49 Publikationen
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter, Markus Herbert, Kubik, Veit, and Berthold, Kirsten. “Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!”. International Journal of Educational Technology in Higher Education 20 (2023): 15.PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter, Markus Herbert, Roelle, Julian, Renkl, Alexander, and Berthold, Kirsten. “Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention”. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 18 (2023).PUB | DOI | Download (ext.)
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645Hefter, Markus H., Fromme, Bärbel, and Berthold, Kirsten. “Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters”. Applied Cognitive Psychology 36.3 (2022): 648-658.PUB | PDF | DOI | WoS
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777Pieper, Martin, Roelle, Julian, vom Hofe, Rudolf, Salle, Alexander, and Berthold, Kirsten. “Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester”. Psychologie in Erziehung und Unterricht 69.4 (2022): 262-277.PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter, Markus Herbert, vom Hofe, Rudolf, and Berthold, Kirsten. “Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners?”. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 30.4 (2022): 29-41.PUB | DOI
-
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372Heitmann, Svenja, Grund, Axel, Fries, Stefan, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. “The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation”. Learning and Instruction 77 (2022): 101526.PUB | DOI | WoS
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904Heitmann, Svenja, Obergassel, Niklas, Fries, Stefan, Grund, Axel, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. “Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment”. Journal of Applied Research in Memory and Cognition 10.4 (2021): 603-620.PUB | DOI | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126Hiller, Sara, Rumann, Stefan, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. “Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts?”. Instructional Science 48 (2020): 623–649.PUB | PDF | DOI | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305Münchow, Hannes, Richter, Tobias, von der Mühlen, Sarah, Schmid, Sebastian, Bruns, Katherine E., and Berthold, Kirsten. “ Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST)”. Diagnostica 66.2 (2020): 136-145.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090Pieper, Martin, Roelle, Julian, vom Hofe, Rudolf, Salle, Alexander, and Berthold, Kirsten. “Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers”. Psychology Learning and Teaching 20.1 (2020): 1475725720966190.PUB | DOI | WoS
-
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter, Markus H., ten Hagen, Inga, Krense, Claudia, Berthold, Kirsten, and Renkl, Alexander. “Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels?”. Journal of Educational Psychology 111.8 (2019): 1396–1405.PUB | DOI | WoS
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., and Berthold, Kirsten. “How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach”. Instructional Science 47.2 (2019): 215-237.PUB
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291Heitmann, Svenja, Grund, Axel, Berthold, Kirsten, Fries, Stefan, and Roelle, Julian. “Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking”. Frontiers in Psychology 9 (2018): 2596.PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652Hefter, Markus H., Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, Fries, Stefan, and Berthold, Kirsten. “Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking”. The Journal of Experimental Education 86.3 (2018): 325-343.PUB | DOI | WoS
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149Bauer, J., Berthold, Kirsten, Hefter, Markus H., Prenzel, Manfred, and Renkl, Alexander. “Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen?”. Psychologische Rundschau 68.3 (2017): 188-192.PUB | DOI | WoS
-
-
-
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370Roelle, Julian, Schmidt, Elisabeth Marie, Buchau, Alica, and Berthold, Kirsten. “Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning.”. Journal of Educational Psychology 109.1 (2017): 99-117.PUB | DOI | WoS
-
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178von der Muehlen, Sarah, Richter, Tobias, Schmid, Sebastian, Schmidt, Elisabeth Marie, and Berthold, Kirsten. “The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison”. Reading and Writing 29.8 (2016): 1677-1698.PUB | DOI | WoS
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110von der Muehlen, Sarah, Richter, Tobias, Schmid, Sebastian, Schmidt, Elisabeth Marie, and Berthold, Kirsten. “Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison”. Thinking & Reasoning 22.2 (2016): 221-249.PUB | DOI | WoS
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter, Markus H., Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, Fries, Stefan, and Berthold, Kirsten. “Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values”. Learning and Instruction 39 (2015): 11-22.PUB | DOI | WoS
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220Roelle, Julian, Müller, Claudia, Roelle, Detlev, and Berthold, Kirsten. “Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework”. PLoS ONE 10.4 (2015): e0124115.PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495Roelle, Julian, Lehmkuhl, Nina, Beyer, Martin-Uwe, and Berthold, Kirsten. “The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions”. Journal of Educational Psychology 107.3 (2015): 705-723.PUB | DOI | WoS
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Hefter, Markus H., Berthold, Kirsten, Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, and Fries, Stefan. “Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions”. Instructional Science 42.6 (2014): 929-947.PUB | DOI | WoS
-
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009Deiglmayr, Anne, Paus, Elisabeth, McCall, Cade, Mullins, Dejana, Berthold, Kirsten, Wittwer, Jorg, Kramer, Nicole, and Rummel, Nikol. “Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication”. Journal of Media Psychology 25.4 (2013): 180-189.PUB | DOI | WoS
-
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635Roelle, Julian, Krüger, Sophie, Jansen, Christian, and Berthold, Kirsten. “The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing”. Education Research International 2012 (2012): 751625 .PUB | DOI
-
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209Roelle, Julian, Berthold, Kirsten, and Fries, Stefan. “Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters”. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1.2 (2011): 16-30.PUB | DOI
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212Berthold, Kirsten, Große, C., and Renkl, Alexander. “Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties”. Pedagogische Studien 87 (2010): 38-50.PUB
-
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072Eysink, Tessa H. S., Jong, Ton de, Berthold, Kirsten, Kolloffel, Bas, Opfermann, Maria, and Wouters, Pieter. “Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches”. American Educational Research Journal 46.4 (2009): 1107-1149.PUB | DOI | WoS
-
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090Berthold, Kirsten, Eysink, Tessa H. S., and Renkl, Alexander. “Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations”. Instructional Science 37.4 (2009): 345-363.PUB | DOI | WoS
-
-
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095Berthold, Kirsten, Nückles, Matthias, and Renkl, Alexander. “Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts”. Learning and Instruction 17.5 (2007): 564-577.PUB | DOI | WoS
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065Berthold, Kirsten. “Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen”. Bildung und Erziehung 59.2 (2006): 205-214.PUB
-
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, Kirsten, and Renkl, A. “Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens”. Zeitschrift für Medienpsychologie 17 (2005): 42-53.PUB
-