49 Publikationen

Alle markieren

  • [49]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter MH, Kubik V, Berthold K. Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2023;20: 15.
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [48]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter MH, Berthold K. Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts. Interactive Learning Environments. 2023.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [47]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K. Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 2023;18.
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [46]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter MH, Fromme B, Berthold K. Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology. 2022;36(3):648-658.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [45]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777
    Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 2022;69(4):262-277.
    PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [44]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K. Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education. 2022;30(4):29-41.
    PUB | DOI
     
  • [43]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter MH, Berthold K. Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research. 2022;25:17-39.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [42]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956372
    Heitmann S, Grund A, Fries S, Berthold K, Roelle J. The quizzing effect depends on hope of success and can be optimized by cognitive load-based adaptation. Learning and Instruction. 2022;(77): 101526.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [41]
    2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904
    Heitmann S, Obergassel N, Fries S, Grund A, Berthold K, Roelle J. Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment. Journal of Applied Research in Memory and Cognition. 2021;10(4):603-620.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [40]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2946126 OA
    Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J. Example-based learning: should learners receive closed-book or open-book self-explanation prompts? Instructional Science . 2020;48: 623–649.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [39]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305 OA
    Münchow H, Richter T, von der Mühlen S, Schmid S, Bruns KE, Berthold K. Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST). Diagnostica. 2020;66(2):136-145.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [38]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter MH, Berthold K. Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior. 2020;110:1-9.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [37]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2947090
    Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K. Feedback in reflective journals fosters reflection skills of student teachers. Psychology Learning and Teaching. 2020;20(1): 1475725720966190.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [36]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941722
    Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A. Providing worked examples for learning multiple principles. Applied Cognitive Psychology. 2020;34(4):813-824.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [35]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A. Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology. 2019;111(8):1396–1405.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582
    von der Mühlen S, Richter T, Schmid S, Berthold K. How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach. Instructional Science. 2019;47(2):215-237.
    PUB
     
  • [33]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291 OA
    Heitmann S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J. Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking. Frontiers in Psychology. 2018;9: 2596.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [32]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education. 2018;86(3):325-343.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [31]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2919168
    Roelle J, Roelle D, Berthold K. Test-Based Learning: Inconsistent Effects Between Higher- and Lower-Level Test Questions. The Journal of Experimental Education. 2018;87(2):1-15.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [30]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A. Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau. 2017;68(3):188-192.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [29]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle J, Rahimkhani-Sagvand N, Berthold K. Detrimental effects of immediate explanation feedback. European Journal of Psychology of Education. 2017;32(3):367-384.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [28]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle J, Berthold K. Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters. Learning and Instruction. 2017;49:142-156.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [27]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle J, Hiller S, Berthold K, Rumann S. Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples. Learning and Instruction. 2017;49:1-12.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [26]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle J, Nowitzki C, Berthold K. Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction. 2017;50:54-64.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [25]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K. Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology. 2017;109(1):99-117.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [24]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle J, Berthold K. Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations. Instructional Science. 2016;44(2):147-176.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [23]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178
    von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K. The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison. Reading and Writing. 2016;29(8):1677-1698.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [22]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2902110
    von der Muehlen S, Richter T, Schmid S, Schmidt EM, Berthold K. Judging the plausibility of arguments in scientific texts: a student-scientist comparison. Thinking & Reasoning. 2016;22(2):221-249.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [21]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction. 2015;39:11-22.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle J, Müller C, Roelle D, Berthold K. Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework. PLoS ONE. 2015;10(4): e0124115.
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [19]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle J, Berthold K. Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations. Cognition and Instruction. 2015;33(3):199-225.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [18]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle J, Lehmkuhl N, Beyer M-U, Berthold K. The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions. Journal of Educational Psychology. 2015;107(3):705-723.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [17]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S. Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science. 2014;42(6):929-947.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [16]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle J, Berthold K, Renkl A. Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations. Instructional Science. 2014;42(2):207-228.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009
    Deiglmayr A, Paus E, McCall C, et al. Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication. Journal of Media Psychology. 2013;25(4):180-189.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [14]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle J, Berthold K. The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations. Instructional Science. 2013;41(4):635-656.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [13]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle J, Krüger S, Jansen C, Berthold K. The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing. Education Research International. 2012;2012: 751625 .
    PUB | DOI
     
  • [12]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989066
    Berthold K, Roder H, Knorzer D, Kessler W, Renkl A. The double-edged effects of explanation prompts. Computers in Human Behavior. 2011;27(1):69-75.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [11]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle J, Berthold K, Fries S. Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning. 2011;1(2):16-30.
    PUB | DOI
     
  • [10]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212
    Berthold K, Große C, Renkl A. Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. Pedagogische Studien. 2010;87:38-50.
    PUB
     
  • [9]
    2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796478
    Berthold K, Renkl A. How to Foster Active Processing of Explanations in Instructional Communication. Educational Psychology Review. 2010;22(1):25-40.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [8]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072
    Eysink THS, Jong T de, Berthold K, Kolloffel B, Opfermann M, Wouters P. Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches. American Educational Research Journal. 2009;46(4):1107-1149.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [7]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991220
    Berthold K, Renkl A. Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology. 2009;101(1):70-87.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [6]
    2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989090
    Berthold K, Eysink THS, Renkl A. Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science. 2009;37(4):345-363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [5]
    2008 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991228
    Schwonke R, Berthold K, Renkl A. How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology. 2008;23(9):1227-1243.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [4]
    2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989095
    Berthold K, Nückles M, Renkl A. Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning and Instruction. 2007;17(5):564-577.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [3]
    2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065
    Berthold K. Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen. Bildung und Erziehung. 2006;59(2):205-214.
    PUB
     
  • [2]
    2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306
    Schwonke R, Nückles M, Hauser S, Berthold K, Renkl A. Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie. 2005;17:42-53.
    PUB
     
  • [1]
    2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989079
    Nückles M, Schwonke R, Berthold K, Renkl A. The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media. 2004;29(1):49-66.
    PUB | DOI
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung