Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung
Tebbe M, Carmen Z (2024)
Empirische Sonderpädagogik 16(1): 33-53.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Tebbe, MarcUniBi ;
Carmen, Zurbriggen
Abstract / Bemerkung
This article presents an intervention study to enhance the sight word vocabulary of students with intellectual disabilities. The instruction involved repeated word reading, systematic analysis and synthesis of the focused words, and reading connected text that incorporated these words. The study was conducted as part of a comprehensive literature project centered around the children's novel "Emil and the Detectives," which was adapted specifical ly for this group of students. To assess the learning progress, three sets of text-related sight words were collected twice a week from six students belonging to two classes, utilizing single case multiple baseline studies over a period of ten weeks. The students, aged 11;5 to 16;2 years, possessed basic reading skills and had IQ scores ranging from 57 to 66. The
analyses revealed moderate learning effects among the students, with a considerable degree
of variation. However, the changes observed in both level and trend were statistically
significant. The findings suggest that an instructional approach that combines repeated
word reading, systematic working with words and text reading can be an effective strategy
for enhancing the acquisition of written language skills among students with intellectual
disabilities. The study acknowledges its limitations and discusses the implications of the
results, while also highlighting avenues for further research.
Stichworte
literacy instruction;
sight word vocabulary;
language arts;
intellectual disability;
single case experimental design
Erscheinungsjahr
2024
Zeitschriftentitel
Empirische Sonderpädagogik
Band
16
Ausgabe
1
Seite(n)
33-53
eISSN
1869-4934
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2993034
Zitieren
Tebbe M, Carmen Z. Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik. 2024;16(1):33-53.
Tebbe, M., & Carmen, Z. (2024). Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik, 16(1), 33-53. https://doi.org/10.2440/003-0019
Tebbe, Marc, and Carmen, Zurbriggen. 2024. “Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung”. Empirische Sonderpädagogik 16 (1): 33-53.
Tebbe, M., and Carmen, Z. (2024). Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik 16, 33-53.
Tebbe, M., & Carmen, Z., 2024. Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik, 16(1), p 33-53.
M. Tebbe and Z. Carmen, “Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung”, Empirische Sonderpädagogik, vol. 16, 2024, pp. 33-53.
Tebbe, M., Carmen, Z.: Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik. 16, 33-53 (2024).
Tebbe, Marc, and Carmen, Zurbriggen. “Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung”. Empirische Sonderpädagogik 16.1 (2024): 33-53.
Material in PUB:
Dissertation, die diesen PUB Eintrag enthält
Literale Förderung von Schüler*innen mit intellektueller Beeinträchtigung zwischen Bedeutung, Ausdruck und Schrift: Studien zur Diagnostik und Förderung wortspezifischen Wissens
Tebbe M (2024)
Bielefeld: Universität Bielefeld.
Tebbe M (2024)
Bielefeld: Universität Bielefeld.