125 Publikationen
-
2021 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2953793Ayer, V.; Witte, C.; Cimiano, P.; Rohlfing, K.; Nomikou, I. (2021): Reproducing experiments on early verb understanding in infants. In: Philipp Cimiano; Christian Pietsch; Cord Wiljes (Hrsg.): Studies in Analytical Reproducibility: the Conquaire Project. Bielefeld: Universität Bielefeld. S. 87-96.PUB | PDF
-
2020 | Konferenzbeitrag | Angenommen | PUB-ID: 2944841Koutalidis, S.; Mertens, U.; Abramov, O.; Kopp, S.; Rohlfing, K.; Kern, F. (Accepted): Multimodal marking of focus in German preschoolers’ utterances with the focus-particles also, only, and even/still. In: GESPIN 2020.PUB
-
-
2018 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932018Abramov, O.; Kopp, S.; Németh, A.; Kern, F.; Mertens, U.; Rohlfing, K. (2018): Towards a Computational Model of Child Gesture-Speech Production. How information is spread across modalities in pre-school children. In: Gesellschaft für Kognitionswissenschaft e.V. (Hrsg.): KogWis2018: Computational Approaches to Cognitive Science.PUB | PDF
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2910341Lüke, C.; Grimminger, A.; Rohlfing, K.; Liszkowski, U.; Ritterfeld, U. (2017): In Infants' Hands: Identification of Preverbal Infants at Risk for Primary Language Delay CHILD DEVELOPMENT,88:(2): 484-492.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2904540Lyon, C.; Nehaniv, C. L.; Saunders, J.; Belpaeme, T.; Bisio, A.; Fischer, K.; Forster, F.; Lehmann, H.; Metta, G.; Mohan, V.; Morse, A.; Nolfi, S.; Nori, F.; Rohlfing, K.; Sciutti, A.; Tani, J.; Tuci, E.; Wrede, B.; Zeschel, A.; Cangelosi, A. (2016): Embodied Language Learning and Cognitive Bootstrapping: Methods and Design Principles International Journal of Advanced Robotic Systems,13:(3):105PUB | DOI | WoS
-
-
2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908870Lücking, P.; Rohlfing, K.; Wrede, B.; Schilling, M. (2016): Preschoolers' engagement in social interaction with an autonomous robotic system. In: 2016 Joint IEEE International Conference on Development and Learning and Epigenetic Robotics (ICDL-EpiRob). Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE).PUB | PDF | DOI
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907447Grimminger, A.; Lüke, C.; Ritterfeld, U.; Liszkowski, U.; Rohlfing, K. (2016): Effekte von Objekt-Familiarisierung auf die frühe gestische Kommunikation. Individuelle Unterschiede in Hinblick auf den späteren Wortschatz Frühe Bildung,5:(2): 91-97.PUB | DOI | WoS
-
-
2015 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2774789Nomikou, I.; Rohlfing, K.; Rączaszek-Leonardi, J. (2015): Becoming a participant: shaping infants’ dialogical actions in repeated interactions.PUB
-
2015 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2780170Nomikou, I.; Leonardi, G.; Rohlfing, K.; Rączaszek-Leonardi, J. (2015): Constructing interaction: the development of gaze dynamics.PUB
-
2015 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2774793Nomikou, I.; Rohlfing, K.; Cimiano, P.; Mandler, J. (2015): Early action words.PUB
-
2015 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2900789Grimminger, A.; Rohlfing, K. (2015): Enstehung multimodaler Sprachlehrstrategien in spezifischen Interaktionen. In: Lernen durch Vorlesen. Interdisziplinäre Beiträge aus Forschung und Praxis. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. S. 94-109.PUB
-
-
2015 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2724184Rohlfing, K.; Grimminger, A.; Nachtigäller, K. (2015): Gesturing in joint bookreading. In: Bettina Kümmerling-Meibauer; Jörg Meibauer; Kerstin Nachtigäller; Katharina J. Rohlfing (Hrsg.): Learning from Picturebooks. London / New York: Routledge. S. 99-116.PUB
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2664106Krause, F.; Richter, K.; Rohlfing, K. (2014): Ich oder Du? Die Therapie der pronominalen Umkehr bei Autismus-Spektrum-Störung - Eine vergleichende Einzelfallstudie nach der Angewandten Verhaltensanalyse mit Verbal Behavior und der Model/Rival-Methode Logos,22:(1): 4-15.PUB
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2681897Lohan, K. S.; Griffiths, S.; Sciutti, A.; Partmann, T. C.; Rohlfing, K. (2014): Co-development of manner and path concepts in language, action, and eye-gaze behavior Topics in Cognitive Science,6:(3): 492-512.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2656289Vollmer, A. - L.; Mühlig, M.; Steil, J. J.; Pitsch, K.; Fritsch, J.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2014): Robots show us how to teach them: Feedback from robots shapes tutoring behavior during action learning PLoS ONE,9:(3):e91349PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
-
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2774784Nomikou, I.; Rohlfing, K.; Szufnarowska, J. (2014): Developing mutual attention in infancy: Switching gaze roles within multimodal interactions.PUB
-
-
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2774786Nomikou, I.; Rohlfing, K.; Leonardi, G.; Rączaszek-Leonardi, J. (2014): The Development of Purposeful Intersubjectivity.PUB
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2662158Pitsch, K.; Vollmer, A. - L.; Rohlfing, K.; Fritsch, J.; Wrede, B. (2014): Tutoring in adult-child-interaction: On the loop of the tutor's action modification and the recipient's gaze Interaction Studies,15:(1): 55-98.PUB | PDF | DOI | WoS
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683102Elsner, C.; Bakker, M.; Rohlfing, K.; Gredebäck, G. (2014): Infants' online perception of give-and-take interactions Journal of Experimental Child Psychology,126: 280-294.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2659127Gaspers, J.; Panzner, M.; Lemme, A.; Cimiano, P.; Rohlfing, K.; Wrede, S. (2014): A multimodal corpus for the evaluation of computational models for (grounded) language acquisition. In: EACL Workshop on Cognitive Aspects of Computational Language Learning.PUB | PDF
-
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2914920Vollmer, A. - L.; Grizou, J.; Lopes, M.; Rohlfing, K.; Oudeyer, P. - Y. (2014): Studying the Co-Construction of Interaction Protocols in Collaborative Tasks with Humans. In: 2014 Joint IEEE International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics. Piscataway, NJ: IEEE. S. 208-215.PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960532Vollmer, A. - L.; Mühlig, M.; Rohlfing, K.; Wrede, B.; Cangelosi, A. (2013): Demonstrating actions to a robot: How na\ive users adapt to a robot’s replication of goal and manner-oriented actions. In: Raquel Fernández; Amy Isard (Hrsg.): SEMDIAL 2013 DialDam. Proceedings of the 17th Workshop on the Semantics and Pragmatics of Dialogue : Amsterdam, 16-18 December 2013. Amsterdam: Univ. of Amsterdam. ( Proceedings SemDial, ). S. 240-242.PUB | Download (ext.)
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2633796Salem, M.; Eyssel, F. A.; Rohlfing, K.; Kopp, S.; Joublin, F. (2013): To err is human (-like): Effects of robot gesture on perceived anthropomorphism and likeability International Journal of Social Robotics,5:(3): 313-323.PUB | DOI | WoS
-
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2615393Nachtigäller, K.; Rohlfing, K.; McGregor, K. K. (2013): A story about a word: does narrative presentation promote learning of a spatial preposition in German two-year-olds? Journal of Child Language,40:(04): 900-917.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2605326Wrede, B.; Schillingmann, L.; Rohlfing, K. (2013): Making Use of Multi-Modal Synchrony: A Model of Acoustic Packaging to Tie Words to Actions. In: Lakshmi Gogate; George Hollich (Hrsg.): Theoretical and Computational Models of Word Learning: Trends in Psychology and Artificial Intelligence. IGI Global. S. 224-240.PUB | DOI
-
2013 | Monographie | Veröffentlicht | PUB-ID: 2624228Rohlfing, K. (2013): Frühkindliche Semantik. Eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag.PUB
-
2013 | Sonderausgabe Zeitschrift | Veröffentlicht | PUB-ID: 2630915Katharina Rohlfing; Gedeon O. Deak (Hrsg.) (2013): Microdynamics of Interaction: Capturing and Modeling Infants' Social Learning, In: Katharina Rohlfing; Gedeon O. Deak (Hrsg.), IEEE Transactions on Autonomous Mental Development,5:(3 (Special Iss.)PUB | DOI | WoS
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2614476Rohlfing, K.; Grimminger, A.; Nachtigäller, K. (2013): Which Semantic Synchrony?PUB | Download (ext.)
-
-
2013 | Konferenzbeitrag | Im Druck | PUB-ID: 2633391Rohlfing, K.; Salas Poblete, J.; Frank, J. (In Press): Learning new words in unfamiliar frames from direct and indirect teaching. Proceedings (SemDial)PUB
-
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672640Rączaszek-Leonardi, J.; Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2013): The Development of Purposeful Intersubjectivity.PUB
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2609069Lehmden von, F.; Kauffeldt, J.; Belke, E.; Rohlfing, K. (2013): Das Vorlesen von Kinderbüchern als implizites Mittel zur Sprachförderung im Bereich Grammatik Praxis Sprache,1: 18-27.PUB
-
2013 | Sonderausgabe Zeitschrift | Veröffentlicht | PUB-ID: 2672631Iris Nomikou; Karola Pitsch; Katharina Rohlfing (Hrsg.) (2013): Asymmetry and adaptation in social interaction: A micro-analytic perspective, In: Iris Nomikou; Karola Pitsch; Katharina Rohlfing (Hrsg.), Interaction Studies,14:(2)PUB
-
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2617262Griffiths, S.; Nolfi, S.; Morlino, G.; Schillingmann, L.; Kühnel, S.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2012): Bottom-Up Learning of Feedback in a Categorization Task. In: ICDL-EpiRob 2012. San Diego, CA.PUB
-
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604372Lohan, K. S.; Rohlfing, K.; Pitsch, K.; Saunders, J.; Lehmann, H.; Nehaniv, C. L.; Fischer, K.; Wrede, B. (2012): Tutor spotter: Proposing a feature set and evaluating it in a robotic system International Journal of Social Robotics,4:(2): 131-146.PUB | DOI | WoS
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909583Wrede, B.; Rohlfing, K.; Steil, J. J.; Wrede, S.; Oudeyer, P. - Y.; Tani, J. (2012): Towards robots with teleological action and language understanding. In: Emre Ugur; Yukie Nagai; Erhan Oztop; Minoru Asada (Hrsg.): {Humanoids 2012 Workshop on Developmental Robotics: Can developmental robotics yield human-like cognitive abilities?}. Osaka, Japan.PUB
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2615372Rohlfing, K.; Longo, M. R.; Bertenthal, B. I. (2012): Dynamic pointing triggers shifts of visual attention in young infants Developmental Science,15:(3): 426-435.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2617309Hemion, N.; Joublin, F.; Rohlfing, K. (2012): Integration of sensorimotor mappings by making use of redundancies. In: IEEE Computational Intelligence Society; Institute of Electrical and Electronics Engineers (Hrsg.): The 2012 International Joint Conference on Neural Networks (IJCNN). Brisbane, Australia: IEEE.PUB | PDF | DOI | Download (ext.)
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672639Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2012): Intermodal synchrony as a form of maternal responsiveness is associated with language development.PUB
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672637Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2012): Die Rolle von Fragen beim Herstellen von gegenseitiger Aufmerksamkeit in frühen Mutter-Kind-Interaktionen.PUB
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2669069Nomikou, I.; Lohan, K. S.; Rohlfing, K. (2012): Adaptive maternal synchrony: multimodal practices are tailored to infants' attention.PUB
-
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2630807Grimminger, A.; Rohlfing, K.; Stenneken, P. (2012): Children's lexical skills and task demands affect gestural behavior in mothers of late-talking children and children with typical language development [Reprint]. In: Jean-Marc Colletta; Michèle Guidetti (Hrsg.): Gesture and Multimodal Development. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. (Benjamins Current Topics, 39). S. 129-155.PUB
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2301142Salem, M.; Kopp, S.; Wachsmuth, I.; Rohlfing, K.; Joublin, F. (2012): Generation and evaluation of communicative robot gesture International Journal of Social Robotics, Special Issue on Expectations, Intentions, and Actions,4:(2): 201-217.PUB | PDF | DOI | WoS
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672633Szufnarowska, J.; Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2012): Educating each other's attention: Mothers' and infants' eye-contact within natural interactions at 3 and 6 months of age.PUB
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672638Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2012): Adapting the input collaboratively: the development of multimodal practices in early mother-infant interactions.PUB
-
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683556Pitsch, K.; Lohan, K. S.; Rohlfing, K.; Saunders, J.; Nehaniv, C. L.; Wrede, B. (2012): Better be reactive at the beginning. Implications of the first seconds of an encounter for the tutoring style in human-robot-interaction. In: Proceedings of the 21TH IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012). Paris: IEEE. S. 974-981.PUB | PDF | Download (ext.)
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672635Nomikou, I.; Lohan, K. S.; Rohlfing, K. (2012): Infants' gaze modulates maternal multimodal input: A study with 3-month-olds.PUB
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672636Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2012): "Scaffolding" the mutual attention of preverbal infants: adaptive multimodal practices in early mother-infant interactions.PUB
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2517305Berner, A. - L.; Nachtigäller, K.; Foltz, A.; Rohlfing, K. (2012): Does emotional narrative context influence retention of newly learned words? In: Poster presented at Narrative, Intervention and Literacy (NIL2012), Paris, France.PUB
-
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2144469Schillingmann, L.; Wagner, P.; Munier, C.; Wrede, B.; Rohlfing, K. (2011): Using Prominence Detection to Generate Acoustic Feedback in Tutoring Scenarios. In: Interspeech 2011 (12th Annual Conference of the International Speech Communication Association). S. 3105-3108.PUB | PDF
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2617399Hemion, N.; Joublin, F.; Rohlfing, K. (2011): A competitive mechanism for self-organized learning of sensorimotor mappings. In: 2011 IEEE International Conference on Development and Learning (ICDL). IEEE.PUB | PDF | DOI | Download (ext.)
-
-
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Im Druck | PUB-ID: 2300251Fischer, S.; Schulze, D.; Borggrebe, P.; Piefke, M.; Wachsmuth, S.; Rohlfing, K. (In Press): Multi-Modal Anchoring in Infants and Artificial Systems.PUB
-
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672632Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2011): The role of intermodal synchrony in maternal input to 3-month-olds: A naturalistic study with special focus on the interplay between language and action.PUB
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2579827Narayan, V.; Lohan, K. S.; Tscherepanow, M.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2011): Can state-of-the-art saliency systems model infant gazing behavior in tutoring situations? Frontiers in Computational Neuroscience,5:(35)PUB | DOI | Download (ext.)
-
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2308338Salem, M.; Eyssel, F. A.; Rohlfing, K.; Kopp, K.; Joublin, F. (2011): Effects of humanlike conversational behaviour on perception of psychological antropomorphism: A case study with a humanoid robot. In: B. Multu; C. Bartneck; J. Ham; V. Evers; T. Kanda (Hrsg.): Social Robotics.. Heidelberg/ Berlin: Springer. (Lecture Notes in Computer Science, 7072).PUB
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2502348Rohlfing, K.; Wrede, B. (2011): What novel scientific and technological questions developmental robotics bring to HRI? — Are we ready for a loop? The Newsletter of the Autonomous Mental Development Technical Committee,8:(2): 11-13.PUB
-
-
2011 | Sammelwerksbeitrag | Im Druck | PUB-ID: 2001415Nachtigäller, K.; Rohlfing, K. (In Press): Mothers' talking about early object and action concepts during picture book reading. In: Bettina Kümmerling-Meibauer (Hrsg.): Where Literacy Begins. Children‘s Books From 0 to 3.. Amsterdam: John Benjamins.PUB
-
2011 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001422Rohlfing, K. (2011): Meaning in the objects. In: J. Meibauer; M. Steinbach (Hrsg.): Experimental Pragmatics/Semantics. Amsterdam: Benjamins. (Bamberg, ). S. 151-176.PUB
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2309930Salem, M.; Eyssel, F. A.; Rohlfing, K.; Kopp, S.; Joublin, F. (2011): Effects of gesture on the perception of psychological anthropomorphism: A case study with a humanoid robot. In: B. Mutlu; C. Bartneck; J. Ham; V. Evers; T. Kanda (Hrsg.): Social Robotics. Berlin, Heidelberg: Springer Science + Business Media. (Lecture Notes in Computer Science, 7072). S. 31-41.PUB | DOI
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2279850Lohan, K. S.; Pitsch, K.; Rohlfing, K.; Fischer, K.; Saunders, J.; Lehmann, H.; Nehaniv, C.; Wrede, B. (2011): Contingency allows the robot to spot the tutor and to learn from interaction. In: 2011 IEEE International Conference on Development and Learning (ICDL 2011). Piscataway, NJ: IEEE. S. 1-8.PUB | DOI
-
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2298947Rohlfing, K. (2011): Exploring „Associative talk“ in German mother-child task-oriented discourse Dialogue & Discourse,2: 1-18.PUB
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2094785Salem, M.; Rohlfing, K.; Kopp, S.; Joublin, F. (2011): A Friendly Gesture: Investigating the Effect of Multi-Modal Robot Behavior in Human-Robot Interaction. In: Proceedings of the 20th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication. S. 247-252.PUB | DOI
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Im Druck | PUB-ID: 2050379Nachtigäller, K.; Rohlfing, K. (In Press): Einfluss von erlebten und vorgestellten Ereignissen auf die Erzählweise in kindgerichteter Sprache Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik,162: 139-155.PUB
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001407Grimminger, A.; Rohlfing, K.; Stenneken, P. (2010): Children's lexical skills and task demands affect gestural behavior in mothers of late-talking children and children with typical language development Gesture,10:(2): 251-278.PUB | DOI | WoS
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2404589Wrede, B.; Kopp, S.; Rohlfing, K.; Lohse, M.; Muhl, C. (2010): Appropriate Feedback in Asymmetric Interactions Journal of Pragmatics,42:(9): 2369-2384.PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2672629Nomikou, I.; Rohlfing, K. (2010): Exploring vocal-motor synchrony: Maternal intermodal synchrony and rhythmic patterning of interactions with 3-4 month olds.PUB
-
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001395Choi, S.; Rohlfing, K. (2010): Discourse and lexical patterns in mothers' speech during spatial tasks: What role do spatial words play? In: S. Iwasaki; H. Hoji; P. M Clancy; S.-O. Sohn (Hrsg.): Japanese / Korean Linguistics. Standford: CSLI Publications. (17). S. 117-133.PUB
-
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001439Vollmer, A. - L.; Pitsch, K.; Lohan, K. S.; Fritsch, J.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2010): Developing feedback: How children of different age contribute to a tutoring interaction with adults. In: Development and Learning (ICDL), 2010 IEEE 9th International Conference on Development and Learning. S. 76-81.PUB
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1794580Rohlfing, K.; Wrede, B. (2010): From action to language and back Comment on 'Grounding language in action and perception: From cognitive agents to humanoid robots' by Cangelosi PHYSICS OF LIFE REVIEWS,7:(2): 152-153.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2034709Lohan, K. S.; Gieselmann, S.; Vollmer, A. - L.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2010): Does embodiment affect tutoring behavior? In: International Conference on Development and Learning. IEEE.PUB
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2281371Lohan, K. S.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2009): Analysing the effect of contingency in tutoring situations.PUB
-
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991995Pitsch, K.; Vollmer, A. - L.; Fritsch, J.; Wrede, B.; Rohlfing, K.; Sagerer, G. (2009): On the loop of action modification and the recipient's gaze in adult-child interaction. In: Gesture and Speech in Interaction. Poznan, Poland.PUB
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991936Lohse, M.; Hanheide, M.; Pitsch, K.; Rohlfing, K.; Sagerer, G. (2009): Improving HRI design by applying Systemic Interaction Analysis (SInA) Interaction Studies (Special Issue: Robots in the Wild: Exploring HRI in naturalistic environments),10:(3): 298-323.PUB | DOI | WoS
-
2009 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1992047Wrede, B.; Rohlfing, K.; Hanheide, M.; Sagerer, G. (2009): Towards Learning by Interacting. In: B. Sendhoff; Edgar Körner; O. Sporns; Helge Ritter; Kenji Doya (Hrsg.): Creating Brain-Like Intelligence: From Basic Principles to Complex Intelligent Systems. Berlin, Heidelberg: Springer. (Lecture Notes in Artificial Intelligence ; 5436, ). S. 139-150.PUB | DOI
-
-
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890625Lohan, K. S.; Vollmer, A. - L.; Fritsch, J.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2009): Which ostensive stimuli can be used for a robot to detect and maintain tutoring situations? In: Institute of Electrical and Electronics Engineers (Hrsg.): IEEE International Workshop on Social Signal Processing. Berkeley, USA: International Computer Science Institute.PUB | DOI
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1590823McGregor, K. K.; Rohlfing, K.; Bean, A.; Marschner, E. (2009): Gesture as a support for word learning: The case of under JOURNAL OF CHILD LANGUAGE,36:(04): 807-828.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890597Schillingmann, L.; Wrede, B.; Rohlfing, K.; Fischer, K. (2009): The Structure of Robot-Directed Interaction compared to Adult- and Infant-Directed Interaction using a Model for Acoustic Packaging. In: Spoken Dialogue and Human-Robot Interaction. Berkeley, USA: International Computer Science Institute.PUB
-
-
-
-
2009 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2281385Vollmer, A. - L.; Lohan, K. S.; Fritsch, J.; Wrede, B.; Rohlfing, K. (2009): Which Motionese Parameters Change with Children’s Age?PUB
-
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001430Vollmer, A. - L.; Lohan, K. S.; Fischer, K.; Nagai, Y.; Pitsch, K.; Fritsch, J.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2009): People modify their tutoring behavior in robot-directed interaction for action learning. In: Development and Learning, 2009. ICDL 2009. IEEE 8th International Conference on Development and Learning. IEEE. S. 1-6.PUB | DOI
-
-
2008 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890645Nagai, Y.; Rohlfing, K. (2008): Computational Analysis of Motionese: What can infants learn from parental actions? In: The 16th International Conference on Infant Studies. Vancouver, Canada.PUB
-
-
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001419Rohlfing, K. (2008): Language acquisition — a multimodal avenue. In: V. Gramley (Hrsg.): The Bielefeld Introduction to Applied Linguistics.PUB
-
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2003549Rohlfing, K. (2008): Cognitive Foundations. In: G. Rickheit; H. Strohner (Hrsg.): Handbook of Communication Competence. Berlin: Mouton de Gruyter. (Handbook of Applied Linguistics, 1, ). S. 103-124.PUB
-
-
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891001Nagai, Y.; Rohlfing, K. (2007): Can Motionese Tell Infants and Robots "What to Imitate"? In: The 4th International Symposium on Imitation in Animals and Artifacts.PUB
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001946Rohlfing, K.; Kopp, S. (2007): Meaning in the timing? The emergence of complex pointing patterns. In: Proc. Symposium on Language & Robots. Aveiro, Portugal. S. 79-82.PUB
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890998Nagai, Y.; Rohlfing, K. (2007): Parental Signal Indicating Significant State Change in Action Demonstration. In: The 7th International Conference on Epigenetic Robotics.PUB
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891004Lohse, M.; Hegel, F.; Swadzba, A.; Rohlfing, K.; Wachsmuth, S.; Wrede, B. (2007): What can I do for you? Appearance and Application of Robots. In: Workshop on The Reign of Catz and Dogz? The role of virtual creatures in a computerised society. S. 121-126.PUB
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890965Hegel, F.; Lohse, M.; Swadzba, A.; Wachsmuth, S.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2007): Classes of Applications for Social Robots: A User Study. In: 16th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN’07). IEEE. S. 938-943.PUB | DOI
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001411Lohse, M.; Rohlfing, K.; Wrede, B. (2007): Changes of users' discursive behavior in HRI. In: Presentation at the 10th International Pragmatics Conference (IPrA). Gothenburg, Sweden.PUB
-
2006 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2618092Wrede, B.; Rohlfing, K.; Nagai, Y. (2006): How to make sense of environmental interaction and dynamics. Symposium: Models of infant development: Are we really serious about environmental interaction and dynamics? In: 5th Biennial International Conference on Infant Studies (ICIS 2006). Kyoto, Japan.PUB
-
2006 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2404634Muhl, C.; Wrede, B.; Rohlfing, K. (2006): Factors influencing feedback. In: Kerstin Fischer (Hrsg.): Proceedings of the Workshop on How people talk to computers, robots, and other artificial communication partners. Delmenhorst.PUB | Download (ext.)
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888075Rohlfing, K.; Loehr, D.; Duncan, S.; Brown, A.; Franklin, A.; Kimbara, I.; Milde, J. - T.; Parrill, F.; Rose, T.; Schmidt, T.; Sloetjes, H.; Thies, A.; Wellinghoff, S. (2006): Comparison of multimodal annotation tools: Workshop report Gesprächsforschung,7PUB
-
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1599925Rohlfing, K. (2006): Facilitating the acquisition of UNDER by means of IN and ON - a training study in Polish Journal of Child Language,33:(01): 51-69.PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2618244Rohlfing, K.; Brand, R. J.; Gogate, L. J. (2005): Multimodal Motherese. In: Symposium at the X. International Congress for Studies in Child Language IASCL 2005. Berlin, Germany.PUB
-
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2618233Rohlfing, K. (2005): Pointing to spatial relations in mother-child dialogue. In: Proceedings of the 5th Workshop on Language and Space (Workshop on Spatial Language and Dialogue). Delmenhorst, Germany.PUB
-
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2618240Loehr, D.; Duncan, S.; Rohlfing, K. (2005): How analysis shapes phenomena. In: Symposium at the Congress of International Society for Gesture Studies Interacting Bodies 2005. Lyon, France.PUB
-
-
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891451Fritsch, J.; Hofemann, N.; Rohlfing, K. (2005): Detecting ‘When to Imitate’ in a Social Context with a Human Caregiver. In: Proc. IEEE ICRA. IEEE.PUB
-
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2618403Rohlfing, K.; Fritsch, J.; Wrede, B. (2004): Learning to Manipulate Objects: A Quantitative Evaluation of Motionese. In: Third International Conference on Development and Learning (ICDL 2004). La Jolla, CA. S. 27.PUB
-
2003 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604282Rohlfing, K. (2003): Situierte Semantik. Die Rolle der Sprache und nicht-verbaler Strategien beim Erwerb räumlicher Relationen. In: Stefanie Haberzettl; Heide Wegener (Hrsg.): Spracherwerb und Konzeptualisierung. Frankfurt am Main: Peter Lang. S. 35-48.PUB
-
2003 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891971Rohlfing, K.; Rehm, M.; Goecke, K. U. (2003): Situatedness: The interplay between context(s) and situation Journal of Cognition and Culture,3:(2): 132-157.PUB
-
2002 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2618707Bauckhage, C.; Fritsch, J.; Rohlfing, K.; Wachsmuth, S.; Sagerer, G. (2002): Evaluating Integrated Speech- and Image Understanding. In: Proc. IEEE International Conference on Multimodal Interfaces (ICMI’02). Pittsburgh, PA. S. 9-14.PUB