43 Publikationen
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260Retrospective note prompts support learning from video tutorialsPUB
Schriek SA, Berthold K, Hefter MH (2024)
Presented at the 28th JURE Conference, Sevilla, Spain. -
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transferPUB
Kubik V, Hefter MH, Nückles M, Berthold K (2024)
Presented at the 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Germany. -
2024 | Blogbeitrag | PUB-ID: 2988258Lernen in technischen Berufen: Neue Technologien allein reichen nichtPUB | Download (ext.)
Schriek SA, Hefter MH (31.01.2024)
it’s OWL Blog. -
2024 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2986401Synchronous distance learning: Effects of interest and achievement goals on police students’ learning engagement and outcomesPUB | PDF | DOI | WoS
Hefter MH, Nitsch H (2024)
Education Sciences 14(2): 118. -
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957102Web-based training and the roles of self-explaining, mental effort, and smartphone usagePUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
Hefter MH (2023)
Technology, Knowledge and Learning 28: 1079–1094. -
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
Hefter MH, Kubik V, Berthold K (2023)
International Journal of Educational Technology in Higher Education 20: 15. -
2023 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2967821Promoting online learning processes and outcomes via video examples and promptsPUB | DOI | WoS
Hefter MH, Berthold K (2023)
Interactive Learning Environments. -
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training interventionPUB | DOI | Download (ext.)
Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K (2023)
Research and Practice in Technology Enhanced Learning 18. -
2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomesPUB | DOI
Hefter MH, Kubik V, Berthold K (2023)
In: The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1). European Journal of Psychology Open, 82(Suppl. 1). Bern: Hogrefe: 188. -
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field studyPUB
Hefter MH, Kubik V, Berthold K (2023)
Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece. -
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transferPUB
Kubik V, Hefter MH, Nückles M, Berthold K (2023)
Presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece. -
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2962645Digital training intervention on strategies for tackling physical misconceptions—Self-explanation mattersPUB | PDF | DOI | WoS
Hefter MH, Fromme B, Berthold K (2022)
Applied Cognitive Psychology 36(3): 648-658. -
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2961543Extended Reality in der technischen Ausbildung - Ein Ausblick auf das Innovationsprojekt iAtAPUB | Dateien verfügbar
Bödding R, Bentler D, Brünninghaus M, Deppe S, Hefter MH, Oestreich H, Röcker C, Schriek SA, Wrede S, Maier GW (2022)
In: Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten : 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : 02. - 04. März 2022. Gesellschaft für Arbeitswissenschaften e.V. (Ed); Sankt Augustin: GfA-Press. -
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners?PUB | DOI
Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K (2022)
International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 30(4): 29-41. -
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949408Active ingredients and factors for deep processing during an example-based training interventionPUB | PDF | DOI | WoS
Hefter MH, Berthold K (2022)
Learning Environments Research 25: 17-39. -
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732Learning from video examples during an online training interventionPUB
Hefter MH, Berthold K (2022)
Presented at the EARLI SIG 6 &7 Conference, Zollikofen, Switzerland. -
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physicsPUB
Hefter MH, Fromme B, Berthold K (2021)
Presented at the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), Online. -
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957522Learning via a web-based training intervention – What roles do mental effort and smartphone usage play?PUB
Hefter MH (2021)
Presented at the 13th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Kingston, Canada. -
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von ErklärungenPUB
Hefter MH, Roelle J, Renkl A, Berthold K (2021)
Presented at the Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Heidelberg. -
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionalityPUB
Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K (2020)
Presented at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Vienna, Austria (Conference cancelled). -
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942843Preparing learners to self-explain video examples: text or video introduction?PUB | DOI | WoS
Hefter MH, Berthold K (2020)
Computers in Human Behavior 110: 1-9. -
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners?PUB
Hefter MH, vom Hofe R, Berthold K (2020)
Presented at the EARLI SIG 2 Conference, Prague, Czech Republic. -
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels?PUB | DOI | WoS
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A (2019)
Journal of Educational Psychology 111(8): 1396–1405. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus VideosPUB
Hefter MH, Berthold K (2019)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels?PUB
Hefter MH, ten Hagen I, Krense C, Berthold K, Renkl A (2019)
Presented at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany. -
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095Effective and efficient preparation for self-explaining video examplesPUB
Hefter MH, Berthold K (2019)
Presented at the 12th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Maastricht, The Netherlands. -
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912652Training interventions to foster skill and will of argumentative thinkingPUB | DOI | WoS
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2018)
The Journal of Experimental Education 86(3): 325-343. -
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2909149Wie können Lehrkräfte und ihre Schülerinnen und Schüler lernen, fragile Evidenz zu verstehen und zu nutzen?PUB | DOI | WoS
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)
Psychologische Rundschau 68(3): 188-192. -
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601Effects of a training intervention on knowledge integration in physicsPUB
Hefter MH, Berthold K (2017)
Presented at the 17th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?PUB
Bauer J, Berthold K, Hefter MH, Prenzel M, Renkl A (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen DenkensPUB
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual valuesPUB | DOI | WoS
Hefter MH, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2015)
Learning and Instruction 39: 11-22. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples?PUB
Renkl A, Krense C, Hefter MH, Berthold K, Riess W (2015)
Presented at the 8th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), Fort Collins, USA. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden PositionenPUB
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Fries S (2015)
Presented at the Abschlussveranstaltung des DFG-Schwerpunktprogramms „Wissenschaft und Öffentlichkeit” (SPP 1409), Münster, Deutschland. -
2015 | Bielefelder E-Dissertation | PUB-ID: 2757384Training skill and will of argumentative thinkingPUB | PDF
Hefter MH (2015)
Bielefeld: Universitätsbibliothek Bielefeld. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909178Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventionsPUB
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2015)
Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus. -
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positionsPUB | DOI | WoS
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2014)
Instructional Science 42(6): 929-947. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller WertePUB
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2014)
Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180How to foster skill and will of argumentative thinkingPUB
Hefter MH, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S, Berthold K (2014)
Presented at the workshop “Arguing about scientific information” of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Münster, Germany. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184How to foster the will to engage in argumentative thinkingPUB
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler EvidenzPUB
Hefter MH, Hellmann M, Tombrink A, Berthold K, Renkl A, Rieß W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender PositionenPUB
Hefter MH, Berthold K, Renkl A, Riess W, Schmid S, Fries S (2013)
Presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909186Training skill and will of argumentative reasoningPUB
Hefter MH (2012)
Presented at the doctoral workshop of the DFG Special Priority Program “Science and the public” (SPP 1409), Kassel, Germany.