49 Publikationen

Alle markieren

  • [49]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter, M. H.; Kubik, V.; Berthold, K. (2023): Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb! International Journal of Educational Technology in Higher Education,20:15
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [48]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter, M. H.; Berthold, K. (2023): Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts Interactive Learning Environments
    PUB | DOI | WoS
     
  • [47]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter, M. H.; Roelle, J.; Renkl, A.; Berthold, K. (2023): Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention Research and Practice in Technology Enhanced Learning,18
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [46]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter, M. H.; Fromme, B.; Berthold, K. (2022): Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters Applied Cognitive Psychology,36:(3): 648-658.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [45]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2022): Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester Psychologie in Erziehung und Unterricht,69:(4): 262-277.
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [44]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter, M. H.; vom Hofe, R.; Berthold, K. (2022): Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education,30:(4): 29-41.
    PUB | DOI
     
  • [43]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter, M. H.; Berthold, K. (2022): Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention Learning Environments Research,25: 17-39.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [42]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann, S.; Grund, A.; Fries, S.; Berthold, K.; Roelle, J. (2022): The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation Learning and Instruction,(77):101526
    PUB | DOI | WoS
     
  • [41]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann, S.; Obergassel, N.; Fries, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Roelle, J. (2021): Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment Journal of Applied Research in Memory and Cognition,10:(4): 603-620.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [40]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller, S.; Rumann, S.; Berthold, K.; Roelle, J. (2020): Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science ,48: 623–649.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [39]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow, H.; Richter, T.; von der Mühlen, S.; Schmid, S.; Bruns, K. E.; Berthold, K. (2020): Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST) Diagnostica,66:(2): 136-145.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [38]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter, M. H.; Berthold, K. (2020): Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior,110: 1-9.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2020): Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers Psychology Learning and Teaching,20:(1):1475725720966190
    PUB | DOI | WoS
     
  • [36]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2020): Providing worked examples for learning multiple principles Applied Cognitive Psychology,34:(4): 813-824.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [35]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter, M. H.; ten Hagen, I.; Krense, C.; Berthold, K.; Renkl, A. (2019): Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology,111:(8): 1396–1405.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Berthold, K. (2019): How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach Instructional Science,47:(2): 215-237.
    PUB
     
  • [33]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2018): Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking Frontiers in Psychology,9:2596
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [32]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter, M. H.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2018): Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking The Journal of Experimental Education,86:(3): 325-343.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle, J.; Roelle, D.; Berthold, K. (2018): Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions The Journal of Experimental Education,87:(2): 1-15.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer, J.; Berthold, K.; Hefter, M. H.; Prenzel, M.; Renkl, A. (2017): Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau,68:(3): 188-192.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [29]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle, J.; Rahimkhani-Sagvand, N.; Berthold, K. (2017): Detrimental effects of immediate explanation feedback European Journal of Psychology of Education,32:(3): 367-384.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [28]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle, J.; Berthold, K. (2017): Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters Learning and Instruction,49: 142-156.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [27]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle, J.; Hiller, S.; Berthold, K.; Rumann, S. (2017): Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples Learning and Instruction,49: 1-12.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle, J.; Nowitzki, C.; Berthold, K. (2017): Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction,50: 54-64.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [25]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle, J.; Schmidt, E. M.; Buchau, A.; Berthold, K. (2017): Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology,109:(1): 99-117.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [24]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations Instructional Science,44:(2): 147-176.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [23]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Schmidt, E. M.; Berthold, K. (2016): The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison Reading and Writing,29:(8): 1677-1698.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [22]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen, S.; Richter, T.; Schmid, S.; Schmidt, E. M.; Berthold, K. (2016): Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison Thinking & Reasoning,22:(2): 221-249.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [21]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter, M. H.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2015): Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values Learning and Instruction,39: 11-22.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle, J.; Müller, C.; Roelle, D.; Berthold, K. (2015): Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework PLoS ONE,10:(4):e0124115
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [19]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle, J.; Berthold, K. (2015): Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations Cognition and Instruction,33:(3): 199-225.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [18]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle, J.; Lehmkuhl, N.; Beyer, M. - U.; Berthold, K. (2015): The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions Journal of Educational Psychology,107:(3): 705-723.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2014): Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions Instructional Science,42:(6): 929-947.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [16]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2014): Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations Instructional Science,42:(2): 207-228.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr, A.; Paus, E.; McCall, C.; Mullins, D.; Berthold, K.; Wittwer, J.; Kramer, N.; Rummel, N. (2013): Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication Journal of Media Psychology,25:(4): 180-189.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [14]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle, J.; Berthold, K. (2013): The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations Instructional Science,41:(4): 635-656.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [13]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle, J.; Krüger, S.; Jansen, C.; Berthold, K. (2012): The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing Education Research International,2012:751625
    PUB | DOI
     
  • [12]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold, K.; Roder, H.; Knorzer, D.; Kessler, W.; Renkl, A. (2011): The double-edged effects of explanation prompts Computers in Human Behavior,27:(1): 69-75.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [11]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle, J.; Berthold, K.; Fries, S. (2011): Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning,1:(2): 16-30.
    PUB | DOI
     
  • [10]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold, K.; Große, C.; Renkl, A. (2010): Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties Pedagogische Studien,87: 38-50.
    PUB
     
  • [9]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold, K.; Renkl, A. (2010): How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication Educational Psychology Review,22:(1): 25-40.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [8]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink, T. H. S.; Jong, T. de; Berthold, K.; Kolloffel, B.; Opfermann, M.; Wouters, P. (2009): Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches American Educational Research Journal,46:(4): 1107-1149.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [7]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold, K.; Renkl, A. (2009): Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations Journal of Educational Psychology,101:(1): 70-87.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [6]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold, K.; Eysink, T. H. S.; Renkl, A. (2009): Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations Instructional Science,37:(4): 345-363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [5]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2008): How multiple external representations are used and how they can be made more useful Applied Cognitive Psychology,23:(9): 1227-1243.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [4]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold, K.; Nückles, M.; Renkl, A. (2007): Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts Learning and Instruction,17:(5): 564-577.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [3]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold, K. (2006): Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen Bildung und Erziehung,59:(2): 205-214.
    PUB
     
  • [2]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke, R.; Nückles, M.; Hauser, S.; Berthold, K.; Renkl, A. (2005): Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens Zeitschrift für Medienpsychologie,17: 42-53.
    PUB
     
  • [1]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles, M.; Schwonke, R.; Berthold, K.; Renkl, A. (2004): The use of public learning diaries in blended learning Journal of Educational Media,29:(1): 49-66.
    PUB | DOI
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung