152 Publikationen
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20: 15. Springer. doi:10.1186/s41239-023-00383-9.
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2023). Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18. doi:10.58459/rptel.2023.18008.
-
2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes (European Journal of Psychology Open). The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1) (S. 188). Gehalten auf der 18th European Congress of Psychology (ECP), Bern: Hogrefe. doi:10.1024/2673-8627/a000043.
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M. & Berthold, K. (2023). Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2022). Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology, 36(3), 648-658. Wiley. doi:10.1002/acp.3951.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2022). Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 69(4), 262-277. Ernst Reinhardt Verlag. doi:10.2378/peu2022.art21d.
-
2022 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2966275Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2022). Lösungsbeispiele und Feedback im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Gehalten auf der 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (VIEW SCIENCE).
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2022). Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 30(4), 29-41. University of Sydney. doi:10.30722/IJISME.30.04.003 .
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research, 25, 17-39. Springer. doi:10.1007/s10984-020-09347-6.
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Learning from video examples during an online training intervention. Gehalten auf der EARLI SIG 6 &7 Conference.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2022). The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation. Learning and Instruction, (77): 101526. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2021.101526.
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2021). Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics. Gehalten auf der Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL).
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904Heitmann, S., Obergassel, N., Fries, S., Grund, A., Berthold, K. & Roelle, J. (2021). Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 10(4), 603-620. Elsevier. doi:10.1016/j.jarmac.2021.07.008.
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2021). Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen. Gehalten auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2020). Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science , 48, 623–649. Springer. doi:10.1007/s11251-020-09523-4.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305Münchow, H., Richter, T., von der Mühlen, S., Schmid, S., Bruns, K.E. & Berthold, K. (2020). Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica, 66(2), 136-145. Hogrefe & Huber. doi:10.1026/0012-1924/a000225.
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality. Gehalten auf der 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs).
-
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2020). Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers. Psychology Learning and Teaching, 20(1): 1475725720966190. Sage. doi:10.1177/1475725720966190.
-
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners? Gehalten auf der EARLI SIG 2 Conference.
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology, 111(8), 1396–1405. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000350.
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956374Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2019). Adaptive Testing Increases the Testing Effect. In J. Roelle (Chair), How to optimize retrieval-based learning? . Gehalten auf der 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956373Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2019). The influence of achievement motives and adaptivity on practice quizzing. Gehalten auf der Joint Conference of the Sections of Developmental Psychology and Educational Psychology of the German Psychological Association (PAEPSY).
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos. Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
-
2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2019). Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im Praxissemester. Gehalten auf der paEpsy-Tagung.
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels? Gehalten auf der 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Gehalten auf der 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S. & Berthold, K. (2019). How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science, 47(2), 215-237. Springer.
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2019). Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester. Gehalten auf der Zur Erforschung Forschenden Lernens.
-
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2915548Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2018). Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Gehalten auf der Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2018). Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology, 9: 2596. Frontiers Media SA. doi:10.3389/fpsyg.2018.02596.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2018). Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education, 86(3), 325-343. Taylor & Francis. doi:10.1080/00220973.2017.1363689.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168Roelle, J., Roelle, D. & Berthold, K. (2018). Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education, 87(2), 1-15. Informa UK Limited. doi:10.1080/00220973.2018.1434756.
-
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2018). Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten? Gehalten auf der 51. Kongress der DGPs.
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2018). Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs. Gehalten auf der 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.
-
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605Kochanek, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2018). Test-based learning: Should learners receive adapted test questions? Gehalten auf der EARLI SIG 6-7 Conference.
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2017). Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Gehalten auf der Tagung Forschendes Lernen - The wider view.
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau, 68(3), 188-192. Hogrefe. doi:10.1026/0033-3042/a000363.
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601Hefter, M.H. & Berthold, K. (2017). Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Gehalten auf der 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257Roelle, J. & Berthold, K. (2017). Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments. Gehalten auf der 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367Roelle, J., Rahimkhani-Sagvand, N. & Berthold, K. (2017). Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education, 32(3), 367-384. Springer Nature. doi:10.1007/s10212-016-0317-6.
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259Hiller, S., Roelle, J., Berthold, K. & Rumann, S. (2017). Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Gehalten auf der 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371Roelle, J., Hiller, S., Berthold, K. & Rumann, S. (2017). Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction, 49, 1-12. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2016.11.012.
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722Kochanek, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2017). Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens. Gehalten auf der Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter.
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2017). Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. Gehalten auf der 4th International Conference on Analogical Reasoning.
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2017). Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte. Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2017). Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Gehalten auf der 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370Roelle, J., Schmidt, E.M., Buchau, A. & Berthold, K. (2017). Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology, 109(1), 99-117. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000132.
-
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2016). Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Gehalten auf der BiProfessional-Konferenz.
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2016). Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle. Gehalten auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions. Gehalten auf der 9th International Cognitive Load Theory Conference.
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2016). Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science, 44(2), 147-176. Springer Nature. doi:10.1007/s11251-016-9368-y.
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M. & Berthold, K. (2016). The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing, 29(8), 1677-1698. Springer. doi:10.1007/s11145-015-9601-0.
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M. & Berthold, K. (2016). Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning, 22(2), 221-249. Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd. doi:10.1080/13546783.2015.1127289.
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250Hiller, S., Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden? Gehalten auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255Hiller, S., Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253Hiller, S., Roelle, J. & Berthold, K. (2016). How to foster the effectiveness of example-based learning. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction, 39, 11-22. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.002.
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220Roelle, J., Müller, C., Roelle, D. & Berthold, K. (2015). Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE, 10(4): e0124115. Public Library of Science (PLoS). doi:10.1371/journal.pone.0124115.
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179Renkl, A., Krense, C., Hefter, M.H., Berthold, K. & Riess, W. (2015). Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Gehalten auf der 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W. & Fries, S. (2015). Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Gehalten auf der Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409).
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247Roelle, J. & Berthold, K. (2015). Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations. Gehalten auf der 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590Roelle, J. & Berthold, K. (2015). Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction, 33(3), 199-225. Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd. doi:10.1080/07370008.2015.1063636.
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495Roelle, J., Lehmkuhl, N., Beyer, M.-U. & Berthold, K. (2015). The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology, 107(3), 705-723. American Psychological Association. doi:10.1037/edu0000010.
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248Roelle, J., Schmidt, E.M., Buchau, A. & Berthold, K. (2015). Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren? Gehalten auf der 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246Roelle, J., Nowitzki, C. & Berthold, K. (2015). Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle. Gehalten auf der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science, 42(6), 929-947. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-014-9320-y.
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194Schmidt, E.M., von der Mühlen, S.Y., Bruns, K., Schmid, S., Richter, T. & Berthold, K. (2014). Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur. Gehalten auf der Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE).
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245Roelle, J. & Berthold, K. (2014). Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese. Gehalten auf der 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Gehalten auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193Schmid, S., von der Mühlen, S.Y., Schmidt, E.M., Bruns, K., Richter, T. & Berthold, K. (2014). Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext". Gehalten auf der 2. GEBF-Tagung.
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198von der Mühlen, S.Y., Richter, T., Schmid, S., Berthold, K., Bruns, K. & Schmidt, E.M. (2014). Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich. Gehalten auf der 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244Roelle, J., Lehmkuhl, N. & Berthold, K. (2014). Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208Roelle, J., Berthold, K. & Renkl, A. (2014). Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science, 42(2), 207-228. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-013-9277-2.
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2014). How to foster skill and will of argumentative thinking. Gehalten auf der workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409).
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197Schmidt, E.M., von der Mühlen, S.Y., Bruns, K., Schmid, S., Richter, T. & Berthold, K. (2014). Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison. Gehalten auf der AERA 2014 Annual Meeting.
-
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200von der Mühlen, S.Y., Schmidt, E.M., Richter, T., Berthold, K., Schmid, S. & Bruns, K. (2014). Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison. Gehalten auf der 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse.
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202Berthold, K. (2013). Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school". Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201Bauer, J., Prenzel, M. & Berthold, K. (2013). Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz". Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). How to foster the will to engage in argumentative thinking. Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242Roelle, J. & Berthold, K. (2013). How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations. Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065Eyssel, F.A., Berthold, K., Mittelstädt, A. & Schlotthauer, S. (2013). Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten. In U. Ansorge, E. Kirchler, C. Lamm & H. Leder (Hrsg.), Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013) (S. 76). Gehalten auf der 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013), Lengerich: Pabst.
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Kramer, N. & Rummel, N. (2013). Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology, 25(4), 180-189. Hogrefe & Huber. doi:10.1027/1864-1105/a000101.
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802Roelle, J. & Berthold, K. (2013). The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science, 41(4), 635-656. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-012-9247-0.
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie.
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203Mittelstädt, A., Schlotthauer, J., Eyssel, F. & Berthold, K. (2013). Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren. Gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie.
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241Roelle, J. & Berthold, K. (2013). Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen. Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428Renkl, A., Berthold, K., Große, C.S. & Schwonke, R. (2013). Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help (Springer International Handbooks of Education). In R. Azevedo & V. Aleven (Hrsg.), International Handbook of Metacognition and Learning Technologies (S. 397-408). New York: Springer. doi:10.1007/978-1-4419-5546-3_26.
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635Roelle, J., Krüger, S., Jansen, C. & Berthold, K. (2012). The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International, 2012: 751625 . Hindawi Publishing Corporation. doi:10.1155/2012/751625.
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238Roelle, J. & Berthold, K. (2012). Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können. Gehalten auf der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240Roelle, J. & Berthold, K. (2012). Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective. Gehalten auf der 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs).
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204Berthold, K. (2012). Symposium "When and how instructional explanations can be effective". Gehalten auf der 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs).
-
-
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235Roelle, J. & Berthold, K. (2011). How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work. Gehalten auf der 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205Berthold, K. (2011). Symposium "How instructional explanations can work". Gehalten auf der 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236Roelle, J. & Berthold, K. (2011). Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden? Gehalten auf der [science fair].
-
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209Roelle, J., Berthold, K. & Fries, S. (2011). Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 1(2), 16-30. IGI Global. doi:10.4018/ijcbpl.2011040102.
-
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207Berthold, K., Faulhaber, L., Guevara, T. & Renkl, A. (2010). Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered? Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
-
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233Roelle, J., Berthold, K. & Renkl, A. (2010). How to optimize providing and processing instructional explanations. Gehalten auf der JURE 2010 Conference.
-
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206Berthold, K. & Renkl, A. (2010). Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden? Gehalten auf der 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.
-
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232Roelle, J., Berthold, K. & Renkl, A. (2010). Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212Berthold, K., Große, C. & Renkl, A. (2010). Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien, 87, 38-50. Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR).
-
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234Roelle, J. & Berthold, K. (2010). The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Gehalten auf der 4th International Cognitive Load Theory Conference.
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478Berthold, K. & Renkl, A. (2010). How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review, 22(1), 25-40. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s10648-010-9124-9.
-
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209Berthold, K. & Renkl, A. (2009). Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered? Gehalten auf der 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212Berthold, K., Röder, H., Knörzer, D., Kessler, W. & Renkl, A. (2009). Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern. Gehalten auf der 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072Eysink, T.H.S., Jong, T. de, Berthold, K., Kolloffel, B., Opfermann, M. & Wouters, P. (2009). Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal, 46(4), 1107-1149. American Educational Research Association (AERA). doi:10.3102/0002831209340235.
-
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208Berthold, K. (2009). Symposium “Teaching learning strategies". Gehalten auf der 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210Berthold, K. & Renkl, A. (2009). The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge. Gehalten auf der 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220Berthold, K. & Renkl, A. (2009). Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology, 101(1), 70-87. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/a0013247.
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090Berthold, K., Eysink, T.H.S. & Renkl, A. (2009). Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science, 37(4), 345-363. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-008-9051-z.
-
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216Berthold, K. & Seufert, T. (2008). Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen". Gehalten auf der 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
-
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215Berthold, K., Rückert, S. & Renkl, A. (2008). Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen. Gehalten auf der 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
-
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222Berthold, K. & Renkl, A. (2008). Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? In E.-M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung (S. 177-188). Münster [u.a.]: Waxmann.
-
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294Berthold, K. & Renkl, A. (2007). Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?]. Gehalten auf der Meeting of the Group of Empirical Educational Research.
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218Berthold, K., Schwonke, R. & Renkl, A. (2007). Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge. Gehalten auf der 12th European Conference for Research on Learning and Instruction.
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297Schwonke, R., Berthold, K. & Renkl, A. (2007). How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes. Gehalten auf der 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217Berthold, K., Schwonke, R. & Renkl, A. (2007). Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Gehalten auf der Meeting of the American Educational Research Association.
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293Berthold, K. & Renkl, A. (2007). Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?]. Gehalten auf der 11th Symposium of Educational Psychology.
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298Schwonke, R., Renkl, A. & Berthold, K. (2007). Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study). Gehalten auf der Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA).
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243Schwonke, R., Renkl, A. & Berthold, K. (2007). Knowledge construction with multiple external representations. In S. Vosniadou, D. Kayser & A. Protopapas (Hrsg.), Proceedings of EuroCogSci07 (S. 238-243). Gehalten auf der European Cognitive Science Conference 2007, Hove: Erlbaum.
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296Renkl, A., Schwonke, R. & Berthold, K. (2007). Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!. Gehalten auf der 12th European Conference for Research on Learning and Instruction.
-
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2007). Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction, 17(5), 564-577. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2007.09.007.
-
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300Berthold, K. & Renkl, A. (2006). Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Gehalten auf der EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”.
-
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301Berthold, K. & Renkl, A. (2006). Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen. Gehalten auf der 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF).
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065Berthold, K. (2006). Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung, 59(2), 205-214. Vandenhoeck & Ruprecht.
-
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087Berthold, K. (2006). Learning from worked-out examples. Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg.
-
2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303Berthold, K. & Renkl, A. (2005). How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported? Gehalten auf der JURE conference.
-
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Gehalten auf der 10th European Conference for Research on Learning and Instruction.
-
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie, 17, 42-53.
-
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Gehalten auf der 10th Symposium Educational Psychology.
-
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts. In B.G. Bara, L. Barsalou & M. Bucciarelli (Hrsg.), Proceedings of the CogSci 2005 (S. 250-255). Gehalten auf der XXVII annual conference of the Cognitive Science Society, Mahwah, NJ: Erlbaum.
-
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2004). Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens. Gehalten auf der 44th meeting of the German Association of Psychology.
-
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2004). Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes. In P. Gerjets, J. Elen, R. Joineru & P. Kirschner (Hrsg.), Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs (S. 193-200). Gehalten auf der Instructional Design and Learning and Instruction with Computers, Tübingen: Knowledge Media Research Center.
-
-
2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341Renkl, A., Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K. & Hauser, S. (2004). Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen (Erziehungswissenschaften, 16). In M. Wosnitza, A. Frey & R.S. Jäger (Hrsg.), Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert (S. 101-116). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.
-
2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308Schwonke, R., Hauser, S., Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2003). eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen. Gehalten auf der 9th Symposium Educational Psychology.
-
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307Nückles, M., Berthold, K., Gurlitt, J. & Renkl, A. (2003). Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften. Gehalten auf der 9th Symposium Educational Psychology.
-
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306Nückles, M., Berthold, K., Gurlitt, J. & Renkl, A. (2003). Fostering self-guided learning by writing learning diaries. Gehalten auf der 10th European Conference for Research on Learning and Instruction.
-
2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2003). Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols. In F. Schmalhofer, R. Young & G. Kath (Hrsg.), Proceedings of EuroCogSci 03 (S. 373). Gehalten auf der European Cognitive Science Conference 2003, Mahwah, NJ: Erlbaum.