Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC

Schwedler S (2019)
CHEMKON 26(1): 12-22.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
Es wurde kein Volltext hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Abstract / Bemerkung
Understanding physicochemical concepts that describe the behaviour of statistical entities of particles is a challenge to first-year tertiary chemistry students. This is not only due to high-level mathematical representations used in teaching these subjects. This study is based on the assumption, that one crucial difficulty is acquiring mental models concerning dynamic processes of a many-particle-body in order to reach an understanding on the sub-microscopic level. Maxwell's speed distribution is an example of such a concept. The following article presents an interactive online-based learning activity which was designed to help students develop such mental models on the sub-microscopic level and to support connecting those models to abstract mathematical representations. Qualitative think-aloud-studies, interviews, and online-questionnaires are used to analyse students' conceptions and evaluate their learning progress.
Erscheinungsjahr
2019
Zeitschriftentitel
CHEMKON
Band
26
Ausgabe
1
Seite(n)
12-22
ISSN
0944-5846
eISSN
1521-3730
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2933912

Zitieren

Schwedler S. Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC. CHEMKON. 2019;26(1):12-22.
Schwedler, S. (2019). Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC. CHEMKON, 26(1), 12-22. doi:10.1002/ckon.201800019
Schwedler, S. (2019). Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC. CHEMKON 26, 12-22.
Schwedler, S., 2019. Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC. CHEMKON, 26(1), p 12-22.
S. Schwedler, “Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC”, CHEMKON, vol. 26, 2019, pp. 12-22.
Schwedler, S.: Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC. CHEMKON. 26, 12-22 (2019).
Schwedler, Stefanie. “Wie schnell sind die Teilchen denn jetzt? Studienanfänger entwickeln dynamische Vorstellungen zur Maxwellverteilung mit BIRC”. CHEMKON 26.1 (2019): 12-22.