32 Publikationen
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732
Hefter MH, Berthold K. Learning from video examples during an online training intervention. Presented at the EARLI SIG 6 &7 Conference, Zollikofen, Switzerland.
PUB
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2961543
Bödding R, Bentler D, Brünninghaus M, et al. Extended Reality in der technischen Ausbildung - Ein Ausblick auf das Innovationsprojekt iAtA. In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaften e.V., ed. Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten : 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : 02. - 04. März 2022. Sankt Augustin: GfA-Press; 2022.
PUB
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600
Hefter MH, Fromme B, Berthold K. Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics. Presented at the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), Online.
PUB
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957522
Hefter MH. Learning via a web-based training intervention – What roles do mental effort and smartphone usage play? Presented at the 13th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Kingston, Canada.
PUB
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463
Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K. Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen. Presented at the Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg.
PUB
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523
Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K. Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality. Presented at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Vienna, Austria (Conference cancelled).
PUB
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621
Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K. Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners? Presented at the EARLI SIG 2 Conference, Prague, Czech Republic.
PUB
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A. Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology. 2019;111(8):1396–1405.
PUB | DOI | WoS
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275
Hefter MH, Berthold K. Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland.
PUB
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A. Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels? Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany.
PUB
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
Hefter MH, Berthold K. Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands.
PUB
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
Hefter MH, Berthold K. Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A. Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction. 2015;39:11-22.
PUB | DOI | WoS
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W. Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
PUB
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S. Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
PUB
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909178
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventions. Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
PUB
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S. Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
PUB
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. How to foster skill and will of argumentative thinking. Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. How to foster the will to engage in argumentative thinking. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S. Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909186
Hefter MH. Training skill and will of argumentative reasoning. Presented at the doctoral workshop of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Kassel, Germany.
PUB
Suche
Publikationen filtern
Darstellung / Sortierung
Export / Einbettung
32 Publikationen
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732
Hefter MH, Berthold K. Learning from video examples during an online training intervention. Presented at the EARLI SIG 6 &7 Conference, Zollikofen, Switzerland.
PUB
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2961543
Bödding R, Bentler D, Brünninghaus M, et al. Extended Reality in der technischen Ausbildung - Ein Ausblick auf das Innovationsprojekt iAtA. In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaften e.V., ed. Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten : 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : 02. - 04. März 2022. Sankt Augustin: GfA-Press; 2022.
PUB
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600
Hefter MH, Fromme B, Berthold K. Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics. Presented at the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), Online.
PUB
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957522
Hefter MH. Learning via a web-based training intervention – What roles do mental effort and smartphone usage play? Presented at the 13th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Kingston, Canada.
PUB
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463
Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K. Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen. Presented at the Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg.
PUB
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523
Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K. Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality. Presented at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Vienna, Austria (Conference cancelled).
PUB
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621
Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K. Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners? Presented at the EARLI SIG 2 Conference, Prague, Czech Republic.
PUB
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A. Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology. 2019;111(8):1396–1405.
PUB | DOI | WoS
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275
Hefter MH, Berthold K. Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland.
PUB
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A. Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels? Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany.
PUB
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
Hefter MH, Berthold K. Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands.
PUB
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
Hefter MH, Berthold K. Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
PUB
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A. Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.
PUB
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland.
PUB
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction. 2015;39:11-22.
PUB | DOI | WoS
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W. Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA.
PUB
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S. Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland.
PUB
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909178
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventions. Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus.
PUB
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S. Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland.
PUB
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K. How to foster skill and will of argumentative thinking. Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. How to foster the will to engage in argumentative thinking. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, et al. Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S. Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
PUB
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909186
Hefter MH. Training skill and will of argumentative reasoning. Presented at the doctoral workshop of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Kassel, Germany.
PUB