49 Publikationen

Alle markieren

  • [49]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter, Markus Herbert, Kubik, Veit, and Berthold, Kirsten. 2023. “Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!”. International Journal of Educational Technology in Higher Education 20: 15.
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [48]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter, Markus Herbert, and Berthold, Kirsten. 2023. “Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts”. Interactive Learning Environments.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [47]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter, Markus Herbert, Roelle, Julian, Renkl, Alexander, and Berthold, Kirsten. 2023. “Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention”. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 18.
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [46]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter, Markus H., Fromme, Bärbel, and Berthold, Kirsten. 2022. “Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters”. Applied Cognitive Psychology 36 (3): 648-658.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [45]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper, Martin, Roelle, Julian, vom Hofe, Rudolf, Salle, Alexander, and Berthold, Kirsten. 2022. “Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester”. Psychologie in Erziehung und Unterricht 69 (4): 262-277.
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [44]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter, Markus Herbert, vom Hofe, Rudolf, and Berthold, Kirsten. 2022. “Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners?”. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 30 (4): 29-41.
    PUB | DOI
     
  • [43]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter, Markus Herbert, and Berthold, Kirsten. 2022. “Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention”. Learning Environments Research 25: 17-39.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [42]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann, Svenja, Grund, Axel, Fries, Stefan, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. 2022. “The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation”. Learning and Instruction, no. 77: 101526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [41]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann, Svenja, Obergassel, Niklas, Fries, Stefan, Grund, Axel, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. 2021. “Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment”. Journal of Applied Research in Memory and Cognition 10 (4): 603-620.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [40]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller, Sara, Rumann, Stefan, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. 2020. “Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts?”. Instructional Science 48: 623–649.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [39]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow, Hannes, Richter, Tobias, von der Mühlen, Sarah, Schmid, Sebastian, Bruns, Katherine E., and Berthold, Kirsten. 2020. “ Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST)”. Diagnostica 66 (2): 136-145.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [38]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter, Markus Herbert, and Berthold, Kirsten. 2020. “Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction?”. Computers in Human Behavior 110: 1-9.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper, Martin, Roelle, Julian, vom Hofe, Rudolf, Salle, Alexander, and Berthold, Kirsten. 2020. “Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers”. Psychology Learning and Teaching 20 (1): 1475725720966190.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [36]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, Kirsten, Stern, E., and Renkl, Alexander. 2020. “Providing worked examples for learning multiple principles”. Applied Cognitive Psychology 34 (4): 813-824.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [35]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter, Markus H., ten Hagen, Inga, Krense, Claudia, Berthold, Kirsten, and Renkl, Alexander. 2019. “Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels?”. Journal of Educational Psychology 111 (8): 1396–1405.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., and Berthold, Kirsten. 2019. “How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach”. Instructional Science 47 (2): 215-237.
    PUB
     
  • [33]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann, Svenja, Grund, Axel, Berthold, Kirsten, Fries, Stefan, and Roelle, Julian. 2018. “Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking”. Frontiers in Psychology 9: 2596.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [32]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter, Markus H., Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, Fries, Stefan, and Berthold, Kirsten. 2018. “Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking”. The Journal of Experimental Education 86 (3): 325-343.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle, Julian, Roelle, Detlev, and Berthold, Kirsten. 2018. “Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions”. The Journal of Experimental Education 87 (2): 1-15.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer, J., Berthold, Kirsten, Hefter, Markus H., Prenzel, Manfred, and Renkl, Alexander. 2017. “Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen?”. Psychologische Rundschau 68 (3): 188-192.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [29]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle, Julian, Rahimkhani-Sagvand, Natalie, and Berthold, Kirsten. 2017. “Detrimental effects of immediate explanation feedback”. European Journal of Psychology of Education 32 (3): 367-384.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [28]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle, Julian, and Berthold, Kirsten. 2017. “Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters”. Learning and Instruction 49: 142-156.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [27]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle, Julian, Hiller, Sara, Berthold, Kirsten, and Rumann, Stefan. 2017. “Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples”. Learning and Instruction 49: 1-12.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle, Julian, Nowitzki, Christine, and Berthold, Kirsten. 2017. “Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other?”. Learning and Instruction 50: 54-64.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [25]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle, Julian, Schmidt, Elisabeth Marie, Buchau, Alica, and Berthold, Kirsten. 2017. “Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning.”. Journal of Educational Psychology 109 (1): 99-117.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [24]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle, Julian, and Berthold, Kirsten. 2016. “Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations”. Instructional Science 44 (2): 147-176.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [23]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen, Sarah, Richter, Tobias, Schmid, Sebastian, Schmidt, Elisabeth Marie, and Berthold, Kirsten. 2016. “The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison”. Reading and Writing 29 (8): 1677-1698.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [22]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen, Sarah, Richter, Tobias, Schmid, Sebastian, Schmidt, Elisabeth Marie, and Berthold, Kirsten. 2016. “Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison”. Thinking & Reasoning 22 (2): 221-249.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [21]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter, Markus H., Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, Fries, Stefan, and Berthold, Kirsten. 2015. “Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values”. Learning and Instruction 39: 11-22.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle, Julian, Müller, Claudia, Roelle, Detlev, and Berthold, Kirsten. 2015. “Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework”. PLoS ONE 10 (4): e0124115.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [19]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle, Julian, and Berthold, Kirsten. 2015. “Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations”. Cognition and Instruction 33 (3): 199-225.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [18]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle, Julian, Lehmkuhl, Nina, Beyer, Martin-Uwe, and Berthold, Kirsten. 2015. “The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions”. Journal of Educational Psychology 107 (3): 705-723.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter, Markus H., Berthold, Kirsten, Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, and Fries, Stefan. 2014. “Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions”. Instructional Science 42 (6): 929-947.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [16]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle, Julian, Berthold, Kirsten, and Renkl, Alexander. 2014. “Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations”. Instructional Science 42 (2): 207-228.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr, Anne, Paus, Elisabeth, McCall, Cade, Mullins, Dejana, Berthold, Kirsten, Wittwer, Jorg, Kramer, Nicole, and Rummel, Nikol. 2013. “Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication”. Journal of Media Psychology 25 (4): 180-189.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [14]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle, Julian, and Berthold, Kirsten. 2013. “The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations”. Instructional Science 41 (4): 635-656.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [13]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle, Julian, Krüger, Sophie, Jansen, Christian, and Berthold, Kirsten. 2012. “The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing”. Education Research International 2012: 751625 .
    PUB | DOI
     
  • [12]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold, Kirsten, Roder, Heidi, Knorzer, Daniel, Kessler, Wolfgang, and Renkl, Alexander. 2011. “The double-edged effects of explanation prompts”. Computers in Human Behavior 27 (1): 69-75.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [11]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle, Julian, Berthold, Kirsten, and Fries, Stefan. 2011. “Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters”. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1 (2): 16-30.
    PUB | DOI
     
  • [10]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold, Kirsten, Große, C., and Renkl, Alexander. 2010. “Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties”. Pedagogische Studien 87: 38-50.
    PUB
     
  • [9]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold, Kirsten, and Renkl, Alexander. 2010. “How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication”. Educational Psychology Review 22 (1): 25-40.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [8]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink, Tessa H. S., Jong, Ton de, Berthold, Kirsten, Kolloffel, Bas, Opfermann, Maria, and Wouters, Pieter. 2009. “Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches”. American Educational Research Journal 46 (4): 1107-1149.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [7]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold, Kirsten, and Renkl, A. 2009. “Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations”. Journal of Educational Psychology 101 (1): 70-87.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [6]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold, Kirsten, Eysink, Tessa H. S., and Renkl, Alexander. 2009. “Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations”. Instructional Science 37 (4): 345-363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [5]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke, R., Berthold, Kirsten, and Renkl, A. 2008. “How multiple external representations are used and how they can be made more useful”. Applied Cognitive Psychology 23 (9): 1227-1243.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [4]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold, Kirsten, Nückles, Matthias, and Renkl, Alexander. 2007. “Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts”. Learning and Instruction 17 (5): 564-577.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [3]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold, Kirsten. 2006. “Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen”. Bildung und Erziehung 59 (2): 205-214.
    PUB
     
  • [2]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, Kirsten, and Renkl, A. 2005. “Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens”. Zeitschrift für Medienpsychologie 17: 42-53.
    PUB
     
  • [1]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles, Matthias, Schwonke, Rolf, Berthold, Kirsten, and Renkl, Alexander. 2004. “The use of public learning diaries in blended learning”. Journal of Educational Media 29 (1): 49-66.
    PUB | DOI
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung