Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming

Dannath J, Deriyeva A, Paaßen B (2024)
In: 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI). Schulz S, Kiesler N (Eds); Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.

Konferenzbeitrag | Englisch
 
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Herausgeber*in
Schulz, Sandra; Kiesler, Natalie
Abstract / Bemerkung
Intelligent Tutoring Systems require student modeling in order to make pedagogical decisions, such as individualized feedback or task selection. Typically, student modeling is based on the eventual correctness of tasks. However, for multi-step or iterative learning tasks, like in programming, the intermediate states towards a correct solution also carry crucial information about learner skill. We investigate how to detect learners who struggle on their path towards a correct solution of a task. Prior work addressed struggle detection in programming environments on different granularity levels, but has mostly focused on preventing course dropout. We conducted a pilot study of our programming learning environment and evaluated different approaches for struggle detection at the task level. For the evaluation of measures, we use downstream Item Response Theory competency models. We find that detecting struggle based on large language model text embeddings outperforms chosen baselines with regard to correlation with a programming competency proxy.
Erscheinungsjahr
2024
Titel des Konferenzbandes
22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI)
Konferenz
22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI)
Konferenzort
Fulda
Konferenzdatum
2024-09-09 – 2024-09-11
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2992767

Zitieren

Dannath J, Deriyeva A, Paaßen B. Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming. In: Schulz S, Kiesler N, eds. 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI). Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.; 2024.
Dannath, J., Deriyeva, A., & Paaßen, B. (2024). Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming. In S. Schulz & N. Kiesler (Eds.), 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI) Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/10.18420/delfi2024_07
Dannath, Jesper, Deriyeva, Alina, and Paaßen, Benjamin. 2024. “Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming”. In 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), ed. Sandra Schulz and Natalie Kiesler. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.
Dannath, J., Deriyeva, A., and Paaßen, B. (2024). “Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming” in 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), Schulz, S., and Kiesler, N. eds. (Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.).
Dannath, J., Deriyeva, A., & Paaßen, B., 2024. Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming. In S. Schulz & N. Kiesler, eds. 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI). Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.
J. Dannath, A. Deriyeva, and B. Paaßen, “Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming”, 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), S. Schulz and N. Kiesler, eds., Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., 2024.
Dannath, J., Deriyeva, A., Paaßen, B.: Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming. In: Schulz, S. and Kiesler, N. (eds.) 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI). Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn (2024).
Dannath, Jesper, Deriyeva, Alina, and Paaßen, Benjamin. “Evaluating Task-Level Struggle Detection Methods in Intelligent Tutoring Systems for Programming”. 22. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI). Ed. Sandra Schulz and Natalie Kiesler. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., 2024.
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