49 Publikationen

Alle markieren

  • [49]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter MH, Kubik V, Berthold K (2023)
    Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!.
    International Journal of Educational Technology in Higher Education 20: 15.
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [48]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter MH, Berthold K (2023)
    Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts.
    Interactive Learning Environments.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [47]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K (2023)
    Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention.
    Research and Practice in Technology Enhanced Learning 18.
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [46]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter MH, Fromme B, Berthold K (2022)
    Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters.
    Applied Cognitive Psychology 36(3): 648-658.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [45]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2022)
    Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester.
    Psychologie in Erziehung und Unterricht 69(4): 262-277.
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [44]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K (2022)
    Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners?
    International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 30(4): 29-41.
    PUB | DOI
     
  • [43]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter MH, Berthold K (2022)
    Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention.
    Learning Environments Research 25: 17-39.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [42]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann S, Grund A, Fries S, Berthold K, Roelle J (2022)
    The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation.
    Learning and Instruction (77): 101526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [41]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann S, Obergassel N, Fries S, Grund A, Berthold K, Roelle J (2021)
    Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment.
    Journal of Applied Research in Memory and Cognition 10(4): 603-620.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [40]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J (2020)
    Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts?
    Instructional Science 48: 623–649.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [39]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow H, Richter T, von der Mühlen S, Schmid S, Bruns KE, Berthold K (2020)
    Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST).
    Diagnostica 66(2): 136-145.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [38]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter MH, Berthold K (2020)
    Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction?
    Computers in Human Behavior 110: 1-9.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2020)
    Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers.
    Psychology Learning and Teaching 20(1): 1475725720966190.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [36]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2020)
    Providing worked examples for learning multiple principles.
    Applied Cognitive Psychology 34(4): 813-824.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [35]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A (2019)
    Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels?
    Journal of Educational Psychology 111(8): 1396–1405.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen S, Richter T, Schmid S, Berthold K (2019)
    How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach.
    Instructional Science 47(2): 215-237.
    PUB
     
  • [33]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2018)
    Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking.
    Frontiers in Psychology 9: 2596.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [32]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2018)
    Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking.
    The Journal of Experimental Education 86(3): 325-343.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle J, Roelle D, Berthold K (2018)
    Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions.
    The Journal of Experimental Education 87(2): 1-15.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)
    Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen?
    Psychologische Rundschau 68(3): 188-192.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [29]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle J, Rahimkhani-Sagvand N, Berthold K (2017)
    Detrimental effects of immediate explanation feedback.
    European Journal of Psychology of Education 32(3): 367-384.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [28]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle J, Berthold K (2017)
    Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters.
    Learning and Instruction 49: 142-156.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [27]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle J, Hiller S, Berthold K, Rumann S (2017)
    Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples.
    Learning and Instruction 49: 1-12.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2017)
    Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other?
    Learning and Instruction 50: 54-64.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [25]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2017)
    Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning.
    Journal of Educational Psychology 109(1): 99-117.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [24]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle J, Berthold K (2016)
    Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations.
    Instructional Science 44(2): 147-176.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [23]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K (2016)
    The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison.
    Reading and Writing 29(8): 1677-1698.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [22]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K (2016)
    Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison.
    Thinking & Reasoning 22(2): 221-249.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [21]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2015)
    Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values.
    Learning and Instruction 39: 11-22.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle J, Müller C, Roelle D, Berthold K (2015)
    Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework.
    PLoS ONE 10(4): e0124115.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [19]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle J, Berthold K (2015)
    Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations.
    Cognition and Instruction 33(3): 199-225.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [18]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle J, Lehmkuhl N, Beyer M-U, Berthold K (2015)
    The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions.
    Journal of Educational Psychology 107(3): 705-723.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2014)
    Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions.
    Instructional Science 42(6): 929-947.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [16]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle J, Berthold K, Renkl A (2014)
    Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations.
    Instructional Science 42(2): 207-228.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr A, Paus E, McCall C, Mullins D, Berthold K, Wittwer J, Kramer N, Rummel N (2013)
    Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication.
    Journal of Media Psychology 25(4): 180-189.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [14]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle J, Berthold K (2013)
    The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations.
    Instructional Science 41(4): 635-656.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [13]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle J, Krüger S, Jansen C, Berthold K (2012)
    The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing.
    Education Research International 2012: 751625 .
    PUB | DOI
     
  • [12]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold K, Roder H, Knorzer D, Kessler W, Renkl A (2011)
    The double-edged effects of explanation prompts.
    Computers in Human Behavior 27(1): 69-75.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [11]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle J, Berthold K, Fries S (2011)
    Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters.
    International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1(2): 16-30.
    PUB | DOI
     
  • [10]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold K, Große C, Renkl A (2010)
    Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties.
    Pedagogische Studien 87: 38-50.
    PUB
     
  • [9]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold K, Renkl A (2010)
    How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication.
    Educational Psychology Review 22(1): 25-40.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [8]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink THS, Jong T de, Berthold K, Kolloffel B, Opfermann M, Wouters P (2009)
    Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches.
    American Educational Research Journal 46(4): 1107-1149.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [7]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold K, Renkl A (2009)
    Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations.
    Journal of Educational Psychology 101(1): 70-87.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [6]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold K, Eysink THS, Renkl A (2009)
    Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations.
    Instructional Science 37(4): 345-363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [5]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2008)
    How multiple external representations are used and how they can be made more useful.
    Applied Cognitive Psychology 23(9): 1227-1243.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [4]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold K, Nückles M, Renkl A (2007)
    Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts.
    Learning and Instruction 17(5): 564-577.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [3]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold K (2006)
    Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen.
    Bildung und Erziehung 59(2): 205-214.
    PUB
     
  • [2]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke R, Nückles M, Hauser S, Berthold K, Renkl A (2005)
    Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens.
    Zeitschrift für Medienpsychologie 17: 42-53.
    PUB
     
  • [1]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Renkl A (2004)
    The use of public learning diaries in blended learning.
    Journal of Educational Media 29(1): 49-66.
    PUB | DOI
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung