Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich
Schwab S, Rossmann P, Tanzer N, Hagn J, Oitzinger S, Thurner V, Wimberger T (2015)
Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 43(4): 265-274.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Schwab, SusanneUniBi ;
Rossmann, P.;
Tanzer, N.;
Hagn, J.;
Oitzinger, S.;
Thurner, V.;
Wimberger, T.
Alternativer Titel
School well-being of students with and without special educational needs - a comparison of students in inclusive and regular classes
Abstract / Bemerkung
Objective: The present study examines the academic well-being of students with and without special educational needs (SEN) in inclusive classes compared to students from regular classes in which no child with SEN is taught. In addition, the relationships between the school well-being and emotional problems, conduct problems, hyperactivity/inattention, peer relationship problems and prosocial behavior are analyzed. Method: A total of 1115 students from the 4th and 7th grade (37 % 4th graders, 63 % 7th graders) participated in the survey, 126 of whom had been diagnosed as having SEN. The subscale Well-Being at School taken from the FEESS 3-4 (Rauer & Schuck, 2004) and the SDQ (Goodman, 1997) were used for measurement. Results: Results indicate high reliabilities for the subscale Well-Being in School for students both with and without SEN for both grades 4 and 7. Furthermore, it could be shown that the variance explained for school well-being can be connected to elements on the students' individual level as well as on the class-specific level. Significant predictors of school well-being were sex, behavioral difficulties and strengths as well as the school grade. The SEN status (no SEN vs. SEN) and the class setting (regular vs. inclusive class) did not influence the school well-being significantly.
Stichworte
strengths and difficulties;
school well-being;
inclusion;
special;
educational needs
Erscheinungsjahr
2015
Zeitschriftentitel
Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
Band
43
Ausgabe
4
Seite(n)
265-274
ISSN
1422-4917
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2733800
Zitieren
Schwab S, Rossmann P, Tanzer N, et al. Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie. 2015;43(4):265-274.
Schwab, S., Rossmann, P., Tanzer, N., Hagn, J., Oitzinger, S., Thurner, V., & Wimberger, T. (2015). Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 43(4), 265-274. doi:10.1024/1422-4917/a000363
Schwab, Susanne, Rossmann, P., Tanzer, N., Hagn, J., Oitzinger, S., Thurner, V., and Wimberger, T. 2015. “Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich”. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 43 (4): 265-274.
Schwab, S., Rossmann, P., Tanzer, N., Hagn, J., Oitzinger, S., Thurner, V., and Wimberger, T. (2015). Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 43, 265-274.
Schwab, S., et al., 2015. Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 43(4), p 265-274.
S. Schwab, et al., “Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich”, Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, vol. 43, 2015, pp. 265-274.
Schwab, S., Rossmann, P., Tanzer, N., Hagn, J., Oitzinger, S., Thurner, V., Wimberger, T.: Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie. 43, 265-274 (2015).
Schwab, Susanne, Rossmann, P., Tanzer, N., Hagn, J., Oitzinger, S., Thurner, V., and Wimberger, T. “Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf - Integrations- und Regelklassen im Vergleich”. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 43.4 (2015): 265-274.
Daten bereitgestellt von European Bioinformatics Institute (EBI)
1 Zitation in Europe PMC
Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.
["All inclusive"? Opportunities and risks of school inclusion from the perspective of child and adolescent psychiatry].
Holtmann M., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 43(4), 2015
PMID: 26118810
Holtmann M., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 43(4), 2015
PMID: 26118810
49 References
Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.
AUTHOR UNKNOWN, 0
Baker, Educational Leadership 52(), 1995
Blackorby, 2003
AUTHOR UNKNOWN, 0
Buchner, Zeitschrift für Heilpädagogik 62(), 2011
AUTHOR UNKNOWN, 0
Eder, 2007
[Ambivalence regarding social inclusion].
Fegert JM, Schepker R., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 42(5), 2014
PMID: 25163992
Fegert JM, Schepker R., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 42(5), 2014
PMID: 25163992
AUTHOR UNKNOWN, 0
[Internalizing symptoms in depressive adolescents - manifestations and methods of identification in schools].
Gander M, Buchheim A., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 41(1), 2013
PMID: 23258434
Gander M, Buchheim A., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 41(1), 2013
PMID: 23258434
Gebhardt, Zeitschrift für Heilpädagogik 64(), 2013
The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note.
Goodman R., J Child Psychol Psychiatry 38(5), 1997
PMID: 9255702
Goodman R., J Child Psychol Psychiatry 38(5), 1997
PMID: 9255702
Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire.
Goodman R., J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 40(11), 2001
PMID: 11699809
Goodman R., J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 40(11), 2001
PMID: 11699809
Haeberlin, 1991
Haeberlin, 1989
Hascher, 2004
Heise, Psychologie in Erziehung und Unterricht 54(), 2007
Huber, Empirische Sonderpädagogik 2(), 2012
AUTHOR UNKNOWN, 0
Jünger, 1988
AUTHOR UNKNOWN, 0
Comparing the German versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-Deu) and the Child Behavior Checklist.
Klasen H, Woerner W, Wolke D, Meyer R, Overmeyer S, Kaschnitz W, Rothenberger A, Goodman R., Eur Child Adolesc Psychiatry 9(4), 2000
PMID: 11202102
Klasen H, Woerner W, Wolke D, Meyer R, Overmeyer S, Kaschnitz W, Rothenberger A, Goodman R., Eur Child Adolesc Psychiatry 9(4), 2000
PMID: 11202102
AUTHOR UNKNOWN, 0
AUTHOR UNKNOWN, 0
Lienert, 1994
AUTHOR UNKNOWN, 0
AUTHOR UNKNOWN, 0
AUTHOR UNKNOWN, 0
AUTHOR UNKNOWN, 0
AUTHOR UNKNOWN, 0
Primas, 2014
Rauer, 2003
Ritter, 2013
Rost, 2005
AUTHOR UNKNOWN, 0
AUTHOR UNKNOWN, 0
Schlack, Umweltmedizin in Forschung und Praxis 13(), 2008
[Specific learning disabilities - from DSM-IV to DSM-5].
Schulte-Korne G., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 42(5), 2014
PMID: 25163999
Schulte-Korne G., Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 42(5), 2014
PMID: 25163999
Schwab, 2014
Schwab, Zeitschrift für Heilpädagogik 65(), 2014
Schwab, International Journal of Disability, Communication and Rehabilitation 12(), 2013
Schwab, Croatian Review of Rehabilitation Research 49(), 2013
AUTHOR UNKNOWN, 0
Venetz, 2010
Venetz, Empirische Sonderpädagogik 2(), 2014
AUTHOR UNKNOWN, 0
Wagner, 2003
Wilbert, Psychologie in Erziehung und Unterricht 54(), 2007
Wocken, 2007
Export
Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen
Web of Science
Dieser Datensatz im Web of Science®Quellen
PMID: 26118814
PubMed | Europe PMC
Suchen in