44 Publikationen

Alle markieren

  • [44]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2989039
    Kubik, V., Hefter, M.H., Berthold, K. & Nückles, M. (2024). Digital journal writing in higher education: A conceptual replication study of Nückles et al. (2009). Gehalten auf der EARLI SIG 16 Conference.
    PUB
     
  • [43]
    2024 | Blogbeitrag | PUB-ID: 2988258
    Schriek, S.A. & Hefter, M.H. (31.01.2024) Lernen in technischen Berufen: Neue Technologien allein reichen nicht. it’s OWL Blog.
    PUB | Download (ext.)
     
  • [42]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260
    Schriek, S.A., Berthold, K. & Hefter, M.H. (2024). Retrospective note prompts support learning from video tutorials. Gehalten auf der 28th JURE Conference.
    PUB
     
  • [41]
    2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259
    Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M. & Berthold, K. (2024). Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Gehalten auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [40]
    2024 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2986401 OA
    Hefter, M.H. & Nitsch, H. (2024). Synchronous distance learning: Effects of interest and achievement goals on police students’ learning engagement and outcomes. Education Sciences, 14(2): 118. MDPI AG. doi:10.3390/educsci14020118.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [39]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957102 OA
    Hefter, M.H. (2023). Web-based training and the roles of self-explaining, mental effort, and smartphone usage. Technology, Knowledge and Learning, 28, 1079–1094. Springer. doi:10.1007/s10758-021-09563-w.
    PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
     
  • [38]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905
    Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20: 15. Springer. doi:10.1186/s41239-023-00383-9.
    PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
     
  • [37]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2023). Promoting online learning processes and outcomes via video examples and prompts. Interactive Learning Environments. Routledge. doi:10.1080/10494820.2022.2164786.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [36]
    2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228
    Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2023). Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18. doi:10.58459/rptel.2023.18008.
    PUB | DOI | Download (ext.)
     
  • [35]
    2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669
    Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes (European Journal of Psychology Open). The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1) (S. 188). Gehalten auf der 18th European Congress of Psychology (ECP), Bern: Hogrefe. doi:10.1024/2673-8627/a000043.
    PUB | DOI
     
  • [34]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671
    Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [33]
    2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670
    Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M. & Berthold, K. (2023). Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [32]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645 OA
    Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2022). Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology, 36(3), 648-658. Wiley. doi:10.1002/acp.3951.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [31]
    2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2961543
    Bödding, R., Bentler, D., Brünninghaus, M., Deppe, S., Hefter, M.H., Oestreich, H., Röcker, C., Schriek, S.A., Wrede, S. & Maier, G.W. (2022). Extended Reality in der technischen Ausbildung - Ein Ausblick auf das Innovationsprojekt iAtA. In Gesellschaft für Arbeitswissenschaften e.V. (Hrsg.), Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten : 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : 02. - 04. März 2022. Gehalten auf der 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaften "Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten", Sankt Augustin: GfA-Press.
    PUB | Dateien verfügbar
     
  • [30]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227
    Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2022). Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 30(4), 29-41. University of Sydney. doi:10.30722/IJISME.30.04.003 .
    PUB | DOI
     
  • [29]
    2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408 OA
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research, 25, 17-39. Springer. doi:10.1007/s10984-020-09347-6.
    PUB | PDF | DOI | WoS
     
  • [28]
    2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Learning from video examples during an online training intervention. Gehalten auf der EARLI SIG 6 &7 Conference.
    PUB
     
  • [27]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600
    Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2021). Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics. Gehalten auf der Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL).
    PUB
     
  • [26]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957522
    Hefter, M.H. (2021). Learning via a web-based training intervention – What roles do mental effort and smartphone usage play? Gehalten auf der 13th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
    PUB
     
  • [25]
    2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463
    Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2021). Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen. Gehalten auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [24]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523
    Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality. Gehalten auf der 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs).
    PUB
     
  • [23]
    2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2020). Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction? Computers in Human Behavior, 110, 1-9. Elsevier BV. doi:10.1016/j.chb.2020.106404.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [22]
    2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621
    Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners? Gehalten auf der EARLI SIG 2 Conference.
    PUB
     
  • [21]
    2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288
    Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology, 111(8), 1396–1405. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000350.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos. Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
    PUB
     
  • [19]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123
    Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels? Gehalten auf der 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [18]
    2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Gehalten auf der 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
    PUB
     
  • [17]
    2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2018). Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education, 86(3), 325-343. Taylor & Francis. doi:10.1080/00220973.2017.1363689.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [16]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau, 68(3), 188-192. Hogrefe. doi:10.1026/0033-3042/a000363.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601
    Hefter, M.H. & Berthold, K. (2017). Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Gehalten auf der 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [14]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082
    Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
    PUB
     
  • [13]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170
    Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2016). Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
    PUB
     
  • [12]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166
    Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction, 39, 11-22. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.002.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [11]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179
    Renkl, A., Krense, C., Hefter, M.H., Berthold, K. & Riess, W. (2015). Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Gehalten auf der 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
    PUB
     
  • [10]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W. & Fries, S. (2015). Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Gehalten auf der Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409).
    PUB
     
  • [9]
    2015 | Bielefelder E-Dissertation | PUB-ID: 2757384 OA
    Hefter, M.H. (2015). Training skill and will of argumentative thinking. Bielefeld: Universitätsbibliothek Bielefeld.
    PUB | PDF
     
  • [8]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909178
    Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2015). Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventions. Gehalten auf der 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [7]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science, 42(6), 929-947. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-014-9320-y.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [6]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Gehalten auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [5]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180
    Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2014). How to foster skill and will of argumentative thinking. Gehalten auf der workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409).
    PUB
     
  • [4]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184
    Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). How to foster the will to engage in argumentative thinking. Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
    PUB
     
  • [3]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185
    Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
    PUB
     
  • [2]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183
    Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie.
    PUB
     
  • [1]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909186
    Hefter, M.H. (2012). Training skill and will of argumentative reasoning. Gehalten auf der doctoral workshop of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409).
    PUB
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung