Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation
Wagner A (2022)
Studies in Communication Sciences 22(1): 11-19.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
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Alternativer Titel
Everyday communication in the digital society: Proposing a concept for the analysis of interpersonal communication
Abstract / Bemerkung
Im Beitrag wird das Konzept der Alltagskommunikation vorgeschlagen, welches darauf abzielt, die komplexe zwischenmenschliche Kommunikation in der digitalen Gesellschaft kontextualisiert zu analysieren. Das Konzept verortet die von unterschiedlichen Medien geprägten, mobilen und mitunter parallel verlaufenden Kommunikationsprozesse mit anderen Menschen in der Alltagswelt eines Individuums. Es begreift diese Prozesse als miteinander in Beziehung stehend, in überdauernde Strukturen der zwischenmenschlichen Kommunikation eingebettet und durch diese beeinflusst. Das Analysekonzept lässt sich empirisch anwenden, indem spezifische (thematische) Ausschnitte der zwischenmenschlichen Kommunikation fokussiert und ganzheitlich unter Rückgriff auf vier Analyselinsen analysiert werden. Diese Analyselinsen umfassen 1) die kommunikativen Beziehungen, innerhalb derer die zwischenmenschliche Kommunikation stattfindet, 2) die Kommunikationsmuster, durch die die Kommunikation geprägt ist, 3) die Medien- und Kommunikationsrepertoires, auf die zur Kommunikation zurückgegriffen wird sowie 4) die Funktionen, welche die Kommunikation erfüllt. Im Artikel wird das Konzept der Alltagskommunikation zunächst expliziert, bevor dessen empirische Umsetzbarkeit anhand einer Fallstudie zur Kommunikation über satirische Medieninhalte illustriert wird.
In this contribution, the concept of Alltagskommunikation (everyday communication) is introduced, which aims to analyze the complex interpersonal communication entanglements in the digital society in a contextualized way. The concept locates the mobile and sometimes parallel communication processes with other individuals, which are shaped by different media, within the lifeworld of an individual. These processes are understood as interrelated, embedded in and influenced by permanent structures of interpersonal communication. To empirically apply the concept, specific (thematic) segments of interpersonal communication are examined and analyzed holistically through four analytical lenses. These analytical lenses comprise 1) the communicative relationships, in which the interpersonal communication takes place, 2) the patterns of communication by which communication is shaped, 3) the media and communication repertoires utilized for communication, and 4) the functions the communication fulfills. In this article, first, the concept of everyday communication is explicated and, second, its empirical feasibility is illustrated in a case study on interpersonal communication about satirical media content.
In this contribution, the concept of Alltagskommunikation (everyday communication) is introduced, which aims to analyze the complex interpersonal communication entanglements in the digital society in a contex-tualized way. The concept locates the mobile and sometimes parallel communication processes with other individuals, which are shaped by different media, within the lifeworld of an individual. These processes are understood as interrelated, embedded in and influenced by permanent structures of interpersonal commu-nication. To empirically apply the concept, specific (thematic) segments of interpersonal communication are examined and analyzed holistically through four analytical lenses. These analytical lenses comprise 1) the communicative relationships, in which the interpersonal communication takes place, 2) the patterns of communication by which communication is shaped, 3) the media and communication repertoires utilized for communication, and 4) the functions the communication fulfills. In this article, first, the concept of everyday communication is explicated and, second, its empirical feasibility is illustrated in a case study on interperso-nal communication about satirical media content.
In this contribution, the concept of Alltagskommunikation (everyday communication) is introduced, which aims to analyze the complex interpersonal communication entanglements in the digital society in a contex-tualized way. The concept locates the mobile and sometimes parallel communication processes with other individuals, which are shaped by different media, within the lifeworld of an individual. These processes are understood as interrelated, embedded in and influenced by permanent structures of interpersonal commu-nication. To empirically apply the concept, specific (thematic) segments of interpersonal communication are examined and analyzed holistically through four analytical lenses. These analytical lenses comprise 1) the communicative relationships, in which the interpersonal communication takes place, 2) the patterns of communication by which communication is shaped, 3) the media and communication repertoires utilized for communication, and 4) the functions the communication fulfills. In this article, first, the concept of everyday communication is explicated and, second, its empirical feasibility is illustrated in a case study on interperso-nal communication about satirical media content.
Erscheinungsjahr
2022
Zeitschriftentitel
Studies in Communication Sciences
Band
22
Ausgabe
1
Seite(n)
11-19
Urheberrecht / Lizenzen
ISSN
1424-4896
eISSN
2296-4150
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2968680
Zitieren
Wagner A. Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation. Studies in Communication Sciences. 2022;22(1):11-19.
Wagner, A. (2022). Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation. Studies in Communication Sciences, 22(1), 11-19. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2022.01.3086
Wagner, Anna. 2022. “Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation”. Studies in Communication Sciences 22 (1): 11-19.
Wagner, A. (2022). Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation. Studies in Communication Sciences 22, 11-19.
Wagner, A., 2022. Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation. Studies in Communication Sciences, 22(1), p 11-19.
A. Wagner, “Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation”, Studies in Communication Sciences, vol. 22, 2022, pp. 11-19.
Wagner, A.: Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation. Studies in Communication Sciences. 22, 11-19 (2022).
Wagner, Anna. “Alltagskommunikation in der digitalen Gesellschaft: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation”. Studies in Communication Sciences 22.1 (2022): 11-19.