125 Publikationen

Alle markieren

[125]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
Hefter MH, Berthold K. Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands.
PUB
 
[124]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
von der Mühlen S, Richter T, Schmid S, Berthold K. How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science. 2019;47(2):215-237.
PUB
 
[123]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2933288
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A. Effective and Efficient Acquisition of Argumentation Knowledge by Self-Explaining Examples: Videos, Texts, or Graphic Novels? Journal of Educational Psychology. 2019.
PUB | DOI
 
[122]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester. Presented at the Zur Erforschung Forschenden Lernens, Universität Bielefeld.
PUB
 
[121]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Im Druck | PUB-ID: 2933199
Münchow H, Richter T, von der Mühlen S, Schmid S, Bruns K, Berthold K. Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten. Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica. In Press.
PUB
 
[120]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919200
Roelle J, Roelle D, Berthold K. Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education. 2018:1-15.
PUB | DOI | WoS
 
[119]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932965
Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology. 2018;9: 2596.
PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[118]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864
Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten? Presented at the 51. Kongress der DGPs, Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[117]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs. Presented at the 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt.
PUB
 
[116]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Test-based learning: Should learners receive adapted test questions? Presented at the EARLI SIG 6-7 Conference, Bonn, Germany.
PUB
 
[115]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education. 2018;86(3):325-343.
PUB | DOI | WoS
 
[114]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2915548
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Presented at the Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018, Paderborn.
PUB
 
[113]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
Hefter MH, Berthold K. Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[112]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland.
PUB
 
[111]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A. Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau. 2017;68:188-192.
PUB | DOI | WoS
 
[110]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
Roelle J, Berthold K. Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments. Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[109]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
Roelle J, Rahimkhani-Sagvand N, Berthold K. Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education. 2017;32(3):367-384.
PUB | DOI | WoS
 
[108]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A. Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[107]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
Roelle J, Berthold K. Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters. Learning and Instruction. 2017;49:142-156.
PUB | DOI | WoS
 
[106]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
Hiller S, Roelle J, Berthold K, Rumann S. Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[105]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
Roelle J, Hiller S, Berthold K, Rumann S. Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction. 2017;49:1-12.
PUB | DOI | WoS
 
[104]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens. Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland.
PUB
 
[103]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A. Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France.
PUB
 
[102]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J. Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[101]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A. Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[100]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K. Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction. 2017;50:54-64.
PUB | DOI | WoS
 
[99]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K. Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology. 2017;109(1):99-117.
PUB | DOI | WoS
 
[98]
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Presented at the BiProfessional-Konferenz, Bielefeld.
PUB
 
[97]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[96]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
Roelle J, Berthold K. Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[95]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
Roelle J, Berthold K. Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle. Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[94]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
Roelle J, Berthold K. Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions. Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany.
PUB
 
[93]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A. Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[92]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
Roelle J, Berthold K. Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science. 2016;44(2):147-176.
PUB | DOI | WoS
 
[91]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K. The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing. 2016;29(8):1677-1698.
PUB | DOI | WoS
 
[90]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K. Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning. 2016;22(2):221-249.
PUB | DOI | WoS
 
[89]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
Hiller S, Roelle J, Berthold K. Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden? Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[88]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
Hiller S, Roelle J, Berthold K. Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[87]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
Hiller S, Roelle J, Berthold K. How to foster the effectiveness of example-based learning. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[86]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220
Roelle J, Müller C, Roelle D, Berthold K. Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE. 2015;10(4): e0124115.
PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[85]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W. Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples. Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
PUB
 
[84]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S. Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
PUB
 
[83]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
Roelle J, Berthold K. Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations. Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
PUB
 
[82]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
Roelle J, Berthold K. Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction. 2015;33(3):199-225.
PUB | DOI | WoS
 
[81]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
Roelle J, Lehmkuhl N, Beyer M-U, Berthold K. The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology. 2015;107(3):705-723.
PUB | DOI | WoS
 
[80]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction. 2015;39:11-22.
PUB | DOI | WoS
 
[79]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K. Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren? Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland.
PUB
 
[78]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K. Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle. Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[77]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K. Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur. Presented at the Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[76]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
Roelle J, Berthold K. Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese. Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[75]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S. Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[74]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193
Schmid S, von der Mühlen SY, Schmidt EM, Bruns K, Richter T, Berthold K. Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext". Presented at the 2. GEBF-Tagung, Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[73]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
von der Mühlen SY, Richter T, Schmid S, Berthold K, Bruns K, Schmidt EM. Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich. Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[72]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
Roelle J, Lehmkuhl N, Berthold K. Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands.
PUB
 
[71]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S. Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science. 2014;42(6):929-947.
PUB | DOI | WoS
 
[70]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
Roelle J, Berthold K, Renkl A. Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science. 2014;42(2):207-228.
PUB | DOI | WoS
 
[69]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. How to foster skill and will of argumentative thinking. Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
PUB
 
[68]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K. Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison. Presented at the AERA 2014 Annual Meeting, Philadelphia.
PUB
 
[67]
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200
von der Mühlen SY, Schmidt EM, Richter T, Berthold K, Schmid S, Bruns K. Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison. Presented at the 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse, IL, USA.
PUB
 
[66]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
Berthold K. Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school". Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[65]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
Bauer J, Prenzel M, Berthold K. Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz". Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[64]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. How to foster the will to engage in argumentative thinking. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[63]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
Roelle J, Berthold K. How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[62]
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065
Eyssel FA, Berthold K, Mittelstädt A, Schlotthauer S. Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten. In: Ansorge U, Kirchler E, Lamm C, Leder H, eds. Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013). Lengerich: Pabst; 2013: 76.
PUB
 
[61]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
Deiglmayr A, Paus E, McCall C, et al. Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology. 2013;25(4):180-189.
PUB | DOI | WoS
 
[60]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
Roelle J, Berthold K. The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science. 2013;41(4):635-656.
PUB | DOI | WoS
 
[59]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[58]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S. Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[57]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
Mittelstädt A, Schlotthauer J, Eyssel F, Berthold K. Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[56]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
Roelle J, Berthold K. Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[55]
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428
Renkl A, Berthold K, Große CS, Schwonke R. Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help. In: Azevedo R, Aleven V, eds. International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. Springer International Handbooks of Education. Vol 28. New York: Springer; 2013: 397-408.
PUB | DOI
 
[54]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
Roelle J, Berthold K. Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können. Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[53]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
Roelle J, Berthold K. Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective. Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[52]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
Berthold K. Symposium "When and how instructional explanations can be effective". Presented at the 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[51]
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
Roelle J, Krüger S, Jansen C, Berthold K. The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International. 2012;2012:1-14.
PUB | DOI
 
[50]
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991210
Berthold K. Explanatory support for learning. In: Seel NM, ed. Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer; 2012: 1241-1244.
PUB | DOI
 
[49]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
Roelle J, Berthold K. How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work. Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[48]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
Berthold K. Symposium "How instructional explanations can work". Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[47]
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
Roelle J, Berthold K. Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden? Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[46]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
Berthold K, Roder H, Knorzer D, Kessler W, Renkl A. The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior. 2011;27(1):69-75.
PUB | DOI | WoS
 
[45]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
Roelle J, Berthold K, Fries S. Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning. 2011;1(2):16-30.
PUB | DOI
 
[44]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
Berthold K, Faulhaber L, Guevara T, Renkl A. Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered? Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[43]
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
Roelle J, Berthold K, Renkl A. How to optimize providing and processing instructional explanations. Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany.
PUB
 
[42]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
Berthold K, Renkl A. Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden? Presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.
PUB
 
[41]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
Roelle J, Berthold K, Renkl A. Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[40]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
Berthold K, Große C, Renkl A. Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien. 2010;87:38-50.
PUB
 
[39]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
Roelle J, Berthold K. The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China.
PUB
 
[38]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
Berthold K, Renkl A. How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review. 2010;22(1):25-40.
PUB | DOI | WoS
 
[37]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
Berthold K, Renkl A. Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered? Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[36]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
Berthold K, Röder H, Knörzer D, Kessler W, Renkl A. Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern. Presented at the 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Saarbrücken, Deutschland.
PUB
 
[35]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
Eysink THS, Jong T de, Berthold K, Kolloffel B, Opfermann M, Wouters P. Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal. 2009;46(4):1107-1149.
PUB | DOI | WoS
 
[34]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
Berthold K. Symposium “Teaching learning strategies". Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[33]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
Berthold K, Renkl A. The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge. Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[32]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
Berthold K, Renkl A. Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology. 2009;101(1):70-87.
PUB | DOI | WoS
 
[31]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
Berthold K, Eysink THS, Renkl A. Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science. 2009;37(4):345-363.
PUB | DOI | WoS
 
[30]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
Berthold K, Seufert T. Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen". Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[29]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
Berthold K, Rückert S, Renkl A. Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen. Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[28]
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222
Berthold K, Renkl A. Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? In: Lankes E-M, ed. Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster [u.a.]: Waxmann; 2008: 177-188.
PUB
 
[27]
2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
Schwonke R, Berthold K, Renkl A. How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology. 2008;23(9):1227-1243.
PUB | DOI | WoS
 
[26]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294
Berthold K, Renkl A. Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?]. Presented at the Meeting of the Group of Empirical Educational Research, Lüneburg, Germany.
PUB
 
[25]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
Berthold K, Schwonke R, Renkl A. Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge. Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[24]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
Schwonke R, Berthold K, Renkl A. How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes. Presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.
PUB
 
[23]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
Berthold K, Schwonke R, Renkl A. Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
PUB
 
[22]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293
Berthold K, Renkl A. Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?]. Presented at the 11th Symposium of Educational Psychology, Berlin, Germany.
PUB
 
[21]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
Schwonke R, Renkl A, Berthold K. Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study). Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA.
PUB
 
[20]
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243
Schwonke R, Renkl A, Berthold K. Knowledge construction with multiple external representations. In: Vosniadou S, Kayser D, Protopapas A, eds. Proceedings of EuroCogSci07. Hove: Erlbaum; 2007: 238-243.
PUB
 
[19]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
Renkl A, Schwonke R, Berthold K. Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!. Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[18]
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction. 2007;17(5):564-577.
PUB | DOI | WoS
 
[17]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
Berthold K, Renkl A. Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Presented at the EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”, Nottingham, England.
PUB
 
[16]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
Berthold K, Renkl A. Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen. Presented at the 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Munich, Germany.
PUB
 
[15]
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
Berthold K. Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung. 2006;59(2):205-214.
PUB
 
[14]
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
Berthold K. Learning from worked-out examples. Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg; 2006.
PUB
 
[13]
2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303
Berthold K, Renkl A. How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported? Presented at the JURE conference, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[12]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
Berthold K, Renkl A. Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[11]
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
Schwonke R, Nückles M, Hauser S, Berthold K, Renkl A. Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie. 2005;17:42-53.
PUB
 
[10]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
Berthold K, Renkl A. Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Presented at the 10th Symposium Educational Psychology, Halle, Germany.
PUB
 
[9]
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295
Berthold K, Renkl A. Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts. In: Bara BG, Barsalou L, Bucciarelli M, eds. Proceedings of the CogSci 2005. Mahwah, NJ: Erlbaum; 2005: 250-255.
PUB
 
[8]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens. Presented at the 44th meeting of the German Association of Psychology, Göttingen, Germany.
PUB
 
[7]
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes. In: Gerjets P, Elen J, Joineru R, Kirschner P, eds. Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs. Tübingen: Knowledge Media Research Center; 2004: 193-200.
PUB
 
[6]
2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Renkl A. The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media. 2004;29(1):49-66.
PUB | DOI
 
[5]
2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341
Renkl A, Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Hauser S. Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen. In: Wosnitza M, Frey A, Jäger RS, eds. Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Erziehungswissenschaften, 16. Landau: Verlag Empirische Pädagogik; 2004: 101-116.
PUB
 
[4]
2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308
Schwonke R, Hauser S, Berthold K, Nückles M, Renkl A. eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen. Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[3]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A. Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften. Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[2]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A. Fostering self-guided learning by writing learning diaries. Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Padua, Italy.
PUB
 
[1]
2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols. In: Schmalhofer F, Young R, Kath G, eds. Proceedings of EuroCogSci 03. Mahwah, NJ: Erlbaum; 2003: 373.
PUB
 

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Zitationsstil: ama

Export / Einbettung

125 Publikationen

Alle markieren

[125]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
Hefter MH, Berthold K. Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands.
PUB
 
[124]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
von der Mühlen S, Richter T, Schmid S, Berthold K. How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science. 2019;47(2):215-237.
PUB
 
[123]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2933288
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A. Effective and Efficient Acquisition of Argumentation Knowledge by Self-Explaining Examples: Videos, Texts, or Graphic Novels? Journal of Educational Psychology. 2019.
PUB | DOI
 
[122]
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester. Presented at the Zur Erforschung Forschenden Lernens, Universität Bielefeld.
PUB
 
[121]
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Im Druck | PUB-ID: 2933199
Münchow H, Richter T, von der Mühlen S, Schmid S, Bruns K, Berthold K. Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten. Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica. In Press.
PUB
 
[120]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919200
Roelle J, Roelle D, Berthold K. Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education. 2018:1-15.
PUB | DOI | WoS
 
[119]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932965
Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology. 2018;9: 2596.
PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[118]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864
Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten? Presented at the 51. Kongress der DGPs, Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[117]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs. Presented at the 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt.
PUB
 
[116]
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Test-based learning: Should learners receive adapted test questions? Presented at the EARLI SIG 6-7 Conference, Bonn, Germany.
PUB
 
[115]
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education. 2018;86(3):325-343.
PUB | DOI | WoS
 
[114]
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2915548
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Presented at the Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018, Paderborn.
PUB
 
[113]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
Hefter MH, Berthold K. Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[112]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland.
PUB
 
[111]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A. Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau. 2017;68:188-192.
PUB | DOI | WoS
 
[110]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
Roelle J, Berthold K. Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments. Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[109]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
Roelle J, Rahimkhani-Sagvand N, Berthold K. Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education. 2017;32(3):367-384.
PUB | DOI | WoS
 
[108]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A. Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[107]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
Roelle J, Berthold K. Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters. Learning and Instruction. 2017;49:142-156.
PUB | DOI | WoS
 
[106]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
Hiller S, Roelle J, Berthold K, Rumann S. Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[105]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
Roelle J, Hiller S, Berthold K, Rumann S. Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction. 2017;49:1-12.
PUB | DOI | WoS
 
[104]
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens. Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland.
PUB
 
[103]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A. Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France.
PUB
 
[102]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J. Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
 
[101]
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A. Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning? Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
 
[100]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K. Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction. 2017;50:54-64.
PUB | DOI | WoS
 
[99]
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K. Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology. 2017;109(1):99-117.
PUB | DOI | WoS
 
[98]
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs. Presented at the BiProfessional-Konferenz, Bielefeld.
PUB
 
[97]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[96]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
Roelle J, Berthold K. Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[95]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
Roelle J, Berthold K. Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle. Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[94]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
Roelle J, Berthold K. Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions. Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany.
PUB
 
[93]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A. Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[92]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
Roelle J, Berthold K. Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science. 2016;44(2):147-176.
PUB | DOI | WoS
 
[91]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K. The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing. 2016;29(8):1677-1698.
PUB | DOI | WoS
 
[90]
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K. Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning. 2016;22(2):221-249.
PUB | DOI | WoS
 
[89]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
Hiller S, Roelle J, Berthold K. Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden? Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[88]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
Hiller S, Roelle J, Berthold K. Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden? Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
 
[87]
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
Hiller S, Roelle J, Berthold K. How to foster the effectiveness of example-based learning. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France.
PUB
 
[86]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220
Roelle J, Müller C, Roelle D, Berthold K. Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE. 2015;10(4): e0124115.
PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
 
[85]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W. Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples. Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
PUB
 
[84]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S. Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
PUB
 
[83]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
Roelle J, Berthold K. Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations. Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
PUB
 
[82]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
Roelle J, Berthold K. Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction. 2015;33(3):199-225.
PUB | DOI | WoS
 
[81]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
Roelle J, Lehmkuhl N, Beyer M-U, Berthold K. The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology. 2015;107(3):705-723.
PUB | DOI | WoS
 
[80]
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction. 2015;39:11-22.
PUB | DOI | WoS
 
[79]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K. Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren? Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland.
PUB
 
[78]
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K. Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle. Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[77]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K. Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur. Presented at the Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, Deutschland.
PUB
 
[76]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
Roelle J, Berthold K. Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese. Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[75]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S. Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[74]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193
Schmid S, von der Mühlen SY, Schmidt EM, Bruns K, Richter T, Berthold K. Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext". Presented at the 2. GEBF-Tagung, Frankfurt, Deutschland.
PUB
 
[73]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
von der Mühlen SY, Richter T, Schmid S, Berthold K, Bruns K, Schmidt EM. Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich. Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
PUB
 
[72]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
Roelle J, Lehmkuhl N, Berthold K. Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands.
PUB
 
[71]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S. Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science. 2014;42(6):929-947.
PUB | DOI | WoS
 
[70]
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
Roelle J, Berthold K, Renkl A. Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science. 2014;42(2):207-228.
PUB | DOI | WoS
 
[69]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. How to foster skill and will of argumentative thinking. Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
PUB
 
[68]
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K. Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison. Presented at the AERA 2014 Annual Meeting, Philadelphia.
PUB
 
[67]
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200
von der Mühlen SY, Schmidt EM, Richter T, Berthold K, Schmid S, Bruns K. Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison. Presented at the 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse, IL, USA.
PUB
 
[66]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
Berthold K. Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school". Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[65]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
Bauer J, Prenzel M, Berthold K. Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz". Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[64]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. How to foster the will to engage in argumentative thinking. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[63]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
Roelle J, Berthold K. How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
 
[62]
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065
Eyssel FA, Berthold K, Mittelstädt A, Schlotthauer S. Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten. In: Ansorge U, Kirchler E, Lamm C, Leder H, eds. Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013). Lengerich: Pabst; 2013: 76.
PUB
 
[61]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
Deiglmayr A, Paus E, McCall C, et al. Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology. 2013;25(4):180-189.
PUB | DOI | WoS
 
[60]
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
Roelle J, Berthold K. The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science. 2013;41(4):635-656.
PUB | DOI | WoS
 
[59]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[58]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S. Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[57]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
Mittelstädt A, Schlotthauer J, Eyssel F, Berthold K. Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
 
[56]
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
Roelle J, Berthold K. Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[55]
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428
Renkl A, Berthold K, Große CS, Schwonke R. Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help. In: Azevedo R, Aleven V, eds. International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. Springer International Handbooks of Education. Vol 28. New York: Springer; 2013: 397-408.
PUB | DOI
 
[54]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
Roelle J, Berthold K. Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können. Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[53]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
Roelle J, Berthold K. Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective. Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[52]
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
Berthold K. Symposium "When and how instructional explanations can be effective". Presented at the 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs), Bielefeld, Germany.
PUB
 
[51]
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
Roelle J, Krüger S, Jansen C, Berthold K. The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International. 2012;2012:1-14.
PUB | DOI
 
[50]
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991210
Berthold K. Explanatory support for learning. In: Seel NM, ed. Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer; 2012: 1241-1244.
PUB | DOI
 
[49]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
Roelle J, Berthold K. How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work. Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[48]
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
Berthold K. Symposium "How instructional explanations can work". Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.
PUB
 
[47]
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
Roelle J, Berthold K. Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden? Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland.
PUB
 
[46]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
Berthold K, Roder H, Knorzer D, Kessler W, Renkl A. The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior. 2011;27(1):69-75.
PUB | DOI | WoS
 
[45]
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
Roelle J, Berthold K, Fries S. Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning. 2011;1(2):16-30.
PUB | DOI
 
[44]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
Berthold K, Faulhaber L, Guevara T, Renkl A. Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered? Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[43]
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
Roelle J, Berthold K, Renkl A. How to optimize providing and processing instructional explanations. Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany.
PUB
 
[42]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
Berthold K, Renkl A. Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden? Presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.
PUB
 
[41]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
Roelle J, Berthold K, Renkl A. Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations. Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany.
PUB
 
[40]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
Berthold K, Große C, Renkl A. Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien. 2010;87:38-50.
PUB
 
[39]
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
Roelle J, Berthold K. The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China.
PUB
 
[38]
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
Berthold K, Renkl A. How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review. 2010;22(1):25-40.
PUB | DOI | WoS
 
[37]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
Berthold K, Renkl A. Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered? Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[36]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
Berthold K, Röder H, Knörzer D, Kessler W, Renkl A. Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern. Presented at the 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Saarbrücken, Deutschland.
PUB
 
[35]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
Eysink THS, Jong T de, Berthold K, Kolloffel B, Opfermann M, Wouters P. Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal. 2009;46(4):1107-1149.
PUB | DOI | WoS
 
[34]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
Berthold K. Symposium “Teaching learning strategies". Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[33]
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
Berthold K, Renkl A. The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge. Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
PUB
 
[32]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
Berthold K, Renkl A. Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology. 2009;101(1):70-87.
PUB | DOI | WoS
 
[31]
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
Berthold K, Eysink THS, Renkl A. Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science. 2009;37(4):345-363.
PUB | DOI | WoS
 
[30]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
Berthold K, Seufert T. Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen". Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[29]
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
Berthold K, Rückert S, Renkl A. Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen. Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland.
PUB
 
[28]
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222
Berthold K, Renkl A. Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? In: Lankes E-M, ed. Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster [u.a.]: Waxmann; 2008: 177-188.
PUB
 
[27]
2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
Schwonke R, Berthold K, Renkl A. How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology. 2008;23(9):1227-1243.
PUB | DOI | WoS
 
[26]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294
Berthold K, Renkl A. Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?]. Presented at the Meeting of the Group of Empirical Educational Research, Lüneburg, Germany.
PUB
 
[25]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
Berthold K, Schwonke R, Renkl A. Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge. Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[24]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
Schwonke R, Berthold K, Renkl A. How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes. Presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.
PUB
 
[23]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
Berthold K, Schwonke R, Renkl A. Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
PUB
 
[22]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293
Berthold K, Renkl A. Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?]. Presented at the 11th Symposium of Educational Psychology, Berlin, Germany.
PUB
 
[21]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
Schwonke R, Renkl A, Berthold K. Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study). Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA.
PUB
 
[20]
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243
Schwonke R, Renkl A, Berthold K. Knowledge construction with multiple external representations. In: Vosniadou S, Kayser D, Protopapas A, eds. Proceedings of EuroCogSci07. Hove: Erlbaum; 2007: 238-243.
PUB
 
[19]
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
Renkl A, Schwonke R, Berthold K. Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!. Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.
PUB
 
[18]
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction. 2007;17(5):564-577.
PUB | DOI | WoS
 
[17]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
Berthold K, Renkl A. Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding. Presented at the EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”, Nottingham, England.
PUB
 
[16]
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
Berthold K, Renkl A. Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen. Presented at the 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Munich, Germany.
PUB
 
[15]
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
Berthold K. Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung. 2006;59(2):205-214.
PUB
 
[14]
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087
Berthold K. Learning from worked-out examples. Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg; 2006.
PUB
 
[13]
2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303
Berthold K, Renkl A. How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported? Presented at the JURE conference, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[12]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
Berthold K, Renkl A. Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus.
PUB
 
[11]
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
Schwonke R, Nückles M, Hauser S, Berthold K, Renkl A. Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie. 2005;17:42-53.
PUB
 
[10]
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
Berthold K, Renkl A. Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations. Presented at the 10th Symposium Educational Psychology, Halle, Germany.
PUB
 
[9]
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295
Berthold K, Renkl A. Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts. In: Bara BG, Barsalou L, Bucciarelli M, eds. Proceedings of the CogSci 2005. Mahwah, NJ: Erlbaum; 2005: 250-255.
PUB
 
[8]
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens. Presented at the 44th meeting of the German Association of Psychology, Göttingen, Germany.
PUB
 
[7]
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes. In: Gerjets P, Elen J, Joineru R, Kirschner P, eds. Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs. Tübingen: Knowledge Media Research Center; 2004: 193-200.
PUB
 
[6]
2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Renkl A. The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media. 2004;29(1):49-66.
PUB | DOI
 
[5]
2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341
Renkl A, Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Hauser S. Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen. In: Wosnitza M, Frey A, Jäger RS, eds. Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Erziehungswissenschaften, 16. Landau: Verlag Empirische Pädagogik; 2004: 101-116.
PUB
 
[4]
2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308
Schwonke R, Hauser S, Berthold K, Nückles M, Renkl A. eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen. Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[3]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A. Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften. Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany.
PUB
 
[2]
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A. Fostering self-guided learning by writing learning diaries. Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Padua, Italy.
PUB
 
[1]
2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664
Berthold K, Nückles M, Renkl A. Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols. In: Schmalhofer F, Young R, Kath G, eds. Proceedings of EuroCogSci 03. Mahwah, NJ: Erlbaum; 2003: 373.
PUB
 

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Zitationsstil: ama

Export / Einbettung