43 Publikationen
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988260Schriek, S. A.; Berthold, K.; Hefter, M. H. (2024): Retrospective note prompts support learning from video tutorials.PUB
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259Kubik, V.; Hefter, M. H.; Nückles, M.; Berthold, K. (2024): Learning protocols in a digital lecture: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer.PUB
-
2024 | Blogbeitrag | PUB-ID: 2988258Schriek, S. A.; Hefter, M. H. (31.01.2024): Lernen in technischen Berufen: Neue Technologien allein reichen nicht it’s OWL BlogPUB | Download (ext.)
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957102Hefter, M. H. (2023): Web-based training and the roles of self-explaining, mental effort, and smartphone usage Technology, Knowledge and Learning,28: 1079–1094.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905Hefter, M. H.; Kubik, V.; Berthold, K. (2023): Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb! International Journal of Educational Technology in Higher Education,20:15PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228Hefter, M. H.; Roelle, J.; Renkl, A.; Berthold, K. (2023): Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention Research and Practice in Technology Enhanced Learning,18PUB | DOI | Download (ext.)
-
2023 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2982669Hefter, M. H.; Kubik, V.; Berthold, K. (2023): Effects of prompts during distance learning: Subjective and objective learning processes and outcomes. In: The Latest in Psychology from Europe and the World: Insights from the 17th European Congress of Psychology (Part 1). Bern: Hogrefe. (European Journal of Psychology Open, 82). S. 188.PUB | DOI
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982671Hefter, M. H.; Kubik, V.; Berthold, K. (2023): Prompts and engagement during an online video lecture: An experimental field study.PUB
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670Kubik, V.; Hefter, M. H.; Nückles, M.; Berthold, K. (2023): Digital journal writing: Cognitive, but not metacognitive prompts enhance comprehension and transfer.PUB
-
-
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2961543Bödding, R.; Bentler, D.; Brünninghaus, M.; Deppe, S.; Hefter, M. H.; Oestreich, H.; Röcker, C.; Schriek, S. A.; Wrede, S.; Maier, G. W. (2022): Extended Reality in der technischen Ausbildung - Ein Ausblick auf das Innovationsprojekt iAtA. In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaften e.V. (Hrsg.): Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten : 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft : 02. - 04. März 2022. Sankt Augustin: GfA-Press.PUB | Dateien verfügbar
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227Hefter, M. H.; vom Hofe, R.; Berthold, K. (2022): Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners? International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education,30:(4): 29-41.PUB | DOI
-
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2962732Hefter, M. H.; Berthold, K. (2022): Learning from video examples during an online training intervention.PUB
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959600Hefter, M. H.; Fromme, B.; Berthold, K. (2021): Digital training intervention on how to tackle students’ misconceptions in physics.PUB
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957522Hefter, M. H. (2021): Learning via a web-based training intervention – What roles do mental effort and smartphone usage play?PUB
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463Hefter, M. H.; Roelle, J.; Renkl, A.; Berthold, K. (2021): Effekte eines digitalen Trainings zur fokussierten Verarbeitung von Erklärungen.PUB
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957523Hefter, M. H.; vom Hofe, R.; Berthold, K. (2020): Example-based learning in mathematics: A digital training intervention on proportionality.PUB
-
-
2020 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2943621Hefter, M. H.; vom Hofe, R.; Berthold, K. (2020): Field-testing a digital training intervention on proportionality: Can clipart explainers help learners?PUB
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288Hefter, M. H.; ten Hagen, I.; Krense, C.; Berthold, K.; Renkl, A. (2019): Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels? Journal of Educational Psychology,111:(8): 1396–1405.PUB | DOI | WoS
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2937275Hefter, M. H.; Berthold, K. (2019): Tiefe Verarbeitung und Lernerfolg beim Lernen aus Videos.PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123Hefter, M. H.; ten Hagen, I.; Krense, C.; Berthold, K.; Renkl, A. (2019): Effective and efficient example-based learning: videos, texts, or graphic novels?PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936095Hefter, M. H.; Berthold, K. (2019): Effective and efficient preparation for self-explaining video examples.PUB
-
-
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2913601Hefter, M. H.; Berthold, K. (2017): Effects of a training intervention on knowledge integration in physics.PUB
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082Bauer, J.; Berthold, K.; Hefter, M. H.; Prenzel, M.; Renkl, A. (2017): Wie können Lehrkräfte und ihre Schüler im Umgang mit Evidenz trainiert werden?PUB
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170Hefter, M. H.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2016): Effekte eines Trainings zur kombinierten Förderung von Fertigkeiten und Bereitschaft argumentativen Denkens.PUB
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166Hefter, M. H.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2015): Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values Learning and Instruction,39: 11-22.PUB | DOI | WoS
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179Renkl, A.; Krense, C.; Hefter, M. H.; Berthold, K.; Riess, W. (2015): Example-based acquisition of argumentation skills: video-based or written examples?PUB
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Fries, S. (2015): Trainings zum argumentativen Denken beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen.PUB
-
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909178Hefter, M. H.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2015): Fostering skill and will of argumentative thinking through training interventions.PUB
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2014): Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions Instructional Science,42:(6): 929-947.PUB | DOI | WoS
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2014): Effekte eines Trainings zur Förderung epistemologischer Überzeugungen und intellektueller Werte.PUB
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180Hefter, M. H.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S.; Berthold, K. (2014): How to foster skill and will of argumentative thinking.PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184Hefter, M. H.; Hellmann, M.; Tombrink, A.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): How to foster the will to engage in argumentative thinking.PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185Hefter, M. H.; Hellmann, M.; Tombrink, A.; Berthold, K.; Renkl, A.; Rieß, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): Instruktionale Förderung der Bereitschaft zum argumentativen Denken beim Umgang mit konfligierenden Positionen und fragiler Evidenz.PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183Hefter, M. H.; Berthold, K.; Renkl, A.; Riess, W.; Schmid, S.; Fries, S. (2013): Förderung argumentativen Denkens bei der Verarbeitung konfligierender Positionen.PUB
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909186Hefter, M. H. (2012): Training skill and will of argumentative reasoning.PUB