Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken
Ackermann T (2023)
Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur 145(1): 35-79.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
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Autor*in
Alternativer Titel
Eine datenbasierte Evaluation von Lehrwerksdialogen als Quelle für die Historische Pragmatik
Abstract / Bemerkung
**Abstract**
Early Modern foreign language textbooks and especially the model dialogues that are typical of such manuals are particularly valuable sources for historical pragmatics due to the imitation of oral communication. However, the potential of this source has hardly been exploited, especially for historical speech act analysis. This study will now, first, empirically investigate the realization patterns for directive speech acts in selected model dialogues from the 16th to 18th century. Second, on the basis of the results, a data-based evaluation of the authenticity and thus the potential of language learning dialogues as a source for historical linguistics will be made.
Early Modern foreign language textbooks and especially the model dialogues that are typical of such manuals are particularly valuable sources for historical pragmatics due to the imitation of oral communication. However, the potential of this source has hardly been exploited, especially for historical speech act analysis. This study will now, first, empirically investigate the realization patterns for directive speech acts in selected model dialogues from the 16th to 18th century. Second, on the basis of the results, a data-based evaluation of the authenticity and thus the potential of language learning dialogues as a source for historical linguistics will be made.
Erscheinungsjahr
2023
Zeitschriftentitel
Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur
Band
145
Ausgabe
1
Seite(n)
35-79
ISSN
0005-8076
eISSN
1865-9373
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2984525
Zitieren
Ackermann T. Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken. Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur. 2023;145(1):35-79.
Ackermann, T. (2023). Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken. Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur, 145(1), 35-79. https://doi.org/10.1515/bgsl-2023-0002
Ackermann, Tanja. 2023. “Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken”. Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur 145 (1): 35-79.
Ackermann, T. (2023). Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken. Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur 145, 35-79.
Ackermann, T., 2023. Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken. Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur, 145(1), p 35-79.
T. Ackermann, “Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken”, Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur, vol. 145, 2023, pp. 35-79.
Ackermann, T.: Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken. Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur. 145, 35-79 (2023).
Ackermann, Tanja. “Direktive Sprechakte in frühneuzeitlichen Fremdsprachenlehrwerken”. Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur 145.1 (2023): 35-79.
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