Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung

Lohaus A, Fridrici M, Maass A (2009)
Zeitschrift für Gesundheitspsychologie 17(1): 13-21.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Englisch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Alternativer Titel
Stress prevention in adolescence: Effects of a training program with an accompanying internet platform
Abstract / Bemerkung
This study reports the evaluation of a stress prevention program for adolescents of Grades 8 and 9. The program is based on the problem-solving approach and was developed on the basis of several preceding evaluation studies. It consists of eight weekly training sessions with durations of 90 minutes each, and is accompanied by an e-learning platform. Of the 372 adolescents who participated in the study, 182 participated in the program, while 190 were allocated to the control group. Evaluation criteria were related to changes of (a) the knowledge about stress and coping. (b) stress experience, respectively stress Vulnerability, (c) experience of stress symptoms, and (d) self-efficacy. Additional items were related to the evaluation of the training by the participating adolescents. The evaluation took place one week before, one week after, and two months after the training. The results showed clear knowledge and clear self-efficacy improvements and reductions regarding stress symptoms. the training led to positive evaluations by most adolescents. Moreover, there were associations between the training evaluations and the training effects. This was the reason to discuss possible actions to contribute to an increase of the training effects beyond those already apparent in the current evaluation study.
Stichworte
stress prevention training; coping; stress symptoms; self; efficacy; e-learning
Erscheinungsjahr
2009
Zeitschriftentitel
Zeitschrift für Gesundheitspsychologie
Band
17
Ausgabe
1
Seite(n)
13-21
ISSN
0943-8149
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/1635575

Zitieren

Lohaus A, Fridrici M, Maass A. Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie. 2009;17(1):13-21.
Lohaus, A., Fridrici, M., & Maass, A. (2009). Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 17(1), 13-21. https://doi.org/10.1026/0943-8149.17.1.13
Lohaus, Arnold, Fridrici, Mirko, and Maass, Asja. 2009. “Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung”. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie 17 (1): 13-21.
Lohaus, A., Fridrici, M., and Maass, A. (2009). Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie 17, 13-21.
Lohaus, A., Fridrici, M., & Maass, A., 2009. Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 17(1), p 13-21.
A. Lohaus, M. Fridrici, and A. Maass, “Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung”, Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, vol. 17, 2009, pp. 13-21.
Lohaus, A., Fridrici, M., Maass, A.: Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie. 17, 13-21 (2009).
Lohaus, Arnold, Fridrici, Mirko, and Maass, Asja. “Stressprävention im Jugendalter: Effekte eines Trainingsprogramms mit Internetbegleitung”. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie 17.1 (2009): 13-21.
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Suchen in

Google Scholar