19 Publikationen
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2978811Kaiser, L.-M., Polte, S., Kirchhoff, T., Großmann, N. & Wilde, M. (2023). Dissection in biology education compared to alternative methods in terms of their influence on students' emotional qualities of experience. Frontiers in Psychology, 14: 1138273. doi:10.3389/fpsyg.2023.1138273.
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2983962Kirchhoff, T., Wilde, M. & Großmann, N. (2023). On the interest-promoting effect of outreach science labs: A comparison of students’ interest during experimentation at an outreach science lab and at school. Research in Science Education. Springer. doi:10.1007/s11165-023-10140-7.
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2969690Kirchhoff, T., Randler, C. & Großmann, N. (2023). Experimenting at an outreach science lab versus at school—Differences in students' basic need satisfaction, intrinsic motivation, and flow experience. Journal of Research in Science Teaching, 60(10), 2255-2293. Wiley. doi:10.1002/tea.21859.
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2984684Kirchhoff, T., Wilde, M. & Großmann, N. (2023). Zur interessensförderlichen Wirkung von Schülerlaboren. Vortrag im Rahmen des Symposiums "Interessenforschung in der Biologiedidaktik – Methoden, Kontexte und Erträge". Gehalten auf der 24. Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO.
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2984683Kirchhoff, T., Wilde, M. & Großmann, N. (2023). Ein Vergleich des situationalen Interesses von Schüler*innen in einem Schülerlabor und in der Schule. Gehalten auf der 24. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im Verband Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland (VBIO).
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2984682Kaiser, L.-M., Kirchhoff, T., Kleinert, S., Wilde, M. & Großmann, N. (2023). Motivational profiles in biology education and a respective comparison in terms of students’ basic need satisfaction and perceived pressure. Gehalten auf der 8th International Self-Determination Theory Conference.
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2984681Kirchhoff, T., Wilde, M., Kaiser, L.-M., Kleinert, S. & Großmann, N. (2023). Development of a German short scale to assess students’ perceived competence during experimentation. Gehalten auf der 8th International Self-Determination Theory Conference.
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2984680Großmann, N., Wilde, M., Kaiser, L.-M., Kleinert, S., Tunnat, B.A. & Kirchhoff, T. (2023). Developing and testing a questionnaire to assess students’ autonomy need strength. Gehalten auf der 8th International Self-Determination Theory Conference.
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2984662Großmann, N., Tunnat, B. & Kirchhoff, T. (2023). Entwicklung und Erprobung eines Fragebogens zur Erfassung des Autonomiestrebens von Schüler:innen im Biologieunterricht. Gehalten auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2981609Kleinert, S., Großmann, N., Kaiser, L.-M., Kirchhoff, T. & Wilde, M. (2023). Enhancing students‘ intrinsic motivation by using digital incremental scaffolds during experimentation in biology class. Gehalten auf der 8th International Self-Determination Theory Conference.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2963655Kirchhoff, T., Wilde, M. & Großmann, N. (2022). “I've Always Thought That I Was Not Good at Experiments…” - The Benefit of Non-formal Learning in Terms of Students' Perceived Competence. Frontiers in Psychology, 13: 882185. Frontiers Research Foundation. doi:10.3389/fpsyg.2022.882185.
-
2021 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968606Kirchhoff, T., Wilde, M. & Großmann, N. (2021). Students' perceived competence as predictor of their flow experience during experimentation. In G.S. Carvalho, A.S. Afonso & Z. Anastácio (Hrsg.), Fostering scientific citizenship in an uncertain world (Proceedings of ESERA 2021), Part 2 (co-ed. F. Le Hebel & V. Kind) (S. 110-118). Gehalten auf der 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Braga: CIEC, University of Minho.
-
2021 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2978795Lüking, S., Kirchhoff, T. & Wilde, M. (2021). The Effect of Students’ Basic Need Satisfaction on Their Flow Experience during Field Trips. In G.S. Carvalho, A.S. Afonso & Z. Anastácio (Hrsg.), Fostering scientific citizenship in an uncertain world (Proceedings of ESERA 2021), Part 9 (co-ed. A. Zeyer & J. Dillon) (S. 759-765). Braga: CIEC, University of Minho.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2965595Kirchhoff, T. & Großmann, N. (2021). Zielorientierungen von Schüler*innen im Schülerlabor und in der Schule. Gehalten auf der 23. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO.
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959647Lüking, S., Kirchhoff, T. & Wilde, M. (2021). Die Wirkung des Fachinteresses und des Autonomieerlebens auf das situationale Interesse beim Besuch des außerschulischen Lernortes Wald . Gehalten auf der 23. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBIO (FDdB 2021).
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2959648Lüking, S., Kirchhoff, T. & Wilde, M. (2021). The Effect of Students’ Basic Need Satisfaction on Their Flow Experience during Field Trips. Gehalten auf der 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA).
-
2020 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2959642Lüking, S., Kirchhoff, T. & Wilde, M. (2020). Gewässeruntersuchung am außerschulischen Lernort - Eine Untersuchung zum Einfluss der psychologischen Grundbedürfnisse auf das Flow-Erleben beim non-formalen Biologielernen . Gehalten auf der 22. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBio.
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2939490Kirchhoff, T., Großmann, N. & Wilde, M. (2019). Beeinflussen die Autonomie- und Kompetenzwahrnehmung die Lernzielorientierung beim Forschenden Lernen im Biologieunterricht? Gehalten auf der Internationale Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP) und der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB im VBio) 2019.
-
2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2935989Kirchhoff, T., Großmann, N. & Wilde, M. (2019). The effects of students’ perceived autonomy and mastery goal orientation on their flow experience in biology lessons. Gehalten auf der 7th International Self-Determination Theory Conference.