43 Publikationen
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260Schriek, S.A., Berthold, K., Hefter, M.H.: Retrospective note prompts support learning from video tutorials. Presented at the 28th JURE Conference, Sevilla, Spain (2024).PUB
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M., Berthold, K.: Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Presented at the 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Germany (2024).PUB
-
2024 | Blogbeitrag | PUB-ID: 2988258Schriek, S.A., Hefter, M.H.: Lernen in technischen Berufen: Neue Technologien allein reichen nicht. it’s OWL Blog. 31.01.2024.PUB | Download (ext.)
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957102Hefter, M.H.: Web-based training and the roles of self-explaining, mental effort, and smartphone usage. Technology, Knowledge and Learning. 28, 1079–1094 (2023).PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter, M.H., Kubik, V., Berthold, K.: Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 20, : 15 (2023).PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A., Berthold, K.: Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 18, (2023).PUB | DOI | Download (ext.)
-
2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669Hefter, M.H., Kubik, V., Berthold, K.: Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes. The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1). European Journal of Psychology Open. 82, p. 188. Hogrefe, Bern (2023).PUB | DOI
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671Hefter, M.H., Kubik, V., Berthold, K.: Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study. Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece (2023).PUB
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M., Berthold, K.: Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece (2023).PUB
-
-
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2961543Bödding, R., Bentler, D., Brünninghaus, M., Deppe, S., Hefter, M.H., Oestreich, H., Röcker, C., Schriek, S.A., Wrede, S., Maier, G.W.: Extended Reality in der technischen Ausbildung - Ein Ausblick auf das Innovationsprojekt iAtA. In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaften e.V. (ed.) Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten : 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : 02. - 04. März 2022. GfA-Press, Sankt Augustin (2022).PUB | Dateien verfügbar
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter, M.H., vom Hofe, R., Berthold, K.: Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education. 30, 29-41 (2022).PUB | DOI
-
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732Hefter, M.H., Berthold, K.: Learning from video examples during an online training intervention. Presented at the EARLI SIG 6 &7 Conference, Zollikofen, Switzerland (2022).PUB
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600Hefter, M.H., Fromme, B., Berthold, K.: Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics. Presented at the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), Online (2021).PUB
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957522Hefter, M.H.: Learning via a web-based training intervention – What roles do mental effort and smartphone usage play? Presented at the 13th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Kingston, Canada (2021).PUB
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A., Berthold, K.: Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen. Presented at the Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg (2021).PUB
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523Hefter, M.H., vom Hofe, R., Berthold, K.: Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality. Presented at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Vienna, Austria (Conference cancelled) (2020).PUB
-
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621Hefter, M.H., vom Hofe, R., Berthold, K.: Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners? Presented at the EARLI SIG 2 Conference, Prague, Czech Republic (2020).PUB
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K., Renkl, A.: Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology. 111, 1396–1405 (2019).PUB | DOI | WoS
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275Hefter, M.H., Berthold, K.: Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos. Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland (2019).PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K., Renkl, A.: Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels? Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany (2019).PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095Hefter, M.H., Berthold, K.: Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands (2019).PUB
-
-
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601Hefter, M.H., Berthold, K.: Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland (2017).PUB
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M., Renkl, A.: Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland (2017).PUB
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S., Berthold, K.: Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland (2016).PUB
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S., Berthold, K.: Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction. 39, 11-22 (2015).PUB | DOI | WoS
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179Renkl, A., Krense, C., Hefter, M.H., Berthold, K., Riess, W.: Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA (2015).PUB
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Fries, S.: Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland (2015).PUB
-
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909178Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S., Berthold, K.: Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventions. Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus (2015).PUB
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S.: Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science. 42, 929-947 (2014).PUB | DOI | WoS
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S.: Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland (2014).PUB
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S., Berthold, K.: How to foster skill and will of argumentative thinking. Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany (2014).PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S.: How to foster the will to engage in argumentative thinking. Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany (2013).PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S.: Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland (2013).PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S.: Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland (2013).PUB
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909186Hefter, M.H.: Training skill and will of argumentative reasoning. Presented at the doctoral workshop of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Kassel, Germany (2012).PUB