Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz

Glüer M, Lohaus A (2018)
PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE 67(2): 181-203.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Glüer, Michael; Lohaus, ArnoldUniBi
Alternativer Titel
Parents' and Children's Perspectives of Parental Mediation Strategies in Association with Children's Internet Skills
Abstract / Bemerkung
The purpose of this study was to examine the association of parental mediation strategies (from parents' and children's perspective) and children's internet skills. In total 194 parent-child dyads were questioned about their parent's mediation strategies. The children (fifth to ninth grade) additionally answered questions about their internet skills and the amount of time they spent daily on the internet. Parents' and children's ratings of the parental mediation strategies showed moderate associations. Parents reported to use more often mediation strategies than was perceived by their children. The mediation strategies had only limited value for the prediction of the children's internet skills. Parents' and children's perspective about restrictive content mediation were both negatively associated to children's internet skills. After controlling for children's age, sex and time spent daily on the internet, results showed that only congruencies between children's and parental perspectives regarding the parental restrictive content mediation were associated with decreased technical and social internet skills. Additionally, discrepancies between the children's and parental perspectives regarding the parental use of technical mediation were associated with decreased technical internet skills. Discrepancies regarding the parental mediation strategy monitoring were related to increased information navigation skills.
Stichworte
parental mediation strategies; internet skills; congruencies and; discrepancies in children's and parents' perspectives
Erscheinungsjahr
2018
Zeitschriftentitel
PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE
Band
67
Ausgabe
2
Seite(n)
181-203
ISSN
0032-7034
eISSN
2196-8225
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2919084

Zitieren

Glüer M, Lohaus A. Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz. PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE. 2018;67(2):181-203.
Glüer, M., & Lohaus, A. (2018). Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz. PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE, 67(2), 181-203.
Glüer, Michael, and Lohaus, Arnold. 2018. “Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz”. PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE 67 (2): 181-203.
Glüer, M., and Lohaus, A. (2018). Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz. PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE 67, 181-203.
Glüer, M., & Lohaus, A., 2018. Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz. PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE, 67(2), p 181-203.
M. Glüer and A. Lohaus, “Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz”, PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE, vol. 67, 2018, pp. 181-203.
Glüer, M., Lohaus, A.: Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz. PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE. 67, 181-203 (2018).
Glüer, Michael, and Lohaus, Arnold. “Elterliche und kindliche Einschätzung von elterlichen Medienerziehungsstrategien und deren Zusammenhang mit der kindlichen Internetnutzungskompetenz”. PRAXIS DER KINDERPSYCHOLOGIE UND KINDERPSYCHIATRIE 67.2 (2018): 181-203.
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Quellen

PMID: 29417913
PubMed | Europe PMC

Suchen in

Google Scholar