Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften

Bruland D, Kornblum K, Harsch S, Bröder J, Okan O, Bauer U (2017)
Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 66(10): 774-790.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Alternativer Titel
Students Having Parents with Mental Health Issues and Teachers' Mental Health Literacy
Abstract / Bemerkung
Mental health issues of parents of school children often negatively affects the children as well, including their school performance and social behavior in the school setting. Teachers are then required to take actions with regards to supporting children in their coping with and mastering of their home situation and their responds to educational demands. As such, schools' and teachers' actions can either support affected children and fulfill a protective function or respond inappropriately, with negative impact on the affected children. Although the societal discussion about and acceptance of mental illnesses have increased in recent years, scientific knowledge on how well teachers are prepared for meeting the needs of affected students remains insufficient. Therefore, this research study examines teachers' attitudes towards, knowledge about, and competencies regarding children affected by a mentally ill parent. 15 in-depth interviews and 3 focus groups (n = 11) with teachers from primary and secondary schools were conducted and systematically analyzed. Although burdens in the family are perceived as major influences on children's school day and performance, teachers report to not feel sufficiently prepared for and uncertain about supporting and coping with the special needs of affected students. Instead they report to "learn from a case to case" basis. Recognizing the family situation of children with mentally ill parents is reported to be especially difficult for teachers. Responding inadequately and insensitive to the needs of affected children was perceived as a serious burden for teachers themselves. While schools can function as entry points to professional social help systems, teachers frequently reported barriers and challenges in accessing, communicating, and collaborating with these systems. The practical implications of these results regarding the "Mental Health Literacy" of teachers are being discussed.
Stichworte
professional role; primary prevention; health competencies; high risk; group; school options
Erscheinungsjahr
2017
Zeitschriftentitel
Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie
Band
66
Ausgabe
10
Seite(n)
774-790
ISSN
0032-7034
eISSN
2196-8225
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2917193

Zitieren

Bruland D, Kornblum K, Harsch S, Bröder J, Okan O, Bauer U. Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. 2017;66(10):774-790.
Bruland, D., Kornblum, K., Harsch, S., Bröder, J., Okan, O., & Bauer, U. (2017). Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 66(10), 774-790. doi:10.13109/prkk.2017.66.10.774
Bruland, Dirk, Kornblum, Katharina, Harsch, Stefanie, Bröder, Janine, Okan, Orkan, and Bauer, Ullrich. 2017. “Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften”. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 66 (10): 774-790.
Bruland, D., Kornblum, K., Harsch, S., Bröder, J., Okan, O., and Bauer, U. (2017). Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 66, 774-790.
Bruland, D., et al., 2017. Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 66(10), p 774-790.
D. Bruland, et al., “Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften”, Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, vol. 66, 2017, pp. 774-790.
Bruland, D., Kornblum, K., Harsch, S., Bröder, J., Okan, O., Bauer, U.: Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. 66, 774-790 (2017).
Bruland, Dirk, Kornblum, Katharina, Harsch, Stefanie, Bröder, Janine, Okan, Orkan, and Bauer, Ullrich. “Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften”. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 66.10 (2017): 774-790.

Zitationen in Europe PMC

Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.

References

Daten bereitgestellt von Europe PubMed Central.

Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Quellen

PMID: 29214932
PubMed | Europe PMC

Suchen in

Google Scholar