102 Publikationen

Alle markieren

  • [102]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2989473
    S.A. Schriek, K. Berthold, and M.H. Hefter, “Unterstützung beim Lernen mit Video-Tutorials durch retrospektive Notizprompts”, Presented at the 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Wien, Österreich, 2024.
    PUB
     
  • [101]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2989039
    V. Kubik, et al., “Digital journal writing in higher education: A conceptual replication study of Nückles et al. (2009)”, Presented at the EARLI SIG 16 Conference, Heidelberg, Germany, 2024.
    PUB
     
  • [100]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260
    S.A. Schriek, K. Berthold, and M.H. Hefter, “Retrospective note prompts support learning from video tutorials”, Presented at the 28th JURE Conference, Sevilla, Spain, 2024.
    PUB
     
  • [99]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259
    V. Kubik, et al., “Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer”, Presented at the 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Germany, 2024.
    PUB
     
  • [98]
    2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669
    M.H. Hefter, V. Kubik, and K. Berthold, “Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes”, The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1), European Journal of Psychology Open, vol. 82, Bern: Hogrefe, 2023, pp.188.
    PUB | DOI
     
  • [97]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671
    M.H. Hefter, V. Kubik, and K. Berthold, “Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study”, Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece, 2023.
    PUB
     
  • [96]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670
    V. Kubik, et al., “Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer”, Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece, 2023.
    PUB
     
  • [95]
    2022 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2966275
    M. Pieper, et al., “Lösungsbeispiele und Feedback im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester”, Presented at the 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (VIEW SCIENCE), Hildesheim, 2022.
    PUB
     
  • [94]
    2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732
    M.H. Hefter and K. Berthold, “Learning from video examples during an online training intervention”, Presented at the EARLI SIG 6 &7 Conference, Zollikofen, Switzerland, 2022.
    PUB
     
  • [93]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600
    M.H. Hefter, B. Fromme, and K. Berthold, “Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics”, Presented at the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), Online, 2021.
    PUB
     
  • [92]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463
    M.H. Hefter, et al., “Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen”, Presented at the Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg, 2021.
    PUB
     
  • [91]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523
    M.H. Hefter, R. vom Hofe, and K. Berthold, “ Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality”, Presented at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Vienna, Austria (Conference cancelled), 2020.
    PUB
     
  • [90]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621
    M.H. Hefter, R. vom Hofe, and K. Berthold, “Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners?”, Presented at the EARLI SIG 2 Conference, Prague, Czech Republic, 2020.
    PUB
     
  • [89]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956374
    S. Heitmann, et al., “Adaptive Testing Increases the Testing Effect. In J. Roelle (Chair), How to optimize retrieval-based learning? ”, Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany, 2019.
    PUB
     
  • [88]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956373
    S. Heitmann, et al., “The influence of achievement motives and adaptivity on practice quizzing.”, Presented at the Joint Conference of the Sections of Developmental Psychology and Educational Psychology of the German Psychological Association (PAEPSY), Leipzig, Germany, 2019.
    PUB
     
  • [87]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275
    M.H. Hefter and K. Berthold, “Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos”, Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland, 2019.
    PUB
     
  • [86]
    2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297
    M. Pieper, et al., “Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im Praxissemester”, Presented at the paEpsy-Tagung, Universität Leipzig, 2019.
    PUB
     
  • [85]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
    M.H. Hefter, et al., “Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels?”, Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany, 2019.
    PUB
     
  • [84]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
    M.H. Hefter and K. Berthold, “Effective and efficient preparation for self-explaining video examples”, Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands, 2019.
    PUB
     
  • [83]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944
    M. Pieper, et al., “Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflexionsvermögen im Praxissemester”, Presented at the Zur Erforschung Forschenden Lernens, Universität Bielefeld, 2019.
    PUB
     
  • [82]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2915548
    M. Pieper, et al., “Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs”, Presented at the Gemeinsame Jahrestagung GDMV 2018, Paderborn, 2018.
    PUB
     
  • [81]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864
    S. Heitmann, et al., “Testbasiertes Lernen. Sollten Lernende adaptive Testaufgaben erhalten?”, Presented at the 51. Kongress der DGPs, Frankfurt, Deutschland, 2018.
    PUB
     
  • [80]
    2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030
    M. Pieper, et al., “Förderung von Reflexion im Praxissemester durch das Schreiben eines Lerntagebuchs”, Presented at the 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt, 2018.
    PUB
     
  • [79]
    2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605
    S. Kochanek, et al., “Test-based learning: Should learners receive adapted test questions?”, Presented at the EARLI SIG 6-7 Conference, Bonn, Germany, 2018.
    PUB
     
  • [78]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
    M. Pieper, et al., “Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs”, Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland, 2017.
    PUB
     
  • [77]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
    M.H. Hefter and K. Berthold, “Effects of a training intervention on knowledge integration in physics”, Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland, 2017.
    PUB
     
  • [76]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
    J. Roelle and K. Berthold, “Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments”, Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland, 2017.
    PUB
     
  • [75]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
    J. Bauer, et al., “Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?”, Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland, 2017.
    PUB
     
  • [74]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
    S. Hiller, et al., “Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?”, Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland, 2017.
    PUB
     
  • [73]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
    S. Kochanek, et al., “Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens”, Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland, 2017.
    PUB
     
  • [72]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
    L. Schalk, et al., “Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast”, Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France, 2017.
    PUB
     
  • [71]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
    S. Hiller, et al., “Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte”, Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland, 2017.
    PUB
     
  • [70]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
    L. Schalk, et al., “Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?”, Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland, 2017.
    PUB
     
  • [69]
    2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
    M. Pieper, et al., “Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs”, Presented at the BiProfessional-Konferenz, Bielefeld, 2016.
    PUB
     
  • [68]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
    M.H. Hefter, et al., “Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens”, Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland, 2016.
    PUB
     
  • [67]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
    J. Roelle and K. Berthold, “Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters”, Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France, 2016.
    PUB
     
  • [66]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
    J. Roelle and K. Berthold, “Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle”, Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland, 2016.
    PUB
     
  • [65]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
    J. Roelle and K. Berthold, “Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions”, Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany, 2016.
    PUB
     
  • [64]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
    L. Schalk, et al., “Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?”, Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland, 2016.
    PUB
     
  • [63]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
    S. Hiller, J. Roelle, and K. Berthold, “Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?”, Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland, 2016.
    PUB
     
  • [62]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
    S. Hiller, J. Roelle, and K. Berthold, “Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?”, Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland, 2016.
    PUB
     
  • [61]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
    S. Hiller, J. Roelle, and K. Berthold, “How to foster the effectiveness of example-based learning”, Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France, 2016.
    PUB
     
  • [60]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
    A. Renkl, et al., “Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples?”, Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA, 2015.
    PUB
     
  • [59]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
    M.H. Hefter, et al., “Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen”, Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland, 2015.
    PUB
     
  • [58]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
    J. Roelle and K. Berthold, “Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations”, Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus, 2015.
    PUB
     
  • [57]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
    J. Roelle, et al., “Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?”, Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland, 2015.
    PUB
     
  • [56]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
    J. Roelle, C. Nowitzki, and K. Berthold, “Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle”, Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland, 2015.
    PUB
     
  • [55]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194
    E.M. Schmidt, et al., “Muss ich das denn alles lesen? Kann ich das denn alles glauben? Kompetenzen Studierender im Umgang mit psychologischer Originalliteratur”, Presented at the Forschungsforum auf dem 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, Deutschland, 2014.
    PUB
     
  • [54]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
    J. Roelle and K. Berthold, “Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese”, Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland, 2014.
    PUB
     
  • [53]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
    M.H. Hefter, et al., “Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte”, Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland, 2014.
    PUB
     
  • [52]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193
    S. Schmid, et al., “Diagnostik von Kompetenzen Studierender im Umgang mit wissenschaftlicher Originalliteratur. In A. Wischgoll (Chair), Symposium "Lesen und Schreiben – Der Umgang mit wissenschaftlicher Literatur im Hochschulkontext"”, Presented at the 2. GEBF-Tagung, Frankfurt, Deutschland, 2014.
    PUB
     
  • [51]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198
    S.Y. von der Mühlen, et al., “Glaubwürdigkeitseinschätzungen bei der Rezeption wissenschaftlicher Texte im Fach Psychologie: Ein Experten-Novizen-Vergleich”, Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland, 2014.
    PUB
     
  • [50]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
    J. Roelle, N. Lehmkuhl, and K. Berthold, “Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters”, Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands, 2014.
    PUB
     
  • [49]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
    M.H. Hefter, et al., “How to foster skill and will of argumentative thinking”, Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany, 2014.
    PUB
     
  • [48]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197
    E.M. Schmidt, et al., “Useful Strategies in Dealing With Primary Scientific Literature: An Expert-Novice Comparison”, Presented at the AERA 2014 Annual Meeting, Philadelphia, 2014.
    PUB
     
  • [47]
    2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200
    S.Y. von der Mühlen, et al., “Judging the plausibility of argumentative statements in scientific texts: An expert-novice comparison”, Presented at the 24. Annual Meeting der Society for Text and Discourse, IL, USA, 2014.
    PUB
     
  • [46]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909202
    K. Berthold, “Symposium "How to deal with fragile and conflicting evidence in school"”, Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany, 2013.
    PUB
     
  • [45]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909201
    J. Bauer, M. Prenzel, and K. Berthold, “Symposium "Kompetenzen zur Bewertung und argumentativen Nutzung von Evidenz"”, Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland, 2013.
    PUB
     
  • [44]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
    M.H. Hefter, et al., “How to foster the will to engage in argumentative thinking”, Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany, 2013.
    PUB
     
  • [43]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
    J. Roelle and K. Berthold, “How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations”, Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany, 2013.
    PUB
     
  • [42]
    2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065
    F.A. Eyssel, et al., “Mädchen + Mathematik = Minderbemittelt? Priming von Geschlechtsstereotypen beeinflusst Leistungsbeurteilungen durch Lehramtstudenten”, Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013), U. Ansorge, et al., eds., Lengerich: Pabst, 2013, pp.76.
    PUB
     
  • [41]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
    M.H. Hefter, et al., “Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz”, Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland, 2013.
    PUB
     
  • [40]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
    M.H. Hefter, et al., “Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen”, Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland, 2013.
    PUB
     
  • [39]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203
    A. Mittelstädt, et al., “Stereotype machen Schule? Wie Genderstereotype das Beurteilungsverhalten von angehenden Lehrern verzerren”, Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland, 2013.
    PUB
     
  • [38]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
    J. Roelle and K. Berthold, “Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen”, Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland, 2013.
    PUB
     
  • [37]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
    J. Roelle and K. Berthold, “Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können”, Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland, 2012.
    PUB
     
  • [36]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
    J. Roelle and K. Berthold, “Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective”, Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany, 2012.
    PUB
     
  • [35]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909204
    K. Berthold, “Symposium "When and how instructional explanations can be effective"”, Presented at the 48th conference of the German Association for Psychology (DGPs), Bielefeld, Germany, 2012.
    PUB
     
  • [34]
    2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
    J. Roelle and K. Berthold, “How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work”, Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England, 2011.
    PUB
     
  • [33]
    2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909205
    K. Berthold, “Symposium "How instructional explanations can work"”, Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England, 2011.
    PUB
     
  • [32]
    2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
    J. Roelle and K. Berthold, “Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?”, Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland, 2011.
    PUB
     
  • [31]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207
    K. Berthold, et al., “Training focused processing of explanations: How can transfer across domains be fostered?”, Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany, 2010.
    PUB
     
  • [30]
    2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
    J. Roelle, K. Berthold, and A. Renkl, “How to optimize providing and processing instructional explanations”, Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany, 2010.
    PUB
     
  • [29]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909206
    K. Berthold and A. Renkl, “Wie kann eine aktive Verarbeitung von Erklärungen in computergestützten instruktionalen Settings gefördert werden?”, Presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland, 2010.
    PUB
     
  • [28]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
    J. Roelle, K. Berthold, and A. Renkl, “Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations”, Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany, 2010.
    PUB
     
  • [27]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
    J. Roelle and K. Berthold, “The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations”, Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China, 2010.
    PUB
     
  • [26]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909209
    K. Berthold and A. Renkl, “Instructional explanations on multiple representations: How can a deep processing be fostered?”, Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands, 2009.
    PUB
     
  • [25]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212
    K. Berthold, et al., “Eine Fokussierung konzeptueller Aspekte kann den Erwerb prozeduralen Wissens behindern”, Presented at the 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Saarbrücken, Deutschland, 2009.
    PUB
     
  • [24]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909208
    K. Berthold, “Symposium “Teaching learning strategies"”, Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands, 2009.
    PUB
     
  • [23]
    2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909210
    K. Berthold and A. Renkl, “The paradox prompt effect: When prompts foster conceptual knowledge but hinder the acquisition of procedural knowledge”, Presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands, 2009.
    PUB
     
  • [22]
    2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909216
    K. Berthold and T. Seufert, “Symposium "Integration und Verstehen multipler Repräsentationen – Designmaßnahmen und verarbeitungsbezogene Fördermaßnahmen"”, Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland, 2008.
    PUB
     
  • [21]
    2008 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909215
    K. Berthold, S. Rückert, and A. Renkl, “Förderung des Aufbaus einer Problemrepräsentation durch die Integration multipler Repräsentationen”, Presented at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Kiel, Deutschland, 2008.
    PUB
     
  • [20]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909294
    K. Berthold and A. Renkl, “Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? [How can an active processing of instructional explanations on multiple representations be fostered?]”, Presented at the Meeting of the Group of Empirical Educational Research, Lüneburg, Germany, 2007.
    PUB
     
  • [19]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909218
    K. Berthold, R. Schwonke, and A. Renkl, “Multiple representations and two instructional support procedures foster conceptual knowledge, but not procedural knowledge”, Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary, 2007.
    PUB
     
  • [18]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909297
    R. Schwonke, K. Berthold, and A. Renkl, “How do learners actually use multiple external representations? An analysis of eye movements and learning outcomes”, Presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary, 2007.
    PUB
     
  • [17]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909217
    K. Berthold, R. Schwonke, and A. Renkl, “Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding”, Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA, 2007.
    PUB
     
  • [16]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909293
    K. Berthold and A. Renkl, “Instruktionale Erklärungen zu multiplen Repräsentationen: Wie kann ihre Weiterverarbeitung gefördert werden? [Instructional explanations on multiple representations: How can a further processing be fostered?]”, Presented at the 11th Symposium of Educational Psychology, Berlin, Germany, 2007.
    PUB
     
  • [15]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909298
    R. Schwonke, A. Renkl, and K. Berthold, “Learning with multi-representational worked-out examples. What eye movements can tell us (a pilot study)”, Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA, 2007.
    PUB
     
  • [14]
    2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243
    R. Schwonke, A. Renkl, and K. Berthold, “Knowledge construction with multiple external representations”, Proceedings of EuroCogSci07, S. Vosniadou, D. Kayser, and A. Protopapas, eds., Hove: Erlbaum, 2007, pp.238-243.
    PUB
     
  • [13]
    2007 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909296
    A. Renkl, R. Schwonke, and K. Berthold, “Multiple external representations and internal representations: Why subjective goals matter!”, Presented at the 12th European Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary, 2007.
    PUB
     
  • [12]
    2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909300
    K. Berthold and A. Renkl, “Multi-representational solutions, an integration aid, and scaffolding self-explanation prompts all foster understanding”, Presented at the EARLI SIG meeting “Text and Picture Comprehension”, Nottingham, England, 2006.
    PUB
     
  • [11]
    2006 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909301
    K. Berthold and A. Renkl, “Verständnis fördern mit multi-repräsentationalen Lösungen, einer Integrationshilfe und Selbsterklärungsaufforderungen”, Presented at the 68th meeting of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Munich, Germany, 2006.
    PUB
     
  • [10]
    2005 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909303
    K. Berthold and A. Renkl, “How can the comprehension of instructional explanations on multiple representations be supported?”, Presented at the JURE conference, Nicosia, Cyprus, 2005.
    PUB
     
  • [9]
    2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909302
    K. Berthold and A. Renkl, “Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations”, Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus, 2005.
    PUB
     
  • [8]
    2005 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909304
    K. Berthold and A. Renkl, “Learning from worked-out examples: Fostering the integration of multiple representations”, Presented at the 10th Symposium Educational Psychology, Halle, Germany, 2005.
    PUB
     
  • [7]
    2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295
    K. Berthold and A. Renkl, “Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts”, Proceedings of the CogSci 2005, B.G. Bara, L. Barsalou, and M. Bucciarelli, eds., Mahwah, NJ: Erlbaum, 2005, pp.250-255.
    PUB
     
  • [6]
    2004 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909305
    K. Berthold, M. Nückles, and A. Renkl, “Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens”, Presented at the 44th meeting of the German Association of Psychology, Göttingen, Germany, 2004.
    PUB
     
  • [5]
    2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325
    K. Berthold, M. Nückles, and A. Renkl, “Writing learning protocols: Prompts foster cognitive as well as metacognitive activities and learning outcomes”, Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs, P. Gerjets, et al., eds., Tübingen: Knowledge Media Research Center, 2004, pp.193-200.
    PUB
     
  • [4]
    2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308
    R. Schwonke, et al., “eHELp – eine elektronische Hilfe zur Erstellung von Lernprotokollen”, Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany, 2003.
    PUB
     
  • [3]
    2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307
    M. Nückles, et al., “Lernprotokolle schreiben und veröffentlichen: Eine Maßnahme zur Förderung intentionalen Lernens in (teil-)virtuellen Lerngemeinschaften”, Presented at the 9th Symposium Educational Psychology, Bielefeld, Germany, 2003.
    PUB
     
  • [2]
    2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306
    M. Nückles, et al., “Fostering self-guided learning by writing learning diaries”, Presented at the 10th European Conference for Research on Learning and Instruction, Padua, Italy, 2003.
    PUB
     
  • [1]
    2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664
    K. Berthold, M. Nückles, and A. Renkl, “Fostering the application of learning strategies in writing learning protocols”, Proceedings of EuroCogSci 03, F. Schmalhofer, R. Young, and G. Kath, eds., Mahwah, NJ: Erlbaum, 2003, pp.373.
    PUB
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung