More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults

Karnowski V, Reifegerste D (2023)
Studies in Communication and Media 12(1): 92-113.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Englisch
 
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Autor*in
Karnowski, Veronika; Reifegerste, DoreenUniBi
Abstract / Bemerkung
Mit der Nutzung von Self-Tracking-Technologien gehen sowohl sehr optimistische als auch sehr kritische Erwartungen einher. Diese beruhen jedoch zumeist auf Studien zu einzelnen Anwendungen. Umfassende empirische Erkenntnisse zur alltäglichen Nutzung von Self-Tracking-Technologien fehlen bisher. Ziel dieser Studie ist es daher, basierend auf dem alltäglichen Umgang mit der Technologie, Typen der alltäglichen Self-Tracking-Nutzung zu identifizieren. Mithilfe einer latenten Klassenanalyse (LCA) auf Basis einer Online-Befragung einer repräsentativen Stichprobe von N = 367 deutschen Self-Tracker*innen im Alter von 18 bis 30 Jahren haben wir drei Typen der Self-Tracking-Nutzung identifiziert: Interactive Intensive Self-Trackers, Feedback-oriented Basic Self-Trackers und Purist Step Counters. Die Ergebnisse zeigen, dass Interactive Intensive Self-Trackers mehr Zeit pro Woche mit körperlicher Aktivität verbringen als Feedback-oriented Basic Self-Trackers und Purist Step Counters. Außerdem ist die Wahrnehmung des algorithmischen Feedbacks der Self-Tracking-Technologie im Sinne einer injunktiven Norm bei Feedback-oriented Basic Self-Trackers und Interactive Intensive Self-Trackers signifikant stärker ausgeprägt als bei Purist Step Counters. Zukünftige Forschung sollte diese Unterschiede im Umgang junger Erwachsener mit Self-Tracking-Technologien zur Erfassung körperlicher Aktivität berücksichtigen, insbesondere wenn es darum geht, die Effekte der Nutzung dieser Technologien zu bewerten.

Self-tracking technologies have been regarded both very optimistic and very critical. However, these conclusions are often based on single application studies and lack empirical evidence on actual self-tracking usage. We set out to identify types of self-tracking usage based on users’ mobile media ensembles and their varying levels of engagement with the technology. Using latent class analysis, we empirically identified three types of self-tracking usage based on an online survey of a representative sample of N = 367 German self-trackers aged 18 to 30. Results indicate interactive intensive self-trackers spend more time physically active per week than feedback-oriented basic self-trackers and purist step counters. In addition, the injunctive norm-setting perception of algorithmic feedback is significantly higher for feedback-oriented basic self-trackers and interactive intensive self-trackers than purist step counters. Future research should be aware of these differences in young adults’ engagement with self-tracking of physical activity and integrate them into empirical research, especially when aiming to assess the effects of self-tracking.
Erscheinungsjahr
2023
Zeitschriftentitel
Studies in Communication and Media
Band
12
Ausgabe
1
Seite(n)
92-113
ISSN
2192-4007
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2981226

Zitieren

Karnowski V, Reifegerste D. More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults. Studies in Communication and Media. 2023;12(1):92-113.
Karnowski, V., & Reifegerste, D. (2023). More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults. Studies in Communication and Media, 12(1), 92-113. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2023-1-92
Karnowski, Veronika, and Reifegerste, Doreen. 2023. “More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults”. Studies in Communication and Media 12 (1): 92-113.
Karnowski, V., and Reifegerste, D. (2023). More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults. Studies in Communication and Media 12, 92-113.
Karnowski, V., & Reifegerste, D., 2023. More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults. Studies in Communication and Media, 12(1), p 92-113.
V. Karnowski and D. Reifegerste, “More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults”, Studies in Communication and Media, vol. 12, 2023, pp. 92-113.
Karnowski, V., Reifegerste, D.: More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults. Studies in Communication and Media. 12, 92-113 (2023).
Karnowski, Veronika, and Reifegerste, Doreen. “More than counting steps: Identifying types of self-tracking usage among German young adults”. Studies in Communication and Media 12.1 (2023): 92-113.
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