Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“

Hofer M, Fries S, Grund A (2017)
ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 31(1): 69-85.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Alternativer Titel
Multiple Goals and Motivation at School: The Theory of Motivational Action Conflicts
Abstract / Bemerkung
This article presents the research program "Theory of Motivational Action Conflicts", which addresses situations in which persons aim at achieving more than one important goal. The theory was studied with students striving simultaneously to reach academic and nonacademic goals. When students experience goal conflicts, incentives attached to options not chosen may interfere with the execution of the chosen action. Cross-sectional, longitudinal, experience-sampling, and experimental studies show that, depending on its strength, motivational interference can impair the achievements as well as the well-being of students. The article provides hints on how students can minimize goal conflicts in order to experience a better balance across developmental contexts.
Stichworte
Learning motivation; motivational interference; motivational conflicts; multiple goals; time balance
Erscheinungsjahr
2017
Zeitschriftentitel
ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE
Band
31
Ausgabe
1
Seite(n)
69-85
ISSN
1010-0652
eISSN
1664-2910
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2909085

Zitieren

Hofer M, Fries S, Grund A. Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“. ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE. 2017;31(1):69-85.
Hofer, M., Fries, S., & Grund, A. (2017). Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“. ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE, 31(1), 69-85. doi:10.1024/1010-0652/a000197
Hofer, Manfred, Fries, Stefan, and Grund, Axel. 2017. “Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“”. ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 31 (1): 69-85.
Hofer, M., Fries, S., and Grund, A. (2017). Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“. ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 31, 69-85.
Hofer, M., Fries, S., & Grund, A., 2017. Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“. ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE, 31(1), p 69-85.
M. Hofer, S. Fries, and A. Grund, “Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“”, ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE, vol. 31, 2017, pp. 69-85.
Hofer, M., Fries, S., Grund, A.: Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“. ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE. 31, 69-85 (2017).
Hofer, Manfred, Fries, Stefan, and Grund, Axel. “Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“”. ZEITSCHRIFT FUER PAEDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 31.1 (2017): 69-85.
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Suchen in

Google Scholar