Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland

Sommer M, Fritz AH, Thrien C, Kursch A, Peters T (2019)
GMS Journal for Medical Education 36(3): Doc27.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Englisch
 
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Autor*in
Sommer, Michael; Fritz, Angelika Hiroko; Thrien, Christian; Kursch, Angelika; Peters, TimUniBi
Alternativer Titel
Simulationspatienten in der Medizinischen Ausbildung – Eine Umfrage zum IST-Stand in Deutschland, Österreich und der Schweiz
Abstract / Bemerkung
Objective: In German-speaking countries (Germany, Austria, Switzerland), simulated patients (SPs) have been a fixture for years and are used in teaching and examinations. As part of ongoing methodological standardization efforts and to support current and future faculty and curriculum developments, this exploratory study systematically investigates how and under what framework and conditions SPs are currently used in German-speaking countries. Methodology: The online questionnaire developed in cooperation with the Committee for Simulated Patients of the Society for Medical Education comprises 58 questions covering the organization and administration, size and design of the SP pool, general conditions and minimum standards for the assignments of the SPs. All medical faculties from Germany, Austria and German-speaking Switzerland were invited to participate in the survey and a descriptive data analysis was performed. Results: 38 responses from 45 faculties were included in the evaluation of the survey (response rate: 84.4%). Most SP programs are affiliated with the Office of the Dean of Studies and skills labs or training centers and funded by faculty resources. Both the working hours in the SP programs and the qualifications of the employees vary extensively. The same applies to the number and average age of the employed SPs. On average each faculty uses 1,290 SP hours per year (min=45, max=6,500). The majority of SPs are used in a teaching environment, together with lecturers. At all sites, SPs provide feedback to students. This is always based on a uniform standard. All SPs receive training, which predominantly focuses on playing their role and giving feedback. Discussion: There are a variety of SP programs in German-speaking countries. While there are a few clear similarities (for example, feedback from SPs), many organizational and methodological aspects are handled differently. Although this allows innovation and flexibility, it also weakens the didactic SP method in its standardization and thus in the comparability of quality. A certain degree of standardization and high methodical quality is of great importance, especially in scientific and faculty internal discussions and with a view to the use of SPs in high-stakes examinations which must be improved in the future.

Zielsetzung: Im deutschsprachigen Raum (Deutschland, Österreich, Schweiz) sind Simulationspatientinnen und Simulationspatienten (SPs) seit Jahren eine feste Größe und werden in Lehre und Prüfungen eingesetzt. Im Rahmen laufender methodischer Standardisierungsbestrebungen und um aktuelle wie künftige Fakultäts- und Curriculumentwicklungen zu unterstützen, arbeitet die explorative Studie systematisch auf, wie und unter welchen Rahmenbedingungen SPs im deutschsprachigen Raum aktuell eingesetzt werden. Methodik: Der in Kooperation mit dem Ausschuss Simulationspatienten der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung entwickelte Onlinefragebogen umfasst 58 Fragen zu den Kategorien Organisation und Administration, Größe und Ausgestaltung des SP-Pools, Rahmenbedingungen und Mindeststandards bei den Einsätzen der SPs. Alle Medizinischen Fakultäten aus Deutschland, Österreich und der deutschsprachigen Schweiz wurden zur Teilnahme an der Umfrage eingeladen. Die Daten wurden anschließend deskriptiv ausgewertet. Ergebnisse: 38 Antworten von 45 Fakultäten flossen in die Auswertung der Umfrage ein (Rücklaufquote: 84,4%). Die meisten SP-Programme sind an den Studiendekanaten sowie Skills Labs bzw. Trainingszentren angegliedert und durch Haushaltsmittel der Fakultäten finanziert. Sowohl der Stellenumfang in den SP-Programmen als auch die Qualifikation der dortigen Mitarbeitenden fallen sehr unterschiedlich aus. Gleiches gilt für die Anzahl und den Altersdurchschnitt der eingesetzten SPs. Im Mittel werden an jeder Fakultät 1290 SP-Einsatzstunden pro Jahr geleistet (min.=45; max.=6500). Die Mehrheit der SPs wird zusammen mit Dozierenden in Lehrveranstaltungen eingesetzt. An allen Standorten geben SPs den Studierenden Feedback. Diesem liegt immer ein einheitlicher Standard zugrunde. Alle SPs erhalten Schulungen, die überwiegend Rollen- und Feedbacktrainings sind. Diskussion: Es existiert eine große gelebte Vielfalt bei den SP-Programmen im deutschsprachigen Raum. Während es wenige klare Gemeinsamkeiten gibt (z.B. Feedback der SPs), werden viele organisatorische und methodische Aspekte unterschiedlich gehandhabt. Dies erlaubt zwar Innovation und Flexibilität, schwächt aber gleichzeitig die didaktische Methode SP in ihrer Standardisierung und damit in der Vergleichbarkeit der Qualität. Gerade bei wissenschaftlichen und fakultätsinternen Diskussionen und mit Blick auf den Einsatz von SPs in high-stakes-Prüfungen ist eine gewisse Standardisierung und eine methodisch hohe Qualität allerdings von großer Bedeutung, an der in Zukunft gearbeitet werden muss.
Erscheinungsjahr
2019
Zeitschriftentitel
GMS Journal for Medical Education
Band
36
Ausgabe
3
Art.-Nr.
Doc27
eISSN
2366-5017
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2964718

Zitieren

Sommer M, Fritz AH, Thrien C, Kursch A, Peters T. Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland . GMS Journal for Medical Education. 2019;36(3): Doc27.
Sommer, M., Fritz, A. H., Thrien, C., Kursch, A., & Peters, T. (2019). Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland . GMS Journal for Medical Education, 36(3), Doc27. https://doi.org/10.3205/ZMA001235
Sommer, M., Fritz, A. H., Thrien, C., Kursch, A., and Peters, T. (2019). Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland . GMS Journal for Medical Education 36:Doc27.
Sommer, M., et al., 2019. Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland . GMS Journal for Medical Education, 36(3): Doc27.
M. Sommer, et al., “Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland ”, GMS Journal for Medical Education, vol. 36, 2019, : Doc27.
Sommer, M., Fritz, A.H., Thrien, C., Kursch, A., Peters, T.: Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland . GMS Journal for Medical Education. 36, : Doc27 (2019).
Sommer, Michael, Fritz, Angelika Hiroko, Thrien, Christian, Kursch, Angelika, and Peters, Tim. “Simulated patients in medical education – a survey on the current status in Germany, Austria and Switzerland ”. GMS Journal for Medical Education 36.3 (2019): Doc27.

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PMID: 31211222
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