-30.
PUB| DOI
 
[44]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered?
Berthold K, Faulhaber L, Guevara T, Renkl A (2010)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[43]
2010 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909233
How to optimize providing and processing instructional explanations
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany.
PUB
 
[42]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden?
Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.
PUB
 
[41]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[40]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991212
Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties
Berthold K, Große C, Renkl A (2010)
Pedagogische Studien 87: 38-50.
PUB
 
[39]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations
Roelle J, Berthold K (2010)
Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China.
PUB
 
[38]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1796478
How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication
Berthold K, Renkl A (2010)
Educational Psychology Review 22(1): 25-40.
PUB| DOI | WoS
 
[37]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered?
Berthold K, Renkl A (2009)
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[36]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern
Berthold K, Röder H, Knörzer D, Kessler W, Renkl A (2009)
Presented at the 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Saarbrücken, Deutschland.
PUB
 
[35]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989072
Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches
Eysink THS, Jong T de, Berthold K, Kolloffel B, Opfermann M, Wouters P (2009)
American Educational Research Journal 46(4): 1107-1149.
PUB| DOI | WoS
 
[34]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
Symposium “Teaching learning strategies"
Berthold K (2009)
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[33]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge
Berthold K, Renkl A (2009)
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[32]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991220
Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations
Berthold K, Renkl A (2009)
Journal of Educational Psychology 101(1): 70-87.
PUB| DOI | WoS
 
[31]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989090
Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations
Berthold K, Eysink THS, Renkl A (2009)
Instructional Science 37(4): 345-363.
PUB| DOI | WoS
 
[30]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen"
Berthold K, Seufert T (2008)
Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[29]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen
Berthold K, Rückert S, Renkl A (2008)
Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[28]
2008 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1991222
Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden?
Berthold K, Renkl A (2008)
In: Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Lankes E-M (Ed); Münster [u.a.]: Waxmann: 177-188.
PUB
 
[27]
2008 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991228
How multiple external representations are used and how they can be made more useful
Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2008)
Applied Cognitive Psychology 23(9): 1227-1243.
PUB| DOI | WoS
 
[26]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294 PUB
 
[25]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge
Berthold K, Schwonke R, Renkl A (2007)
Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[24]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes
Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2007)
Presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.
PUB
 
[23]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding
Berthold K, Schwonke R, Renkl A (2007)
Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
PUB
 
[22]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293 PUB
 
[21]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study)
Schwonke R, Renkl A, Berthold K (2007)
Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA.
PUB
 
[20]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991243
Knowledge construction with multiple external representations
Schwonke R, Renkl A, Berthold K (2007)
In: Proceedings of EuroCogSci07. Vosniadou S, Kayser D, Protopapas A (Eds); Hove: Erlbaum: 238-243.
PUB
 
[19]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!
Renkl A, Schwonke R, Berthold K (2007)
Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[18]
2007 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989095
Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2007)
Learning and Instruction 17(5): 564-577.
PUB| DOI | WoS
 
[17]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding
Berthold K, Renkl A (2006)
Presented at the EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”, Nottingham, England.
PUB
 
[16]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen
Berthold K, Renkl A (2006)
Presented at the 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Munich, Germany.
PUB
 
[15]
2006 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989065
Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen
Berthold K (2006)
Bildung und Erziehung 59(2): 205-214.
PUB
 
[14]
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
Learning from worked-out examples
Berthold K (2006)
Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg.
PUB
 
[13]
2005 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909303
How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported?
Berthold K, Renkl A (2005)
Presented at the JURE conference, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[12]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations
Berthold K, Renkl A (2005)
Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[11]
2005 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1991306
Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens
Schwonke R, Nückles M, Hauser S, Berthold K, Renkl A (2005)
Zeitschrift für Medienpsychologie 17: 42-53.
PUB
 
[10]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations
Berthold K, Renkl A (2005)
Presented at the 10th Symposium Educational Psychology, Halle, Germany.
PUB
 
[9]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991295
Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts
Berthold K, Renkl A (2005)
In: Proceedings of the CogSci 2005. Bara BG, Barsalou L, Bucciarelli M (Eds); Mahwah, NJ: Erlbaum: 250-255.
PUB
 
[8]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2004)
Presented at the 44th meeting of the German Association of Psychology, Göttingen, Germany.
PUB
 
[7]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991325
Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2004)
In: Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs. Gerjets P, Elen J, Joineru R, Kirschner P (Eds); Tübingen: Knowledge Media Research Center: 193-200.
PUB
 
[6]
2004 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 1989079
The use of public learning diaries in blended learning
Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2004)
Journal of Educational Media 29(1): 49-66.
PUB| DOI
 
[5]
2004 | Sammelwerksbeitrag | PUB-ID: 1991341
Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen
Renkl A, Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Hauser S (2004)
In: Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Wosnitza M, Frey A, Jäger RS (Eds); Erziehungswissenschaften, 16. Landau: Verlag Empirische Pädagogik: 101-116.
PUB
 
[4]
2003 | Kurzbeitrag Konferenz | PUB-ID: 2909308
eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen
Schwonke R, Hauser S, Berthold K, Nückles M, Renkl A (2003)
Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[3]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A (2003)
Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[2]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
Fostering self-guided learning by writing learning diaries
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A (2003)
Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Padua, Italy.
PUB
 
[1]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 1991664
Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols
Berthold K, Nückles M, Renkl A (2003)
In: Proceedings of EuroCogSci 03. Schmalhofer F, Young R, Kath G (Eds); Mahwah, NJ: Erlbaum: 373.
PUB
 

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung