Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs

Nowak AC, Klimke-Jung K, Schäfer T, Reif K (2016)
GMS Journal for Medical Education 33(2): Doc29.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Englisch
 
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Autor*in
Nowak, Anna ChristinaUniBi; Klimke-Jung, Kathrin; Schäfer, Thorsten; Reif, Karl
Alternativer Titel
Interprofessionelles Handeln im Gesundheitswesen: Ein Ausbildungsprojekt mit vier Lernsequenzen für Studierende aus sechs Studiengängen
Abstract / Bemerkung
Introduction: In response to demographic changes and the growing complexity of healthcare demands, national and international organizations are requiring greater cooperation among the health professions. Implementation of interprofessional learning programs within study programs in medicine, midwifery, nursing, and therapy is still rare. The first projects are currently underway in Germany. This paper presents the experience gathered by the organizers as interprofessional courses for six study programs were implemented. Project description: As part of the collaborative project “Interprofessional Practice in Health Care” between the Medical School at the Ruhr University in Bochum and the Department for Applied Health Sciences at the Hochschule für Gesundheit, interprofessional curricular units were developed, taught and evaluated with the aim of establishing permanent and joint curricular structures at the two German universities. Imparting communication skills, knowledge of and appreciation for the work performed by the other health professions, as well as having students reflect on their own professional roles and responsibilities, were the focus of four curricular units. Students worked together in small interprofessional groups. Results: A total of 220 students enrolled in occupational therapy, midwifery, speech therapy, medicine, nursing, and physiotherapy participated in small-group seminars. When conducting and implementing the seminars, administrative and methodological challenges became apparent, and this should be taken into consideration in regard to any future development of interprofessional courses. Integration into existing curricula, along with finding time in the various schedules and appropriate classroom space for small groups, were among the challenges faced. For over 86% of the students it was important that students from all six of the degree programs involved participated in the project. A detailed analysis of the content and evaluation will follow. Conclusion: The value of the project’s aim to include as many study programs in the health professions and medicine as possible was confirmed by the participating students. However, accomplishing this requires a substantial amount of organizational effort in terms of scheduling, finding classroom space and integration into existing curricula. Careful attention must be given specifically to the coordination of monoprofessional and interprofessional teaching units.

Einleitung: Vor dem Hintergrund des demographischen Wandels und der Zunahme komplexer Versorgungsanforderungen fordern nationale und internationale Organisationen eine verstärkte Kooperation der Gesundheitsberufe. Die Implementierung von interprofessionellen Lehrangeboten in die Studiengänge der medizinischen, geburtshilflichen, pflegerischen und therapeutischen Berufe ist noch selten. Derzeit werden in Deutschland erste Projekte erprobt. Im vorliegenden Artikel werden die Prozesserfahrungen der Organisatoren bei der Implementierung gemeinsamer interprofessioneller Lehrangebote für sechs Studiengänge dargestellt. Projektbeschreibung: Im Rahmen des Kooperationsprojekts „Interprofessionelles Handeln im Gesundheitswesen“ zwischen der Medizinischen Fakultät der Ruhr-Universität Bochum und dem Department für Angewandte Gesundheitswissenschaften der Hochschule für Gesundheit wurden interprofessionelle Lerneinheiten entwickelt, implementiert und evaluiert mit dem Ziel, langfristige curriculare Ausbildungsstrukturen zwischen den beiden Hochschulen zu etablieren. In vier Lernsequenzen standen die Vermittlung von kommunikativen Kompetenzen, das Wissen und die Wertschätzung gegenüber den Tätigkeitsbereichen der anderen Gesundheitsberufe sowie die Reflexion der eigenen beruflichen Rolle und Verantwortungsbereiche im Vordergrund. Dazu arbeiteten die Studierenden in interprofessionellen Kleingruppen zusammen. Ergebnisse: Insgesamt haben 220 Studierende der Ergotherapie, der Hebammenkunde, der Logopädie, der Medizin, der Pflege und der Physiotherapie an interprofessionellen Kleingruppenseminaren teilgenommen. Bei der Durchführung und Implementierung der Lehrveranstaltungen zeigten sich insbesondere strukturelle und methodische Herausforderungen, die bei der zukünftigen Entwicklung interprofessioneller Lehrangebote berücksichtigt werden sollten. Hierzu zählen die curriculare Einbettung, gemeinsame Zeiträume in den Stundenplänen und räumliche Ressourcen für Kleingruppenarbeit. Für über 86 Prozent der Studierenden war es wichtig, dass alle Studierenden der sechs Studiengänge am Projekt teilnehmen. Eine detaillierte inhaltliche Analyse und Evaluation wird folgen. Schlussfolgerung: Das Projektziel der Einbeziehung möglichst vieler Studiengänge der Gesundheitsberufe und der Medizin wird von den teilnehmenden Studierenden bekräftigt. Dies erfordert allerdings nicht zu unterschätzenden organisatorischen Aufwand hinsichtlich der zeitlichen und räumlichen Ressourcen und der curricularen Einbindung. Dabei muss der Verzahnung monoprofessioneller und interprofessioneller Lehrinhalte besondere Aufmerksamkeit gewidmet werden.
Erscheinungsjahr
2016
Zeitschriftentitel
GMS Journal for Medical Education
Band
33
Ausgabe
2
Art.-Nr.
Doc29
ISSN
1860-7446
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2967329

Zitieren

Nowak AC, Klimke-Jung K, Schäfer T, Reif K. Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs . GMS Journal for Medical Education. 2016;33(2): Doc29.
Nowak, A. C., Klimke-Jung, K., Schäfer, T., & Reif, K. (2016). Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs . GMS Journal for Medical Education, 33(2), Doc29. https://doi.org/10.3205/ZMA001028
Nowak, Anna Christina, Klimke-Jung, Kathrin, Schäfer, Thorsten, and Reif, Karl. 2016. “Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs ”. GMS Journal for Medical Education 33 (2): Doc29.
Nowak, A. C., Klimke-Jung, K., Schäfer, T., and Reif, K. (2016). Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs . GMS Journal for Medical Education 33:Doc29.
Nowak, A.C., et al., 2016. Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs . GMS Journal for Medical Education, 33(2): Doc29.
A.C. Nowak, et al., “Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs ”, GMS Journal for Medical Education, vol. 33, 2016, : Doc29.
Nowak, A.C., Klimke-Jung, K., Schäfer, T., Reif, K.: Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs . GMS Journal for Medical Education. 33, : Doc29 (2016).
Nowak, Anna Christina, Klimke-Jung, Kathrin, Schäfer, Thorsten, and Reif, Karl. “Interprofessional practice in health care: an educational project with four learning sequences for students from six study programs ”. GMS Journal for Medical Education 33.2 (2016): Doc29.
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