44 Publikationen
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2989039Kubik, V., Hefter, M.H., Berthold, K. & Nückles, M. (2024). Digital journal writing in higher education: A conceptual replication study of Nückles et al. (2009). Gehalten auf der EARLI SIG 16 Conference.
-
2024 | Blogbeitrag | PUB-ID: 2988258Schriek, S.A. & Hefter, M.H. (31.01.2024) Lernen in technischen Berufen: Neue Technologien allein reichen nicht. it’s OWL Blog.
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260Schriek, S.A., Berthold, K. & Hefter, M.H. (2024). Retrospective note prompts support learning from video tutorials. Gehalten auf der 28th JURE Conference.
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M. & Berthold, K. (2024). Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Gehalten auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2024 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2986401Hefter, M.H. & Nitsch, H. (2024). Synchronous distance learning: Effects of interest and achievement goals on police students’ learning engagement and outcomes. Education Sciences, 14(2): 118. MDPI AG. doi:10.3390/educsci14020118.
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957102Hefter, M.H. (2023). Web-based training and the roles of self-explaining, mental effort, and smartphone usage. Technology, Knowledge and Learning, 28, 1079–1094. Springer. doi:10.1007/s10758-021-09563-w.
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20: 15. Springer. doi:10.1186/s41239-023-00383-9.
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2023). Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18. doi:10.58459/rptel.2023.18008.
-
2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes (European Journal of Psychology Open). The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1) (S. 188). Gehalten auf der 18th European Congress of Psychology (ECP), Bern: Hogrefe. doi:10.1024/2673-8627/a000043.
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671Hefter, M.H., Kubik, V. & Berthold, K. (2023). Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670Kubik, V., Hefter, M.H., Nückles, M. & Berthold, K. (2023). Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer. Gehalten auf der 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2022). Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation matters. Applied Cognitive Psychology, 36(3), 648-658. Wiley. doi:10.1002/acp.3951.
-
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2961543Bödding, R., Bentler, D., Brünninghaus, M., Deppe, S., Hefter, M.H., Oestreich, H., Röcker, C., Schriek, S.A., Wrede, S. & Maier, G.W. (2022). Extended Reality in der technischen Ausbildung - Ein Ausblick auf das Innovationsprojekt iAtA. In Gesellschaft für Arbeitswissenschaften e.V. (Hrsg.), Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten : 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : 02. - 04. März 2022. Gehalten auf der 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaften "Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten", Sankt Augustin: GfA-Press.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2022). Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 30(4), 29-41. University of Sydney. doi:10.30722/IJISME.30.04.003 .
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training intervention. Learning Environments Research, 25, 17-39. Springer. doi:10.1007/s10984-020-09347-6.
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732Hefter, M.H. & Berthold, K. (2022). Learning from video examples during an online training intervention. Gehalten auf der EARLI SIG 6 &7 Conference.
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600Hefter, M.H., Fromme, B. & Berthold, K. (2021). Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics. Gehalten auf der Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL).
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957522Hefter, M.H. (2021). Learning via a web-based training intervention – What roles do mental effort and smartphone usage play? Gehalten auf der 13th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463Hefter, M.H., Roelle, J., Renkl, A. & Berthold, K. (2021). Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen. Gehalten auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality. Gehalten auf der 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs).
-
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621Hefter, M.H., vom Hofe, R. & Berthold, K. (2020). Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners? Gehalten auf der EARLI SIG 2 Conference.
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology, 111(8), 1396–1405. American Psychological Association (APA). doi:10.1037/edu0000350.
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos. Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123Hefter, M.H., ten Hagen, I., Krense, C., Berthold, K. & Renkl, A. (2019). Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels? Gehalten auf der 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095Hefter, M.H. & Berthold, K. (2019). Effective and efficient preparation for self-explaining video examples. Gehalten auf der 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2018). Training interventions to foster skill and will of argumentative thinking. The Journal of Experimental Education, 86(3), 325-343. Taylor & Francis. doi:10.1080/00220973.2017.1363689.
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen? Psychologische Rundschau, 68(3), 188-192. Hogrefe. doi:10.1026/0033-3042/a000363.
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601Hefter, M.H. & Berthold, K. (2017). Effects of a training intervention on knowledge integration in physics. Gehalten auf der 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082Bauer, J., Berthold, K., Hefter, M.H., Prenzel, M. & Renkl, A. (2017). Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden? Gehalten auf der Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY).
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2016). Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens. Gehalten auf der 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter, M.H., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values. Learning and Instruction, 39, 11-22. Elsevier BV. doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.002.
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179Renkl, A., Krense, C., Hefter, M.H., Berthold, K. & Riess, W. (2015). Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples? Gehalten auf der 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC).
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W. & Fries, S. (2015). Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen. Gehalten auf der Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409).
-
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909178Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2015). Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventions. Gehalten auf der 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions. Instructional Science, 42(6), 929-947. Springer Science + Business Media. doi:10.1007/s11251-014-9320-y.
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2014). Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte. Gehalten auf der 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180Hefter, M.H., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S., Fries, S. & Berthold, K. (2014). How to foster skill and will of argumentative thinking. Gehalten auf der workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409).
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). How to foster the will to engage in argumentative thinking. Gehalten auf der 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI).
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185Hefter, M.H., Hellmann, M., Tombrink, A., Berthold, K., Renkl, A., Rieß, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz. Gehalten auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183Hefter, M.H., Berthold, K., Renkl, A., Riess, W., Schmid, S. & Fries, S. (2013). Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen. Gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie.
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909186Hefter, M.H. (2012). Training skill and will of argumentative reasoning. Gehalten auf der doctoral workshop of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409).