49 Publikationen
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter, Markus Herbert, Kubik, Veit, and Berthold, Kirsten. 2023. “Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!”. International Journal of Educational Technology in Higher Education 20: 15.
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter, Markus Herbert, Roelle, Julian, Renkl, Alexander, and Berthold, Kirsten. 2023. “Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention”. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 18.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645Hefter, Markus H., Fromme, Bärbel, and Berthold, Kirsten. 2022. “Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters”. Applied Cognitive Psychology 36 (3): 648-658.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777Pieper, Martin, Roelle, Julian, vom Hofe, Rudolf, Salle, Alexander, and Berthold, Kirsten. 2022. “Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester”. Psychologie in Erziehung und Unterricht 69 (4): 262-277.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter, Markus Herbert, vom Hofe, Rudolf, and Berthold, Kirsten. 2022. “Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners?”. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 30 (4): 29-41.
-
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372Heitmann, Svenja, Grund, Axel, Fries, Stefan, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. 2022. “The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation”. Learning and Instruction, no. 77: 101526.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904Heitmann, Svenja, Obergassel, Niklas, Fries, Stefan, Grund, Axel, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. 2021. “Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment”. Journal of Applied Research in Memory and Cognition 10 (4): 603-620.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126Hiller, Sara, Rumann, Stefan, Berthold, Kirsten, and Roelle, Julian. 2020. “Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts?”. Instructional Science 48: 623–649.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305Münchow, Hannes, Richter, Tobias, von der Mühlen, Sarah, Schmid, Sebastian, Bruns, Katherine E., and Berthold, Kirsten. 2020. “ Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST)”. Diagnostica 66 (2): 136-145.
-
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090Pieper, Martin, Roelle, Julian, vom Hofe, Rudolf, Salle, Alexander, and Berthold, Kirsten. 2020. “Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers”. Psychology Learning and Teaching 20 (1): 1475725720966190.
-
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter, Markus H., ten Hagen, Inga, Krense, Claudia, Berthold, Kirsten, and Renkl, Alexander. 2019. “Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels?”. Journal of Educational Psychology 111 (8): 1396–1405.
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., and Berthold, Kirsten. 2019. “How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach”. Instructional Science 47 (2): 215-237.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291Heitmann, Svenja, Grund, Axel, Berthold, Kirsten, Fries, Stefan, and Roelle, Julian. 2018. “Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking”. Frontiers in Psychology 9: 2596.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652Hefter, Markus H., Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, Fries, Stefan, and Berthold, Kirsten. 2018. “Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking”. The Journal of Experimental Education 86 (3): 325-343.
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149Bauer, J., Berthold, Kirsten, Hefter, Markus H., Prenzel, Manfred, and Renkl, Alexander. 2017. “Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen?”. Psychologische Rundschau 68 (3): 188-192.
-
-
-
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370Roelle, Julian, Schmidt, Elisabeth Marie, Buchau, Alica, and Berthold, Kirsten. 2017. “Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning.”. Journal of Educational Psychology 109 (1): 99-117.
-
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178von der Muehlen, Sarah, Richter, Tobias, Schmid, Sebastian, Schmidt, Elisabeth Marie, and Berthold, Kirsten. 2016. “The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison”. Reading and Writing 29 (8): 1677-1698.
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110von der Muehlen, Sarah, Richter, Tobias, Schmid, Sebastian, Schmidt, Elisabeth Marie, and Berthold, Kirsten. 2016. “Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison”. Thinking & Reasoning 22 (2): 221-249.
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter, Markus H., Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, Fries, Stefan, and Berthold, Kirsten. 2015. “Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values”. Learning and Instruction 39: 11-22.
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220Roelle, Julian, Müller, Claudia, Roelle, Detlev, and Berthold, Kirsten. 2015. “Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework”. PLoS ONE 10 (4): e0124115.
-
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495Roelle, Julian, Lehmkuhl, Nina, Beyer, Martin-Uwe, and Berthold, Kirsten. 2015. “The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions”. Journal of Educational Psychology 107 (3): 705-723.
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Hefter, Markus H., Berthold, Kirsten, Renkl, Alexander, Riess, Werner, Schmid, Sebastian, and Fries, Stefan. 2014. “Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions”. Instructional Science 42 (6): 929-947.
-
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009Deiglmayr, Anne, Paus, Elisabeth, McCall, Cade, Mullins, Dejana, Berthold, Kirsten, Wittwer, Jorg, Kramer, Nicole, and Rummel, Nikol. 2013. “Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication”. Journal of Media Psychology 25 (4): 180-189.
-
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635Roelle, Julian, Krüger, Sophie, Jansen, Christian, and Berthold, Kirsten. 2012. “The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing”. Education Research International 2012: 751625 .
-
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209Roelle, Julian, Berthold, Kirsten, and Fries, Stefan. 2011. “Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters”. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1 (2): 16-30.
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212Berthold, Kirsten, Große, C., and Renkl, Alexander. 2010. “Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties”. Pedagogische Studien 87: 38-50.
-
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072Eysink, Tessa H. S., Jong, Ton de, Berthold, Kirsten, Kolloffel, Bas, Opfermann, Maria, and Wouters, Pieter. 2009. “Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches”. American Educational Research Journal 46 (4): 1107-1149.
-
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090Berthold, Kirsten, Eysink, Tessa H. S., and Renkl, Alexander. 2009. “Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations”. Instructional Science 37 (4): 345-363.
-
-
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095Berthold, Kirsten, Nückles, Matthias, and Renkl, Alexander. 2007. “Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts”. Learning and Instruction 17 (5): 564-577.
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065Berthold, Kirsten. 2006. “Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen”. Bildung und Erziehung 59 (2): 205-214.
-
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, Kirsten, and Renkl, A. 2005. “Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens”. Zeitschrift für Medienpsychologie 17: 42-53.
-