Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation

Werheid K, Thöne-Otto AI (2006)
Der Nervenarzt 77(5): 549-557.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
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Autor*in
Werheid, KatjaUniBi ; Thöne-Otto, Angelika Irmgard
Abstract / Bemerkung
Memory rehabilitation in dementia patients is gaining importance. Among the increasing number of people affected by Alzheimer's dementia (AD), the number detected in early stages of the disease is growing disproportionately quickly. The reasons are obvious: improved clinical assessment in the initial disease stage, increased sensitization of the elderly towards cognitive deficits, and the prescription of drugs retarding cognitive decline. Given the limited success of early training programs in the 1980s, skepticism towards cognitive training in dementia is still common among clinicians. However, recent international studies in the field give reason for cautious optimism. Memory therapy in the early-to-moderate stages of AD can be successful, if it is tailored to patients' individual daily problems and based on their residual cognitive capacities. The present paper gives an overview of recent findings in clinical and cognitive neuroscience which have led to a conceptual change in the memory rehabilitation of patients with dementia. Based on a review of general principles and rehabilitation techniques proven successful in recent research, recommendations are formulated for future studies evaluating cognitive therapy in dementia.
Erscheinungsjahr
2006
Zeitschriftentitel
Der Nervenarzt
Band
77
Ausgabe
5
Seite(n)
549-557
ISSN
0028-2804
eISSN
1433-0407
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2962102

Zitieren

Werheid K, Thöne-Otto AI. Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation. Der Nervenarzt. 2006;77(5):549-557.
Werheid, K., & Thöne-Otto, A. I. (2006). Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation. Der Nervenarzt, 77(5), 549-557. https://doi.org/10.1007/s00115-005-1998-2
Werheid, Katja, and Thöne-Otto, Angelika Irmgard. 2006. “Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation”. Der Nervenarzt 77 (5): 549-557.
Werheid, K., and Thöne-Otto, A. I. (2006). Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation. Der Nervenarzt 77, 549-557.
Werheid, K., & Thöne-Otto, A.I., 2006. Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation. Der Nervenarzt, 77(5), p 549-557.
K. Werheid and A.I. Thöne-Otto, “Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation”, Der Nervenarzt, vol. 77, 2006, pp. 549-557.
Werheid, K., Thöne-Otto, A.I.: Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation. Der Nervenarzt. 77, 549-557 (2006).
Werheid, Katja, and Thöne-Otto, Angelika Irmgard. “Kognitives Training bei Alzheimer-Demenz. Aktuelle Entwicklungen, Chancen und Grenzen gerontologischer Gedächtnisrehabilitation”. Der Nervenarzt 77.5 (2006): 549-557.
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PMID: 16228161
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