Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung

Tebbe M, Carmen Z (2024)
Empirische Sonderpädagogik 16(1): 33-53.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Tebbe, MarcUniBi ; Carmen, Zurbriggen
Abstract / Bemerkung
This article presents an intervention study to enhance the sight word vocabulary of students with intellectual disabilities. The instruction involved repeated word reading, systematic analysis and synthesis of the focused words, and reading connected text that incorporated these words. The study was conducted as part of a comprehensive literature project centered around the children's novel "Emil and the Detectives," which was adapted specifical ly for this group of students. To assess the learning progress, three sets of text-related sight words were collected twice a week from six students belonging to two classes, utilizing single case multiple baseline studies over a period of ten weeks. The students, aged 11;5 to 16;2 years, possessed basic reading skills and had IQ scores ranging from 57 to 66. The analyses revealed moderate learning effects among the students, with a considerable degree of variation. However, the changes observed in both level and trend were statistically significant. The findings suggest that an instructional approach that combines repeated word reading, systematic working with words and text reading can be an effective strategy for enhancing the acquisition of written language skills among students with intellectual disabilities. The study acknowledges its limitations and discusses the implications of the results, while also highlighting avenues for further research.
Stichworte
literacy instruction; sight word vocabulary; language arts; intellectual disability; single case experimental design
Erscheinungsjahr
2024
Zeitschriftentitel
Empirische Sonderpädagogik
Band
16
Ausgabe
1
Seite(n)
33-53
eISSN
1869-4934
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2993034

Zitieren

Tebbe M, Carmen Z. Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik. 2024;16(1):33-53.
Tebbe, M., & Carmen, Z. (2024). Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik, 16(1), 33-53. https://doi.org/10.2440/003-0019
Tebbe, Marc, and Carmen, Zurbriggen. 2024. “Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung”. Empirische Sonderpädagogik 16 (1): 33-53.
Tebbe, M., and Carmen, Z. (2024). Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik 16, 33-53.
Tebbe, M., & Carmen, Z., 2024. Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik, 16(1), p 33-53.
M. Tebbe and Z. Carmen, “Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung”, Empirische Sonderpädagogik, vol. 16, 2024, pp. 33-53.
Tebbe, M., Carmen, Z.: Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung. Empirische Sonderpädagogik. 16, 33-53 (2024).
Tebbe, Marc, and Carmen, Zurbriggen. “Textbezogene Förderung des Sichtwortschatzes bei Schülerinnen und Schülern mit intellektueller Beeinträchtigung”. Empirische Sonderpädagogik 16.1 (2024): 33-53.
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Suchen in

Google Scholar