Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner

Schlarb A, Sommer F, Hautzinger M, Grünwald J (2015)
Kindheit und Entwicklung 24(2): 95-104.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Schlarb, AngelikaUniBi; Sommer, Friederike; Hautzinger, Martin; Grünwald, Julia
Alternativer Titel
Attention Therapy for Elementary School Children: Efficacy of the Neuropsychological Training Program Mini-Attentioner
Abstract / Bemerkung
The aim of this study was to evaluate neuropsychological group training for 6- to 9-year-old children with attention deficits. Modeled after the established program Attentioner (Jacobs & Petermann, 2013) for children with attention deficits, we designed the Mini-Attentioner, which does not depend on reading, writing, and counting skills. Further modifications such as less complex training tasks, more support by the parents, as well an immediate reinforcing of the response-cost-token system were implemented. In all, 59 families participated in the program. Results showed a significant reduction in attention and hyperactive symptomatology of the children after training for parent ratings in the FBB-ADHS questionnaire. In comparison with the pre-testing, all children exhibited a strengthened attention performance in the four subscales of the battery for attention testing for children (KITAP). The Mini-Attentioner can therefore be seen as an effective tool in the therapy of attention deficits in children.
Stichworte
attention disorders; ADHD; therapy effects; for children; behavioral therapy; children; Attentioner
Erscheinungsjahr
2015
Zeitschriftentitel
Kindheit und Entwicklung
Band
24
Ausgabe
2
Seite(n)
95-104
ISSN
0942-5403
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2731389

Zitieren

Schlarb A, Sommer F, Hautzinger M, Grünwald J. Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner. Kindheit und Entwicklung. 2015;24(2):95-104.
Schlarb, A., Sommer, F., Hautzinger, M., & Grünwald, J. (2015). Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner. Kindheit und Entwicklung, 24(2), 95-104. doi:10.1026/0942-5403/a000165
Schlarb, Angelika, Sommer, Friederike, Hautzinger, Martin, and Grünwald, Julia. 2015. “Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner”. Kindheit und Entwicklung 24 (2): 95-104.
Schlarb, A., Sommer, F., Hautzinger, M., and Grünwald, J. (2015). Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner. Kindheit und Entwicklung 24, 95-104.
Schlarb, A., et al., 2015. Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner. Kindheit und Entwicklung, 24(2), p 95-104.
A. Schlarb, et al., “Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner”, Kindheit und Entwicklung, vol. 24, 2015, pp. 95-104.
Schlarb, A., Sommer, F., Hautzinger, M., Grünwald, J.: Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner. Kindheit und Entwicklung. 24, 95-104 (2015).
Schlarb, Angelika, Sommer, Friederike, Hautzinger, Martin, and Grünwald, Julia. “Aufmerksamkeitstherapie bei Grundschülern. Effekte des neuropsychologischen Gruppentrainings Mini-Attentioner”. Kindheit und Entwicklung 24.2 (2015): 95-104.
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Suchen in

Google Scholar