Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen
Wagner J, Kuzu T, Redder A, Prediger S (2018)
Fachsprache 40(1-2): 2-23.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Wagner, Jonas;
Kuzu, TahaUniBi ;
Redder, Angelika;
Prediger, Susanne
Einrichtung
Abstract / Bemerkung
The context of our article – relying on investigations of the interdisciplinary research project MuM-Multi on multilingualism in mathematics – consists of bi-/plurilingual learning processes, especially in secondary education. Based on a corpus of five remediating small group classes on fractions with up to five bilingual (Turkish–German) students, it is asked whether and how networks of mathematical representation modes correlate to networks of languages in use. Here we concentrate on Turkish as their home language (forced by teachers) in correlation to German as the common classroom language. By activating their home language, the students may (or may not) benefit with respect to their conceptual understanding of mathematical concepts. The qualitative analyses (considering nonverbal communication, verbal communication and material action) show that the intertwining of languages is due to different approaches in conceptualization and provides a better understanding especially in collective problem-solving constellations and for the consolidation of knowledge.
Erscheinungsjahr
2018
Zeitschriftentitel
Fachsprache
Band
40
Ausgabe
1-2
Seite(n)
2-23
ISSN
1017-3285
eISSN
2523-9201
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2967177
Zitieren
Wagner J, Kuzu T, Redder A, Prediger S. Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen. Fachsprache. 2018;40(1-2):2-23.
Wagner, J., Kuzu, T., Redder, A., & Prediger, S. (2018). Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen. Fachsprache, 40(1-2), 2-23. https://doi.org/10.24989/fs.v40i1-2.1600
Wagner, Jonas, Kuzu, Taha, Redder, Angelika, and Prediger, Susanne. 2018. “Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen”. Fachsprache 40 (1-2): 2-23.
Wagner, J., Kuzu, T., Redder, A., and Prediger, S. (2018). Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen. Fachsprache 40, 2-23.
Wagner, J., et al., 2018. Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen. Fachsprache, 40(1-2), p 2-23.
J. Wagner, et al., “Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen”, Fachsprache, vol. 40, 2018, pp. 2-23.
Wagner, J., Kuzu, T., Redder, A., Prediger, S.: Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen. Fachsprache. 40, 2-23 (2018).
Wagner, Jonas, Kuzu, Taha, Redder, Angelika, and Prediger, Susanne. “Vernetzung von Sprachen und Darstellungen in einer mehrsprachigen Matheförderung - linguistische und mathematikdidaktische Fallanalysen”. Fachsprache 40.1-2 (2018): 2-23.
Export
Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen
Web of Science
Dieser Datensatz im Web of Science®Suchen in