Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern

Müller C, Füngerlings S, Tolks D (2018)
GMS Journal for Medical Education 35(3).

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Englisch
 
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Autor*in
Müller, Christoph; Füngerlings, Saskia; Tolks, DanielUniBi
Abstract / Bemerkung
This position paper describes the legal framework requirements when crediting digital teaching formats towards the teaching load in higher education medical teaching, as exemplified by the Federal State of Bavaria in Germany. It reveals the need for precise rules adapted to the advances in technology, if the process of digitalisation in higher education (HE) is not to come to a halt. If HE institutions are to act as centres of innovation with respect to the implementation of digital teaching and learning formats, then structural and strategic positioning with regard to e- and blended learning above all is called for in addition to financial resources, as well as the distribution and sustainable incorporation of digital offerings in faculties and HE institutions. There is a great deal of insecurity however with respect to the legal framework requirements and how best to count digital teaching towards one’s own teaching load. This results to some extent from the complexity of current laws and regulations partially overtaken by didactic and methodological changes in education, with decentralised educational federalism only adding to the complexity. Bearing in mind teaching and learning formats that are undergoing change or have already been transformed, ways of adapting the (legal) framework to the digital shift need to be found, last but not least in order to offer enthusiastic teaching staff incentives to develop and expand digital formats.

Dieses Positionspapier beschreibt die rechtlichen Rahmenbedingungen bei der Anrechnung digitaler Lehrformate auf das Lehrdeputat in der medizinischen Hochschulbildung am Beispiel Bayern. Es zeigt die Notwendigkeit präziser, dem technologischen Fortschritt angepasster Regelungen, wenn der Digitalisierungsprozess in der Hochschullehre nicht ins Stocken geraten soll. Wenn Hochschulen als Orte der Innovation im Einsatz digitaler Lehr- und Lernformate fungieren sollen, bedarf es neben finanzieller Ressourcen vor allem einer strukturellen und strategischen Positionierung im Bereich des E- und Blended-Learnings sowie der Verbreitung und nachhaltigen Verankerung digitaler Angebote innerhalb der Fakultäten und Hochschulen. Hinsichtlich der rechtlichen Rahmenbedingungen und des Umgangs mit digitaler Lehre bei der Anrechnung auf das eigene Lehrdeputat herrscht jedoch große Unsicherheit, was unter anderem an der komplexen, vom didaktisch-methodischen Wandel der Lehre in Teilen überholten Gesetzes- und Verordnungslage liegt, die durch den dezentralen Bildungsföderalismus an Komplexität dazugewinnt. Unter Berücksichtigung veränderter und im Wandel begriffener Lehr- und Lernformate sollen Wege gefunden werden, die (rechtlichen) Rahmenbedingungen dem digitalen Wandel anzupassen, um nicht zuletzt engagierten Lehrenden Anreize zum Ausbau digitaler Formate zu bieten.
Erscheinungsjahr
2018
Zeitschriftentitel
GMS Journal for Medical Education
Band
35
Ausgabe
3
ISSN
2366-5017
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2958297

Zitieren

Müller C, Füngerlings S, Tolks D. Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern. GMS Journal for Medical Education. 2018;35(3).
Müller, C., Füngerlings, S., & Tolks, D. (2018). Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern. GMS Journal for Medical Education, 35(3). https://doi.org/10.3205/ZMA001180
Müller, Christoph, Füngerlings, Saskia, and Tolks, Daniel. 2018. “Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern”. GMS Journal for Medical Education 35 (3).
Müller, C., Füngerlings, S., and Tolks, D. (2018). Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern. GMS Journal for Medical Education 35.
Müller, C., Füngerlings, S., & Tolks, D., 2018. Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern. GMS Journal for Medical Education, 35(3).
C. Müller, S. Füngerlings, and D. Tolks, “Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern”, GMS Journal for Medical Education, vol. 35, 2018.
Müller, C., Füngerlings, S., Tolks, D.: Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern. GMS Journal for Medical Education. 35, (2018).
Müller, Christoph, Füngerlings, Saskia, and Tolks, Daniel. “Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern”. GMS Journal for Medical Education 35.3 (2018).
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PMID: 30186944
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