49 Publikationen

Alle markieren

  • [49]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20: 15. Springer. doi:10.1186/s41239-023-00383-9.
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [48]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2023). Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts. Interactive Learning Environments. Routledge. doi:10.1080/10494820.2022.2164786.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [47]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2023). Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18. doi:10.58459/rptel.2023.18008.
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [46]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2022). Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology, 36(3), 648-658. Wiley. doi:10.1002/acp.3951.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [45]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2022). Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 69(4), 262-277. Ernst Reinhardt Verlag. doi:10.2378/peu2022.art21d.
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [44]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2022). Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 30(4), 29-41. University of Sydney. doi:10.30722/IJISME.30.04.003 .
    PUB | DOI
     
  • [43]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research, 25, 17-39. Springer. doi:10.1007/s10984-020-09347-6.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [42]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2022). The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation. Learning and Instruction, (77): 101526. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2021.101526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [41]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann, S., Obergassel, N., Fries, S., Grund, A., Berthold, K. & Roelle, J. (2021). Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 10(4), 603-620. Elsevier. doi:10.1016/j.jarmac.2021.07.008.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [40]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K. & Roelle, J. (2020). Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science , 48, 623–649. Springer. doi:10.1007/s11251-020-09523-4.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [39]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow, H., Richter, T., von der Mühlen, S., Schmid, S., Bruns, K.E. & Berthold, K. (2020). Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica, 66(2), 136-145. Hogrefe & Huber. doi:10.1026/0012-1924/a000225.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [38]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2020). Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior, 110, 1-9. Elsevier BV. doi:10.1016/j.chb.2020.106404.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A. & Berthold, K. (2020). Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers. Psychology Learning and Teaching, 20(1): 1475725720966190. Sage. doi:10.1177/1475725720966190.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [36]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E. & Renkl, A. (2020). Providing worked examples for learning multiple principles. Applied Cognitive Psychology, 34(4), 813-824. Wiley.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [35]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology, 111(8), 1396–1405. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000350.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S. & Berthold, K. (2019). How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science, 47(2), 215-237. Springer.
    PUB
     
  • [33]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S. & Roelle, J. (2018). Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology, 9: 2596. Frontiers Media SA. doi:10.3389/fpsyg.2018.02596.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [32]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2018). Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education, 86(3), 325-343. Taylor & Francis. doi:10.1080/00220973.2017.1363689.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle, J., Roelle, D. & Berthold, K. (2018). Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education, 87(2), 1-15. Informa UK Limited. doi:10.1080/00220973.2018.1434756.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau, 68(3), 188-192. Hogrefe. doi:10.1026/0033-3042/a000363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [29]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle, J., Rahimkhani-Sagvand, N. & Berthold, K. (2017). Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education, 32(3), 367-384. Springer Nature. doi:10.1007/s10212-016-0317-6.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [28]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle, J. & Berthold, K. (2017). Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters. Learning and Instruction, 49, 142-156. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.01.008.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [27]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle, J., Hiller, S., Berthold, K. & Rumann, S. (2017). Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction, 49, 1-12. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2016.11.012.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle, J., Nowitzki, C. & Berthold, K. (2017). Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction, 50, 54-64. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2016.11.009.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [25]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle, J., Schmidt, E.M., Buchau, A. & Berthold, K. (2017). Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology, 109(1), 99-117. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000132.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [24]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle, J. & Berthold, K. (2016). Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science, 44(2), 147-176. Springer Nature. doi:10.1007/s11251-016-9368-y.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [23]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M. & Berthold, K. (2016). The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing, 29(8), 1677-1698. Springer. doi:10.1007/s11145-015-9601-0.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [22]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M. & Berthold, K. (2016). Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning, 22(2), 221-249. Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd. doi:10.1080/13546783.2015.1127289.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [21]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction, 39, 11-22. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.002.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle, J., Müller, C., Roelle, D. & Berthold, K. (2015). Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE, 10(4): e0124115. Public Library of Science (PLoS). doi:10.1371/journal.pone.0124115.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [19]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle, J. & Berthold, K. (2015). Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction, 33(3), 199-225. Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd. doi:10.1080/07370008.2015.1063636.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [18]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle, J., Lehmkuhl, N., Beyer, M.-U. & Berthold, K. (2015). The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology, 107(3), 705-723. American Psychological Association. doi:10.1037/edu0000010.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science, 42(6), 929-947. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-014-9320-y.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [16]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle, J., Berthold, K. & Renkl, A. (2014). Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science, 42(2), 207-228. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-013-9277-2.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Kramer, N. & Rummel, N. (2013). Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology, 25(4), 180-189. Hogrefe & Huber. doi:10.1027/1864-1105/a000101.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [14]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle, J. & Berthold, K. (2013). The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science, 41(4), 635-656. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-012-9247-0.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [13]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle, J., Krüger, S., Jansen, C. & Berthold, K. (2012). The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International, 2012: 751625 . Hindawi Publishing Corporation. doi:10.1155/2012/751625.
    PUB | DOI
     
  • [12]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold, K., Roder, H., Knorzer, D., Kessler, W. & Renkl, A. (2011). The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior, 27(1), 69-75. Elsevier BV. doi:10.1016/j.chb.2010.05.025.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [11]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle, J., Berthold, K. & Fries, S. (2011). Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 1(2), 16-30. IGI Global. doi:10.4018/ijcbpl.2011040102.
    PUB | DOI
     
  • [10]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold, K., Große, C. & Renkl, A. (2010). Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien, 87, 38-50. Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR).
    PUB
     
  • [9]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold, K. & Renkl, A. (2010). How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review, 22(1), 25-40. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s10648-010-9124-9.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [8]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink, T.H.S., Jong, T. de, Berthold, K., Kolloffel, B., Opfermann, M. & Wouters, P. (2009). Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal, 46(4), 1107-1149. American Educational Research Association (AERA). doi:10.3102/0002831209340235.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [7]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold, K. & Renkl, A. (2009). Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology, 101(1), 70-87. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/a0013247.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [6]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold, K., Eysink, T.H.S. & Renkl, A. (2009). Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science, 37(4), 345-363. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-008-9051-z.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [5]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke, R., Berthold, K. & Renkl, A. (2008). How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology, 23(9), 1227-1243. Wiley. doi:10.1002/acp.1526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [4]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold, K., Nückles, M. & Renkl, A. (2007). Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction, 17(5), 564-577. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2007.09.007.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [3]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold, K. (2006). Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung, 59(2), 205-214. Vandenhoeck & Ruprecht.
    PUB
     
  • [2]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, K. & Renkl, A. (2005). Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie, 17, 42-53.
    PUB
     
  • [1]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K. & Renkl, A. (2004). The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media, 29(1), 49-66. Informa UK Limited. doi:10.1080/1358165042000186271.
    PUB | DOI
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung