Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies

Schildmann J, Salloch S, Peters T, Henking T, Vollmann J (2018)
GMS Journal for Medical Education 35(3): Doc31.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Englisch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Schildmann, Jan; Salloch, Sabine; Peters, TimUniBi; Henking, Tanja; Vollmann, Jochen
Alternativer Titel
Risiken und Fehler in der Medizin. Konzept und Evaluation eines Wahlfachs mit integrierter Vermittlung ethischer, rechtlicher und kommunikativer Kompetenzen
Abstract / Bemerkung
Objective: The presentation and discussion of the content, methodology and evaluation results of a course on “Risks and Errors in Medical Science”, adopting an integrated approach for the teaching of ethical, legal and communicative aspects. Method: Written, structured evaluation using the adapted evaluation form “Evasys” as well as open questions on positive and negative aspects of the course and assessment of the effects thereof from the participants’ viewpoint. The free text responses are evaluated according to the principles of qualitative content analysis. Results: Thirty-two from thirty-six participants (88.9%) evaluated the course in written form. The value for the global assessment of the course is a 1.7 (1=very good, 6=unsatisfactory). The self-assessed learning success was evaluated with a 1.9. In the qualitative analysis of the free text answers the case orientated teaching, the use of simulated patients as well as the legal content and the ethical models of the doctor-patient relationship were evaluated positively. Negative aspects of the course were, among other things, the weighting of the contents and the limited amount of time allotted. Impacts and changes were identified by the students in terms of knowledge of legal aspects, reflection on their own action and the training and further development of communication aptitudes. The students saw the relevance of the course for their studies especially in the supplement to the compulsory curriculum as well as in the significance of the content of medical law. Conclusions: The experience of the authors and the written evaluation results show that the concept of integrated teaching can be implemented in medical studies and that it is predominantly evaluated positively. The primary challenges are the weighting of the different contents and methods as well as the comparatively high demand for coordination among representatives of various disciplines.

Zielsetzung: Darstellung und Diskussion der Inhalte, Methodik und Evaluationsergebnisse einer Lehrveranstaltung zu „Risiken und Fehler in der Medizin“ unter Verwendung eines integrierten Ansatzes zur Vermittlung ethischer, rechtlicher und kommunikativer Aspekte. Methodik: Schriftliche strukturierte Evaluation mittels des adaptierten Evaluationsbogen „Evasys“ sowie ergänzender offener Fragen zu positiven und negativen Aspekten des Kurses und Einschätzung zu den Auswirkungen des Kurses aus Sicht der Teilnehmenden. Die Auswertung der Freitextantworten erfolgt nach Prinzipien der qualitativen Inhaltsanalyse. Ergebnisse: 32 der 36 Teilnehmenden (88,9%) evaluierten die Lehrveranstaltung schriftlich. Der Wert für die globale Beurteilung der Lehrveranstaltung liegt bei 1,7 (1=sehr gut, 6=ungenügend). Der selbst eingeschätzte Lernerfolg wurde mit 1,9 angegeben. Im Rahmen der qualitativen Analyse der Freitextantworten wurden die Fallorientierung, der Einsatz von Simulationspatienten sowie die juristischen Inhalte und die ethischen Modelle der Arzt-Patient-Beziehung positiv gewertet. Negative Aspekte des Kurses waren unter anderem die Gewichtung der Inhalte und der geringe zeitliche Umfang. Auswirkungen und Veränderungen wurden von den Studierenden in Bezug auf die Kenntnis rechtlicher Aspekte, die Reflexion auf das eigene Handeln sowie die Ausbildung und Weiterentwicklung kommunikativer Kompetenzen benannt. Die Bedeutung der Lehrveranstaltung für das Studium sahen die Studierenden unter anderem in der Ergänzung zum Pflichtcurriculum sowie der Bedeutung von Inhalten des Medizinrechts. Schlussfolgerungen: Die Erfahrungen der Autoren und die schriftlichen Evaluationsergebnisse zeigen, dass das integrierte Lehrkonzept im Medizinstudium umsetzbar ist und überwiegend positiv bewertet wird. Wesentliche Herausforderungen bilden die Gewichtung der unterschiedlichen Inhalte und Methoden sowie der vergleichsweise hohe Abstimmungsbedarf der Vertreter der unterschiedlichen Fachrichtungen.
Erscheinungsjahr
2018
Zeitschriftentitel
GMS Journal for Medical Education
Band
35
Ausgabe
3
Art.-Nr.
Doc31
eISSN
2366-5017
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2964721

Zitieren

Schildmann J, Salloch S, Peters T, Henking T, Vollmann J. Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies . GMS Journal for Medical Education. 2018;35(3): Doc31.
Schildmann, J., Salloch, S., Peters, T., Henking, T., & Vollmann, J. (2018). Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies . GMS Journal for Medical Education, 35(3), Doc31. https://doi.org/10.3205/ZMA001177
Schildmann, Jan, Salloch, Sabine, Peters, Tim, Henking, Tanja, and Vollmann, Jochen. 2018. “Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies ”. GMS Journal for Medical Education 35 (3): Doc31.
Schildmann, J., Salloch, S., Peters, T., Henking, T., and Vollmann, J. (2018). Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies . GMS Journal for Medical Education 35:Doc31.
Schildmann, J., et al., 2018. Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies . GMS Journal for Medical Education, 35(3): Doc31.
J. Schildmann, et al., “Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies ”, GMS Journal for Medical Education, vol. 35, 2018, : Doc31.
Schildmann, J., Salloch, S., Peters, T., Henking, T., Vollmann, J.: Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies . GMS Journal for Medical Education. 35, : Doc31 (2018).
Schildmann, Jan, Salloch, Sabine, Peters, Tim, Henking, Tanja, and Vollmann, Jochen. “Risks and errors in medicine. Concept and evaluation of an optional study module with integrated teaching of ethical, legal and communicative competencies ”. GMS Journal for Medical Education 35.3 (2018): Doc31.
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Quellen

PMID: 30186941
PubMed | Europe PMC

Suchen in

Google Scholar