154 Publikationen

Alle markieren

  • [154]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259
    Kubik, V., Hefter, M. H., Nückles, M., and Berthold, K. (2024).“Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer”. Presented at the 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Germany.
    PUB
     
  • [153]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260
    Schriek, S. A., Hefter, M. H., and Berthold, K. (2024).“Retrospective note prompts support learning from video tutorials”. Presented at the 28th JURE Conference, Sevilla, Spain.
    PUB
     
  • [152]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter, M. H., Kubik, V., and Berthold, K. (2023). Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education 20:15.
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [151]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter, M. H., and Berthold, K. (2023). Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts. Interactive Learning Environments.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [150]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter, M. H., Roelle, J., Renkl, A., and Berthold, K. (2023). Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 18.
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [149]
    2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669
    Hefter, M. H., Kubik, V., and Berthold, K. (2023). “Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes” in The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1) European Journal of Psychology Open, vol. 82, (Bern: Hogrefe), 188.
    PUB | DOI
     
  • [148]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671
    Hefter, M. H., Kubik, V., and Berthold, K. (2023).“Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study”. Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece.
    PUB
     
  • [147]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670
    Kubik, V., Hefter, M. H., Nückles, M., and Berthold, K. (2023).“Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer”. Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece.
    PUB
     
  • [146]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter, M. H., Fromme, B., and Berthold, K. (2022). Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology 36, 648-658.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [145]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2022). Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Psychologie in Erziehung und Unterricht 69, 262-277.
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [144]
    2022 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2966275
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2022).“Lösungsbeispiele und Feedback im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester”. Presented at the 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (VIEW SCIENCE), Hildesheim.
    PUB
     
  • [143]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter, M. H., vom Hofe, R., and Berthold, K. (2022). Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 30, 29-41.
    PUB | DOI
     
  • [142]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter, M. H., and Berthold, K. (2022). Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research 25, 17-39.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [141]
    2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732
    Hefter, M. H., and Berthold, K. (2022).“Learning from video examples during an online training intervention”. Presented at the EARLI SIG 6 &7 Conference, Zollikofen, Switzerland.
    PUB
     
  • [140]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K., and Roelle, J. (2022). The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation. Learning and Instruction:101526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [139]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600
    Hefter, M. H., Fromme, B., and Berthold, K. (2021).“Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics”. Presented at the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), Online.
    PUB
     
  • [138]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann, S., Obergassel, N., Fries, S., Grund, A., Berthold, K., and Roelle, J. (2021). Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment. Journal of Applied Research in Memory and Cognition 10, 603-620.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [137]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463
    Hefter, M. H., Roelle, J., Renkl, A., and Berthold, K. (2021).“Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen”. Presented at the Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg.
    PUB
     
  • [136]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K., and Roelle, J. (2020). Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science 48, 623–649.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [135]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow, H., Richter, T., von der Mühlen, S., Schmid, S., Bruns, K. E., and Berthold, K. (2020). Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica 66, 136-145.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [134]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523
    Hefter, M. H., vom Hofe, R., and Berthold, K. (2020).“ Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality”. Presented at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Vienna, Austria (Conference cancelled).
    PUB
     
  • [133]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter, M. H., and Berthold, K. (2020). Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior 110, 1-9.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [132]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2020). Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers. Psychology Learning and Teaching 20:1475725720966190.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [131]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., and Renkl, A. (2020). Providing worked examples for learning multiple principles. Applied Cognitive Psychology 34, 813-824.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [130]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621
    Hefter, M. H., vom Hofe, R., and Berthold, K. (2020).“Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners?”. Presented at the EARLI SIG 2 Conference, Prague, Czech Republic.
    PUB
     
  • [129]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter, M. H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K., and Renkl, A. (2019). Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology 111, 1396–1405.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [128]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956374
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S., and Roelle, J. (2019).“Adaptive Testing Increases the Testing Effect. In J. Roelle (Chair), How to optimize retrieval-based learning? ”. Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany.
    PUB
     
  • [127]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956373
    Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K., and Roelle, J. (2019).“The influence of achievement motives and adaptivity on practice quizzing.”. Presented at the Joint Conference of the Sections of Developmental Psychology and Educational Psychology of the German Psychological Association (PAEPSY), Leipzig, Germany.
    PUB
     
  • [126]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275
    Hefter, M. H., and Berthold, K. (2019).“Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos”. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland.
    PUB
     
  • [125]
    2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2019).“Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im Praxissemester”. Presented at the paEpsy-Tagung, Universität Leipzig.
    PUB
     
  • [124]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
    Hefter, M. H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K., and Renkl, A. (2019).“Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels?”. Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany.
    PUB
     
  • [123]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
    Hefter, M. H., and Berthold, K. (2019).“Effective and efficient preparation for self-explaining video examples”. Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands.
    PUB
     
  • [122]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., and Berthold, K. (2019). How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science 47, 215-237.
    PUB
     
  • [121]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2019).“Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester”. Presented at the Zur Erforschung Forschenden Lernens, Universität Bielefeld.
    PUB
     
  • [120]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2915548
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2018).“Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs”. Presented at the Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018, Paderborn.
    PUB
     
  • [119]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S., and Roelle, J. (2018). Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology 9:2596.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [118]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter, M. H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., and Berthold, K. (2018). Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education 86, 325-343.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [117]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle, J., Roelle, D., and Berthold, K. (2018). Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education 87, 1-15.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [116]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S., and Roelle, J. (2018).“Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten?”. Presented at the 51. Kongress der DGPs, Frankfurt, Deutschland.
    PUB
     
  • [115]
    2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2018).“Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs”. Presented at the 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt.
    PUB
     
  • [114]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
    Kochanek, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S., and Roelle, J. (2018).“Test-based learning: Should learners receive adapted test questions?”. Presented at the EARLI SIG 6-7 Conference, Bonn, Germany.
    PUB
     
  • [113]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2017).“Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs”. Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland.
    PUB
     
  • [112]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M. H., Prenzel, M., and Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau 68, 188-192.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [111]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
    Hefter, M. H., and Berthold, K. (2017).“Effects of a training intervention on knowledge integration in physics”. Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
    PUB
     
  • [110]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
    Roelle, J., and Berthold, K. (2017).“Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments”. Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
    PUB
     
  • [109]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle, J., Rahimkhani-Sagvand, N., and Berthold, K. (2017). Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education 32, 367-384.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [108]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M. H., Prenzel, M., and Renkl, A. (2017).“Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?”. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
    PUB
     
  • [107]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
    Hiller, S., Roelle, J., Berthold, K., and Rumann, S. (2017).“Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?”. Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
    PUB
     
  • [106]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle, J., and Berthold, K. (2017). Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters. Learning and Instruction 49, 142-156.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [105]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle, J., Hiller, S., Berthold, K., and Rumann, S. (2017). Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction 49, 1-12.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [104]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
    Kochanek, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S., and Roelle, J. (2017).“Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens”. Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland.
    PUB
     
  • [103]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., and Renkl, A. (2017).“Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast”. Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France.
    PUB
     
  • [102]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
    Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K., and Roelle, J. (2017).“Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte”. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
    PUB
     
  • [101]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., and Renkl, A. (2017).“Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?”. Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
    PUB
     
  • [100]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle, J., Nowitzki, C., and Berthold, K. (2017). Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction 50, 54-64.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [99]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle, J., Schmidt, E. M., Buchau, A., and Berthold, K. (2017). Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology 109, 99-117.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [98]
    2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., and Berthold, K. (2016).“Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs”. Presented at the BiProfessional-Konferenz, Bielefeld.
    PUB
     
  • [97]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
    Hefter, M. H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S., and Berthold, K. (2016).“Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens”. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
    PUB
     
  • [96]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
    Roelle, J., and Berthold, K. (2016).“Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters”. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
    PUB
     
  • [95]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
    Roelle, J., and Berthold, K. (2016).“Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle”. Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
    PUB
     
  • [94]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
    Roelle, J., and Berthold, K. (2016).“Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions”. Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany.
    PUB
     
  • [93]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., and Renkl, A. (2016).“Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?”. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
    PUB
     
  • [92]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle, J., and Berthold, K. (2016). Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science 44, 147-176.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [91]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E. M., and Berthold, K. (2016). The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing 29, 1677-1698.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [90]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E. M., and Berthold, K. (2016). Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning 22, 221-249.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [89]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
    Hiller, S., Roelle, J., and Berthold, K. (2016).“Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?”. Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
    PUB
     
  • [88]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
    Hiller, S., Roelle, J., and Berthold, K. (2016).“Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?”. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
    PUB
     
  • [87]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
    Hiller, S., Roelle, J., and Berthold, K. (2016).“How to foster the effectiveness of example-based learning”. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
    PUB
     
  • [86]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter, M. H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., and Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction 39, 11-22.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [85]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle, J., Müller, C., Roelle, D., and Berthold, K. (2015). Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE 10:e0124115.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [84]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
    Renkl, A., Krense, C., Hefter, M. H., Berthold, K., and Riess, W. (2015).“Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples?”. Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
    PUB
     
  • [83]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
    Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., and Fries, S. (2015).“Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen”. Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
    PUB
     
  • [82]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
    Roelle, J., and Berthold, K. (2015).“Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations”. Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
    PUB
     
  • [81]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle, J., and Berthold, K. (2015). Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction 33, 199-225.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [80]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle, J., Lehmkuhl, N., Beyer, M. - U., and Berthold, K. (2015). The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology 107, 705-723.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [79]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
    Roelle, J., Schmidt, E. M., Buchau, A., and Berthold, K. (2015).“Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?”. Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland.
    PUB
     
  • [78]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
    Roelle, J., Nowitzki, C., and Berthold, K. (2015).“Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle”. Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland.
    PUB
     
  • [77]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., and Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science 42, 929-947.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [76]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
    Schmidt, E. M., von der Mühlen, S. Y., Bruns, K., Schmid, S., Richter, T., and Berthold, K. (2014).“Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur”. Presented at the Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, Deutschland.
    PUB
     
  • [75]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
    Roelle, J., and Berthold, K. (2014).“Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese”. Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
    PUB
     
  • [74]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
    Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., and Fries, S. (2014).“Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte”. Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
    PUB
     
  • [73]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193
    Schmid, S., von der Mühlen, S. Y., Schmidt, E. M., Bruns, K., Richter, T., and Berthold, K. (2014).“Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext"”. Presented at the 2. GEBF-Tagung, Frankfurt, Deutschland.
    PUB
     
  • [72]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
    von der Mühlen, S. Y., Richter, T., Schmid, S., Berthold, K., Bruns, K., and Schmidt, E. M. (2014).“Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich”. Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
    PUB
     
  • [71]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
    Roelle, J., Lehmkuhl, N., and Berthold, K. (2014).“Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters”. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands.
    PUB
     
  • [70]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle, J., Berthold, K., and Renkl, A. (2014). Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science 42, 207-228.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [69]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
    Hefter, M. H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S., and Berthold, K. (2014).“How to foster skill and will of argumentative thinking”. Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
    PUB
     
  • [68]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
    Schmidt, E. M., von der Mühlen, S. Y., Bruns, K., Schmid, S., Richter, T., and Berthold, K. (2014).“Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison”. Presented at the AERA 2014 Annual Meeting, Philadelphia.
    PUB
     
  • [67]
    2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200
    von der Mühlen, S. Y., Schmidt, E. M., Richter, T., Berthold, K., Schmid, S., and Bruns, K. (2014).“Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison”. Presented at the 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse, IL, USA.
    PUB
     
  • [66]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
    Berthold, K. (2013).“Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school"”. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
    PUB
     
  • [65]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
    Bauer, J., Prenzel, M., and Berthold, K. (2013).“Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz"”. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
    PUB
     
  • [64]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
    Hefter, M. H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., and Fries, S. (2013).“How to foster the will to engage in argumentative thinking”. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
    PUB
     
  • [63]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
    Roelle, J., and Berthold, K. (2013).“How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations”. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
    PUB
     
  • [62]
    2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065
    Eyssel, F. A., Berthold, K., Mittelstädt, A., and Schlotthauer, S. (2013). “Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten” in Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013), Ansorge, U., Kirchler, E., Lamm, C., and Leder, H. eds. (Lengerich: Pabst), 76.
    PUB
     
  • [61]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Kramer, N., and Rummel, N. (2013). Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology 25, 180-189.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [60]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle, J., and Berthold, K. (2013). The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science 41, 635-656.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [59]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
    Hefter, M. H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., and Fries, S. (2013).“Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz”. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
    PUB
     
  • [58]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
    Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., and Fries, S. (2013).“Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen”. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
    PUB
     
  • [57]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
    Mittelstädt, A., Schlotthauer, J., Eyssel, F., and Berthold, K. (2013).“Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren”. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
    PUB
     
  • [56]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
    Roelle, J., and Berthold, K. (2013).“Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen”. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
    PUB
     
  • [55]
    2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428
    Renkl, A., Berthold, K., Große, C. S., and Schwonke, R. (2013). “Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help” in International Handbook of Metacognition and Learning Technologies, Azevedo, R., and Aleven, V. eds. Springer International Handbooks of Education, vol. 28, (New York: Springer), 397-408.
    PUB | DOI
     
  • [54]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle, J., Krüger, S., Jansen, C., and Berthold, K. (2012). The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International 2012:751625 .
    PUB | DOI
     
  • [53]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
    Roelle, J., and Berthold, K. (2012).“Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können”. Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
    PUB
     
  • [52]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
    Roelle, J., and Berthold, K. (2012).“Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective”. Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany.
    PUB
     
  • [51]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
    Berthold, K. (2012).“Symposium "When and how instructional explanations can be effective"”. Presented at the 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs), Bielefeld, Germany.
    PUB
     
  • [50]
    2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991210
    Berthold, K. (2012). “Explanatory support for learning” in Encyclopedia of the Sciences of Learning, Seel, N. M. ed. (New York: Springer), 1241-1244.
    PUB | DOI
     
  • [49]
    2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
    Roelle, J., and Berthold, K. (2011).“How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work”. Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
    PUB
     
  • [48]
    2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
    Berthold, K. (2011).“Symposium "How instructional explanations can work"”. Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
    PUB
     
  • [47]
    2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
    Roelle, J., and Berthold, K. (2011).“Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?”. Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland.
    PUB
     
  • [46]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold, K., Roder, H., Knorzer, D., Kessler, W., and Renkl, A. (2011). The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior 27, 69-75.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [45]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle, J., Berthold, K., and Fries, S. (2011). Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1, 16-30.
    PUB | DOI
     
  • [44]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
    Berthold, K., Faulhaber, L., Guevara, T., and Renkl, A. (2010).“Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered?”. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
    PUB
     
  • [43]
    2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
    Roelle, J., Berthold, K., and Renkl, A. (2010).“How to optimize providing and processing instructional explanations”. Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany.
    PUB
     
  • [42]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
    Berthold, K., and Renkl, A. (2010).“Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden?”. Presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.
    PUB
     
  • [41]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
    Roelle, J., Berthold, K., and Renkl, A. (2010).“Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations”. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
    PUB
     
  • [40]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold, K., Große, C., and Renkl, A. (2010). Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien 87, 38-50.
    PUB
     
  • [39]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
    Roelle, J., and Berthold, K. (2010).“The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations”. Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China.
    PUB
     
  • [38]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold, K., and Renkl, A. (2010). How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review 22, 25-40.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
    Berthold, K., and Renkl, A. (2009).“Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered?”. Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
    PUB
     
  • [36]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
    Berthold, K., Röder, H., Knörzer, D., Kessler, W., and Renkl, A. (2009).“Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern”. Presented at the 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Saarbrücken, Deutschland.
    PUB
     
  • [35]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink, T. H. S., Jong, T. de, Berthold, K., Kolloffel, B., Opfermann, M., and Wouters, P. (2009). Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal 46, 1107-1149.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
    Berthold, K. (2009).“Symposium “Teaching learning strategies"”. Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
    PUB
     
  • [33]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
    Berthold, K., and Renkl, A. (2009).“The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge”. Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
    PUB
     
  • [32]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold, K., and Renkl, A. (2009). Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology 101, 70-87.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold, K., Eysink, T. H. S., and Renkl, A. (2009). Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science 37, 345-363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
    Berthold, K., and Seufert, T. (2008).“Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen"”. Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
    PUB
     
  • [29]
    2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
    Berthold, K., Rückert, S., and Renkl, A. (2008).“Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen”. Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
    PUB
     
  • [28]
    2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222
    Berthold, K., and Renkl, A. (2008). “Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden?” in Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung, Lankes, E. - M. ed. (Münster [u.a.]: Waxmann), 177-188.
    PUB
     
  • [27]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke, R., Berthold, K., and Renkl, A. (2008). How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology 23, 1227-1243.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294
    Berthold, K., and Renkl, A. (2007).“Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?]”. Presented at the Meeting of the Group of Empirical Educational Research, Lüneburg, Germany.
    PUB
     
  • [25]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
    Berthold, K., Schwonke, R., and Renkl, A. (2007).“Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge”. Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
    PUB
     
  • [24]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
    Schwonke, R., Berthold, K., and Renkl, A. (2007).“How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes”. Presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.
    PUB
     
  • [23]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
    Berthold, K., Schwonke, R., and Renkl, A. (2007).“Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding”. Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
    PUB
     
  • [22]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293
    Berthold, K., and Renkl, A. (2007).“Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?]”. Presented at the 11th Symposium of Educational Psychology, Berlin, Germany.
    PUB
     
  • [21]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
    Schwonke, R., Renkl, A., and Berthold, K. (2007).“Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study)”. Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA.
    PUB
     
  • [20]
    2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243
    Schwonke, R., Renkl, A., and Berthold, K. (2007). “Knowledge construction with multiple external representations” in Proceedings of EuroCogSci07, Vosniadou, S., Kayser, D., and Protopapas, A. eds. (Hove: Erlbaum), 238-243.
    PUB
     
  • [19]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
    Renkl, A., Schwonke, R., and Berthold, K. (2007).“Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!”. Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
    PUB
     
  • [18]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold, K., Nückles, M., and Renkl, A. (2007). Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction 17, 564-577.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
    Berthold, K., and Renkl, A. (2006).“Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding”. Presented at the EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”, Nottingham, England.
    PUB
     
  • [16]
    2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
    Berthold, K., and Renkl, A. (2006).“Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen”. Presented at the 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Munich, Germany.
    PUB
     
  • [15]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold, K. (2006). Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung 59, 205-214.
    PUB
     
  • [14]
    2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
    Berthold, K. (2006). Learning from worked-out examples. Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg.
    PUB
     
  • [13]
    2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303
    Berthold, K., and Renkl, A. (2005).“How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported?”. Presented at the JURE conference, Nicosia, Cyprus.
    PUB
     
  • [12]
    2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
    Berthold, K., and Renkl, A. (2005).“Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations”. Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus.
    PUB
     
  • [11]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, K., and Renkl, A. (2005). Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie 17, 42-53.
    PUB
     
  • [10]
    2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
    Berthold, K., and Renkl, A. (2005).“Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations”. Presented at the 10th Symposium Educational Psychology, Halle, Germany.
    PUB
     
  • [9]
    2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295
    Berthold, K., and Renkl, A. (2005). “Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts” in Proceedings of the CogSci 2005, Bara, B. G., Barsalou, L., and Bucciarelli, M. eds. (Mahwah, NJ: Erlbaum), 250-255.
    PUB
     
  • [8]
    2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
    Berthold, K., Nückles, M., and Renkl, A. (2004).“Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens”. Presented at the 44th meeting of the German Association of Psychology, Göttingen, Germany.
    PUB
     
  • [7]
    2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325
    Berthold, K., Nückles, M., and Renkl, A. (2004). “Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes” in Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs, Gerjets, P., Elen, J., Joineru, R., and Kirschner, P. eds. (Tübingen: Knowledge Media Research Center), 193-200.
    PUB
     
  • [6]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K., and Renkl, A. (2004). The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media 29, 49-66.
    PUB | DOI
     
  • [5]
    2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341
    Renkl, A., Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K., and Hauser, S. (2004). “Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen” in Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert, Wosnitza, M., Frey, A., and Jäger, R. S. eds. Erziehungswissenschaften, 16 (Landau: Verlag Empirische Pädagogik), 101-116.
    PUB
     
  • [4]
    2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308
    Schwonke, R., Hauser, S., Berthold, K., Nückles, M., and Renkl, A. (2003).“eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen”. Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
    PUB
     
  • [3]
    2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
    Nückles, M., Berthold, K., Gurlitt, J., and Renkl, A. (2003).“Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften”. Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
    PUB
     
  • [2]
    2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
    Nückles, M., Berthold, K., Gurlitt, J., and Renkl, A. (2003).“Fostering self-guided learning by writing learning diaries”. Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Padua, Italy.
    PUB
     
  • [1]
    2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664
    Berthold, K., Nückles, M., and Renkl, A. (2003). “Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols” in Proceedings of EuroCogSci 03, Schmalhofer, F., Young, R., and Kath, G. eds. (Mahwah, NJ: Erlbaum), 373.
    PUB
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung