Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie

Sahel S, Jonischkait J (2008)
Muttersprache 118(4): 281-294.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
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Abstract / Bemerkung
The present paper deals with a corpus-based study on the grammatical functions occurring in the Vorfeld (i. e. sentence-initial position) of verb-second clauses in German. It examines the frequency of subjects, objects, and adverbials in this sentence position. The purpose of the study is to establish whether the subject is the unmarked unit in the Vorfeld – as it is often assumed – and which other grammatical function competes more strongly with the subject for this position: the object or the adverbial. The data analysis reveals that the subject is indeed the most frequent Vorfeld constituent, closely followed by adverbials. Objects, on the other hand, are clearly underrepresented in the Vorfeld. It is argued that the unequal distribution of grammatical functions in this sentence-initial position is due to information-structural factors.
Erscheinungsjahr
2008
Zeitschriftentitel
Muttersprache
Band
118
Ausgabe
4
Seite(n)
281-294
ISSN
0027-514X
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/1635948

Zitieren

Sahel S, Jonischkait J. Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie. Muttersprache. 2008;118(4):281-294.
Sahel, S., & Jonischkait, J. (2008). Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie. Muttersprache, 118(4), 281-294.
Sahel, S., and Jonischkait, J. (2008). Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie. Muttersprache 118, 281-294.
Sahel, S., & Jonischkait, J., 2008. Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie. Muttersprache, 118(4), p 281-294.
S. Sahel and J. Jonischkait, “Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie”, Muttersprache, vol. 118, 2008, pp. 281-294.
Sahel, S., Jonischkait, J.: Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie. Muttersprache. 118, 281-294 (2008).
Sahel, Said, and Jonischkait, Julia. “Syntaktische Funktionen im Vorfeld. Eine empirische Studie”. Muttersprache 118.4 (2008): 281-294.

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