63 Publikationen
2015 | Konferenzbeitrag | Im Druck | PUB-ID: 2733000
Gehle, R., Pitsch, K., Dankert, T., & Wrede, S. (In Press). Trouble-based group dynamics in real-world HRI - Reactions on unexpected next moves of a museum guide robot.. Presented at the 24th International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (Ro-MAN).
PUB
2015 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2716939
Gehle, R., Pitsch, K., Dankert, T., & Wrede, S. (2015). Effects of a robot’s unexpected reactions in robot-to-group interactions. Presented at the IIEMCA 2015, Kolding, Denmark.
PUB
2015 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2780073
Yaghoubzadeh, R., Pitsch, K., & Kopp, S. (2015). Adaptive Grounding and Dialogue Management for Autonomous Conversational Assistants for Elderly Users. In W. - P. Brinkman, J. Broekens, & D. Heylen (Eds.), LNCS (LNAI): Vol. 9238. Proceedings of the 15th International Conference on Intelligent Virtual Agents (pp. 28-38). Springer.
PUB
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683585

Süssenbach, L., Riether, N., Schneider, S., Berger, I., Kummert, F., Lütkebohle, I., & Pitsch, K. (2014). A robot as fitness companion: towards an interactive action-based motivation model. RO-MAN: the 23rd IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 286-293. Piscataway, NJ: IEEE. doi:10.1109/ROMAN.2014.6926267
PUB
| PDF | DOI
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2656289

Vollmer, A. - L., Mühlig, M., Steil, J. J., Pitsch, K., Fritsch, J., Rohlfing, K., & Wrede, B. (2014). Robots show us how to teach them: Feedback from robots shapes tutoring behavior during action learning. PLoS ONE, 9(3), e91349. doi:10.1371/journal.pone.0091349
PUB
| PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2695826
Gehle, R., Pitsch, K., & Wrede, S. (2014). Signaling trouble in robot-to-group interaction. Emerging visitor dynamics with a museum guide robot. Presented at the 2nd International Conference on Human-Agent Interaction (HAI 2014), Tsukuba (Japan).
PUB
2014 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2665474

Skutella, L. V., Süssenbach, L., Pitsch, K., & Wagner, P. (2014). The prosody of motivation. First results from an indoor cycling scenario. In R. Hoffmann (Ed.), Studientexte zur Sprachkommunikation: Vol. 71. Elektronische Sprachsignalverarbeitung 2014 (pp. 209-215). TUD Press.
PUB
| PDF
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2662158

Pitsch, K., Vollmer, A. - L., Rohlfing, K., Fritsch, J., & Wrede, B. (2014). Tutoring in adult-child-interaction: On the loop of the tutor's action modification and the recipient's gaze. Interaction Studies, 15(1), 55-98. doi:10.1075/is.15.1.03pit
PUB
| PDF | DOI | WoS
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604957

Hermann, T., Neumann, A., Schnier, C., & Pitsch, K. (2013). Sonification for Supporting Joint Attention in Dyadic Augmented Reality-based Cooperations. AM '13: Proceedings of the 8th Audio Mostly Conference: A Conference on Interaction with Sound, 18:1-18:6. doi:10.1145/2544114.2597651
PUB
| PDF | DOI
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2614576

Pitsch, K., Neumann, A., Schnier, C., & Hermann, T. (2013). Augmented reality as a tool for linguistic research: Intercepting and manipulating multimodal interaction. Multimodal corpora: Beyond audio and video (IVA 2013 workshop), 23-29.
PUB
| PDF
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2685074
Pitsch, K., & Heimes, A. (2013). Fachmethoden im bilingualen Unterricht. In W. Hallet & F. G. Krings (Eds.), Reihe Handbücher zur Fremdsprachendidaktik. Handbuch bilingualer Unterricht / Content and Language Integrated Learning (pp. 243-250). Seelze: Friedrich Verlag.
PUB
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2622414

Pitsch, K., Vollmer, A. - L., & Muehlig, M. (2013). Robot feedback shapes the tutor's presentation. How a robot's online gaze strategies lead to micro-adaptation of the human's conduct. Interaction Studies, 14(2), 268-296. doi:10.1075/is.14.2.06pit
PUB
| PDF | DOI | WoS
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2623486
Yaghoubzadeh, R., Kramer, M., Pitsch, K., & Kopp, S. (2013). Virtual Agents as Daily Assistants for Elderly or Cognitively Impaired People. In R. Aylett, B. Krenn, C. Pelachaud, & H. Shimodaira (Eds.), LNCS (LNAI): Vol. 8108. Proceedings of the 13th International Conference on Intelligent Virtual Agents (pp. 79-91). Springer.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2662160

Pitsch, K., Gehle, R., & Wrede, S. (2013). A museum guide robot: Dealing with multiple participants in the real-world. Presented at the Workshop "Robots in public spaces. Towards multi-party, short-term, dynamic human-robot interaction" at ICSR 2013.
PUB
| PDF
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2614575

Neumann, A., Schnier, C., Hermann, T., & Pitsch, K. (2013). Interaction Analysis and Joint Attention Tracking In Augmented Reality. Proceedings of the 15th ACM International Conference on Multimodal Interaction, 165-172. doi:10.1145/2522848.2522892
PUB
| PDF | DOI
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2605000

Kramer, M., Yaghoubzadeh, R., Kopp, S., & Pitsch, K. (2013). A conversational virtual human as autonomous assistant for elderly and cognitively impaired users? Social acceptability and design considerations. In M. Horbach (Ed.), Lecture Notes in Informatics (LNI). Proceedings: Vol. 220. INFORMATIK 2013. Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 16.–20. September 2013 Koblenz, Germany (pp. 1105-1119). Bonn: Gesellschaft für Informatik.
PUB
| PDF
2013 | Sonderausgabe Zeitschrift | Veröffentlicht | PUB-ID: 2672631
Nomikou I., Pitsch K., & Rohlfing K. (Eds.) (2013). Asymmetry and adaptation in social interaction: A micro-analytic perspective. Interaction Studies, 14(2)
PUB
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604372
Lohan, K. S., Rohlfing, K., Pitsch, K., Saunders, J., Lehmann, H., Nehaniv, C. L., Fischer, K., et al. (2012). Tutor spotter: Proposing a feature set and evaluating it in a robotic system. International Journal of Social Robotics, 4(2), 131-146. doi:10.1007/s12369-011-0125-8
PUB | DOI | WoS
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2910549
Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., & Wachsmuth, S. (2012). Integrating PAMOCAT in the research cycle: linking motion capturing and conversation analysis. In L. - P. Morency (Ed.), Proceedings of 2012 ACM SIGCHI International Conference on Multimodal Interaction (pp. 201-208). New York, NY: ACM.
PUB | WoS
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2617032

Süssenbach, L., Pitsch, K., Berger, I., Riether, N., & Kummert, F. (2012). "Can you answer questions, Flobi?": Interactionally defining a robot’s competence as a fitness instructor. Proceedings of the 21th IEEE International Symposium in Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012)
PUB
| PDF
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2565267

Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., & Wachsmuth, S. (2012). PAMOCAT: Automatic retrieval of specified postures. In N. Calzolari, K. Choukri, T. Declerck, M. Uğur Doğan, B. Maegaard, J. Mariani, J. Odijk, et al. (Eds.), Proceedings of the Eight International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2012) (pp. 4143-4148). European Language Resources Association (ELRA).
PUB
| PDF | Download (ext.)
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2565272
Schnier, C., & Pitsch, K. (2012). Collaboration in Augmented Reality: Referring to objects as a practical problem. Presented at the Discourse - Communication - Conversation Conference, Loughborough, UK.
PUB | Download (ext.)
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2685069

Pitsch, K. (2012). Exponat - Alltagsgegenstand - Turngerät: Zur interaktiven Konstitution von Objekten in einer Museumsausstellung. In H. Hausendorf, L. Mondada, & R. Schmitt (Eds.), Studien zur deutschen Sprache: Vol. 62. Raum als interaktive Ressource (pp. 233-273). Tübingen: Narr.
PUB
| PDF
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683556

Pitsch, K., Lohan, K. S., Rohlfing, K., Saunders, J., Nehaniv, C. L., & Wrede, B. (2012). Better be reactive at the beginning. Implications of the first seconds of an encounter for the tutoring style in human-robot-interaction. Proceedings of the 21TH IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012), 974-981. Paris: IEEE.
PUB
| PDF | Download (ext.)
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2566231

Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Alignment und Joint Attention in Augmented Reality. In A. Deppermann & T. Spranz-Fogasy (Eds.), 15. Arbeitstagung zur Gesprächsforschung. Kognition in Interaktion (p. 34).
PUB
| PDF
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2567018
Pitsch, K., Schnier, C., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Dealing with fractured ecologies in AR-based cooperation. Presented at the 12th International Pragmatics Conference (IPRA 2011), Manchester, UK.
PUB
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2566235
Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Dealing with fractured ecologies in Augmented Reality-based cooperation. Presented at the Conference of the International Institute For Ethnomethodology and Conversation Analysis (IIEMCA), Fribourg, Switzerland.
PUB
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2452128

Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., & Wachsmuth, S. (2011). Automatic detection of motion sequences for motion analysis. In D. Heylen, P. Paggio, & M. Kipp (Eds.), Proceedings of the ICMI Workshop on Multimodal Corpora for Machine Learning: Taking Stock and Roadmapping the Future
PUB
| PDF | Download (ext.)
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2301117

Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Adaptability of Communicative Resources in AR-based Cooperation. Proceedings of the 2nd Workshop on Gesture and Speech in Interaction (GESPIN 2011)
PUB
| PDF | Download (ext.)
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2034740
Pitsch, K., Wrede, S., Seele, J. - C., & Süssenbach, L. (2011). Attitude of German Museum Visitors towards an Interactive Art Guide Robot. 6th HRI International Conference on Human-Robot Interaction (HRI 2011), 227-228. Lausanne, Switzerland: ACM.
PUB
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2279850
Lohan, K. S., Pitsch, K., Rohlfing, K., Fischer, K., Saunders, J., Lehmann, H., Nehaniv, C., et al. (2011). Contingency allows the robot to spot the tutor and to learn from interaction. 2011 IEEE International Conference on Development and Learning (ICDL 2011), 1-8. doi:10.1109/devlrn.2011.6037341
PUB | DOI
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2279849

Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Collaboration in Augmented Reality: How to establish coordination and joint attention? In S. Boedker, N. O. Bouvin, W. Lutters, V. Wulf, & L. Ciolfi (Eds.), Proceedings of the 12th European Conference on Computer Supported Cooperative Work (ECSCW 2011) (pp. 405-416). Springer-Verlag London. doi:10.1007/978-0-85729-913-0_22
PUB
| PDF | DOI
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2566232
Schnier, C., Dierker, A., Pitsch, K., & Hermann, T. (2010). Alignment in AR-based Cooperation. Presented at the Exploring Collaboration with Shareable Interfaces Workshop, Brighton, UK
PUB
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890267

Pitsch, K., Brüning, B. - A., Schnier, C., Dierker, H., & Wachsmuth, S. (2010). Linking Conversation Analysis and Motion Capturing: How to robustly track multiple participants? In M. Kipp, J. - C. Martin, P. Paggio, & D. Heylen (Eds.), Proceedings of the LREC Workshop on Multimodal Corpora: Advances in Capturing, Coding and Analyzing Multimodality (MMC 2010) (pp. 63-69).
PUB
| PDF | Download (ext.)
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001439
Vollmer, A. - L., Pitsch, K., Lohan, K. S., Fritsch, J., Rohlfing, K., & Wrede, B. (2010). Developing feedback: How children of different age contribute to a tutoring interaction with adults. Development and Learning (ICDL), 2010 IEEE 9th International Conference on Development and Learning, 76-81.
PUB
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796182
Luff, P., Pitsch, K., Heath, C., Herdman, P., & Wood, J. (2010). Swiping paper: the second hand, mundane artifacts, gesture and collaboration. PERSONAL AND UBIQUITOUS COMPUTING, 14(3), 287-299. doi:10.1007/s00779-009-0253-4
PUB | DOI | WoS
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890137

Pitsch, K., & Koch, B. (2010). How infants perceive the toy robot Pleo. An exploratory case study on infant-robot-interaction. Second International Symposium on New Frontiers in Human-Robot-Interaction (AISB) The Society for the Study of Artificial Intelligence and the Simulation of Behaviour.
PUB
| PDF
2010 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890312

Pitsch, K., & Krafft, U. (2010). Von der emergenten Erfindung zu konventionalisiert darstellbarem Wissen. Zur Herstellung visueller Vorstellungen bei Museums-Designern. In U. Dausendschön-Gay, C. Domke, & S. Ohlhus (Eds.), Linguistik - Impulse & Tendenzen ; 39. Wissen in (Inter-)Aktion (pp. 189-222). Berlin: de Gruyter. doi:10.1515/9783110227673.2.189
PUB
| PDF | DOI
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991995
Pitsch, K., Vollmer, A. - L., Fritsch, J., Wrede, B., Rohlfing, K., & Sagerer, G. (2009). On the loop of action modification and the recipient's gaze in adult-child interaction. Gesture and Speech in Interaction Poznan, Poland.
PUB
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991936
Lohse, M., Hanheide, M., Pitsch, K., Rohlfing, K., & Sagerer, G. (2009). Improving HRI design by applying Systemic Interaction Analysis (SInA). Interaction Studies (Special Issue: Robots in the Wild: Exploring HRI in naturalistic environments), 10(3), 298-323. doi:10.1075/is.10.3.03loh
PUB | DOI | WoS
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890448
Yamazaki, K., Yamazaki, A., Okada, M., Kuno, Y., Kobayashi, Y., Hoshi, Y., Pitsch, K., et al. (2009). Revealing Gauguin: Engaging Visitors in Robot Guide’s Explanation of an Art Museum. ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, 1437-1446. doi:10.1145/1518701.1518919
PUB | DOI | Download (ext.)
2009 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890537
Heath, C., Luff, P., & Pitsch, K. (2009). Indefinite precision: Artefacts and interaction in design. In C. Jewitt (Ed.), The Routledge Handbook of Multimodal Analysis (pp. 213-224). London: Routledge Chapman.
PUB
2009 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890544

Pitsch, K. (2009). Interaktion und Spracharbeit im bilingualen/immersiven Geschichtsunterricht: Zum Zusammenhang von Verbalsprache, Körpergestik und Notationspraktiken. In S. A. Ditze & A. Halbach (Eds.), Mehrsprachigkeit in Schule und Unterricht ; 9. Bilingualer Unterricht (CLIL) im Kontext von Sprache, Kultur und Multiliteralität (pp. 203-223). Frankfurt/Main: Lang.
PUB
| PDF
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890340

Pitsch, K., Kuzuoka, H., Suzuki, Y., Süssenbach, L., Luff, P., & Heath, C. (2009). "The first five seconds": Contingent stepwise entry into an interaction as a means to secure sustained engagement. IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 985-991.
PUB
| PDF
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2279835
I, K., H, K., Y, S., J, Y., Pitsch, K., & K, Y. (2009). ロボットの発話途中の沈黙と言い直しによる人の注意誘導 (Effect of Restarts and Pauses of a Robot's utterance on Drawing People's Attention). 応用論文 (Transactions of the Virtual Reality Society of Japan), 13(3), 257-264.
PUB
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001430
Vollmer, A. - L., Lohan, K. S., Fischer, K., Nagai, Y., Pitsch, K., Fritsch, J., Rohlfing, K., et al. (2009). People modify their tutoring behavior in robot-directed interaction for action learning. Development and Learning, 2009. ICDL 2009. IEEE 8th International Conference on Development and Learning, 1-6. doi:10.1109/DEVLRN.2009.5175516
PUB | DOI
2008 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890661
Pitsch, K., Luff, P., Wood, J., Heath, C., & Herdman, P. (2008). Linking Paper and the Digital. Exploring Affinities between a Mundane Technology and a Complex Artefact. Social Interaction and Mundane Technologies Microsoft Research Cambridge.
PUB
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890794
Pitsch, K., & Ayass, R. (2008). Gespräche in der Schule. Interaktion im Unterricht als multimodaler Prozess. In H. Willems (Ed.), Lehr(er)buch Soziologie. Für die pädagogischen und soziologischen Studiengänge (Vol. 2, pp. 959-982). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi:10.1007/978-3-531-90987-5_21
PUB | DOI
2008 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890691
Kuzuoka, H., Pitsch, K., Suzuki, Y., Kawagucchi, I., Yamazaki, K., Kuno, Y., Yamazaki, A., et al. (2008). Effects of Pauses and Restarts on Achieving a State of Mutual Orientation between a Human and a Robot. In Association for Computing Machinery (Ed.), ACM Digital Library. Computer Supported Cooperative Work (pp. 201-204). San Diego, California: ACM Press. doi:10.1145/1460563.1460594
PUB | DOI | Download (ext.)
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891082
Pitsch, K. (2007). Unterrichtskommunikation revisited. Tafelskizzen als interaktionale Ressource. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 85(Special Issue: Die Sprache betrachten. Videodaten in der sprachwissenschaftlichen Forschung), 59-80.
PUB
2007 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891050
Pitsch, K. (2007). Koordinierung von parallelen Aktivitäten. Zum Anfertigen von Mitschriften im Schulunterricht. In R. Schmitt (Ed.), Koordination. Analysen zur multimodalen Interaktion (pp. 411-446). Tübingen: Narr.
PUB
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1857988
Amsalu, S., Kneidl, O., Pitsch, K., & Wittler, M. (2006). Report on the international workshop „Processes of Communication”. Gesprächsforschung, 7, 79-84.
PUB
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888275
Pitsch, K. (2005). Interaction, auto-organisation et pratiques d’inscription: Appropriation lexicale en classes bilingues. Acquisition et interaction en langue étrangère, 22, 73-100.
PUB
2005 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888259
Pitsch, K. (2005). Construction of knowledge in bilingual German-French history lessons: Interactive emergence of ’common ground’. In W. Herrlitz & R. Maier (Eds.), Dialogues in and around the multicultural school (pp. 169-186). Tübingen: Niemeyer. doi:10.1515/9783110933215.169
PUB | DOI
2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2032477
Raithel, V., & Pitsch, K. (2004). International and Interdisciplinary Workshop on Multimodal Communication at the Center for Interdisciplinary Research: Bielefeld University (Germany), January 9-10, 2003. Gesture, 4(1), 109-113. doi:10.1075/gest.4.1.10pit
PUB | DOI
2003 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888658
Pitsch, K., Gut, U., & Milde, J. - T. (2003). Multimodale bilinguale Korpora gesprochener Sprache: Korpuserstellung, -analyse und -dissemination in der TASX-Umgebung. In U. Seewald-Heeg (Ed.), Sprachtechnologie für die multilinguale Kommunikation : Textproduktion, Recherche, Übersetzung, Lokalisierung (pp. 406-420). Sankt Augustin.
PUB
Suche
Publikationen filtern
Darstellung / Sortierung
Export / Einbettung
63 Publikationen
2015 | Konferenzbeitrag | Im Druck | PUB-ID: 2733000
Gehle, R., Pitsch, K., Dankert, T., & Wrede, S. (In Press). Trouble-based group dynamics in real-world HRI - Reactions on unexpected next moves of a museum guide robot.. Presented at the 24th International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (Ro-MAN).
PUB
2015 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2716939
Gehle, R., Pitsch, K., Dankert, T., & Wrede, S. (2015). Effects of a robot’s unexpected reactions in robot-to-group interactions. Presented at the IIEMCA 2015, Kolding, Denmark.
PUB
2015 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2780073
Yaghoubzadeh, R., Pitsch, K., & Kopp, S. (2015). Adaptive Grounding and Dialogue Management for Autonomous Conversational Assistants for Elderly Users. In W. - P. Brinkman, J. Broekens, & D. Heylen (Eds.), LNCS (LNAI): Vol. 9238. Proceedings of the 15th International Conference on Intelligent Virtual Agents (pp. 28-38). Springer.
PUB
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683585

Süssenbach, L., Riether, N., Schneider, S., Berger, I., Kummert, F., Lütkebohle, I., & Pitsch, K. (2014). A robot as fitness companion: towards an interactive action-based motivation model. RO-MAN: the 23rd IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 286-293. Piscataway, NJ: IEEE. doi:10.1109/ROMAN.2014.6926267
PUB
| PDF | DOI
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2656289

Vollmer, A. - L., Mühlig, M., Steil, J. J., Pitsch, K., Fritsch, J., Rohlfing, K., & Wrede, B. (2014). Robots show us how to teach them: Feedback from robots shapes tutoring behavior during action learning. PLoS ONE, 9(3), e91349. doi:10.1371/journal.pone.0091349
PUB
| PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2695826
Gehle, R., Pitsch, K., & Wrede, S. (2014). Signaling trouble in robot-to-group interaction. Emerging visitor dynamics with a museum guide robot. Presented at the 2nd International Conference on Human-Agent Interaction (HAI 2014), Tsukuba (Japan).
PUB
2014 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2665474

Skutella, L. V., Süssenbach, L., Pitsch, K., & Wagner, P. (2014). The prosody of motivation. First results from an indoor cycling scenario. In R. Hoffmann (Ed.), Studientexte zur Sprachkommunikation: Vol. 71. Elektronische Sprachsignalverarbeitung 2014 (pp. 209-215). TUD Press.
PUB
| PDF
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2662158

Pitsch, K., Vollmer, A. - L., Rohlfing, K., Fritsch, J., & Wrede, B. (2014). Tutoring in adult-child-interaction: On the loop of the tutor's action modification and the recipient's gaze. Interaction Studies, 15(1), 55-98. doi:10.1075/is.15.1.03pit
PUB
| PDF | DOI | WoS
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604957

Hermann, T., Neumann, A., Schnier, C., & Pitsch, K. (2013). Sonification for Supporting Joint Attention in Dyadic Augmented Reality-based Cooperations. AM '13: Proceedings of the 8th Audio Mostly Conference: A Conference on Interaction with Sound, 18:1-18:6. doi:10.1145/2544114.2597651
PUB
| PDF | DOI
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2614576

Pitsch, K., Neumann, A., Schnier, C., & Hermann, T. (2013). Augmented reality as a tool for linguistic research: Intercepting and manipulating multimodal interaction. Multimodal corpora: Beyond audio and video (IVA 2013 workshop), 23-29.
PUB
| PDF
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2685074
Pitsch, K., & Heimes, A. (2013). Fachmethoden im bilingualen Unterricht. In W. Hallet & F. G. Krings (Eds.), Reihe Handbücher zur Fremdsprachendidaktik. Handbuch bilingualer Unterricht / Content and Language Integrated Learning (pp. 243-250). Seelze: Friedrich Verlag.
PUB
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2622414

Pitsch, K., Vollmer, A. - L., & Muehlig, M. (2013). Robot feedback shapes the tutor's presentation. How a robot's online gaze strategies lead to micro-adaptation of the human's conduct. Interaction Studies, 14(2), 268-296. doi:10.1075/is.14.2.06pit
PUB
| PDF | DOI | WoS
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2623486
Yaghoubzadeh, R., Kramer, M., Pitsch, K., & Kopp, S. (2013). Virtual Agents as Daily Assistants for Elderly or Cognitively Impaired People. In R. Aylett, B. Krenn, C. Pelachaud, & H. Shimodaira (Eds.), LNCS (LNAI): Vol. 8108. Proceedings of the 13th International Conference on Intelligent Virtual Agents (pp. 79-91). Springer.
PUB
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2662160

Pitsch, K., Gehle, R., & Wrede, S. (2013). A museum guide robot: Dealing with multiple participants in the real-world. Presented at the Workshop "Robots in public spaces. Towards multi-party, short-term, dynamic human-robot interaction" at ICSR 2013.
PUB
| PDF
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2614575

Neumann, A., Schnier, C., Hermann, T., & Pitsch, K. (2013). Interaction Analysis and Joint Attention Tracking In Augmented Reality. Proceedings of the 15th ACM International Conference on Multimodal Interaction, 165-172. doi:10.1145/2522848.2522892
PUB
| PDF | DOI
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2605000

Kramer, M., Yaghoubzadeh, R., Kopp, S., & Pitsch, K. (2013). A conversational virtual human as autonomous assistant for elderly and cognitively impaired users? Social acceptability and design considerations. In M. Horbach (Ed.), Lecture Notes in Informatics (LNI). Proceedings: Vol. 220. INFORMATIK 2013. Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 16.–20. September 2013 Koblenz, Germany (pp. 1105-1119). Bonn: Gesellschaft für Informatik.
PUB
| PDF
2013 | Sonderausgabe Zeitschrift | Veröffentlicht | PUB-ID: 2672631
Nomikou I., Pitsch K., & Rohlfing K. (Eds.) (2013). Asymmetry and adaptation in social interaction: A micro-analytic perspective. Interaction Studies, 14(2)
PUB
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604372
Lohan, K. S., Rohlfing, K., Pitsch, K., Saunders, J., Lehmann, H., Nehaniv, C. L., Fischer, K., et al. (2012). Tutor spotter: Proposing a feature set and evaluating it in a robotic system. International Journal of Social Robotics, 4(2), 131-146. doi:10.1007/s12369-011-0125-8
PUB | DOI | WoS
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2910549
Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., & Wachsmuth, S. (2012). Integrating PAMOCAT in the research cycle: linking motion capturing and conversation analysis. In L. - P. Morency (Ed.), Proceedings of 2012 ACM SIGCHI International Conference on Multimodal Interaction (pp. 201-208). New York, NY: ACM.
PUB | WoS
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2617032

Süssenbach, L., Pitsch, K., Berger, I., Riether, N., & Kummert, F. (2012). "Can you answer questions, Flobi?": Interactionally defining a robot’s competence as a fitness instructor. Proceedings of the 21th IEEE International Symposium in Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012)
PUB
| PDF
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2565267

Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., & Wachsmuth, S. (2012). PAMOCAT: Automatic retrieval of specified postures. In N. Calzolari, K. Choukri, T. Declerck, M. Uğur Doğan, B. Maegaard, J. Mariani, J. Odijk, et al. (Eds.), Proceedings of the Eight International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2012) (pp. 4143-4148). European Language Resources Association (ELRA).
PUB
| PDF | Download (ext.)
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2565272
Schnier, C., & Pitsch, K. (2012). Collaboration in Augmented Reality: Referring to objects as a practical problem. Presented at the Discourse - Communication - Conversation Conference, Loughborough, UK.
PUB | Download (ext.)
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2685069

Pitsch, K. (2012). Exponat - Alltagsgegenstand - Turngerät: Zur interaktiven Konstitution von Objekten in einer Museumsausstellung. In H. Hausendorf, L. Mondada, & R. Schmitt (Eds.), Studien zur deutschen Sprache: Vol. 62. Raum als interaktive Ressource (pp. 233-273). Tübingen: Narr.
PUB
| PDF
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683556

Pitsch, K., Lohan, K. S., Rohlfing, K., Saunders, J., Nehaniv, C. L., & Wrede, B. (2012). Better be reactive at the beginning. Implications of the first seconds of an encounter for the tutoring style in human-robot-interaction. Proceedings of the 21TH IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012), 974-981. Paris: IEEE.
PUB
| PDF | Download (ext.)
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2566231

Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Alignment und Joint Attention in Augmented Reality. In A. Deppermann & T. Spranz-Fogasy (Eds.), 15. Arbeitstagung zur Gesprächsforschung. Kognition in Interaktion (p. 34).
PUB
| PDF
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2567018
Pitsch, K., Schnier, C., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Dealing with fractured ecologies in AR-based cooperation. Presented at the 12th International Pragmatics Conference (IPRA 2011), Manchester, UK.
PUB
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2566235
Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Dealing with fractured ecologies in Augmented Reality-based cooperation. Presented at the Conference of the International Institute For Ethnomethodology and Conversation Analysis (IIEMCA), Fribourg, Switzerland.
PUB
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2452128

Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., & Wachsmuth, S. (2011). Automatic detection of motion sequences for motion analysis. In D. Heylen, P. Paggio, & M. Kipp (Eds.), Proceedings of the ICMI Workshop on Multimodal Corpora for Machine Learning: Taking Stock and Roadmapping the Future
PUB
| PDF | Download (ext.)
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2301117

Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Adaptability of Communicative Resources in AR-based Cooperation. Proceedings of the 2nd Workshop on Gesture and Speech in Interaction (GESPIN 2011)
PUB
| PDF | Download (ext.)
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2034740
Pitsch, K., Wrede, S., Seele, J. - C., & Süssenbach, L. (2011). Attitude of German Museum Visitors towards an Interactive Art Guide Robot. 6th HRI International Conference on Human-Robot Interaction (HRI 2011), 227-228. Lausanne, Switzerland: ACM.
PUB
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2279850
Lohan, K. S., Pitsch, K., Rohlfing, K., Fischer, K., Saunders, J., Lehmann, H., Nehaniv, C., et al. (2011). Contingency allows the robot to spot the tutor and to learn from interaction. 2011 IEEE International Conference on Development and Learning (ICDL 2011), 1-8. doi:10.1109/devlrn.2011.6037341
PUB | DOI
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2279849

Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., & Hermann, T. (2011). Collaboration in Augmented Reality: How to establish coordination and joint attention? In S. Boedker, N. O. Bouvin, W. Lutters, V. Wulf, & L. Ciolfi (Eds.), Proceedings of the 12th European Conference on Computer Supported Cooperative Work (ECSCW 2011) (pp. 405-416). Springer-Verlag London. doi:10.1007/978-0-85729-913-0_22
PUB
| PDF | DOI
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2566232
Schnier, C., Dierker, A., Pitsch, K., & Hermann, T. (2010). Alignment in AR-based Cooperation. Presented at the Exploring Collaboration with Shareable Interfaces Workshop, Brighton, UK
PUB
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890267

Pitsch, K., Brüning, B. - A., Schnier, C., Dierker, H., & Wachsmuth, S. (2010). Linking Conversation Analysis and Motion Capturing: How to robustly track multiple participants? In M. Kipp, J. - C. Martin, P. Paggio, & D. Heylen (Eds.), Proceedings of the LREC Workshop on Multimodal Corpora: Advances in Capturing, Coding and Analyzing Multimodality (MMC 2010) (pp. 63-69).
PUB
| PDF | Download (ext.)
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001439
Vollmer, A. - L., Pitsch, K., Lohan, K. S., Fritsch, J., Rohlfing, K., & Wrede, B. (2010). Developing feedback: How children of different age contribute to a tutoring interaction with adults. Development and Learning (ICDL), 2010 IEEE 9th International Conference on Development and Learning, 76-81.
PUB
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1796182
Luff, P., Pitsch, K., Heath, C., Herdman, P., & Wood, J. (2010). Swiping paper: the second hand, mundane artifacts, gesture and collaboration. PERSONAL AND UBIQUITOUS COMPUTING, 14(3), 287-299. doi:10.1007/s00779-009-0253-4
PUB | DOI | WoS
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890137

Pitsch, K., & Koch, B. (2010). How infants perceive the toy robot Pleo. An exploratory case study on infant-robot-interaction. Second International Symposium on New Frontiers in Human-Robot-Interaction (AISB) The Society for the Study of Artificial Intelligence and the Simulation of Behaviour.
PUB
| PDF
2010 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890312

Pitsch, K., & Krafft, U. (2010). Von der emergenten Erfindung zu konventionalisiert darstellbarem Wissen. Zur Herstellung visueller Vorstellungen bei Museums-Designern. In U. Dausendschön-Gay, C. Domke, & S. Ohlhus (Eds.), Linguistik - Impulse & Tendenzen ; 39. Wissen in (Inter-)Aktion (pp. 189-222). Berlin: de Gruyter. doi:10.1515/9783110227673.2.189
PUB
| PDF | DOI
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991995
Pitsch, K., Vollmer, A. - L., Fritsch, J., Wrede, B., Rohlfing, K., & Sagerer, G. (2009). On the loop of action modification and the recipient's gaze in adult-child interaction. Gesture and Speech in Interaction Poznan, Poland.
PUB
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991936
Lohse, M., Hanheide, M., Pitsch, K., Rohlfing, K., & Sagerer, G. (2009). Improving HRI design by applying Systemic Interaction Analysis (SInA). Interaction Studies (Special Issue: Robots in the Wild: Exploring HRI in naturalistic environments), 10(3), 298-323. doi:10.1075/is.10.3.03loh
PUB | DOI | WoS
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890448
Yamazaki, K., Yamazaki, A., Okada, M., Kuno, Y., Kobayashi, Y., Hoshi, Y., Pitsch, K., et al. (2009). Revealing Gauguin: Engaging Visitors in Robot Guide’s Explanation of an Art Museum. ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, 1437-1446. doi:10.1145/1518701.1518919
PUB | DOI | Download (ext.)
2009 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890537
Heath, C., Luff, P., & Pitsch, K. (2009). Indefinite precision: Artefacts and interaction in design. In C. Jewitt (Ed.), The Routledge Handbook of Multimodal Analysis (pp. 213-224). London: Routledge Chapman.
PUB
2009 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890544

Pitsch, K. (2009). Interaktion und Spracharbeit im bilingualen/immersiven Geschichtsunterricht: Zum Zusammenhang von Verbalsprache, Körpergestik und Notationspraktiken. In S. A. Ditze & A. Halbach (Eds.), Mehrsprachigkeit in Schule und Unterricht ; 9. Bilingualer Unterricht (CLIL) im Kontext von Sprache, Kultur und Multiliteralität (pp. 203-223). Frankfurt/Main: Lang.
PUB
| PDF
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890340

Pitsch, K., Kuzuoka, H., Suzuki, Y., Süssenbach, L., Luff, P., & Heath, C. (2009). "The first five seconds": Contingent stepwise entry into an interaction as a means to secure sustained engagement. IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 985-991.
PUB
| PDF
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2279835
I, K., H, K., Y, S., J, Y., Pitsch, K., & K, Y. (2009). ロボットの発話途中の沈黙と言い直しによる人の注意誘導 (Effect of Restarts and Pauses of a Robot's utterance on Drawing People's Attention). 応用論文 (Transactions of the Virtual Reality Society of Japan), 13(3), 257-264.
PUB
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001430
Vollmer, A. - L., Lohan, K. S., Fischer, K., Nagai, Y., Pitsch, K., Fritsch, J., Rohlfing, K., et al. (2009). People modify their tutoring behavior in robot-directed interaction for action learning. Development and Learning, 2009. ICDL 2009. IEEE 8th International Conference on Development and Learning, 1-6. doi:10.1109/DEVLRN.2009.5175516
PUB | DOI
2008 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890661
Pitsch, K., Luff, P., Wood, J., Heath, C., & Herdman, P. (2008). Linking Paper and the Digital. Exploring Affinities between a Mundane Technology and a Complex Artefact. Social Interaction and Mundane Technologies Microsoft Research Cambridge.
PUB
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890794
Pitsch, K., & Ayass, R. (2008). Gespräche in der Schule. Interaktion im Unterricht als multimodaler Prozess. In H. Willems (Ed.), Lehr(er)buch Soziologie. Für die pädagogischen und soziologischen Studiengänge (Vol. 2, pp. 959-982). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi:10.1007/978-3-531-90987-5_21
PUB | DOI
2008 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890691
Kuzuoka, H., Pitsch, K., Suzuki, Y., Kawagucchi, I., Yamazaki, K., Kuno, Y., Yamazaki, A., et al. (2008). Effects of Pauses and Restarts on Achieving a State of Mutual Orientation between a Human and a Robot. In Association for Computing Machinery (Ed.), ACM Digital Library. Computer Supported Cooperative Work (pp. 201-204). San Diego, California: ACM Press. doi:10.1145/1460563.1460594
PUB | DOI | Download (ext.)
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891082
Pitsch, K. (2007). Unterrichtskommunikation revisited. Tafelskizzen als interaktionale Ressource. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 85(Special Issue: Die Sprache betrachten. Videodaten in der sprachwissenschaftlichen Forschung), 59-80.
PUB
2007 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891050
Pitsch, K. (2007). Koordinierung von parallelen Aktivitäten. Zum Anfertigen von Mitschriften im Schulunterricht. In R. Schmitt (Ed.), Koordination. Analysen zur multimodalen Interaktion (pp. 411-446). Tübingen: Narr.
PUB
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1857988
Amsalu, S., Kneidl, O., Pitsch, K., & Wittler, M. (2006). Report on the international workshop „Processes of Communication”. Gesprächsforschung, 7, 79-84.
PUB
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888275
Pitsch, K. (2005). Interaction, auto-organisation et pratiques d’inscription: Appropriation lexicale en classes bilingues. Acquisition et interaction en langue étrangère, 22, 73-100.
PUB
2005 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888259
Pitsch, K. (2005). Construction of knowledge in bilingual German-French history lessons: Interactive emergence of ’common ground’. In W. Herrlitz & R. Maier (Eds.), Dialogues in and around the multicultural school (pp. 169-186). Tübingen: Niemeyer. doi:10.1515/9783110933215.169
PUB | DOI
2004 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2032477
Raithel, V., & Pitsch, K. (2004). International and Interdisciplinary Workshop on Multimodal Communication at the Center for Interdisciplinary Research: Bielefeld University (Germany), January 9-10, 2003. Gesture, 4(1), 109-113. doi:10.1075/gest.4.1.10pit
PUB | DOI
2003 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888658
Pitsch, K., Gut, U., & Milde, J. - T. (2003). Multimodale bilinguale Korpora gesprochener Sprache: Korpuserstellung, -analyse und -dissemination in der TASX-Umgebung. In U. Seewald-Heeg (Ed.), Sprachtechnologie für die multilinguale Kommunikation : Textproduktion, Recherche, Übersetzung, Lokalisierung (pp. 406-420). Sankt Augustin.
PUB