Social cues can impact complex behavior unconsciously.
Schütz C, Güldenpenning I, Koester D, Schack T (2020)
Scientific reports 10(1): 1-11.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Englisch
Download
s41598-020-77646-2.schuetz.pdf
2.02 MB
Autor*in
Einrichtung
Research Institute for Cognition and Robotics
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft > Abteilung Sportwissenschaft > Arbeitsbereich VI - Motorische Kontrolle und Training
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft > Abteilung Sportwissenschaft > Arbeitsbereich II - Neurokognition und Bewegung - Biomechanik
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft > Abteilung Sportwissenschaft > Arbeitsbereich VI - Motorische Kontrolle und Training
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft > Abteilung Sportwissenschaft > Arbeitsbereich II - Neurokognition und Bewegung - Biomechanik
Abstract / Bemerkung
In three experiments, we investigated the effect of unconscious social priming on human behavior in a choice reaction time task. Photographs of a basketball player passing a ball to the left/right were used as target stimuli. Participants had to respond to the pass direction either by a whole-body (complex) response or a button-press (simple) response. Visually masked stimuli, showing both a task-relevant cue (pass direction) and a task-irrelevant, social cue (gaze direction), were used as primes. Subliminal social priming was found for kinematic (center of pressure) and chronometric measures (response times): gaze direction in the primes affected responses to the pass direction in the targets. The social priming effect diminished when gaze information was unhelpful or even detrimental to the task. Social priming of a complex behavior does not require awareness or intentionality, indicating automatic processing. Nevertheless, it can be controlled by top-down, strategic processes.
Erscheinungsjahr
2020
Zeitschriftentitel
Scientific reports
Band
10
Ausgabe
1
Seite(n)
1-11
Urheberrecht / Lizenzen
eISSN
2045-2322
Finanzierungs-Informationen
Open-Access-Publikationskosten wurden durch die Universität Bielefeld im Rahmen des DEAL-Vertrags gefördert.
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2949438
Zitieren
Schütz C, Güldenpenning I, Koester D, Schack T. Social cues can impact complex behavior unconsciously. Scientific reports. 2020;10(1):1-11.
Schütz, C., Güldenpenning, I., Koester, D., & Schack, T. (2020). Social cues can impact complex behavior unconsciously. Scientific reports, 10(1), 1-11. https://doi.org/10.1038/s41598-020-77646-2
Schütz, Christoph, Güldenpenning, Iris, Koester, Dirk, and Schack, Thomas. 2020. “Social cues can impact complex behavior unconsciously.”. Scientific reports 10 (1): 1-11.
Schütz, C., Güldenpenning, I., Koester, D., and Schack, T. (2020). Social cues can impact complex behavior unconsciously. Scientific reports 10, 1-11.
Schütz, C., et al., 2020. Social cues can impact complex behavior unconsciously. Scientific reports, 10(1), p 1-11.
C. Schütz, et al., “Social cues can impact complex behavior unconsciously.”, Scientific reports, vol. 10, 2020, pp. 1-11.
Schütz, C., Güldenpenning, I., Koester, D., Schack, T.: Social cues can impact complex behavior unconsciously. Scientific reports. 10, 1-11 (2020).
Schütz, Christoph, Güldenpenning, Iris, Koester, Dirk, and Schack, Thomas. “Social cues can impact complex behavior unconsciously.”. Scientific reports 10.1 (2020): 1-11.
Alle Dateien verfügbar unter der/den folgenden Lizenz(en):
Creative Commons Namensnennung 4.0 International Public License (CC-BY 4.0):
Volltext(e)
Name
s41598-020-77646-2.schuetz.pdf
2.02 MB
Access Level
Open Access
Zuletzt Hochgeladen
2020-12-22T12:11:15Z
MD5 Prüfsumme
7f61ada7ffdb68c3e17c9a24f9208d83
Daten bereitgestellt von European Bioinformatics Institute (EBI)
Zitationen in Europe PMC
Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.
References
Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.
Export
Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen
Web of Science
Dieser Datensatz im Web of Science®Quellen
PMID: 33273521
PubMed | Europe PMC
Suchen in