Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments

Hammer S, Carlson SA, Ehmke T, Koch-Priewe B, Köker A, Ohm U, Rosenbrock S, Schulze N (2015)
Zeitschrift für Pädagogik 61(Suppl.): 32-54.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Abstract / Bemerkung
Pre-service teachers of all subject areas need learning opportunities in the field of German as a Second Language (GSL) in order to adequately facilitate second language learners in the content classroom. On the basis of a competency model including the sub-competencies Subject-specific registers, Multilingualism and Didactics, the BMBF-project DaZKom has conducted a validation study. This included developing a test instrument with 68 items and analyzing it with IRT-methods. The results of the validation study (N = 252) show the expected correlations between GSL competency and linguistic knowledge as well as pedagogical knowledge, yet that test measures a conceptually independent construct. Furthermore, it is found that pre-service teachers with a higher number of learning opportunities and semesters, and with German as a study subject, show a higher GSL competency.
Stichworte
Validation; Competency; Mathematics; Teacher Education; German as a Second Language
Erscheinungsjahr
2015
Zeitschriftentitel
Zeitschrift für Pädagogik
Band
61
Ausgabe
Suppl.
Seite(n)
32-54
ISSN
0044-3247
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2758495

Zitieren

Hammer S, Carlson SA, Ehmke T, et al. Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments. Zeitschrift für Pädagogik. 2015;61(Suppl.):32-54.
Hammer, S., Carlson, S. A., Ehmke, T., Koch-Priewe, B., Köker, A., Ohm, U., Rosenbrock, S., et al. (2015). Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments. Zeitschrift für Pädagogik, 61(Suppl.), 32-54.
Hammer, Svenja, Carlson, Sonja Alexandra, Ehmke, Timo, Koch-Priewe, Barbara, Köker, Anne, Ohm, Udo, Rosenbrock, Sonja, and Schulze, Nina. 2015. “Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments”. Zeitschrift für Pädagogik 61 (Suppl.): 32-54.
Hammer, S., Carlson, S. A., Ehmke, T., Koch-Priewe, B., Köker, A., Ohm, U., Rosenbrock, S., and Schulze, N. (2015). Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments. Zeitschrift für Pädagogik 61, 32-54.
Hammer, S., et al., 2015. Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments. Zeitschrift für Pädagogik, 61(Suppl.), p 32-54.
S. Hammer, et al., “Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments”, Zeitschrift für Pädagogik, vol. 61, 2015, pp. 32-54.
Hammer, S., Carlson, S.A., Ehmke, T., Koch-Priewe, B., Köker, A., Ohm, U., Rosenbrock, S., Schulze, N.: Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments. Zeitschrift für Pädagogik. 61, 32-54 (2015).
Hammer, Svenja, Carlson, Sonja Alexandra, Ehmke, Timo, Koch-Priewe, Barbara, Köker, Anne, Ohm, Udo, Rosenbrock, Sonja, and Schulze, Nina. “Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Testinstruments”. Zeitschrift für Pädagogik 61.Suppl. (2015): 32-54.
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Suchen in

Google Scholar