152 Publikationen

Alle markieren

  • [152]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20: 15. Springer. doi:10.1186/s41239-023-00383-9.
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [151]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2023). Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts. Interactive Learning Environments. Routledge. doi:10.1080/10494820.2022.2164786.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [150]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2023). Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18. doi:10.58459/rptel.2023.18008.
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [149]
    2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669
    Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes (European Journal of Psychology Open). The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1) (S. 188). Gehalten auf der 18th European Congress of Psychology (ECP), Bern: Hogrefe. doi:10.1024/2673-8627/a000043.
    PUB | DOI
     
  • [148]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671
    Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [147]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670
    Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M. & Berthold, K. (2023). Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [146]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2022). Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology, 36(3), 648-658. Wiley. doi:10.1002/acp.3951.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [145]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2022). Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 69(4), 262-277. Ernst Reinhardt Verlag. doi:10.2378/peu2022.art21d.
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [144]
    2022 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2966275
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2022). Lösungsbeispiele und Feedback im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Gehalten auf der 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (VIEW SCIENCE).
    PUB
     
  • [143]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2022). Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 30(4), 29-41. University of Sydney. doi:10.30722/IJISME.30.04.003 .
    PUB | DOI
     
  • [142]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research, 25, 17-39. Springer. doi:10.1007/s10984-020-09347-6.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [141]
    2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Learning from video examples during an online training intervention. Gehalten auf der EARLI SIG 6 &7 Conference.
    PUB
     
  • [140]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2022). The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation. Learning and Instruction, (77): 101526. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2021.101526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [139]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600
    Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2021). Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics. Gehalten auf der Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL).
    PUB
     
  • [138]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann, S., Obergassel, N., Fries, S., Grund, A., Berthold, K. & Roelle, J. (2021). Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 10(4), 603-620. Elsevier. doi:10.1016/j.jarmac.2021.07.008.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [137]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463
    Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2021). Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen. Gehalten auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [136]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2020). Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science , 48, 623–649. Springer. doi:10.1007/s11251-020-09523-4.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [135]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow, H., Richter, T., von der Mühlen, S., Schmid, S., Bruns, K.E. & Berthold, K. (2020). Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica, 66(2), 136-145. Hogrefe & Huber. doi:10.1026/0012-1924/a000225.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [134]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523
    Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality. Gehalten auf der 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs).
    PUB
     
  • [133]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2020). Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior, 110, 1-9. Elsevier BV. doi:10.1016/j.chb.2020.106404.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [132]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2020). Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers. Psychology Learning and Teaching, 20(1): 1475725720966190. Sage. doi:10.1177/1475725720966190.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [131]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2020). Providing worked examples for learning multiple principles. Applied Cognitive Psychology, 34(4), 813-824. Wiley.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [130]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621
    Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners? Gehalten auf der EARLI SIG 2 Conference.
    PUB
     
  • [129]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology, 111(8), 1396–1405. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000350.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [128]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956374
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2019). Adaptive Testing Increases the Testing Effect. In J. Roelle (Chair), How to optimize retrieval-based learning? . Gehalten auf der 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [127]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956373
    Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2019). The influence of achievement motives and adaptivity on practice quizzing. Gehalten auf der Joint Conference of the Sections of Developmental Psychology and Educational Psychology of the German Psychological Association (PAEPSY).
    PUB
     
  • [126]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos. Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
    PUB
     
  • [125]
    2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2019). Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im Praxissemester. Gehalten auf der paEpsy-Tagung.
    PUB
     
  • [124]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
    Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels? Gehalten auf der 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [123]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Gehalten auf der 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
    PUB
     
  • [122]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S. & Berthold, K. (2019). How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science, 47(2), 215-237. Springer.
    PUB
     
  • [121]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2019). Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester. Gehalten auf der Zur Erforschung Forschenden Lernens.
    PUB
     
  • [120]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2915548
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2018). Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Gehalten auf der Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018.
    PUB
     
  • [119]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2018). Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology, 9: 2596. Frontiers Media SA. doi:10.3389/fpsyg.2018.02596.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [118]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2018). Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education, 86(3), 325-343. Taylor & Francis. doi:10.1080/00220973.2017.1363689.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [117]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle, J., Roelle, D. & Berthold, K. (2018). Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education, 87(2), 1-15. Informa UK Limited. doi:10.1080/00220973.2018.1434756.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [116]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2018). Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten? Gehalten auf der 51. Kongress der DGPs.
    PUB
     
  • [115]
    2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2018). Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs. Gehalten auf der 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.
    PUB
     
  • [114]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
    Kochanek, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2018). Test-based learning: Should learners receive adapted test questions? Gehalten auf der EARLI SIG 6-7 Conference.
    PUB
     
  • [113]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2017). Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Gehalten auf der Tagung Forschendes Lernen - The wider view.
    PUB
     
  • [112]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau, 68(3), 188-192. Hogrefe. doi:10.1026/0033-3042/a000363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [111]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2017). Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Gehalten auf der 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [110]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
    Roelle, J. & Berthold, K. (2017). Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments. Gehalten auf der 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [109]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle, J., Rahimkhani-Sagvand, N. & Berthold, K. (2017). Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education, 32(3), 367-384. Springer Nature. doi:10.1007/s10212-016-0317-6.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [108]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
    PUB
     
  • [107]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
    Hiller, S., Roelle, J., Berthold, K. & Rumann, S. (2017). Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Gehalten auf der 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [106]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle, J. & Berthold, K. (2017). Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters. Learning and Instruction, 49, 142-156. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.01.008.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [105]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle, J., Hiller, S., Berthold, K. & Rumann, S. (2017). Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction, 49, 1-12. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2016.11.012.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [104]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
    Kochanek, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2017). Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens. Gehalten auf der Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter.
    PUB
     
  • [103]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2017). Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. Gehalten auf der 4th International Conference on Analogical Reasoning.
    PUB
     
  • [102]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
    Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2017). Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte. Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
    PUB
     
  • [101]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2017). Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Gehalten auf der 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [100]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle, J., Nowitzki, C. & Berthold, K. (2017). Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction, 50, 54-64. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2016.11.009.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [99]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle, J., Schmidt, E.M., Buchau, A. & Berthold, K. (2017). Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology, 109(1), 99-117. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000132.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [98]
    2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2016). Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Gehalten auf der BiProfessional-Konferenz.
    PUB
     
  • [97]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
    Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2016). Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [96]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
    Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
    PUB
     
  • [95]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
    Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle. Gehalten auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [94]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
    Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions. Gehalten auf der 9th International Cognitive Load Theory Conference.
    PUB
     
  • [93]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2016). Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [92]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science, 44(2), 147-176. Springer Nature. doi:10.1007/s11251-016-9368-y.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [91]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M. & Berthold, K. (2016). The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing, 29(8), 1677-1698. Springer. doi:10.1007/s11145-015-9601-0.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [90]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M. & Berthold, K. (2016). Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning, 22(2), 221-249. Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd. doi:10.1080/13546783.2015.1127289.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [89]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
    Hiller, S., Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden? Gehalten auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [88]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
    Hiller, S., Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [87]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
    Hiller, S., Roelle, J. & Berthold, K. (2016). How to foster the effectiveness of example-based learning. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
    PUB
     
  • [86]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction, 39, 11-22. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.002.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [85]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle, J., Müller, C., Roelle, D. & Berthold, K. (2015). Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE, 10(4): e0124115. Public Library of Science (PLoS). doi:10.1371/journal.pone.0124115.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [84]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
    Renkl, A., Krense, C., Hefter, M.H., Berthold, K. & Riess, W. (2015). Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Gehalten auf der 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
    PUB
     
  • [83]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W. & Fries, S. (2015). Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Gehalten auf der Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409).
    PUB
     
  • [82]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
    Roelle, J. & Berthold, K. (2015). Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations. Gehalten auf der 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [81]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle, J. & Berthold, K. (2015). Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction, 33(3), 199-225. Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd. doi:10.1080/07370008.2015.1063636.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [80]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle, J., Lehmkuhl, N., Beyer, M.-U. & Berthold, K. (2015). The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology, 107(3), 705-723. American Psychological Association. doi:10.1037/edu0000010.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [79]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
    Roelle, J., Schmidt, E.M., Buchau, A. & Berthold, K. (2015). Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren? Gehalten auf der 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
    PUB
     
  • [78]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
    Roelle, J., Nowitzki, C. & Berthold, K. (2015). Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle. Gehalten auf der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [77]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science, 42(6), 929-947. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-014-9320-y.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [76]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
    Schmidt, E.M., von der Mühlen, S.Y., Bruns, K., Schmid, S., Richter, T. & Berthold, K. (2014). Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur. Gehalten auf der Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE).
    PUB
     
  • [75]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
    Roelle, J. & Berthold, K. (2014). Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese. Gehalten auf der 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [74]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Gehalten auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [73]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193
    Schmid, S., von der Mühlen, S.Y., Schmidt, E.M., Bruns, K., Richter, T. & Berthold, K. (2014). Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext". Gehalten auf der 2. GEBF-Tagung.
    PUB
     
  • [72]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
    von der Mühlen, S.Y., Richter, T., Schmid, S., Berthold, K., Bruns, K. & Schmidt, E.M. (2014). Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich. Gehalten auf der 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [71]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
    Roelle, J., Lehmkuhl, N. & Berthold, K. (2014). Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
    PUB
     
  • [70]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle, J., Berthold, K. & Renkl, A. (2014). Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science, 42(2), 207-228. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-013-9277-2.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [69]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
    Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2014). How to foster skill and will of argumentative thinking. Gehalten auf der workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409).
    PUB
     
  • [68]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
    Schmidt, E.M., von der Mühlen, S.Y., Bruns, K., Schmid, S., Richter, T. & Berthold, K. (2014). Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison. Gehalten auf der AERA 2014 Annual Meeting.
    PUB
     
  • [67]
    2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200
    von der Mühlen, S.Y., Schmidt, E.M., Richter, T., Berthold, K., Schmid, S. & Bruns, K. (2014). Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison. Gehalten auf der 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse.
    PUB
     
  • [66]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
    Berthold, K. (2013). Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school". Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [65]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
    Bauer, J., Prenzel, M. & Berthold, K. (2013). Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz". Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [64]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
    Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). How to foster the will to engage in argumentative thinking. Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [63]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
    Roelle, J. & Berthold, K. (2013). How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations. Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [62]
    2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065
    Eyssel, F.A., Berthold, K., Mittelstädt, A. & Schlotthauer, S. (2013). Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten. In U. Ansorge, E. Kirchler, C. Lamm & H. Leder (Hrsg.), Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013) (S. 76). Gehalten auf der 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013), Lengerich: Pabst.
    PUB
     
  • [61]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Kramer, N. & Rummel, N. (2013). Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology, 25(4), 180-189. Hogrefe & Huber. doi:10.1027/1864-1105/a000101.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [60]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle, J. & Berthold, K. (2013). The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science, 41(4), 635-656. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-012-9247-0.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [59]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
    Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [58]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie.
    PUB
     
  • [57]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
    Mittelstädt, A., Schlotthauer, J., Eyssel, F. & Berthold, K. (2013). Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren. Gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie.
    PUB
     
  • [56]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
    Roelle, J. & Berthold, K. (2013). Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen. Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [55]
    2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428
    Renkl, A., Berthold, K., Große, C.S. & Schwonke, R. (2013). Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help (Springer International Handbooks of Education). In R. Azevedo & V. Aleven (Hrsg.), International Handbook of Metacognition and Learning Technologies (S. 397-408). New York: Springer. doi:10.1007/978-1-4419-5546-3_26.
    PUB | DOI
     
  • [54]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle, J., Krüger, S., Jansen, C. & Berthold, K. (2012). The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International, 2012: 751625 . Hindawi Publishing Corporation. doi:10.1155/2012/751625.
    PUB | DOI
     
  • [53]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
    Roelle, J. & Berthold, K. (2012). Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können. Gehalten auf der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
    PUB
     
  • [52]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
    Roelle, J. & Berthold, K. (2012). Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective. Gehalten auf der 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs).
    PUB
     
  • [51]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
    Berthold, K. (2012). Symposium "When and how instructional explanations can be effective". Gehalten auf der 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs).
    PUB
     
  • [50]
    2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991210
    Berthold, K. (2012). Explanatory support for learning. In N.M. Seel (Hrsg.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (S. 1241-1244). New York: Springer. doi:10.1007/978-1-4419-1428-6_1723.
    PUB | DOI
     
  • [49]
    2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
    Roelle, J. & Berthold, K. (2011). How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work. Gehalten auf der 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [48]
    2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
    Berthold, K. (2011). Symposium "How instructional explanations can work". Gehalten auf der 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [47]
    2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
    Roelle, J. & Berthold, K. (2011). Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden? Gehalten auf der [science fair].
    PUB
     
  • [46]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold, K., Roder, H., Knorzer, D., Kessler, W. & Renkl, A. (2011). The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior, 27(1), 69-75. Elsevier BV. doi:10.1016/j.chb.2010.05.025.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [45]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle, J., Berthold, K. & Fries, S. (2011). Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 1(2), 16-30. IGI Global. doi:10.4018/ijcbpl.2011040102.
    PUB | DOI
     
  • [44]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
    Berthold, K., Faulhaber, L., Guevara, T. & Renkl, A. (2010). Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered? Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
    PUB
     
  • [43]
    2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
    Roelle, J., Berthold, K. & Renkl, A. (2010). How to optimize providing and processing instructional explanations. Gehalten auf der JURE 2010 Conference.
    PUB
     
  • [42]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
    Berthold, K. & Renkl, A. (2010). Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden? Gehalten auf der 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.
    PUB
     
  • [41]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
    Roelle, J., Berthold, K. & Renkl, A. (2010). Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations. Gehalten auf der EARLI SIG 6 & 7 Conference.
    PUB
     
  • [40]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold, K., Große, C. & Renkl, A. (2010). Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien, 87, 38-50. Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR).
    PUB
     
  • [39]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
    Roelle, J. & Berthold, K. (2010). The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Gehalten auf der 4th International Cognitive Load Theory Conference.
    PUB
     
  • [38]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold, K. & Renkl, A. (2010). How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review, 22(1), 25-40. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s10648-010-9124-9.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
    Berthold, K. & Renkl, A. (2009). Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered? Gehalten auf der 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [36]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
    Berthold, K., Röder, H., Knörzer, D., Kessler, W. & Renkl, A. (2009). Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern. Gehalten auf der 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [35]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink, T.H.S., Jong, T. de, Berthold, K., Kolloffel, B., Opfermann, M. & Wouters, P. (2009). Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal, 46(4), 1107-1149. American Educational Research Association (AERA). doi:10.3102/0002831209340235.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
    Berthold, K. (2009). Symposium “Teaching learning strategies". Gehalten auf der 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [33]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
    Berthold, K. & Renkl, A. (2009). The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge. Gehalten auf der 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [32]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold, K. & Renkl, A. (2009). Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology, 101(1), 70-87. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/a0013247.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold, K., Eysink, T.H.S. & Renkl, A. (2009). Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science, 37(4), 345-363. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-008-9051-z.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
    Berthold, K. & Seufert, T. (2008). Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen". Gehalten auf der 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
    PUB
     
  • [29]
    2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
    Berthold, K., Rückert, S. & Renkl, A. (2008). Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen. Gehalten auf der 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF).
    PUB
     
  • [28]
    2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222
    Berthold, K. & Renkl, A. (2008). Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? In E.-M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung (S. 177-188). Münster [u.a.]: Waxmann.
    PUB
     
  • [27]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke, R., Berthold, K. & Renkl, A. (2008). How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology, 23(9), 1227-1243. Wiley. doi:10.1002/acp.1526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294
    Berthold, K. & Renkl, A. (2007). Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?]. Gehalten auf der Meeting of the Group of Empirical Educational Research.
    PUB
     
  • [25]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
    Berthold, K., Schwonke, R. & Renkl, A. (2007). Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge. Gehalten auf der 12th European Conference for Research on Learning and Instruction.
    PUB
     
  • [24]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
    Schwonke, R., Berthold, K. & Renkl, A. (2007). How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes. Gehalten auf der 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [23]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
    Berthold, K., Schwonke, R. & Renkl, A. (2007). Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Gehalten auf der Meeting of the American Educational Research Association.
    PUB
     
  • [22]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293
    Berthold, K. & Renkl, A. (2007). Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?]. Gehalten auf der 11th Symposium of Educational Psychology.
    PUB
     
  • [21]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
    Schwonke, R., Renkl, A. & Berthold, K. (2007). Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study). Gehalten auf der Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA).
    PUB
     
  • [20]
    2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243
    Schwonke, R., Renkl, A. & Berthold, K. (2007). Knowledge construction with multiple external representations. In S. Vosniadou, D. Kayser & A. Protopapas (Hrsg.), Proceedings of EuroCogSci07 (S. 238-243). Gehalten auf der European Cognitive Science Conference 2007, Hove: Erlbaum.
    PUB
     
  • [19]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
    Renkl, A., Schwonke, R. & Berthold, K. (2007). Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!. Gehalten auf der 12th European Conference for Research on Learning and Instruction.
    PUB
     
  • [18]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2007). Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction, 17(5), 564-577. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2007.09.007.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
    Berthold, K. & Renkl, A. (2006). Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Gehalten auf der EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”.
    PUB
     
  • [16]
    2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
    Berthold, K. & Renkl, A. (2006). Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen. Gehalten auf der 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF).
    PUB
     
  • [15]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold, K. (2006). Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung, 59(2), 205-214. Vandenhoeck & Ruprecht.
    PUB
     
  • [14]
    2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
    Berthold, K. (2006). Learning from worked-out examples. Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg.
    PUB
     
  • [13]
    2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303
    Berthold, K. & Renkl, A. (2005). How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported? Gehalten auf der JURE conference.
    PUB
     
  • [12]
    2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
    Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Gehalten auf der 10th European Conference for Research on Learning and Instruction.
    PUB
     
  • [11]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie, 17, 42-53.
    PUB
     
  • [10]
    2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
    Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Gehalten auf der 10th Symposium Educational Psychology.
    PUB
     
  • [9]
    2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295
    Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts. In B.G. Bara, L. Barsalou & M. Bucciarelli (Hrsg.), Proceedings of the CogSci 2005 (S. 250-255). Gehalten auf der XXVII annual conference of the Cognitive Science Society, Mahwah, NJ: Erlbaum.
    PUB
     
  • [8]
    2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
    Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2004). Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens. Gehalten auf der 44th meeting of the German Association of Psychology.
    PUB
     
  • [7]
    2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325
    Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2004). Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes. In P. Gerjets, J. Elen, R. Joineru & P. Kirschner (Hrsg.), Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs (S. 193-200). Gehalten auf der Instructional Design and Learning and Instruction with Computers, Tübingen: Knowledge Media Research Center.
    PUB
     
  • [6]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K. & Renkl, A. (2004). The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media, 29(1), 49-66. Informa UK Limited. doi:10.1080/1358165042000186271.
    PUB | DOI
     
  • [5]
    2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341
    Renkl, A., Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K. & Hauser, S. (2004). Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen (Erziehungswissenschaften, 16). In M. Wosnitza, A. Frey & R.S. Jäger (Hrsg.), Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert (S. 101-116). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.
    PUB
     
  • [4]
    2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308
    Schwonke, R., Hauser, S., Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2003). eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen. Gehalten auf der 9th Symposium Educational Psychology.
    PUB
     
  • [3]
    2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
    Nückles, M., Berthold, K., Gurlitt, J. & Renkl, A. (2003). Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften. Gehalten auf der 9th Symposium Educational Psychology.
    PUB
     
  • [2]
    2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
    Nückles, M., Berthold, K., Gurlitt, J. & Renkl, A. (2003). Fostering self-guided learning by writing learning diaries. Gehalten auf der 10th European Conference for Research on Learning and Instruction.
    PUB
     
  • [1]
    2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664
    Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2003). Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols. In F. Schmalhofer, R. Young & G. Kath (Hrsg.), Proceedings of EuroCogSci 03 (S. 373). Gehalten auf der European Cognitive Science Conference 2003, Mahwah, NJ: Erlbaum.
    PUB
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung