How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research?

Diewald M (2024)
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie.

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Abstract / Bemerkung
Genetically informative studies have established a new research field that crosscuts disciplinary boundaries within the social sciences, as well as between social science and biology, with proprietary aims and research questions. This happens, however, at the cost of appropriate integration into the current theoretical and conceptual streams in the social sciences, e.g., sociology. That such a fruitful integration is possible is demonstrated for the case of life course research. The focus in dominantly, though not exclusively, on sociological concepts of the life course. This article first introduces central concepts of genetically informative research and life course research and then discusses possible ways to integrate genetic information into the life course research agenda, giving a brief overview of the main methodological tools available. Genetisch informative Forschung hat einen deutlichen Aufschwung genommen und etabliert sich als eigenes Forschungsfeld zwischen den verschiedenen sozialwissenschaftlichen Disziplinen und der Biologie. Dabei verfolgt sie zunehmend ihre eigenen Ziele und Fragestellungen. Dies geschieht jedoch auf Kosten einer fruchtbaren Integration in die theoretischen und konzeptuellen Entwicklungen innerhalb der sozialwissenschaftlichen Disziplinen. Dabei lie ss e sich leicht eine bessere Integration in vorhandene zentrale Konzepte herstellen. Dies wird am Beispiel der Lebenslaufforschung demonstriert. Der Fokus liegt haupts & auml;chlich, aber nicht ausschlie ss lich auf soziologischen Herangehensweisen. Der Beitrag f & uuml;hrt zun & auml;chst in zentrale Konzepte sowohl der genetisch informativen Forschung als auch der Lebenslaufforschung ein. Darauf folgt eine Diskussion verschiedener M & ouml;glichkeiten, wie genetische Information zentrale Konzepte und Forschungsfragen der Lebenslaufforschung befruchten kann. Eine & Uuml;bersicht & uuml;ber die methodologischen Herangehensweisen genetisch informativer Forschung rundet den Beitrag ab.
Stichworte
Behavioral genetics; Sociogenomics; Epigenome; Life course; Family of; origin; Lebenslaufforschung; Soziogenetik; Verhaltensgenetik; Epigenetik; Herkunftsfamilie
Erscheinungsjahr
2024
Zeitschriftentitel
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie
ISSN
0023-2653
eISSN
1861-891X
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2993071

Zitieren

Diewald M. How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. 2024.
Diewald, M. (2024). How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. https://doi.org/10.1007/s11577-024-00969-9
Diewald, Martin. 2024. “How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research?”. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie.
Diewald, M. (2024). How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie.
Diewald, M., 2024. How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie.
M. Diewald, “How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research?”, Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 2024.
Diewald, M.: How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. (2024).
Diewald, Martin. “How Can Genetically Informative Research Contribute to Life Course Research?”. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (2024).
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