49 Publikationen
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter, M. H., Kubik, V., & Berthold, K. (2023). Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20, 15. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00383-9PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821Hefter, M. H., & Berthold, K. (2023). Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2164786PUB | DOI | WoS
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter, M. H., Roelle, J., Renkl, A., & Berthold, K. (2023). Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18. https://doi.org/10.58459/rptel.2023.18008PUB | DOI | Download (ext.)
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645Hefter, M. H., Fromme, B., & Berthold, K. (2022). Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology, 36(3), 648-658. https://doi.org/10.1002/acp.3951PUB | PDF | DOI | WoS
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., & Berthold, K. (2022). Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 69(4), 262-277. https://doi.org/10.2378/peu2022.art21dPUB | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter, M. H., vom Hofe, R., & Berthold, K. (2022). Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 30(4), 29-41. https://doi.org/10.30722/IJISME.30.04.003PUB | DOI
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408Hefter, M. H., & Berthold, K. (2022). Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research, 25, 17-39. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09347-6PUB | PDF | DOI | WoS
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K., & Roelle, J. (2022). The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation. Learning and Instruction(77), 101526. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101526PUB | DOI | WoS
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904Heitmann, S., Obergassel, N., Fries, S., Grund, A., Berthold, K., & Roelle, J. (2021). Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 10(4), 603-620. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2021.07.008PUB | DOI | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K., & Roelle, J. (2020). Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science , 48, 623–649. https://doi.org/10.1007/s11251-020-09523-4PUB | PDF | DOI | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305Münchow, H., Richter, T., von der Mühlen, S., Schmid, S., Bruns, K. E., & Berthold, K. (2020). Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica, 66(2), 136-145. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000225PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843Hefter, M. H., & Berthold, K. (2020). Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior, 110, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106404PUB | DOI | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., & Berthold, K. (2020). Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers. Psychology Learning and Teaching, 20(1), 1475725720966190. https://doi.org/10.1177/1475725720966190PUB | DOI | WoS
-
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter, M. H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K., & Renkl, A. (2019). Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology, 111(8), 1396–1405. https://doi.org/10.1037/edu0000350PUB | DOI | WoS
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., & Berthold, K. (2019). How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science, 47(2), 215-237.PUB
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S., & Roelle, J. (2018). Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology, 9, 2596. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02596PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652Hefter, M. H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., & Berthold, K. (2018). Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education, 86(3), 325-343. https://doi.org/10.1080/00220973.2017.1363689PUB | DOI | WoS
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168Roelle, J., Roelle, D., & Berthold, K. (2018). Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education, 87(2), 1-15. doi:10.1080/00220973.2018.1434756PUB | DOI | WoS
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M. H., Prenzel, M., & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau, 68(3), 188-192. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000363PUB | DOI | WoS
-
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371Roelle, J., Hiller, S., Berthold, K., & Rumann, S. (2017). Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction, 49, 1-12. doi:10.1016/j.learninstruc.2016.11.012PUB | DOI | WoS
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370Roelle, J., Schmidt, E. M., Buchau, A., & Berthold, K. (2017). Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology, 109(1), 99-117. doi:10.1037/edu0000132PUB | DOI | WoS
-
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E. M., & Berthold, K. (2016). The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing, 29(8), 1677-1698. doi:10.1007/s11145-015-9601-0PUB | DOI | WoS
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E. M., & Berthold, K. (2016). Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning, 22(2), 221-249. doi:10.1080/13546783.2015.1127289PUB | DOI | WoS
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter, M. H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., & Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction, 39, 11-22. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.05.002PUB | DOI | WoS
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220Roelle, J., Müller, C., Roelle, D., & Berthold, K. (2015). Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE, 10(4), e0124115. doi:10.1371/journal.pone.0124115PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495Roelle, J., Lehmkuhl, N., Beyer, M. - U., & Berthold, K. (2015). The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology, 107(3), 705-723. doi:10.1037/edu0000010PUB | DOI | WoS
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Hefter, M. H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., & Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science, 42(6), 929-947. https://doi.org/10.1007/s11251-014-9320-yPUB | DOI | WoS
-
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Kramer, N., et al. (2013). Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology, 25(4), 180-189. doi:10.1027/1864-1105/a000101PUB | DOI | WoS
-
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635Roelle, J., Krüger, S., Jansen, C., & Berthold, K. (2012). The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International, 2012, 751625 . doi:10.1155/2012/751625PUB | DOI
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066Berthold, K., Roder, H., Knorzer, D., Kessler, W., & Renkl, A. (2011). The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior, 27(1), 69-75. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.05.025PUB | DOI | WoS
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209Roelle, J., Berthold, K., & Fries, S. (2011). Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 1(2), 16-30. https://doi.org/10.4018/ijcbpl.2011040102PUB | DOI
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212Berthold, K., Große, C., & Renkl, A. (2010). Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien, 87, 38-50.PUB
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478Berthold, K., & Renkl, A. (2010). How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review, 22(1), 25-40. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9124-9PUB | DOI | WoS
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072Eysink, T. H. S., Jong, T. de, Berthold, K., Kolloffel, B., Opfermann, M., & Wouters, P. (2009). Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal, 46(4), 1107-1149. https://doi.org/10.3102/0002831209340235PUB | DOI | WoS
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220Berthold, K., & Renkl, A. (2009). Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology, 101(1), 70-87. https://doi.org/10.1037/a0013247PUB | DOI | WoS
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090Berthold, K., Eysink, T. H. S., & Renkl, A. (2009). Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science, 37(4), 345-363. https://doi.org/10.1007/s11251-008-9051-zPUB | DOI | WoS
-
2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228Schwonke, R., Berthold, K., & Renkl, A. (2008). How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology, 23(9), 1227-1243. https://doi.org/10.1002/acp.1526PUB | DOI | WoS
-
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095Berthold, K., Nückles, M., & Renkl, A. (2007). Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction, 17(5), 564-577. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.09.007PUB | DOI | WoS
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065Berthold, K. (2006). Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung, 59(2), 205-214.PUB
-
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, K., & Renkl, A. (2005). Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie, 17, 42-53.PUB
-
2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K., & Renkl, A. (2004). The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media, 29(1), 49-66. https://doi.org/10.1080/1358165042000186271PUB | DOI