49 Publikationen

Alle markieren

  • [49]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter, M.H., Kubik, V., Berthold, K.: Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 20, : 15 (2023).
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [48]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter, M.H., Berthold, K.: Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts. Interactive Learning Environments. (2023).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [47]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A., Berthold, K.: Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 18, (2023).
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [46]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter, M.H., Fromme, B., Berthold, K.: Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology. 36, 648-658 (2022).
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [45]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., Berthold, K.: Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 69, 262-277 (2022).
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [44]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter, M.H., vom Hofe, R., Berthold, K.: Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education. 30, 29-41 (2022).
    PUB | DOI
     
  • [43]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter, M.H., Berthold, K.: Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research. 25, 17-39 (2022).
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [42]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann, S., Grund, A., Fries, S., Berthold, K., Roelle, J.: The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation. Learning and Instruction. : 101526 (2022).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [41]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann, S., Obergassel, N., Fries, S., Grund, A., Berthold, K., Roelle, J.: Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment. Journal of Applied Research in Memory and Cognition. 10, 603-620 (2021).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [40]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller, S., Rumann, S., Berthold, K., Roelle, J.: Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science . 48, 623–649 (2020).
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [39]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow, H., Richter, T., von der Mühlen, S., Schmid, S., Bruns, K.E., Berthold, K.: Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica. 66, 136-145 (2020).
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [38]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter, M.H., Berthold, K.: Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior. 110, 1-9 (2020).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper, M., Roelle, J., vom Hofe, R., Salle, A., Berthold, K.: Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers. Psychology Learning and Teaching. 20, : 1475725720966190 (2020).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [36]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., Renkl, A.: Providing worked examples for learning multiple principles. Applied Cognitive Psychology. 34, 813-824 (2020).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [35]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K., Renkl, A.: Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology. 111, 1396–1405 (2019).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen, S., Richter, T., Schmid, S., Berthold, K.: How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science. 47, 215-237 (2019).
    PUB
     
  • [33]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann, S., Grund, A., Berthold, K., Fries, S., Roelle, J.: Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology. 9, : 2596 (2018).
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [32]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., Berthold, K.: Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education. 86, 325-343 (2018).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle, J., Roelle, D., Berthold, K.: Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education. 87, 1-15 (2018).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M., Renkl, A.: Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau. 68, 188-192 (2017).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [29]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle, J., Rahimkhani-Sagvand, N., Berthold, K.: Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education. 32, 367-384 (2017).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [28]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle, J., Berthold, K.: Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters. Learning and Instruction. 49, 142-156 (2017).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [27]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle, J., Hiller, S., Berthold, K., Rumann, S.: Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction. 49, 1-12 (2017).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle, J., Nowitzki, C., Berthold, K.: Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction. 50, 54-64 (2017).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [25]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle, J., Schmidt, E.M., Buchau, A., Berthold, K.: Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology. 109, 99-117 (2017).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [24]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle, J., Berthold, K.: Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science. 44, 147-176 (2016).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [23]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M., Berthold, K.: The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing. 29, 1677-1698 (2016).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [22]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen, S., Richter, T., Schmid, S., Schmidt, E.M., Berthold, K.: Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning. 22, 221-249 (2016).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [21]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., Berthold, K.: Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction. 39, 11-22 (2015).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle, J., Müller, C., Roelle, D., Berthold, K.: Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE. 10, : e0124115 (2015).
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [19]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle, J., Berthold, K.: Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction. 33, 199-225 (2015).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [18]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle, J., Lehmkuhl, N., Beyer, M.-U., Berthold, K.: The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology. 107, 705-723 (2015).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S.: Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science. 42, 929-947 (2014).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [16]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle, J., Berthold, K., Renkl, A.: Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science. 42, 207-228 (2014).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Kramer, N., Rummel, N.: Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology. 25, 180-189 (2013).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [14]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle, J., Berthold, K.: The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science. 41, 635-656 (2013).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [13]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle, J., Krüger, S., Jansen, C., Berthold, K.: The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International. 2012, : 751625 (2012).
    PUB | DOI
     
  • [12]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold, K., Roder, H., Knorzer, D., Kessler, W., Renkl, A.: The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior. 27, 69-75 (2011).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [11]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle, J., Berthold, K., Fries, S.: Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning. 1, 16-30 (2011).
    PUB | DOI
     
  • [10]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold, K., Große, C., Renkl, A.: Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien. 87, 38-50 (2010).
    PUB
     
  • [9]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold, K., Renkl, A.: How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review. 22, 25-40 (2010).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [8]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink, T.H.S., Jong, T. de, Berthold, K., Kolloffel, B., Opfermann, M., Wouters, P.: Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal. 46, 1107-1149 (2009).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [7]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold, K., Renkl, A.: Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology. 101, 70-87 (2009).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [6]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold, K., Eysink, T.H.S., Renkl, A.: Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science. 37, 345-363 (2009).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [5]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke, R., Berthold, K., Renkl, A.: How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology. 23, 1227-1243 (2008).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [4]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold, K., Nückles, M., Renkl, A.: Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction. 17, 564-577 (2007).
    PUB | DOI | WoS
     
  • [3]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold, K.: Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung. 59, 205-214 (2006).
    PUB
     
  • [2]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, K., Renkl, A.: Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie. 17, 42-53 (2005).
    PUB
     
  • [1]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K., Renkl, A.: The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media. 29, 49-66 (2004).
    PUB | DOI
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung