Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung

Wortmann L, Haarmann L, Yeboah A, Kalbe E (2023)
GMS Journal for Medical Education.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Englisch, Deutsch
 
Download
OA 2.20 MB
Autor*in
Wortmann, LauraUniBi ; Haarmann, Lena; Yeboah, Amma; Kalbe, Elke
Alternativer Titel
Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung
Abstract / Bemerkung
Background: Knowledge about gender implications of health is insufficiently integrated into university teaching in Germany. Gender awareness represents a key competence to integrate this knowledge into the medical practice. This study is the first survey of the gender awareness of medical students in a cross-sectional design in Germany. Methods: From April to July 2021, a quantitative cross-sectional survey in an online format using the “Nijmegen Gender Awareness in Medicine Scale” (2008) was conducted at four German universities (Charité Berlin, Friedrich-Schiller-University Jena, Ludwig-Maximilians-University Munich, and the University of Cologne) with a varied implementation of teaching gender medicine. Students indicated their agreement or disagreement with assumptions and knowledge about the influence of gender in everyday medical practice (gender sensitivity), as well as gender role stereotypes towards patients and physicians (gender role ideology). Results: The 750 included participants showed relatively high gender sensitivity and low gender role stereotyping towards patients and physicians. The curricular implementation of gender medicine in the universities showed a significant influence on the students’ gender sensitivity, as well as on their gender role stereotyping towards patients. Students who reported having taken classes in gender medicine or stated a definite interest in doing so showed significantly higher levels of gender sensitivity. Cis-males showed significantly lower gender sensitivity and significantly higher gender role stereotyping. Conclusion: Implementation of gender medicine in the medical curriculum, attending courses on gender education as well as one’s gender and interest have a significant impact on medical students' gender competencies. These results support the need for structural integration of gender medicine in medical education and gender trainings at medical schools in Germany.

Hintergrund: Das Wissen über geschlechterspezifische Auswirkungen auf die Gesundheit ist in Deutschland nur unzureichend in die universitäre Lehre integriert. Gender Awareness stellt eine Schlüsselkompetenz dar, dieses Wissen in die eigene ärztliche Praxis zu integrieren. Diese Studie erhebt erstmalig die Gender Awareness von Medizinstudierenden in einem Querschnittsdesign in Deutschland. Methode: Von April bis Juli 2021 wurde eine quantitative Querschnittserhebung im Onlineformat mittels der „Nijmegen Gender Awareness in Medicine Scale“ (2008) bei Studierenden von vier deutschen Universitäten (Charité Berlin, Friedrich-Schiller-Universität Jena, Ludwig-Maximilians-Universität München, Universität zu Köln) mit unterschiedlicher Implementierung gendermedizinischer Lehre durchgeführt. Studierende gaben ihre Zustimmung oder Ablehnung zu Annahmen und Wissen über den Einfluss von Geschlecht im medizinischen Alltag (Geschlechtersensibilität), sowie zu Geschlechterrollenstereotypen gegenüber Patient*innen und Ärzt*innen an (Geschlechterrollenstereotypisierung). Ergebnisse: Die 750 eingeschlossenen Studierenden zeigten insgesamt eine ausgeprägte Geschlechtersensibilität und niedrige Geschlechterrollenstereotypisierung gegenüber Patient*innen und Ärzt*innen. Die unterschiedliche Lehrimplementierung der Universitäten zeigte einen signifikanten Einfluss auf die Geschlechtersensibilität der Studierenden, sowie ihrer Geschlechterrollenstereotypisierung gegenüber Patient*innen. Studierende, die gendermedizinische Lehre besucht haben oder ein definitives Interesse diesbezüglich angaben, zeigten eine signifikant höhere Geschlechtersensibilität. Cis-Männer zeigten signifikant niedrigere Geschlechtersensibilität und signifikant höhere Geschlechterrollenstereotypisierungen. Schlussfolgerung: Die universitäre Implementierung, besuchte gendermedizinische Lehre und das Geschlecht sowie eigenes Interesse haben einen signifikanten Einfluss auf die Geschlechterkompetenzen von Medizinstudierenden. Diese Ergebnisse unterstützen die Notwendigkeit struktureller Integration gendermedizinischer Lehre und Gendertrainings an medizinischen Fakultäten in Deutschland.
Stichworte
gender medicine; gender awareness; gender role; medical education; Gendermedizin; Gender Awareness; Geschlechterrollen; medizinische Ausbildung
Erscheinungsjahr
2023
Zeitschriftentitel
GMS Journal for Medical Education
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2979935

Zitieren

Wortmann L, Haarmann L, Yeboah A, Kalbe E. Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung. GMS Journal for Medical Education. 2023.
Wortmann, L., Haarmann, L., Yeboah, A., & Kalbe, E. (2023). Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung. GMS Journal for Medical Education. https://doi.org/10.3205/ZMA001627
Wortmann, Laura, Haarmann, Lena, Yeboah, Amma, and Kalbe, Elke. 2023. “Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung”. GMS Journal for Medical Education.
Wortmann, L., Haarmann, L., Yeboah, A., and Kalbe, E. (2023). Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung. GMS Journal for Medical Education.
Wortmann, L., et al., 2023. Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung. GMS Journal for Medical Education.
L. Wortmann, et al., “Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung”, GMS Journal for Medical Education, 2023.
Wortmann, L., Haarmann, L., Yeboah, A., Kalbe, E.: Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung. GMS Journal for Medical Education. (2023).
Wortmann, Laura, Haarmann, Lena, Yeboah, Amma, and Kalbe, Elke. “Gender medicine teaching increases medical students’ gender awareness: results of a quantitative survey - Gendermedizinische Lehre steigert die Gender Awareness von Medizinstudierenden: Ergebnisse einer quantitativen Befragung”. GMS Journal for Medical Education (2023).
Alle Dateien verfügbar unter der/den folgenden Lizenz(en):
Creative Commons Namensnennung 4.0 International Public License (CC-BY 4.0):
Volltext(e)
Name
Access Level
OA Open Access
Zuletzt Hochgeladen
2023-06-15T08:05:07Z
MD5 Prüfsumme
ba77e08f17cc6ca8599e10be924625ac


Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Suchen in

Google Scholar