Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern
Mehlis A (2024)
Bielefeld: Universität Bielefeld.
Bielefelder E-Dissertation | Deutsch
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Autor*in
Mehlis, Anika
Gutachter*in / Betreuer*in
Hornberg, ClaudiaUniBi;
Meyer-Feil, Thorsten
Einrichtung
Abstract / Bemerkung
**Hintergrund:** Die Covid-19 Pandemie hat eindrücklich gezeigt, wie wichtig die Gesundheitskompetenz (GK) jedes Einzelnen ist, um relevante Informationen zu finden, zu verstehen, kritisch zu hinterfragen und für gesundheitsförderliche Entscheidungen anzuwenden. Die Flut an Informationen steigt in der heutigen Welt weiter rasant. Auch für gesundheitliche Chancengleichheit und zukünftige Herausforderungen wie die Folgen des Klimawandels hat GK eine große Bedeutung. Zunehmend wird klar, dass nicht nur die individuelle GK eine Rolle spielt, sondern auch die Systeme, in denen sich die Menschen bewegen, möglichst gesundheitskompetent sein müssen. Gleichwohl reicht es nicht, nur die Gesundheit in den Blick zu nehmen. Auch die Umwelt und ihre Wechselwirkungen mit der Gesundheit sind von essentieller Bedeutung für interdisziplinäre Lösungen.
Für die Gesundheit der Bevölkerung auf kommunaler Ebene sind in Deutschland die Gesundheitsämter (GÄ), für Umwelt- und Naturschutz die Umweltämter (UÄ) der Städte und Landkreise zuständig.
Die organisationale Gesundheitskompetenz (OGK) deutscher GÄ als lokale Vertreter des öffentlichen Gesundheitsdienstes (ÖGD) ist bisher nicht Gegenstand der Public Health-Forschung. Für eine Bewertung der aktuellen OGK ist die Entwicklung eines Selbstbewertungswerkzeuges oder Messinstrumentes erforderlich. Dies wiederum benötigt ein zugrundeliegendes konzeptionelles Modell. Beides existiert bereits für Krankenhäuser und andere Organisationen, jedoch nicht für GÄ in Deutschland. Die Messung der OGK, die Identifizierung von Barrieren für ihre Erhöhung sowie Empfehlungen und Werkzeuge zur Beseitigung derselben können perspektivisch den ÖGD gesundheitskompetenter machen. Da somit sehr viele Menschen in dessen Wirkungsbereich erreicht werden können, erscheint dies ein lohnendes Forschungsfeld. Die kommunale Ebene als direkte Schnittstelle zwischen Politik und Bürger:innen soll in dieser Arbeit im Fokus stehen.
Auf kommunaler Ebene besitzen GÄ als Teil des ÖGD sowie UÄ als Teil der Umweltschutzbehörden in Deutschland einen hohen praktischen Einfluss auf die Bevölkerung. Um ihre Aufgaben, einschließlich des umweltbezogenen Gesundheitsschutzes, gerade unter oft begrenzten Ressourcen oder anderen erschwerenden Bedingungen optimal auszuüben sind Kompetenzen wie Umwelt- und Gesundheitskompetenz auf Organisationslevel ein wichtiger Baustein. Weitere wichtige Punkte sind die Zusammenarbeit bei komplexen Themen wie Klimawandel und Stadtentwicklung sowie die Vernetzung mit Wissenschaft, Forschung und anderen Ämtern.
**Ziele und Fragestellung:** Die GÄ haben das Ziel, die Bevölkerungsgesundheit zu unterstützen. Um dieses erfüllen zu können, stellt sich die Frage, wie sie ihre Informationen und Angebote so gestalten können, dass sie von den Nutzenden gut gefunden, verstanden und für gesunde Entscheidungen genutzt werden können. Um zu entscheiden, in welchem Bereich Ressourcen investiert und Verbesserungen angestrebt werden, wird ein Messinstrument für die Erfassung des IST-Zustandes benötigt. Dafür wiederum braucht es ein zugrundeliegendes theoretisches Modell. In dieser Arbeit wurde daher untersucht, welches vorhandene Modell für OGK angewandt oder abgewandelt werden kann, um ein Modell für gesundheitskompetente GÄ zu entwickeln (Forschungsfrage (FF) 1). Um prospektiv Handlungsempfehlungen entwickeln zu können sollte zudem die Frage geklärt werden, welche Hindernisse und Barrieren der Erhöhung von OGK entgegenstehen (FF 2).
Um auch im wichtigen Kooperationsfeld Umweltgesundheit Ressourcen optimal einzusetzen, wurden in der vorliegenden Arbeit vorhandene und denkbare Synergiefelder für die Zusammenarbeit aus Sicht von Expert:innen erfragt (FF 3). Zudem interessierten auch hier Hindernisse und Barrieren (FF 4), um Handlungsempfehlungen für eine bessere Zusammenarbeit ableiten zu können.
Zusammenfassend besteht Forschungsbedarf dahingehend, wie Kommunen, ihre Verwaltungen sowie deren einzelne Ämter ihre Arbeit so verbessern können, dass sie wiederum die Umwelt-/ Gesundheitskompetenz ihrer Einwohner:innen fördern. Eine Kooperation der Fachämter, sowie die Vereinigung der Gesundheits- und Umweltkompetenz-Ansätze zu Umweltgesundheitskompetenz (UGK) soll durch die geplante Arbeit unterstützt werden.
**Methoden:** Vor dem Hintergrund der beschriebenen Theoriearmut wurde ein qualitatives Studiendesign gewählt. Zu Beginn dieser Dissertation erfolgte eine breite, explorative Literaturrecherche zur Schärfung der zugrundeliegenden Konzepte und zur Eingrenzung der Forschungsfragen. Der Fokus lag dabei auf den Konzepten der gesundheitskompetenten Organisationen und der Umweltgesundheitskompetenz, sowie der Zusammenarbeit zwischen UÄ und GÄ. Im Anschluss fanden sechzehn leitfadengestützte Expert:inneninterviews in drei deutschen Bundesländern statt. Befragt wurden Mitarbeitende ausgewählter, möglichst verschiedener GÄ und UÄ, sowie übergeordneter Behörden. Das transkribierte Textmaterial wurde einer qualitativen, inhaltlich strukturierenden Inhaltsanalyse nach Kuckartz und Mayring unterzogen. Durch die deduktiv-induktive Kategorienbildung und anschließende Codierung und Auswertung des Materials konnten die herausgearbeiteten Forschungsfragen beantwortet und weiterführende Forschungs- und Handlungsfelder aufgezeigt werden.
**Ergebnisse:** Für die OGK der GÄ in Deutschland wurde ein angepasstes, auf vorhandenen Modellen aufbauendes, konzeptionelles Modell mit zwölf Attributen entwickelt (FF 1). Diese lassen sich den Bereichen „Führung und Organisationskultur“, „Mitarbeitende“ und „Erstellung und Implementierung von Informationen und Angeboten“ zuordnen.
Zwölf Barrieren und Hindernisse, die der Erhöhung von OGK entgegenstehen, wurden identifiziert (FF 2). Auch diese lassen sich drei Bereichen zuordnen: „Führung und Organisationskultur“, „Entwicklung und Umsetzung von Informationen und Verbesserungsmaßnahmen“, sowie „Mitarbeitende und der Kontakt nach Außen“. Basierend darauf wurden erste Handlungsempfehlungen zur Überwindung der Barrieren und damit der Erhöhung der OGK von GÄ formuliert.
Als Antwort auf FF 3 konnten eine Vielzahl von inhaltlichen und organisatorischen Synergiefeldern für die Kooperation zwischen UÄ und GÄ gesammelt werden. Diese reichten inhaltlich von „multiresistenten Erregern“ über „Neobiota“ bis hin zu „psychosomatischen Beschwerden“ und organisatorisch von „gemeinsamen Forschungsprojekten“ über „Mitgestaltung von Gesetzen“ bis hin zu „Planungsprozessen“ und vielem mehr.
Zehn Barrieren und Hindernisse wurden herausgearbeitet, die der Nutzung von Synergien zwischen GÄ und UÄ in Deutschland entgegenstehen (FF 4). Der Vergleich zwischen diesen Barrieren und den für FF 2 ermittelten konnte aufzeigen, welche davon allgemeingültiger und welche spezifischer sind. Abschließend wurden erste Handlungsempfehlungen zur weiteren Verbesserung der Zusammenarbeit zusammengestellt.
**Fazit:** Viele Gesundheits- und Umweltthemen sind eng miteinander verknüpft und fallen in die Zuständigkeitsbereiche von Umwelt- und Gesundheitsbehörden. Es konnten Bereiche identifiziert werden, in denen Synergieeffekte genutzt und Ressourcen gebündelt eingesetzt werden können. Auf Basis der von den Expert:innen genannten Hindernisse für eine bessere Zusammenarbeit können Handlungsempfehlungen entwickelt werden. Somit soll eine Verbesserung der (Umwelt-)Gesundheit der Bevölkerung, sowie des gesundheitsbezogenen Umweltschutzes auf kommunaler Ebene angestrebt werden. Das Konzept der UGK kann dabei auf individueller, sowie organisationaler Ebene eine unterstützende Rolle spielen.
Das vorliegende neue Modell für die OGK deutscher GÄ kann den Grundstein für zukünftige Forschung in diesem Bereich legen. Ein Selbstbewertungswerkzeug kann auf Grundlage des Modells an GÄ angepasst werden. Dies ermöglicht die Messung des aktuellen Kompetenzlevels sowie die Identifikation von Handlungsfeldern. Die Entwicklung von Handlungsempfehlungen zur Überwindung der genannten Barrieren kann die OGK deutscher GÄ erhöhen und somit erheblich zur Verbesserung der Bevölkerungsgesundheit beitragen. Die Übertragung der Ergebnisse auf ganz Deutschland sowie andere Länder könnte die Forschung zu OGK weiter stärken.
**Background:** The COVID-19 pandemic has demonstrated impressively the importance of each individual's health literacy (HL) for finding, understanding, critically questioning and applying relevant information for health-promoting decisions. HL is also important for health equity and future challenges such as the consequences of climate change in a world with rapidly growing information overload. Increasingly, it is becoming clear that not only does individual HL matter, but the systems in which people move must also be as health-competent as possible. Nevertheless, it is not enough to focus only on health. The environment and its interdependencies with health are also of essential importance for interdisciplinary solutions. In Germany, the public health departments are responsible for the health of the population at the municipal level, and the environmental departments of the cities and districts are responsible for environmental protection and nature conservation. The organizational health literacy (OHL) of German public health departments as local representatives of the public health service has not been the subject of public health research so far. An assessment of current OHL requires the development of a self-assessment tool or measurement instrument. This, in turn, requires an underlying conceptual model. Both already exist for hospitals and other organizations, but not for public health departments in Germany. Measuring OHL, identifying barriers to its increase, and recommendations and tools to remove them, can, in perspective, make the public health service more health-competent. Since a large number of people in its sphere of influence can thus be reached, this appears to be a worthwhile field of research. The municipal level as the direct interface between politics and citizens will be the focus of this work. On the municipal level, public health departments as part of the public health service and environmental departments as part of the environmental protection authorities in Germany have a high practical influence on the population. In order to optimally perform their tasks, including environmental health protection, especially under often limited resources or other aggravating conditions, competencies such as environmental and health competence at the organizational level are important building blocks. Other important points are cooperation on complex issues such as climate change and urban development, and networking with science, research and other authorities. **Objectives and key questions:** In order to fulfill the goal of supporting population health, the question for public health departments is, how to design their information and services so that they can be easily found, understood and used by users to make healthy decisions. In the interest of deciding in which area to invest resources and strive for improvement, a measurement tool is needed to capture the actual state. This in turn requires an underlying theoretical model. This thesis therefore investigated which existing model for OGK can be applied or modified to develop a model for public health department´s OHL (research question (FF) 1). In order to develop recommendations for action prospectively, the question of which obstacles and barriers stand in the way of increasing OHL should also be clarified (FF 2). In order to make the best possible use of resources in the important field of environmental health cooperation, the present study investigated existing and conceivable synergy areas for cooperation from the point of view of experts (FF 3). In addition, obstacles and barriers (FF 4) were also of interest here in order to be able to derive recommendations for action to improve cooperation. In summary, there is a need for research on how municipalities or administrations and their individual offices can improve their work in such a way that they in turn promote the environmental/health competence of their users. A cooperation of the public health departments as well as the unification of the health and environmental literacy approaches to environmental health literacy (EHL) could be supported by the planned work. **Methods:** Against the background of the described lack of theory, a qualitative study design was chosen. At the beginning of this dissertation, a broad, exploratory literature review was conducted to sharpen the underlying concepts and to narrow down the research questions. The focus was on the concepts of health literate organizations and EHL, as well as collaboration between environmental and public health departments. Subsequently, sixteen guided expert interviews took place in three German federal states. Employees of selected, preferably different, public health and environmental departments, as well as higher-level authorities, were interviewed. The transcribed text material was subjected to a qualitative, content structuring content analysis according to Kuckartz and Mayring. The deductive-inductive categorization and subsequent coding and evaluation of the material made it possible to answer the research questions that had been identified and to identify further fields of research and action. **Results:** A new conceptual model with twelve attributes was developed for the OHL of public health departments in Germany (FF 1). These can be assigned to the areas of "leadership and organizational culture", "employees" and "creation and implementation of information and services". Twelve barriers and obstacles to increasing OHL were identified (FF 2). These can also be clustered into three areas: "leadership and organizational culture," "development and implementation of information and measures for improvement," and "employees and external contact." Based on this, initial recommendations for action to overcome these barriers and thus increase the OHL of public health departments were formulated. In response to FF 3, a large number of content-related and organizational synergy fields for cooperation between environmental and public health departments could be collected. In terms of content, these ranged from "multi-resistant pathogens" to "neobiota" to "psychosomatic complaints" and in terms of organization from "joint research projects" to "co-design of laws" to "planning processes", and much more. Ten barriers and obstacles to the use of synergies between public health and environmental departments in Germany were identified (FF 4). The comparison between these barriers and those identified for FF 2 was able to show which of them are more general and which are more specific. Finally, initial recommendations for action to further improve collaboration were compiled. **Conclusion:** Many health and environmental issues are closely interlinked and fall within the areas of responsibility of environmental and health authorities. It was possible to identify areas where synergy effects can be used and resources can be pooled. Recommendations for action can be developed on the basis of the obstacles for better cooperation as mentioned by the experts. Thus, an improvement of the (environmental) health of the population, as well as the health-related environmental protection on the municipal level could be aimed at. The concept of EHL can play a supporting role on an individual as well as on an organizational level. This new model for the OHL of German public health departments can lay the foundation for future research in this area. A self-assessment tool can be adapted to this type of organization based on the model. This will allow the measurement of the current level of competence as well as the identification of areas for action. The development of recommendations for action to overcome the aforementioned barriers can increase the OHL of German public health departments and thus contribute significantly to improving population health. Transferring the results to the whole of Germany as well as other countries could further strengthen research on OHL.
**Background:** The COVID-19 pandemic has demonstrated impressively the importance of each individual's health literacy (HL) for finding, understanding, critically questioning and applying relevant information for health-promoting decisions. HL is also important for health equity and future challenges such as the consequences of climate change in a world with rapidly growing information overload. Increasingly, it is becoming clear that not only does individual HL matter, but the systems in which people move must also be as health-competent as possible. Nevertheless, it is not enough to focus only on health. The environment and its interdependencies with health are also of essential importance for interdisciplinary solutions. In Germany, the public health departments are responsible for the health of the population at the municipal level, and the environmental departments of the cities and districts are responsible for environmental protection and nature conservation. The organizational health literacy (OHL) of German public health departments as local representatives of the public health service has not been the subject of public health research so far. An assessment of current OHL requires the development of a self-assessment tool or measurement instrument. This, in turn, requires an underlying conceptual model. Both already exist for hospitals and other organizations, but not for public health departments in Germany. Measuring OHL, identifying barriers to its increase, and recommendations and tools to remove them, can, in perspective, make the public health service more health-competent. Since a large number of people in its sphere of influence can thus be reached, this appears to be a worthwhile field of research. The municipal level as the direct interface between politics and citizens will be the focus of this work. On the municipal level, public health departments as part of the public health service and environmental departments as part of the environmental protection authorities in Germany have a high practical influence on the population. In order to optimally perform their tasks, including environmental health protection, especially under often limited resources or other aggravating conditions, competencies such as environmental and health competence at the organizational level are important building blocks. Other important points are cooperation on complex issues such as climate change and urban development, and networking with science, research and other authorities. **Objectives and key questions:** In order to fulfill the goal of supporting population health, the question for public health departments is, how to design their information and services so that they can be easily found, understood and used by users to make healthy decisions. In the interest of deciding in which area to invest resources and strive for improvement, a measurement tool is needed to capture the actual state. This in turn requires an underlying theoretical model. This thesis therefore investigated which existing model for OGK can be applied or modified to develop a model for public health department´s OHL (research question (FF) 1). In order to develop recommendations for action prospectively, the question of which obstacles and barriers stand in the way of increasing OHL should also be clarified (FF 2). In order to make the best possible use of resources in the important field of environmental health cooperation, the present study investigated existing and conceivable synergy areas for cooperation from the point of view of experts (FF 3). In addition, obstacles and barriers (FF 4) were also of interest here in order to be able to derive recommendations for action to improve cooperation. In summary, there is a need for research on how municipalities or administrations and their individual offices can improve their work in such a way that they in turn promote the environmental/health competence of their users. A cooperation of the public health departments as well as the unification of the health and environmental literacy approaches to environmental health literacy (EHL) could be supported by the planned work. **Methods:** Against the background of the described lack of theory, a qualitative study design was chosen. At the beginning of this dissertation, a broad, exploratory literature review was conducted to sharpen the underlying concepts and to narrow down the research questions. The focus was on the concepts of health literate organizations and EHL, as well as collaboration between environmental and public health departments. Subsequently, sixteen guided expert interviews took place in three German federal states. Employees of selected, preferably different, public health and environmental departments, as well as higher-level authorities, were interviewed. The transcribed text material was subjected to a qualitative, content structuring content analysis according to Kuckartz and Mayring. The deductive-inductive categorization and subsequent coding and evaluation of the material made it possible to answer the research questions that had been identified and to identify further fields of research and action. **Results:** A new conceptual model with twelve attributes was developed for the OHL of public health departments in Germany (FF 1). These can be assigned to the areas of "leadership and organizational culture", "employees" and "creation and implementation of information and services". Twelve barriers and obstacles to increasing OHL were identified (FF 2). These can also be clustered into three areas: "leadership and organizational culture," "development and implementation of information and measures for improvement," and "employees and external contact." Based on this, initial recommendations for action to overcome these barriers and thus increase the OHL of public health departments were formulated. In response to FF 3, a large number of content-related and organizational synergy fields for cooperation between environmental and public health departments could be collected. In terms of content, these ranged from "multi-resistant pathogens" to "neobiota" to "psychosomatic complaints" and in terms of organization from "joint research projects" to "co-design of laws" to "planning processes", and much more. Ten barriers and obstacles to the use of synergies between public health and environmental departments in Germany were identified (FF 4). The comparison between these barriers and those identified for FF 2 was able to show which of them are more general and which are more specific. Finally, initial recommendations for action to further improve collaboration were compiled. **Conclusion:** Many health and environmental issues are closely interlinked and fall within the areas of responsibility of environmental and health authorities. It was possible to identify areas where synergy effects can be used and resources can be pooled. Recommendations for action can be developed on the basis of the obstacles for better cooperation as mentioned by the experts. Thus, an improvement of the (environmental) health of the population, as well as the health-related environmental protection on the municipal level could be aimed at. The concept of EHL can play a supporting role on an individual as well as on an organizational level. This new model for the OHL of German public health departments can lay the foundation for future research in this area. A self-assessment tool can be adapted to this type of organization based on the model. This will allow the measurement of the current level of competence as well as the identification of areas for action. The development of recommendations for action to overcome the aforementioned barriers can increase the OHL of German public health departments and thus contribute significantly to improving population health. Transferring the results to the whole of Germany as well as other countries could further strengthen research on OHL.
Jahr
2024
Urheberrecht / Lizenzen
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2987135
Zitieren
Mehlis A. Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern. Bielefeld: Universität Bielefeld; 2024.
Mehlis, A. (2024). Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern. Bielefeld: Universität Bielefeld. https://doi.org/10.4119/unibi/2987135
Mehlis, Anika. 2024. Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern. Bielefeld: Universität Bielefeld.
Mehlis, A. (2024). Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern. Bielefeld: Universität Bielefeld.
Mehlis, A., 2024. Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern, Bielefeld: Universität Bielefeld.
A. Mehlis, Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern, Bielefeld: Universität Bielefeld, 2024.
Mehlis, A.: Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern. Universität Bielefeld, Bielefeld (2024).
Mehlis, Anika. Environmental Health Literacy: Umwelt und Gesundheit Synergieeffekte erkennen und nutzen. Organisatorische Gesundheitskompetenz von Gesundheitsämtern und ihre Kooperation mit Umweltbehörden in drei deutschen Bundesländern. Bielefeld: Universität Bielefeld, 2024.
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