126 Publikationen

Alle markieren

[126]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
Hefter, M. H.; ten Hagen, I.; Krense, C.; Berthold, K.; Renkl, A. (2019): Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels?
PUB
 
[125]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2933288
Hefter, M. H.; ten Hagen, I.; Krense, C.; Berthold, K.; Renkl, A. (2019): Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology
PUB | DOI
 
[124]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
Hefter, M. H.; Berthold, K. (2019): Effective and efficient preparation for self-explaining video examples.
PUB
 
[123]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
von der Mühlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Berthold, K. (2019): How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach Instructional Science,47:(2): 215-237.
PUB
 
[122]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2019): Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester.
PUB
 
[121]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Im Druck | PUB-ID: 2933199
Münchow, H.; Richter, T.; von der Mühlen, S.; Schmid, S.; Bruns, K.; Berthold, K. (In Press): Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten. Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST) Diagnostica
PUB
 
[120]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919200
Roelle, J.; Roelle, D.; Berthold, K. (2018): Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions The Journal of Experimental Education, 1-15.
PUB | DOI | WoS
 
[119]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932965
Heitmann, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2018): Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking Frontiers in Psychology,9:2596
PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[118]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864
Heitmann, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2018): Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten?
PUB
 
[117]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2018): Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs.
PUB
 
[116]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
Kochanek, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2018): Test-based learning: Should learners receive adapted test questions?
PUB
 
[115]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2018): Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking The Journal of Experimental Education,86:(3): 325-343.
PUB | DOI | WoS
 
[114]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2915548
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2018): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
PUB
 
[113]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
Hefter, M. H.; Berthold, K. (2017): Effects of a training intervention on knowledge integration in physics.
PUB
 
[112]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2017): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
PUB
 
[111]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
Bauer, J.; Berthold, K.; Hefter, M. H.; Prenzel, M.; Renkl, A. (2017): Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau,68: 188-192.
PUB | DOI | WoS
 
[110]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
Roelle, J.; Berthold, K. (2017): Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments.
PUB
 
[109]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
Roelle, J.; Rahimkhani-Sagvand, N.; Berthold, K. (2017): Detrimental effects of immediate explanation feedback European Journal of Psychology of Education,32:(3): 367-384.
PUB | DOI | WoS
 
[108]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Bauer, J.; Berthold, K.; Hefter, M. H.; Prenzel, M.; Renkl, A. (2017): Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?
PUB
 
[107]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
Roelle, J.; Berthold, K. (2017): Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters Learning and Instruction,49: 142-156.
PUB | DOI | WoS
 
[106]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K.; Rumann, S. (2017): Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
PUB
 
[105]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
Roelle, J.; Hiller, S.; Berthold, K.; Rumann, S. (2017): Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples Learning and Instruction,49: 1-12.
PUB | DOI | WoS
 
[104]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
Kochanek, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2017): Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens.
PUB
 
[103]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2017): Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast.
PUB
 
[102]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
Hiller, S.; Rumann, S.; Berthold, K.; Roelle, J. (2017): Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte.
PUB
 
[101]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2017): Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
PUB
 
[100]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
Roelle, J.; Nowitzki, C.; Berthold, K. (2017): Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction,50: 54-64.
PUB | DOI | WoS
 
[99]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
Roelle, J.; Schmidt, E. M.; Buchau, A.; Berthold, K. (2017): Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology,109:(1): 99-117.
PUB | DOI | WoS
 
[98]
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2016): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
PUB
 
[97]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2016): Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens.
PUB
 
[96]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters.
PUB
 
[95]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle.
PUB
 
[94]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions.
PUB
 
[93]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2016): Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
PUB
 
[92]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations Instructional Science,44:(2): 147-176.
PUB | DOI | WoS
 
[91]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
von der Muehlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Schmidt, E. M.; Berthold, K. (2016): The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison Reading and Writing,29:(8): 1677-1698.
PUB | DOI | WoS
 
[90]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
von der Muehlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Schmidt, E. M.; Berthold, K. (2016): Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison Thinking & Reasoning,22:(2): 221-249.
PUB | DOI | WoS
 
[89]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?
PUB
 
[88]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
PUB
 
[87]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): How to foster the effectiveness of example-based learning.
PUB
 
[86]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Renkl, A.; Krense, C.; Hefter, M. H.; Berthold, K.; Riess, W. (2015): Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples?
PUB
 
[85]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220
Roelle, J.; Müller, C.; Roelle, D.; Berthold, K. (2015): Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework PLoS ONE,10:(4):e0124115
PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[84]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Fries, S. (2015): Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen.
PUB
 
[83]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
Roelle, J.; Berthold, K. (2015): Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations.
PUB
 
[82]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
Roelle, J.; Berthold, K. (2015): Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations Cognition and Instruction,33:(3): 199-225.
PUB | DOI | WoS
 
[81]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
Roelle, J.; Lehmkuhl, N.; Beyer, M. - U.; Berthold, K. (2015): The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions Journal of Educational Psychology,107:(3): 705-723.
PUB | DOI | WoS
 
[80]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2015): Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values Learning and Instruction,39: 11-22.
PUB | DOI | WoS
 
[79]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
Roelle, J.; Schmidt, E. M.; Buchau, A.; Berthold, K. (2015): Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?
PUB
 
[78]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
Roelle, J.; Nowitzki, C.; Berthold, K. (2015): Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle.
PUB
 
[77]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
Schmidt, E. M.; von der Mühlen, S. Y.; Bruns, K.; Schmid, S.; Richter, T.; Berthold, K. (2014): Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur.
PUB
 
[76]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
Roelle, J.; Berthold, K. (2014): Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese.
PUB
 
[75]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2014): Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte.
PUB
 
[74]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193
Schmid, S.; von der Mühlen, S. Y.; Schmidt, E. M.; Bruns, K.; Richter, T.; Berthold, K. (2014): Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext".
PUB
 
[73]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
von der Mühlen, S. Y.; Richter, T.; Schmid, S.; Berthold, K.; Bruns, K.; Schmidt, E. M. (2014): Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich.
PUB
 
[72]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
Roelle, J.; Lehmkuhl, N.; Berthold, K. (2014): Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters.
PUB
 
[71]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2014): Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions Instructional Science,42:(6): 929-947.
PUB | DOI | WoS
 
[70]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2014): Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations Instructional Science,42:(2): 207-228.
PUB | DOI | WoS
 
[69]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2014): How to foster skill and will of argumentative thinking.
PUB
 
[68]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
Schmidt, E. M.; von der Mühlen, S. Y.; Bruns, K.; Schmid, S.; Richter, T.; Berthold, K. (2014): Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison.
PUB
 
[67]
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200
von der Mühlen, S. Y.; Schmidt, E. M.; Richter, T.; Berthold, K.; Schmid, S.; Bruns, K. (2014): Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison.
PUB
 
[66]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
Berthold, K. (2013): Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school".
PUB
 
[65]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
Bauer, J.; Prenzel, M.; Berthold, K. (2013): Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz".
PUB
 
[64]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
Hefter, M. H.; Hellmann, M.; Tombrink, A.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): How to foster the will to engage in argumentative thinking.
PUB
 
[63]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
Roelle, J.; Berthold, K. (2013): How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations.
PUB
 
[62]
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065
Eyssel, F. A.; Berthold, K.; Mittelstädt, A.; Schlotthauer, S. (2013): Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten. In: Ulrich Ansorge; Erich Kirchler; Claus Lamm; Helmut Leder (Hrsg.): Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013). Lengerich: Pabst. S. 76.
PUB
 
[61]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
Deiglmayr, A.; Paus, E.; McCall, C.; Mullins, D.; Berthold, K.; Wittwer, J.; Kramer, N.; Rummel, N. (2013): Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication Journal of Media Psychology,25:(4): 180-189.
PUB | DOI | WoS
 
[60]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
Roelle, J.; Berthold, K. (2013): The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations Instructional Science,41:(4): 635-656.
PUB | DOI | WoS
 
[59]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Hefter, M. H.; Hellmann, M.; Tombrink, A.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz.
PUB
 
[58]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen.
PUB
 
[57]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
Mittelstädt, A.; Schlotthauer, J.; Eyssel, F.; Berthold, K. (2013): Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren.
PUB
 
[56]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
Roelle, J.; Berthold, K. (2013): Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen.
PUB
 
[55]
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428
Renkl, A.; Berthold, K.; Große, C. S.; Schwonke, R. (2013): Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help. In: Roger Azevedo; Vincent Aleven (Hrsg.): International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. New York: Springer. (Springer International Handbooks of Education, 28). S. 397-408.
PUB | DOI
 
[54]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
Roelle, J.; Berthold, K. (2012): Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können.
PUB
 
[53]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
Roelle, J.; Berthold, K. (2012): Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective.
PUB
 
[52]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
Berthold, K. (2012): Symposium "When and how instructional explanations can be effective".
PUB
 
[51]
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
Roelle, J.; Krüger, S.; Jansen, C.; Berthold, K. (2012): The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing Education Research International,2012: 1-14.
PUB | DOI
 
[50]
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991210
Berthold, K. (2012): Explanatory support for learning. In: N. M. Seel (Hrsg.): Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. S. 1241-1244.
PUB | DOI
 
[49]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
Roelle, J.; Berthold, K. (2011): How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work.
PUB
 
[48]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
Berthold, K. (2011): Symposium "How instructional explanations can work".
PUB
 
[47]
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
Roelle, J.; Berthold, K. (2011): Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?
PUB
 
[46]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
Berthold, K.; Roder, H.; Knorzer, D.; Kessler, W.; Renkl, A. (2011): The double-edged effects of explanation prompts Computers in Human Behavior,27:(1): 69-75.
PUB | DOI | WoS
 
[45]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
Roelle, J.; Berthold, K.; Fries, S. (2011): Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning,1:(2): 16-30.
PUB | DOI
 
[44]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
Berthold, K.; Faulhaber, L.; Guevara, T.; Renkl, A. (2010): Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered?
PUB
 
[43]
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2010): How to optimize providing and processing instructional explanations.
PUB
 
[42]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
Berthold, K.; Renkl, A. (2010): Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden?
PUB
 
[41]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2010): Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations.
PUB
 
[40]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
Berthold, K.; Große, C.; Renkl, A. (2010): Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties Pedagogische Studien,87: 38-50.
PUB
 
[39]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
Roelle, J.; Berthold, K. (2010): The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations.
PUB
 
[38]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
Berthold, K.; Renkl, A. (2010): How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication Educational Psychology Review,22:(1): 25-40.
PUB | DOI | WoS
 
[37]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
Berthold, K.; Renkl, A. (2009): Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered?
PUB
 
[36]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
Berthold, K.; Röder, H.; Knörzer, D.; Kessler, W.; Renkl, A. (2009): Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern.
PUB
 
[35]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
Eysink, T. H. S.; Jong, T. de; Berthold, K.; Kolloffel, B.; Opfermann, M.; Wouters, P. (2009): Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches American Educational Research Journal,46:(4): 1107-1149.
PUB | DOI | WoS
 
[34]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
Berthold, K. (2009): Symposium “Teaching learning strategies".
PUB
 
[33]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
Berthold, K.; Renkl, A. (2009): The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge.
PUB
 
[32]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
Berthold, K.; Renkl, A. (2009): Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations Journal of Educational Psychology,101:(1): 70-87.
PUB | DOI | WoS
 
[31]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
Berthold, K.; Eysink, T. H. S.; Renkl, A. (2009): Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations Instructional Science,37:(4): 345-363.
PUB | DOI | WoS
 
[30]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
Berthold, K.; Seufert, T. (2008): Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen".
PUB
 
[29]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
Berthold, K.; Rückert, S.; Renkl, A. (2008): Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen.
PUB
 
[28]
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222
Berthold, K.; Renkl, A. (2008): Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? In: Eva-Maria Lankes (Hrsg.): Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster [u.a.]: Waxmann. S. 177-188.
PUB
 
[27]
2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2008): How multiple external representations are used and how they can be made more useful Applied Cognitive Psychology,23:(9): 1227-1243.
PUB | DOI | WoS
 
[26]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294
Berthold, K.; Renkl, A. (2007): Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?].
PUB
 
[25]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
Berthold, K.; Schwonke, R.; Renkl, A. (2007): Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge.
PUB
 
[24]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2007): How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes.
PUB
 
[23]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
Berthold, K.; Schwonke, R.; Renkl, A. (2007): Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding.
PUB
 
[22]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293
Berthold, K.; Renkl, A. (2007): Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?].
PUB
 
[21]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
Schwonke, R.; Renkl, A.; Berthold, K. (2007): Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study).
PUB
 
[20]
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243
Schwonke, R.; Renkl, A.; Berthold, K. (2007): Knowledge construction with multiple external representations. In: S. Vosniadou; D. Kayser; A. Protopapas (Hrsg.): Proceedings of EuroCogSci07. Hove: Erlbaum. S. 238-243.
PUB
 
[19]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
Renkl, A.; Schwonke, R.; Berthold, K. (2007): Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!.
PUB
 
[18]
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2007): Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts Learning and Instruction,17:(5): 564-577.
PUB | DOI | WoS
 
[17]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
Berthold, K.; Renkl, A. (2006): Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding.
PUB
 
[16]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
Berthold, K.; Renkl, A. (2006): Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen.
PUB
 
[15]
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
Berthold, K. (2006): Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen Bildung und Erziehung,59:(2): 205-214.
PUB
 
[14]
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
Berthold, K. (2006): Learning from worked-out examples. Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg.
PUB
 
[13]
2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported?
PUB
 
[12]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations.
PUB
 
[11]
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
Schwonke, R.; Nückles, M.; Hauser, S.; Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens Zeitschrift für Medienpsychologie,17: 42-53.
PUB
 
[10]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations.
PUB
 
[9]
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts. In: B. G. Bara; L. Barsalou; M. Bucciarelli (Hrsg.): Proceedings of the CogSci 2005. Mahwah, NJ: Erlbaum. S. 250-255.
PUB
 
[8]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2004): Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens.
PUB
 
[7]
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2004): Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes. In: P. Gerjets; J. Elen; R. Joineru; P. Kirschner (Hrsg.): Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs. Tübingen: Knowledge Media Research Center. S. 193-200.
PUB
 
[6]
2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
Nückles, M.; Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2004): The use of public learning diaries in blended learning Journal of Educational Media,29:(1): 49-66.
PUB | DOI
 
[5]
2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341
Renkl, A.; Nückles, M.; Schwonke, R.; Berthold, K.; Hauser, S. (2004): Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen. In: M. Wosnitza; A. Frey; R. S. Jäger (Hrsg.): Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Landau: Verlag Empirische Pädagogik. (Erziehungswissenschaften, 16, ). S. 101-116.
PUB
 
[4]
2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308
Schwonke, R.; Hauser, S.; Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2003): eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen.
PUB
 
[3]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
Nückles, M.; Berthold, K.; Gurlitt, J.; Renkl, A. (2003): Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften.
PUB
 
[2]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
Nückles, M.; Berthold, K.; Gurlitt, J.; Renkl, A. (2003): Fostering self-guided learning by writing learning diaries.
PUB
 
[1]
2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2003): Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols. In: F. Schmalhofer; R. Young; G. Kath (Hrsg.): Proceedings of EuroCogSci 03. Mahwah, NJ: Erlbaum. S. 373.
PUB
 

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Zitationsstil: wels

Export / Einbettung

126 Publikationen

Alle markieren

[126]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
Hefter, M. H.; ten Hagen, I.; Krense, C.; Berthold, K.; Renkl, A. (2019): Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels?
PUB
 
[125]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2933288
Hefter, M. H.; ten Hagen, I.; Krense, C.; Berthold, K.; Renkl, A. (2019): Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology
PUB | DOI
 
[124]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
Hefter, M. H.; Berthold, K. (2019): Effective and efficient preparation for self-explaining video examples.
PUB
 
[123]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
von der Mühlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Berthold, K. (2019): How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach Instructional Science,47:(2): 215-237.
PUB
 
[122]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2019): Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester.
PUB
 
[121]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Im Druck | PUB-ID: 2933199
Münchow, H.; Richter, T.; von der Mühlen, S.; Schmid, S.; Bruns, K.; Berthold, K. (In Press): Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten. Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST) Diagnostica
PUB
 
[120]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919200
Roelle, J.; Roelle, D.; Berthold, K. (2018): Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions The Journal of Experimental Education, 1-15.
PUB | DOI | WoS
 
[119]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932965
Heitmann, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2018): Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking Frontiers in Psychology,9:2596
PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[118]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864
Heitmann, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2018): Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten?
PUB
 
[117]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2018): Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs.
PUB
 
[116]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
Kochanek, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2018): Test-based learning: Should learners receive adapted test questions?
PUB
 
[115]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2018): Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking The Journal of Experimental Education,86:(3): 325-343.
PUB | DOI | WoS
 
[114]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2915548
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2018): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
PUB
 
[113]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
Hefter, M. H.; Berthold, K. (2017): Effects of a training intervention on knowledge integration in physics.
PUB
 
[112]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2017): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
PUB
 
[111]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
Bauer, J.; Berthold, K.; Hefter, M. H.; Prenzel, M.; Renkl, A. (2017): Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau,68: 188-192.
PUB | DOI | WoS
 
[110]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
Roelle, J.; Berthold, K. (2017): Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments.
PUB
 
[109]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
Roelle, J.; Rahimkhani-Sagvand, N.; Berthold, K. (2017): Detrimental effects of immediate explanation feedback European Journal of Psychology of Education,32:(3): 367-384.
PUB | DOI | WoS
 
[108]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Bauer, J.; Berthold, K.; Hefter, M. H.; Prenzel, M.; Renkl, A. (2017): Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?
PUB
 
[107]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
Roelle, J.; Berthold, K. (2017): Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters Learning and Instruction,49: 142-156.
PUB | DOI | WoS
 
[106]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K.; Rumann, S. (2017): Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
PUB
 
[105]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
Roelle, J.; Hiller, S.; Berthold, K.; Rumann, S. (2017): Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples Learning and Instruction,49: 1-12.
PUB | DOI | WoS
 
[104]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
Kochanek, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2017): Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens.
PUB
 
[103]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2017): Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast.
PUB
 
[102]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
Hiller, S.; Rumann, S.; Berthold, K.; Roelle, J. (2017): Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte.
PUB
 
[101]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2017): Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
PUB
 
[100]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
Roelle, J.; Nowitzki, C.; Berthold, K. (2017): Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction,50: 54-64.
PUB | DOI | WoS
 
[99]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
Roelle, J.; Schmidt, E. M.; Buchau, A.; Berthold, K. (2017): Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology,109:(1): 99-117.
PUB | DOI | WoS
 
[98]
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2016): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
PUB
 
[97]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2016): Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens.
PUB
 
[96]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters.
PUB
 
[95]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle.
PUB
 
[94]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions.
PUB
 
[93]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2016): Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
PUB
 
[92]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations Instructional Science,44:(2): 147-176.
PUB | DOI | WoS
 
[91]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
von der Muehlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Schmidt, E. M.; Berthold, K. (2016): The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison Reading and Writing,29:(8): 1677-1698.
PUB | DOI | WoS
 
[90]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
von der Muehlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Schmidt, E. M.; Berthold, K. (2016): Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison Thinking & Reasoning,22:(2): 221-249.
PUB | DOI | WoS
 
[89]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?
PUB
 
[88]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
PUB
 
[87]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): How to foster the effectiveness of example-based learning.
PUB
 
[86]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Renkl, A.; Krense, C.; Hefter, M. H.; Berthold, K.; Riess, W. (2015): Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples?
PUB
 
[85]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220
Roelle, J.; Müller, C.; Roelle, D.; Berthold, K. (2015): Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework PLoS ONE,10:(4):e0124115
PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[84]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Fries, S. (2015): Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen.
PUB
 
[83]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
Roelle, J.; Berthold, K. (2015): Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations.
PUB
 
[82]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
Roelle, J.; Berthold, K. (2015): Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations Cognition and Instruction,33:(3): 199-225.
PUB | DOI | WoS
 
[81]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
Roelle, J.; Lehmkuhl, N.; Beyer, M. - U.; Berthold, K. (2015): The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions Journal of Educational Psychology,107:(3): 705-723.
PUB | DOI | WoS
 
[80]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2015): Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values Learning and Instruction,39: 11-22.
PUB | DOI | WoS
 
[79]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
Roelle, J.; Schmidt, E. M.; Buchau, A.; Berthold, K. (2015): Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?
PUB
 
[78]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
Roelle, J.; Nowitzki, C.; Berthold, K. (2015): Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle.
PUB
 
[77]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
Schmidt, E. M.; von der Mühlen, S. Y.; Bruns, K.; Schmid, S.; Richter, T.; Berthold, K. (2014): Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur.
PUB
 
[76]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
Roelle, J.; Berthold, K. (2014): Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese.
PUB
 
[75]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2014): Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte.
PUB
 
[74]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193
Schmid, S.; von der Mühlen, S. Y.; Schmidt, E. M.; Bruns, K.; Richter, T.; Berthold, K. (2014): Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext".
PUB
 
[73]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
von der Mühlen, S. Y.; Richter, T.; Schmid, S.; Berthold, K.; Bruns, K.; Schmidt, E. M. (2014): Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich.
PUB
 
[72]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
Roelle, J.; Lehmkuhl, N.; Berthold, K. (2014): Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters.
PUB
 
[71]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2014): Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions Instructional Science,42:(6): 929-947.
PUB | DOI | WoS
 
[70]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2014): Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations Instructional Science,42:(2): 207-228.
PUB | DOI | WoS
 
[69]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
Hefter, M. H.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2014): How to foster skill and will of argumentative thinking.
PUB
 
[68]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
Schmidt, E. M.; von der Mühlen, S. Y.; Bruns, K.; Schmid, S.; Richter, T.; Berthold, K. (2014): Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison.
PUB
 
[67]
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200
von der Mühlen, S. Y.; Schmidt, E. M.; Richter, T.; Berthold, K.; Schmid, S.; Bruns, K. (2014): Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison.
PUB
 
[66]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
Berthold, K. (2013): Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school".
PUB
 
[65]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
Bauer, J.; Prenzel, M.; Berthold, K. (2013): Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz".
PUB
 
[64]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
Hefter, M. H.; Hellmann, M.; Tombrink, A.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): How to foster the will to engage in argumentative thinking.
PUB
 
[63]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
Roelle, J.; Berthold, K. (2013): How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations.
PUB
 
[62]
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065
Eyssel, F. A.; Berthold, K.; Mittelstädt, A.; Schlotthauer, S. (2013): Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten. In: Ulrich Ansorge; Erich Kirchler; Claus Lamm; Helmut Leder (Hrsg.): Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013). Lengerich: Pabst. S. 76.
PUB
 
[61]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
Deiglmayr, A.; Paus, E.; McCall, C.; Mullins, D.; Berthold, K.; Wittwer, J.; Kramer, N.; Rummel, N. (2013): Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication Journal of Media Psychology,25:(4): 180-189.
PUB | DOI | WoS
 
[60]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
Roelle, J.; Berthold, K. (2013): The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations Instructional Science,41:(4): 635-656.
PUB | DOI | WoS
 
[59]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Hefter, M. H.; Hellmann, M.; Tombrink, A.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz.
PUB
 
[58]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen.
PUB
 
[57]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
Mittelstädt, A.; Schlotthauer, J.; Eyssel, F.; Berthold, K. (2013): Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren.
PUB
 
[56]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
Roelle, J.; Berthold, K. (2013): Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen.
PUB
 
[55]
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428
Renkl, A.; Berthold, K.; Große, C. S.; Schwonke, R. (2013): Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help. In: Roger Azevedo; Vincent Aleven (Hrsg.): International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. New York: Springer. (Springer International Handbooks of Education, 28). S. 397-408.
PUB | DOI
 
[54]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
Roelle, J.; Berthold, K. (2012): Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können.
PUB
 
[53]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
Roelle, J.; Berthold, K. (2012): Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective.
PUB
 
[52]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
Berthold, K. (2012): Symposium "When and how instructional explanations can be effective".
PUB
 
[51]
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
Roelle, J.; Krüger, S.; Jansen, C.; Berthold, K. (2012): The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing Education Research International,2012: 1-14.
PUB | DOI
 
[50]
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991210
Berthold, K. (2012): Explanatory support for learning. In: N. M. Seel (Hrsg.): Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. S. 1241-1244.
PUB | DOI
 
[49]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
Roelle, J.; Berthold, K. (2011): How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work.
PUB
 
[48]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
Berthold, K. (2011): Symposium "How instructional explanations can work".
PUB
 
[47]
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
Roelle, J.; Berthold, K. (2011): Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?
PUB
 
[46]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
Berthold, K.; Roder, H.; Knorzer, D.; Kessler, W.; Renkl, A. (2011): The double-edged effects of explanation prompts Computers in Human Behavior,27:(1): 69-75.
PUB | DOI | WoS
 
[45]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
Roelle, J.; Berthold, K.; Fries, S. (2011): Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning,1:(2): 16-30.
PUB | DOI
 
[44]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
Berthold, K.; Faulhaber, L.; Guevara, T.; Renkl, A. (2010): Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered?
PUB
 
[43]
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2010): How to optimize providing and processing instructional explanations.
PUB
 
[42]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
Berthold, K.; Renkl, A. (2010): Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden?
PUB
 
[41]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2010): Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations.
PUB
 
[40]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
Berthold, K.; Große, C.; Renkl, A. (2010): Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties Pedagogische Studien,87: 38-50.
PUB
 
[39]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
Roelle, J.; Berthold, K. (2010): The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations.
PUB
 
[38]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
Berthold, K.; Renkl, A. (2010): How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication Educational Psychology Review,22:(1): 25-40.
PUB | DOI | WoS
 
[37]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
Berthold, K.; Renkl, A. (2009): Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered?
PUB
 
[36]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
Berthold, K.; Röder, H.; Knörzer, D.; Kessler, W.; Renkl, A. (2009): Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern.
PUB
 
[35]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
Eysink, T. H. S.; Jong, T. de; Berthold, K.; Kolloffel, B.; Opfermann, M.; Wouters, P. (2009): Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches American Educational Research Journal,46:(4): 1107-1149.
PUB | DOI | WoS
 
[34]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
Berthold, K. (2009): Symposium “Teaching learning strategies".
PUB
 
[33]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
Berthold, K.; Renkl, A. (2009): The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge.
PUB
 
[32]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
Berthold, K.; Renkl, A. (2009): Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations Journal of Educational Psychology,101:(1): 70-87.
PUB | DOI | WoS
 
[31]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
Berthold, K.; Eysink, T. H. S.; Renkl, A. (2009): Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations Instructional Science,37:(4): 345-363.
PUB | DOI | WoS
 
[30]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
Berthold, K.; Seufert, T. (2008): Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen".
PUB
 
[29]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
Berthold, K.; Rückert, S.; Renkl, A. (2008): Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen.
PUB
 
[28]
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222
Berthold, K.; Renkl, A. (2008): Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? In: Eva-Maria Lankes (Hrsg.): Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster [u.a.]: Waxmann. S. 177-188.
PUB
 
[27]
2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2008): How multiple external representations are used and how they can be made more useful Applied Cognitive Psychology,23:(9): 1227-1243.
PUB | DOI | WoS
 
[26]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294
Berthold, K.; Renkl, A. (2007): Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?].
PUB
 
[25]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
Berthold, K.; Schwonke, R.; Renkl, A. (2007): Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge.
PUB
 
[24]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2007): How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes.
PUB
 
[23]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
Berthold, K.; Schwonke, R.; Renkl, A. (2007): Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding.
PUB
 
[22]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293
Berthold, K.; Renkl, A. (2007): Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?].
PUB
 
[21]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
Schwonke, R.; Renkl, A.; Berthold, K. (2007): Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study).
PUB
 
[20]
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243
Schwonke, R.; Renkl, A.; Berthold, K. (2007): Knowledge construction with multiple external representations. In: S. Vosniadou; D. Kayser; A. Protopapas (Hrsg.): Proceedings of EuroCogSci07. Hove: Erlbaum. S. 238-243.
PUB
 
[19]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
Renkl, A.; Schwonke, R.; Berthold, K. (2007): Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!.
PUB
 
[18]
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2007): Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts Learning and Instruction,17:(5): 564-577.
PUB | DOI | WoS
 
[17]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
Berthold, K.; Renkl, A. (2006): Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding.
PUB
 
[16]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
Berthold, K.; Renkl, A. (2006): Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen.
PUB
 
[15]
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
Berthold, K. (2006): Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen Bildung und Erziehung,59:(2): 205-214.
PUB
 
[14]
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
Berthold, K. (2006): Learning from worked-out examples. Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg.
PUB
 
[13]
2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported?
PUB
 
[12]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations.
PUB
 
[11]
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
Schwonke, R.; Nückles, M.; Hauser, S.; Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens Zeitschrift für Medienpsychologie,17: 42-53.
PUB
 
[10]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations.
PUB
 
[9]
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295
Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts. In: B. G. Bara; L. Barsalou; M. Bucciarelli (Hrsg.): Proceedings of the CogSci 2005. Mahwah, NJ: Erlbaum. S. 250-255.
PUB
 
[8]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2004): Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens.
PUB
 
[7]
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2004): Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes. In: P. Gerjets; J. Elen; R. Joineru; P. Kirschner (Hrsg.): Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs. Tübingen: Knowledge Media Research Center. S. 193-200.
PUB
 
[6]
2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
Nückles, M.; Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2004): The use of public learning diaries in blended learning Journal of Educational Media,29:(1): 49-66.
PUB | DOI
 
[5]
2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341
Renkl, A.; Nückles, M.; Schwonke, R.; Berthold, K.; Hauser, S. (2004): Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen. In: M. Wosnitza; A. Frey; R. S. Jäger (Hrsg.): Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Landau: Verlag Empirische Pädagogik. (Erziehungswissenschaften, 16, ). S. 101-116.
PUB
 
[4]
2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308
Schwonke, R.; Hauser, S.; Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2003): eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen.
PUB
 
[3]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
Nückles, M.; Berthold, K.; Gurlitt, J.; Renkl, A. (2003): Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften.
PUB
 
[2]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
Nückles, M.; Berthold, K.; Gurlitt, J.; Renkl, A. (2003): Fostering self-guided learning by writing learning diaries.
PUB
 
[1]
2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664
Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2003): Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols. In: F. Schmalhofer; R. Young; G. Kath (Hrsg.): Proceedings of EuroCogSci 03. Mahwah, NJ: Erlbaum. S. 373.
PUB
 

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Zitationsstil: wels

Export / Einbettung