Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen?
Udarcev S, Stiller A, Acher A (2024)
GDSU-Journal 2024(15): 98-109.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
Download
Udarcev_Stiller_Acher_GDSU-Journal-15.pdf
265.60 KB
Einrichtung
Abstract / Bemerkung
In primary science (Sachunterricht), engagement in science practices is a central
aspect of professionalization for preservice teachers. Meaningful engagement in
science practices from this perspective includes epistemic and social-interactive
aspects and addresses discipline-specific as well as personal goals. The challenge for
preservice teachers is to integrate both aspects into their teaching practices as an
important part of their professionalization. To promote this, pedagogies were designed
to help students learn the teaching practices of planning, enacting and reflecting on a
model-based investigation (MBI) and integrating both aspects of meaningful
engagement. This study explores how preservice teachers reflect on their own
enactment of an MBI to find out how they address this challenge. The analysis
involved inductive coding of 95 reflective essays followed by establishing theory-led
higher-level categories, focusing on aspects of meaningful engagement and its
relevance to professionalization from a sociocultural perspective. The results show
three distinct types of participation in preservice teachers’ reflections. Preservice
teachers emphasize engagement as discourses and actions in the practices of an MBI,
thus highlighting epistemic parts of participation, but distinguish between the
participating actors and their responsibilities during the MBI.
Stichworte
Professionalisierung;
Modellierung;
Sachunterricht
Erscheinungsjahr
2024
Zeitschriftentitel
GDSU-Journal
Band
2024
Ausgabe
15
Seite(n)
98-109
eISSN
2196-9191
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2993340
Zitieren
Udarcev S, Stiller A, Acher A. Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen? GDSU-Journal. 2024;2024(15):98-109.
Udarcev, S., Stiller, A., & Acher, A. (2024). Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen? GDSU-Journal, 2024(15), 98-109.
Udarcev, Sergej, Stiller, Alexander, and Acher, Andres. 2024. “Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen?”. GDSU-Journal 2024 (15): 98-109.
Udarcev, S., Stiller, A., and Acher, A. (2024). Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen? GDSU-Journal 2024, 98-109.
Udarcev, S., Stiller, A., & Acher, A., 2024. Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen? GDSU-Journal, 2024(15), p 98-109.
S. Udarcev, A. Stiller, and A. Acher, “Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen?”, GDSU-Journal, vol. 2024, 2024, pp. 98-109.
Udarcev, S., Stiller, A., Acher, A.: Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen? GDSU-Journal. 2024, 98-109 (2024).
Udarcev, Sergej, Stiller, Alexander, and Acher, Andres. “Bedeutungsvolle Partizipation in der Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden – Wie reflektieren Sachunterrichtsstudierende ihre eigene Partizipation an modelbasierten Untersuchungen?”. GDSU-Journal 2024.15 (2024): 98-109.
Volltext(e)
Name
Udarcev_Stiller_Acher_GDSU-Journal-15.pdf
265.60 KB
Access Level
UniBi Only
Zuletzt Hochgeladen
2024-10-17T08:15:38Z
MD5 Prüfsumme
dc66a917e9e2d4306c3b6ae76142a72b