Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde

Gebhard U (2023)
Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 66: 803–810.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
OA 303.60 KB
Alternativer Titel
[Nature experience and mental health in children-theoretical approaches and selected empirical findings
Abstract / Bemerkung
The widely documented beneficial effects of children's experiences with nature make it plausible to assume that an environment close to nature also has apositive effect on health in childhood, that is, that it can also contribute to health maintenance and prevention. The findings on health-promoting effects of nature are remarkable and are accentuated and theoretically substantiated here with afocus on mental health.The basis is aso-called three-dimensional personality model, according to which mental development is not only afunction of the subject's relationship to other people, but also to the world of things, including nature. In addition, three explanatory approaches for the health effects of nature experiences are outlined: (1)the anthropologically based "Stress Recovery Theory," (2)the "Attention Restoration Theory," and (3)the assumption that nature as asymbolic storehouse for self- and world interpretations can accompany the meaning constitution of the subjects ("Therapeutic Landscapes").The health effects of accessible open spaces close to nature are discussed, whereby the state of research for adults is much richer than for children. With regard to mental health or its influencing variables, the following dimensions are elaborated with empirical results: stress reduction, antidepressant and mood enhancing effects, prosocial behavior, attention and ADHD, cognitive development, self-esteem and self-regulation, nature experience, and exercise. From asalutogenetic perspective, nature does not have adeterministic effect on health, but rather, in asense, an incidental effect when open spaces close to nature are accessible and used. This casualness of the effect of nature experiences has to be considered in possible therapeutic or educational interventions. © 2023. The Author(s).
Stichworte
Salutogene Wirkung von Naturerfahrungen; Stress; Kognitive Entwicklung; Selbstwert; Bewegung; ADHS; Naturpädagogik; Salutogenic effect of nature experiences; Cognitive development; Self-esteem; Exercise; ADHD; Nature education
Erscheinungsjahr
2023
Zeitschriftentitel
Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz
Band
66
Seite(n)
803–810
eISSN
1437-1588
Finanzierungs-Informationen
Open-Access-Publikationskosten wurden durch die Universität Bielefeld im Rahmen des DEAL-Vertrags gefördert.
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2979862

Zitieren

Gebhard U. Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz. 2023;66:803–810.
Gebhard, U. (2023). Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 66, 803–810. https://doi.org/10.1007/s00103-023-03729-w
Gebhard, Ulrich. 2023. “Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde”. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 66: 803–810.
Gebhard, U. (2023). Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 66, 803–810.
Gebhard, U., 2023. Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 66, p 803–810.
U. Gebhard, “Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde”, Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, vol. 66, 2023, pp. 803–810.
Gebhard, U.: Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz. 66, 803–810 (2023).
Gebhard, Ulrich. “Naturerfahrung und seelische Gesundheit bei Kindern – theoretische Ansätze und ausgewählte empirische Befunde”. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 66 (2023): 803–810.
Alle Dateien verfügbar unter der/den folgenden Lizenz(en):
Creative Commons Namensnennung 4.0 International Public License (CC-BY 4.0):
Volltext(e)
Access Level
OA Open Access
Zuletzt Hochgeladen
2024-07-03T11:52:23Z
MD5 Prüfsumme
fd1807e2fb81c41ffd438cc4618006d9


Zitationen in Europe PMC

Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.

References

Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.

Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Quellen

PMID: 37280441
PubMed | Europe PMC

Suchen in

Google Scholar