154 Publikationen
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260Schriek SA, Berthold K, Hefter MH (2024)PUB
Retrospective note prompts support learning from video tutorials.
Presented at the 28th JURE Conference, Sevilla, Spain. -
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259Kubik V, Hefter MH, Nückles M, Berthold K (2024)PUB
Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer.
Presented at the 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Germany. -
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter MH, Kubik V, Berthold K (2023)PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!.
International Journal of Educational Technology in Higher Education 20: 15. -
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K (2023)PUB | DOI | Download (ext.)
Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention.
Research and Practice in Technology Enhanced Learning 18. -
2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669Hefter MH, Kubik V, Berthold K (2023)PUB | DOI
Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes.
In: The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1). European Journal of Psychology Open, 82. Bern: Hogrefe: 188. -
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671Hefter MH, Kubik V, Berthold K (2023)PUB
Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study.
Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece. -
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670Kubik V, Hefter MH, Nückles M, Berthold K (2023)PUB
Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer.
Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece. -
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2022)PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester.
Psychologie in Erziehung und Unterricht 69(4): 262-277. -
2022 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2966275Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2022)PUB
Lösungsbeispiele und Feedback im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester.
Presented at the 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (VIEW SCIENCE), Hildesheim. -
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K (2022)PUB | DOI
Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners?
International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 30(4): 29-41. -
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732Hefter MH, Berthold K (2022)PUB
Learning from video examples during an online training intervention.
Presented at the EARLI SIG 6 &7 Conference, Zollikofen, Switzerland. -
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600Hefter MH, Fromme B, Berthold K (2021)PUB
Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics.
Presented at the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), Online. -
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904Heitmann S, Obergassel N, Fries S, Grund A, Berthold K, Roelle J (2021)PUB | DOI | WoS
Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment.
Journal of Applied Research in Memory and Cognition 10(4): 603-620. -
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K (2021)PUB
Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen.
Presented at the Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg. -
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305Münchow H, Richter T, von der Mühlen S, Schmid S, Bruns KE, Berthold K (2020)PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST).
Diagnostica 66(2): 136-145. -
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K (2020)PUB
Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality.
Presented at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Vienna, Austria (Conference cancelled). -
-
-
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K (2020)PUB
Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners?
Presented at the EARLI SIG 2 Conference, Prague, Czech Republic. -
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A (2019)PUB | DOI | WoS
Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels?
Journal of Educational Psychology 111(8): 1396–1405. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956374Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2019)PUB
Adaptive Testing Increases the Testing Effect. In J. Roelle (Chair), How to optimize retrieval-based learning? .
Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956373Heitmann S, Grund A, Fries S, Berthold K, Roelle J (2019)PUB
The influence of achievement motives and adaptivity on practice quizzing.
Presented at the Joint Conference of the Sections of Developmental Psychology and Educational Psychology of the German Psychological Association (PAEPSY), Leipzig, Germany. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275Hefter MH, Berthold K (2019)PUB
Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos.
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland. -
2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2019)PUB
Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im Praxissemester.
Presented at the paEpsy-Tagung, Universität Leipzig. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A (2019)PUB
Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels?
Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095Hefter MH, Berthold K (2019)PUB
Effective and efficient preparation for self-explaining video examples.
Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands. -
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582von der Mühlen S, Richter T, Schmid S, Berthold K (2019)PUB
How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach.
Instructional Science 47(2): 215-237. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2019)PUB
Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester.
Presented at the Zur Erforschung Forschenden Lernens, Universität Bielefeld. -
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2915548Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2018)PUB
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
Presented at the Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018, Paderborn. -
-
-
-
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2018)PUB
Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten?
Presented at the 51. Kongress der DGPs, Frankfurt, Deutschland. -
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2018)PUB
Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs.
Presented at the 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt. -
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2018)PUB
Test-based learning: Should learners receive adapted test questions?
Presented at the EARLI SIG 6-7 Conference, Bonn, Germany. -
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2017)PUB
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland. -
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601Hefter MH, Berthold K (2017)PUB
Effects of a training intervention on knowledge integration in physics.
Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257Roelle J, Berthold K (2017)PUB
Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments.
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)PUB
Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259Hiller S, Roelle J, Berthold K, Rumann S (2017)PUB
Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
-
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2017)PUB
Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens.
Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)PUB
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast.
Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J (2017)PUB
Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte.
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)PUB
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
-
-
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2016)PUB
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
Presented at the BiProfessional-Konferenz, Bielefeld. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2016)PUB
Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens.
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle.
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions.
Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2016)PUB
Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
-
-
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)PUB
How to foster the effectiveness of example-based learning.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France. -
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2015)PUB | DOI | WoS
Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values.
Learning and Instruction 39: 11-22. -
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W (2015)PUB
Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples?
Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S (2015)PUB
Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen.
Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247Roelle J, Berthold K (2015)PUB
Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations.
Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus. -
-
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2015)PUB
Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?
Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2015)PUB
Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle.
Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland. -
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K (2014)PUB
Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur.
Presented at the Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245Roelle J, Berthold K (2014)PUB
Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese.
Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2014)PUB
Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte.
Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193Schmid S, von der Mühlen SY, Schmidt EM, Bruns K, Richter T, Berthold K (2014)PUB
Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext".
Presented at the 2. GEBF-Tagung, Frankfurt, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198von der Mühlen SY, Richter T, Schmid S, Berthold K, Bruns K, Schmidt EM (2014)PUB
Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich.
Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244Roelle J, Lehmkuhl N, Berthold K (2014)PUB
Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands. -
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2014)PUB
How to foster skill and will of argumentative thinking.
Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197Schmidt EM, von der Mühlen SY, Bruns K, Schmid S, Richter T, Berthold K (2014)PUB
Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison.
Presented at the AERA 2014 Annual Meeting, Philadelphia. -
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200von der Mühlen SY, Schmidt EM, Richter T, Berthold K, Schmid S, Bruns K (2014)PUB
Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison.
Presented at the 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse, IL, USA. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202Berthold K (2013)PUB
Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school".
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201Bauer J, Prenzel M, Berthold K (2013)PUB
Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz".
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)PUB
How to foster the will to engage in argumentative thinking.
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242Roelle J, Berthold K (2013)PUB
How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations.
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065Eyssel FA, Berthold K, Mittelstädt A, Schlotthauer S (2013)PUB
Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten.
In: Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013). Ansorge U, Kirchler E, Lamm C, Leder H (Eds); Lengerich: Pabst: 76. -
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009Deiglmayr A, Paus E, McCall C, Mullins D, Berthold K, Wittwer J, Kramer N, Rummel N (2013)PUB | DOI | WoS
Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication.
Journal of Media Psychology 25(4): 180-189. -
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)PUB
Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz.
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2013)PUB
Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen.
Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203Mittelstädt A, Schlotthauer J, Eyssel F, Berthold K (2013)PUB
Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren.
Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241Roelle J, Berthold K (2013)PUB
Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen.
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland. -
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992428Renkl A, Berthold K, Große CS, Schwonke R (2013)PUB | DOI
Making better use of multiple representations: How fostering metacognition can help.
In: International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. Azevedo R, Aleven V (Eds); Springer International Handbooks of Education, 28. New York: Springer: 397-408. -
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238Roelle J, Berthold K (2012)PUB
Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können.
Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240Roelle J, Berthold K (2012)PUB
Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective.
Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204Berthold K (2012)PUB
Symposium "When and how instructional explanations can be effective".
Presented at the 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs), Bielefeld, Germany. -
-
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235Roelle J, Berthold K (2011)PUB
How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work.
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England. -
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205Berthold K (2011)PUB
Symposium "How instructional explanations can work".
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England. -
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236Roelle J, Berthold K (2011)PUB
Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?
Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland. -
-
-
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207Berthold K, Faulhaber L, Guevara T, Renkl A (2010)PUB
Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered?
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany. -
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)PUB
How to optimize providing and processing instructional explanations.
Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany. -
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206Berthold K, Renkl A (2010)PUB
Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden?
Presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland. -
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)PUB
Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany. -
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212Berthold K, Große C, Renkl A (2010)PUB
Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties.
Pedagogische Studien 87: 38-50. -
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234Roelle J, Berthold K (2010)PUB
The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations.
Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China. -
-
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209Berthold K, Renkl A (2009)PUB
Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered?
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands. -
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212Berthold K, Röder H, Knörzer D, Kessler W, Renkl A (2009)PUB
Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern.
Presented at the 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Saarbrücken, Deutschland. -
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072Eysink THS, Jong T de, Berthold K, Kolloffel B, Opfermann M, Wouters P (2009)PUB | DOI | WoS
Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches.
American Educational Research Journal 46(4): 1107-1149. -
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208Berthold K (2009)PUB
Symposium “Teaching learning strategies".
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands. -
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210Berthold K, Renkl A (2009)PUB
The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge.
Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands. -
-
-
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216Berthold K, Seufert T (2008)PUB
Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen".
Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland. -
2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215Berthold K, Rückert S, Renkl A (2008)PUB
Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen.
Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland. -
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222Berthold K, Renkl A (2008)PUB
Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden?
In: Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Lankes E-M (Ed); Münster [u.a.]: Waxmann: 177-188. -
-
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294Berthold K, Renkl A (2007)PUB
Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?].
Presented at the Meeting of the Group of Empirical Educational Research, Lüneburg, Germany. -
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218Berthold K, Schwonke R, Renkl A (2007)PUB
Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge.
Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary. -
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2007)PUB
How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes.
Presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary. -
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217Berthold K, Schwonke R, Renkl A (2007)PUB
Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding.
Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA. -
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293Berthold K, Renkl A (2007)PUB
Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?].
Presented at the 11th Symposium of Educational Psychology, Berlin, Germany. -
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298Schwonke R, Renkl A, Berthold K (2007)PUB
Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study).
Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA. -
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243Schwonke R, Renkl A, Berthold K (2007)PUB
Knowledge construction with multiple external representations.
In: Proceedings of EuroCogSci07. Vosniadou S, Kayser D, Protopapas A (Eds); Hove: Erlbaum: 238-243. -
2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296Renkl A, Schwonke R, Berthold K (2007)PUB
Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!.
Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary. -
-
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300Berthold K, Renkl A (2006)PUB
Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding.
Presented at the EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”, Nottingham, England. -
2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301Berthold K, Renkl A (2006)PUB
Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen.
Presented at the 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Munich, Germany. -
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065Berthold K (2006)PUB
Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen.
Bildung und Erziehung 59(2): 205-214. -
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087Berthold K (2006)PUB
Learning from worked-out examples.
Freiburg (Breisgau): Universität Freiburg. -
2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303Berthold K, Renkl A (2005)PUB
How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported?
Presented at the JURE conference, Nicosia, Cyprus. -
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302Berthold K, Renkl A (2005)PUB
Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations.
Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus. -
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306Schwonke R, Nückles M, Hauser S, Berthold K, Renkl A (2005)PUB
Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens.
Zeitschrift für Medienpsychologie 17: 42-53. -
2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304Berthold K, Renkl A (2005)PUB
Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations.
Presented at the 10th Symposium Educational Psychology, Halle, Germany. -
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295Berthold K, Renkl A (2005)PUB
Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts.
In: Proceedings of the CogSci 2005. Bara BG, Barsalou L, Bucciarelli M (Eds); Mahwah, NJ: Erlbaum: 250-255. -
2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305Berthold K, Nückles M, Renkl A (2004)PUB
Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens.
Presented at the 44th meeting of the German Association of Psychology, Göttingen, Germany. -
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325Berthold K, Nückles M, Renkl A (2004)PUB
Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes.
In: Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs. Gerjets P, Elen J, Joineru R, Kirschner P (Eds); Tübingen: Knowledge Media Research Center: 193-200. -
-
2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341Renkl A, Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Hauser S (2004)PUB
Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen.
In: Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Wosnitza M, Frey A, Jäger RS (Eds); Erziehungswissenschaften, 16, Landau: Verlag Empirische Pädagogik: 101-116. -
2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308Schwonke R, Hauser S, Berthold K, Nückles M, Renkl A (2003)PUB
eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen.
Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany. -
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A (2003)PUB
Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften.
Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany. -
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306Nückles M, Berthold K, Gurlitt J, Renkl A (2003)PUB
Fostering self-guided learning by writing learning diaries.
Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Padua, Italy. -
2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664Berthold K, Nückles M, Renkl A (2003)PUB
Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols.
In: Proceedings of EuroCogSci 03. Schmalhofer F, Young R, Kath G (Eds); Mahwah, NJ: Erlbaum: 373.