Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen
Sacher J, Stövesand B, Weiser-Zurmühlen K (2021)
Zeitschrift für Angewandte Linguistik 74(1): 93-122.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Sacher, Julia;
Stövesand, BjörnUniBi ;
Weiser-Zurmühlen, Kristin
Abstract / Bemerkung
**Abstract**
Bridging the gap between theory and practice is an important topic in German teacher education: How can trainee teachers be prepared for the requirements of their future job? One concept that has been discussed in depth is research-based learning: it promises to foster critical thinking and reflexion skills. In our paper, we discuss data from three settings of research-based learning in which students work in small groups of 2–4 persons on empirical data and/or discuss scientific publications. Using a conversation analytic approach, we ask how exactly students bridge the aforementioned gap – how they use biographical and/or professional knowledge from the epistemic domainschool, and in what way these referrals are functional for the ongoing interaction in the small groups. We describe three practices and discuss them in terms of identity construction, knowledge communication and ‘doing togetherness’.
Bridging the gap between theory and practice is an important topic in German teacher education: How can trainee teachers be prepared for the requirements of their future job? One concept that has been discussed in depth is research-based learning: it promises to foster critical thinking and reflexion skills. In our paper, we discuss data from three settings of research-based learning in which students work in small groups of 2–4 persons on empirical data and/or discuss scientific publications. Using a conversation analytic approach, we ask how exactly students bridge the aforementioned gap – how they use biographical and/or professional knowledge from the epistemic domainschool, and in what way these referrals are functional for the ongoing interaction in the small groups. We describe three practices and discuss them in terms of identity construction, knowledge communication and ‘doing togetherness’.
Erscheinungsjahr
2021
Zeitschriftentitel
Zeitschrift für Angewandte Linguistik
Band
74
Ausgabe
1
Seite(n)
93-122
ISSN
1433-9889
eISSN
2190-0191
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2954725
Zitieren
Sacher J, Stövesand B, Weiser-Zurmühlen K. Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen. Zeitschrift für Angewandte Linguistik. 2021;74(1):93-122.
Sacher, J., Stövesand, B., & Weiser-Zurmühlen, K. (2021). Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen. Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 74(1), 93-122. https://doi.org/10.1515/zfal-2021-2054
Sacher, Julia, Stövesand, Björn, and Weiser-Zurmühlen, Kristin. 2021. “Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen”. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 74 (1): 93-122.
Sacher, J., Stövesand, B., and Weiser-Zurmühlen, K. (2021). Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 74, 93-122.
Sacher, J., Stövesand, B., & Weiser-Zurmühlen, K., 2021. Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen. Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 74(1), p 93-122.
J. Sacher, B. Stövesand, and K. Weiser-Zurmühlen, “Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen”, Zeitschrift für Angewandte Linguistik, vol. 74, 2021, pp. 93-122.
Sacher, J., Stövesand, B., Weiser-Zurmühlen, K.: Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen. Zeitschrift für Angewandte Linguistik. 74, 93-122 (2021).
Sacher, Julia, Stövesand, Björn, and Weiser-Zurmühlen, Kristin. “Zwischen Schule und Studium – Wissenskommunikation in studentischen Kleingruppen angehender Lehrer*innen”. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 74.1 (2021): 93-122.